Biztos van, aki nem érti, mi történt ezzel a bloggal. Régen Budapest hétköznapi csodáit lehetett itt látni, J.S. Bachról vagy az élet nagy dolgairól olvasni, most meg állandóan csak mindenféle fura csehszlovák vonatok mennek... Nos, aki így érez, annak nem a mai a szerencsenapja, mert megint egy fura csehszlovák vonat következik: a "Pantográf" vagy "Tornádó" becenevű 460-as sorozat :)
A Vagónka Tatra Studénka remek terméke a cégcsoport névadójával, a Magas-Tátrával a háttérben
A csehszlovák formatervezőkre sok mindent lehet mondani, de azt nem, hogy nem próbáltak folyton újítani. Így volt ez a hatvanas évek második felében is, amikor a gömbölyű formákkal operáló, részben alacsonyított padlós "Békapofa" után egy újabb villamos motorvonatot kellett megálmodniuk. Az ott alkalmazott alacsonyított padló gyengévé tette a járműszerkezetet, ezért visszatértek a megszokott magaspadlóhoz, a gömbölyű orr helyett pedig mintha csak dafke is szögletet szögletre akartak volna halmozni:
Íves vonalat nem tudott húzni a mérnök, vagy előtte csak tolóhajókat tervezett? :)
Az eredmény kétségtelenül jellegzetes lett! Egyébként a kezdeti tervek rendkívül ambiciózusak voltak, többek közt szó volt arról, hogy a leendő motorvonat a csehszlovák vasutakon alkalmazott mindkét áramnemmel üzemelni fog: 3 kV egyen- és 25 kV váltakozó feszültséggel is. Mindez úgy működött volna, hogy a vonatok egy-egy kocsija váltóáramú táplálás esetén egyenirányította és letranszformálta volna az áramot az alapvetően egyenáramú motorkocsiknak. Mindebből semmi sem lett: kiderült, hogy a hatvanas évek elejének optimista álmai ellenére nem fog belátható időn belül szépen sorban "beváltóáramosodni" a hálózat egyenáramú része, így inkább külön váltó- és egyenáramú típust terveztek.
ČD 560-as retró festéssel és graffitivel. A fotót készítette: Matej Grochal - Own work, CC BY-SA 4.0, Link
Az SM 488.0 (később 560-as) sorozatú váltóáramú változat készült el előbb, 1970-71-ben 2*17 darabot építettek belőle (egy vonat két motor- és három betétkocsiból állt). Ma már csak a cseh vasút üzemelteti a típust, a szlovákok néhány éve kivonták őket a forgalomból.
ČSD 460-as harsány színekben. A fotót készítette: Karel Furiš, CC BY-SA 3.0, Link
Az egyenáramú változatot, azaz az EM 488.0 (később 460-as) sorozatot 1974 és 78 közt gyártották. Első ránézésre talán csak az tűnik fel, hogy három helyett két betétkocsi van benne, de a valóságban számos különbség van a váltóáramúhoz képest: a vezérlés kontaktoros-ellenállásos, a forgóvázak tengelyei pedig egyéni hajtást kaptak (az 560-as vezérlése tirisztoros, a forgóvázakban pedig egy motor két tengelyt hajt).
A betétkocsik a mi Bhv-inkra hasonlítanak
A 063-as sorozatú betétkocsik alapvetően teljesen átlagos személykocsik; az egyenáramú vonatokét be lehet sorozni a váltóáramúakba, de fordítva nem, mert az átmenő kábelek nem oda-vissza kompatibilisek. A viszonylag sok ajtó az elővárosban és helyközi közlekedésben előnyös.
Az ülések ezen a példányon már szövet huzatúak - eredetileg műbőrösek voltak
Az utastérben sincs semmi különleges, közepes távolság megtételére tökéletesen alkalmas 2x2-es páholyokból áll. Természetesen (szabadba pottyantós) vécé is van.
A ZSSK aktuális flottaszíneit viselő példány Abos (Obišovce) közelében
Egyenáramú motorvonatok még mind a cseh, mind a szlovák vasútnál üzemelnek, bár a csillaguk már leáldozóban van az emeletes Škoda-csodáknak köszönhetően.
A betétkocsik néhány hete lettek levizsgáztatva, csak úgy ragyogtak - vajon ez azt jelzi, hogy egy darabig még szükség lesz rájuk?
Már tavaly is eljátszottam a gondolattal, hogy felülök egyre Kassán, bármerre is indul, de nem voltam biztos abban, hogy utána még elérem a pesti vonatot. Idén több időnk volt egy újabb kirándulás során, úgyhogy sztrapacskázás és sörözés helyett vonatoztunk egyet két vonatozás közt :)
A típusnak nincs semmi különösebb jellegzetessége menet közben, leszámítva az elsősorban induláskor és gyorsításkor felpörgő hűtőventilátorokat, melyek olyan hangot adnak ki, mint a repülőgépek hajtóművei indításkor. Sajnos ezt pont nem sikerült elcsípnem a videón - cserébe viszont a szélzajt igen...
Ez megy most