Tavaly még csak a peronról figyeltem, ahogy a csehszlovák ipar mellben erős mozdonyai útjukra indulnak a prágai főpályaudvarról, idén viszont már utazni is szerettem volna valamelyik általuk vontatott vonattal!
2018-ban állami Bardotkák is dübörögtek a főpályaudvar csarnokában, idén már csak a KŽC Doprava magánvasút gépeivel találkoztam ugyanott. Persze ők is sokan voltak, szóval nincs okom panaszkodni! Az említett cég működését minden látszat szerint nem a profitmaximálás igénye vezérli, hanem a vasútmánia: bár foglalkoznak menetrend szerinti személyszállítással, van egy múzeumi vonaluk Česká Kamenice környékén, májustól októberig pedig minden hétvégén több kirándulóvonatot is indítanak Prágából, régi mozdonyokkal és kocsikkal. Ezek egyike a "rakovníki gyors", amit a fentebbi képen a végállomáson, Rakovníkban láthatunk.
A vonóerőt a T 478.1215 pályaszámú Bardotka szolgáltatta. A Cseh Államvasutak 1971-ben vette át a gépet a gyártó ČKD-tól, még gőzfűtéssel. A gőzkazánt később kiszerelték, még később pedig fűtőgenerátort raktak a helyére, hogy szélesebb körben bevethető legyen a mozdony. A KŽC Doprava 2015-ben vásárolta meg, náluk kapta ezt a látványos festést, és a régi pályaszámtáblát.
A Bardotka lelke egy hathengeres dízelmotor, ami lassú járása miatt feltűnően másképp "énekel", mint mondjuk a gyors járású V12-es motoros Búvároké. Ráadásul a hangtompítást se vitték túlzásba a típuson, úgyhogy az ilyesmire fogékonyak a hideg ellenére is résre nyitották az ablakokat, hogy hallják az erőforrás bömbölését. A fentebbi videó utolsó jelenetében hallható, hogyan szólt induláskor, ezt tessék még több basszussal elképzelni :)
A vonat kocsijai se voltak mindennapiak: a Bmx jelzésű négytengelyeseket eredetileg kedvenc "bányászlámpás" motorkocsijaimhoz tervezték a hatvanas évek elején.
A kellemes futású jószágok közül az egyik műbőr üléses volt, a másik textiles, utóbbit az egyetlen elsőosztályú prototípus tiszteletére nem is Bmx-nek, hanem Amx-nek feliratozták. Ahogy látható, a belső dizájn megegyezik a Bányászlámpáséval vagy a Pantográféval. Tudom, talán túl sokat lelkendezem a csehszlovák ipari formatervezésről, de jellegzetesen más, mint amihez itthon szokva vagyunk.
Még egy kis bögyösmozdony, valaki? Tudom, a két filmecskét akár egybe is szerkeszthettem volna, de valamiért nehezemre esik két percnél hosszabb mozdonyos videót csinálni. Egyszerűen annál hosszabbak nem kötnek le engem "nézésileg", így én is ilyen rövideket készítek. Ti hogy vagytok ezzel, csináljak inkább hosszabb videókat, vagy úgyse kattintotok rá, szóval mindegy? :)
Ez megy most