Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

február 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (90) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (6) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (767) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (81) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (45) csehszlovák (29) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (9) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (392) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (20) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (26) felső szilézia villamos (23) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (16) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (31) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (313) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (29) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (11) katowice (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (818) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (342) kritika (71) kulfoldi szemmel (76) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (45) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (309) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (219) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (32) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (119) pozitívum (12) pozsony (41) prága (17) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (43) repülőgépek (75) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (100) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (51) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (352) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (309) utcakép (166) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (394) városkép (86) városliget (8) vasút (453) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (749) villamos (659) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (267) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Bardotkával a hegyekbe

2019.12.13. 07:00 :: Hamster

Tavaly még csak a peronról figyeltem, ahogy a csehszlovák ipar mellben erős mozdonyai útjukra indulnak a prágai főpályaudvarról, idén viszont már utazni is szerettem volna valamelyik általuk vontatott vonattal!

dsc_1442.JPG

2018-ban állami Bardotkák is dübörögtek a főpályaudvar csarnokában, idén már csak a KŽC Doprava magánvasút gépeivel találkoztam ugyanott. Persze ők is sokan voltak, szóval nincs okom panaszkodni! Az említett cég működését minden látszat szerint nem a profitmaximálás igénye vezérli, hanem a vasútmánia: bár foglalkoznak menetrend szerinti személyszállítással, van egy múzeumi vonaluk Česká Kamenice környékén, májustól októberig pedig minden hétvégén több kirándulóvonatot is indítanak Prágából, régi mozdonyokkal és kocsikkal. Ezek egyike a "rakovníki gyors", amit a fentebbi képen a végállomáson, Rakovníkban láthatunk.

dsc_1398-2.JPG

A vonóerőt a T 478.1215 pályaszámú Bardotka szolgáltatta. A Cseh Államvasutak 1971-ben vette át a gépet a gyártó ČKD-tól, még gőzfűtéssel. A gőzkazánt később kiszerelték, még később pedig fűtőgenerátort raktak a helyére, hogy szélesebb körben bevethető legyen a mozdony. A KŽC Doprava 2015-ben vásárolta meg, náluk kapta ezt a látványos festést, és a régi pályaszámtáblát.

A Bardotka lelke egy hathengeres dízelmotor, ami lassú járása miatt feltűnően másképp "énekel", mint mondjuk a gyors járású V12-es motoros Búvároké. Ráadásul a hangtompítást se vitték túlzásba a típuson, úgyhogy az ilyesmire fogékonyak a hideg ellenére is résre nyitották az ablakokat, hogy hallják az erőforrás bömbölését. A fentebbi videó utolsó jelenetében hallható, hogyan szólt induláskor, ezt tessék még több basszussal elképzelni :)

dsc_1409.JPG

A vonat kocsijai se voltak mindennapiak: a Bmx jelzésű négytengelyeseket eredetileg kedvenc "bányászlámpás" motorkocsijaimhoz tervezték a hatvanas évek elején.

dsc_1377.JPG

A kellemes futású jószágok közül az egyik műbőr üléses volt, a másik textiles, utóbbit az egyetlen elsőosztályú prototípus tiszteletére nem is Bmx-nek, hanem Amx-nek feliratozták. Ahogy látható, a belső dizájn megegyezik a Bányászlámpáséval vagy a Pantográféval. Tudom, talán túl sokat lelkendezem a csehszlovák ipari formatervezésről, de jellegzetesen más, mint amihez itthon szokva vagyunk.

Még egy kis bögyösmozdony, valaki? Tudom, a két filmecskét akár egybe is szerkeszthettem volna, de valamiért nehezemre esik két percnél hosszabb mozdonyos videót csinálni. Egyszerűen annál hosszabbak nem kötnek le engem "nézésileg", így én is ilyen rövideket készítek. Ti hogy vagytok ezzel, csináljak inkább hosszabb videókat, vagy úgyse kattintotok rá, szóval mindegy? :)

13 komment

Címkék: utazás videó csehország dízel képek vasút nosztalgia csehszlovák bardotka

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9815346974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én megértem a lelkendezésedet a csehszlovák design kapcsán! Bár nem feltétlenül passzol mindenben az ízlésemhez, a biodiverzitást nagyra értékelem.
Úgy fütyül a turbója, mint Edének hegymenetben.
@nyelv-ész: Azt hiszem, negyven alattiak ezt a hozzászólást nem fogják érteni :-)
@Fradista Utazó: Sebaj, viszont ők is kiszúrhatják, hogy induláskor nincs a tájat beborító koromfelhő, ellentétben a... eh, hagyjuk...
A videók hosszára meg senki nem reagál?
@Hamster: Nem, mert a hosszuk tökmindegy. Fő, hogy legyenek :-)
@Hamster: Ha már így kérdezted! Picurkát lehetett volna hosszabb, erősebb motorhanggal, szép tájképekkel, ívekkel, ki-be. Tudod Te hogyan kell!
Ha van benne tartalom, akkor lehet hosszabb (3-5 perc).
De igazad van. Élőben képesek vagyunk hosszú tízpercekig élvezni valamit. De amikor be akarjuk mutatni, halálosan unalmas.
PL. a gügyögő gyermeket. És amikor ezt utólag megnézzük, elborzadunk, hogy milyen hosszú.
@mester utca: Na de itt utaztunk, nem kempeltünk a pálya mellett.
@McKay: Köszi, akkor nem csak én vagyok így ezzel. Mert ismerek embereket, akik valós időben felvett vezetőállásos filmeket meg tudnak nézi nem hogy villamos-, de vasútvonalakról is. Én meg az elején elindulok egy 4-5 perces videóból, aztán a sokadik próbálkozás végére marad belőle 1 perc 50 másodperc :)
@Fradista Utazó:
"Azt hiszem, negyven alattiak ezt a hozzászólást nem fogják érteni :-)"

Hacsak nem olvastak Moldovát... :-)
@sako: "Ede beteg, szállodába mentem"? :)
@Hamster: Azaz :-) És mindezt Győr közelében... :-))))