Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

február 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (90) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (6) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (767) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (81) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (45) csehszlovák (29) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (9) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (392) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (20) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (26) felső szilézia villamos (23) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (63) gibson (9) gitár (34) gmap (16) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (31) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (312) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (29) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (11) katowice (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (817) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (342) kritika (71) kulfoldi szemmel (76) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (45) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (53) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (219) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (32) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (119) pozitívum (12) pozsony (40) prága (17) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (43) repülőgépek (75) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (5) szliács (5) szlovákia (99) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (201) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (50) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (351) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (309) utcakép (166) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (394) városkép (86) városliget (8) vasút (453) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (749) villamos (658) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (265) zene (189) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

"Huss" - ez a hangja annak, ahogy mindenki elszáguld a budapesti jegyrendszer mellett

2020.02.03. 07:00 :: Hamster

A felső-sziléziai nosztalgiavillamoson látott elektronikus jegykezelő készülék kapcsán kérdeztétek, hogy hogyan is működik az, úgyhogy most erről írok egy kicsit - szigorúan felhasználói oldalról, mert nem ismerem a rendszerek technikai hátterét.

Nincs könnyű dolga a jegygyűjtőknek az utóbbi évtizedekben. Először a kéregjegyek helyét vették át a mindenféle helyben nyomtatott fecnik, majd beköszöntött a hőpapírra nyomott jegyek korszaka - ezeket egyszerűen nem érdemes gyűjteni, mert néhány éven belül elhalványulnak, egy gyakorlatilag üres cetlit eredményezve:

ezmegmilehet.jpg

Néhány éve aztán eljött az elektronikus jegyek ideje, amik csak virtuálisan léteznek, így nem lehet lefűzni őket, időnként elővéve, megfogdosva őket, elvágva az ujjunkat velük :) Ezek a jegyrendszerek persze ma már nem számítanak újdonságnak: a MÁV vonataira is lehet mobilon jegyet venni, sőt, egy ideje a BKK-ra is (bizonyos fajtákat). Ezek azonban külön app feltevését igénylik, a bankkártyát regisztrálni kell hozzá, ha pedig lemerül a mobilunk, nem tudunk mit felmutatni az ellenőrnek. Vasúti utazásnál elmegy mindez, de ha valaki csak felugrik egy villamosra pár megálló erejéig, akkor macerás végigcsinálni.

83290090_230789558086360_8545592482052702208_n.jpg

Bár tudom, hogy az emberek féltik az adataikat, pláne a pénzüket (nem is ok nélkül), de nem lenne könnyebb, ha direktben az érintős bankkártyánkkal fizethetnénk? Nos, NZA-val a pofánk leszakadt, amikor Wrocławban nem találtunk jegyautomatát vagy trafikot a szálloda környékén, viszont a villamoson ott figyelt a fentebb látható masina. Ahogy a felirat mutatja, alul a tutajunkat érvényesíthettük volna :) de bennünket a felső rész érdekelt, ahol bankkártyával vehettünk magunknak napijegyet. Kiválasztottuk, kártya pitty-pitty, de nem nyomtatott nekünk jegyet, csak kiírta, hogy jók vagyunk.

screenshot_20200202_155215_com_google_android_apps_messaging.jpg

És itt kijött, hogy a megszokás mekkora úr: kimondottan zavarónak éreztük, hogy nem volt semmink, amit felmutatthattunk volna az ellenőrnek, maximum a bank SMS-ét, hogy le lett vonva a pénz. Félreértés ne essék, nem a pittyentős fizetés volt a zavar oka, mert Szegeden is van érintőkártyás jegyvételi lehetőség a villamosokon és buszokon, illetve Pesten is így veszem a bérletet már régóta az automatából, hanem az volt a furcsa, hogy a pénzemért cserébe nem kaptam semmi bizonyítékot a vásárlásról. Kőkorszaki szerzetnek éreztem magam :)

Persze a vásárlásnak volt nyoma, csak nem nálunk: ha jött volna ellenőr, lepittyentette volna a kártyánkat, a gép pedig jelezte volna neki, hogy igen, ekkor és ekkor vettünk egy ilyen és ilyen jegyet. Legalábbis elvileg, mert csak egy elővárosi vonaton találkoztunk kalauzzal, neki viszont elég volt az SMS-t megmutatni, nem pittyentett semmit (talán nem volt készüléke hozzá?). Mindenesetre működött a rendszer.

Itt persze jogos lenne a komment, hogy de hát ilyen meg olyan kártyák évek óta működnek Londonban meg mindenféle távol-keleti technopoliszokban, de itt most Kelet-Közép-Európáról beszélünk, ráadásul nem milliós nagyvárosokról!

83948416_572902586890154_743299710399283200_n.jpg

Az egyszeri jegyvásárláshoz képest egy másik filozófiával találkoztunk egy határral odébb, Szilézia csehországi végén, Ostravában. Itt jegyárusító automatával csak pénzbedobóssal találkoztunk, fémpénzünk viszont nem volt. Maradt az, hogy felszálltunk, és a villamoson odatartottuk a bankkártyát a balra látható kezelőhöz, ami egy pittyentéssel jelezte, hogy érzékelte: felszálltunk. Ilyenkor - feltehetően csak az első használatnál - rögtön levont egy koronát a számláról, de csak ellenőrzésként, hogy érvényes-e a kártya. A tranzakció működött, innentől kezdve regisztrálva volt az utazásunk. A következő pittyentést leszálláskor kellett megejteni, ekkor a rendszer zárta az utazást, néhány nappal később pedig beterhelte az árát az esetleges többi utazással együtt. Mivel csak két rövid utat tettünk meg, mindössze egy átszállójegy árát vonta le, én pedig mérges voltam magamra, hogy nem próbáltam meg papírjegyet szerezni, ezek eladását ugyanis január 1-től megszüntette a közlekedési vállalat. A korábban megvettek még március végéig érvényesek, aztán papírmentessé válik az ostravai tömegközlekedés!

Aki nem szívesen tartja oda a bankkártyáját csak úgy akármihez, azok számára természetesen mindkét helyen létezik feltölthetős közlekedési kártya is (Urbancard EP, illetve ODISka), de egy-egy napra nem éri meg ilyet kiváltani. Hasonló kártyát Felső-Sziléziában is vehettünk volna, de ott hamarabb útba esett egy papírjegyet adó automata, úgyhogy nem derült ki, hogy működik. Feltételezem, hogy jól, mert láttam embereket pittyenteni...

A készülékekről készült képeket köszönöm NZA-nak - nekem nem volt annyi eszem, hogy lefotózzam őket :)

28 komment

Címkék: utazás csehország tömegközlekedés lengyelország morgás jegyek wroclaw ostrava

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8615451386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szerintem a budapesti jegyrendszer hamarosan világökörség lesz. ;-)
A katowicei is rendben van.. most hétvégén csak vittem magammal a legutóbbi alkalommal szerzett kártyát és egy automatánál pikk pakk feltöltöttem. Be kell dugni, kiválasztani a kezelő felületen, hogy mit szeretnél, kifizetni és már rajta is van. Annyi, hogy első utazáskor kétszer kell hozzáérinteni a kezelőhöz. Az egész pont annyi időbe telt, mint barátnőmnek a papír jegy megszerzése ugyanazon automatából.
Wrocławban 2017 vége felé még papír jegyeztem, alig egy évvel rá meg már ugyanazt éltem meg mint te az első kártyás utazáskor :) Az elővárosi vonatoshoz: nem tudom pontosan, hogy megy, de én pl. nem kapok sms-t, bár már kint tuti csak Revolutos kártyát használok, ott meg appon meg tudom mutatni, hogy volt tranzakcióm..
@Nicolas Reök: "ugyanazt éltem meg mint te az első kártyás utazáskor "
Megnyugodtam, hogy nem én vagyok tőúl öreg a technika állásához :D

A vonaton lehet, hogy csak nem akarta cizellálni a pittyentést a kalauz, mert esetleg nem beszélt jól angolul, látta, hogy mutatjuk az SMS-t, így rendben van. Majd legközelebb kőkemények leszünk, és csak kártyát mutatunk :)

Egyébként mindehhez képest ma reggel utálatos volt a régi lyukasztót látni a Tátrán itt az 1-esen.
De mehetünk kelet felé is: Romániában (Bukarestben) legalább hét éve működik többféle előre feltölthető chipkártyával a tömegközlekedés. Az egyetlen nüansz az volt, hogy ott a metró külön cég, azt csak előre váltott (de elektronikus) jeggyel lehetett használni. Tavaly óta már van olyan kártya, ami a metróra is érvényes. Feltölteni a városban szétszórt kioszkoknál, online vagy kijelölt bankautomatáknál lehet. Felszállásnál odaérinted a járművön a készülékhez, az ellenőr pedig az NFC-képes telefonjával ellenőrzi azt, hogy az aktuális utazásra lecsippantottad-e. Semmi szerencsétlenkedés a QR-kóddal, semmi tülekedés az első ajtós felszállás miatt. Jah, és egy vonaljegy kb a harmadában kerül, mint Budapesten. No comment.
De mehetünk kelet felé is: Romániában (Bukarestben) legalább hét éve működik többféle előre feltölthető chipkártyával a tömegközlekedés. Az egyetlen nüansz az volt, hogy ott a metró külön cég, azt csak előre váltott (de elektronikus) jeggyel lehetett használni. Tavaly óta már van olyan kártya, ami a metróra is érvényes. Feltölteni a városban szétszórt kioszkoknál, online vagy kijelölt bankautomatáknál lehet. Felszállásnál odaérinted a járművön a készülékhez, az ellenőr pedig az NFC-képes telefonjával ellenőrzi azt, hogy az aktuális utazásra lecsippantottad-e. Semmi szerencsétlenkedés a QR-kóddal, semmi tülekedés az első ajtós felszállás miatt. Jah, és egy vonaljegy kb a harmadában kerül, mint Budapesten. No comment.
Az ostravait használtam 3 éve. Akkor még olyan is volt, hogy a napijegy hétvégén és ünnepnapokon két felnőtt és 3 gyerek, azaz 5 fő utazását engedi. Egy napijegy áráért. Na itt ilyen mikor lesz? A bankkártyás érintős cucc kicsit furcsa volt. 5 napot voltunk, ketten, amit minden alkalommal be is nyomtam az érintőkijelzőn, majd érintettem a bankkártyám, megjelent a pipa. Mégis csak 2 napijegy árát vonta le. Pedig minimum 6-ot kellett volna akkor is, ha a hétvégén egy jeggyel utaztunk ketten a kedvezmény miatt. Nem tudom, hogy én csesztem-e el és blicceltünk (akaratunk ellenére teszem hozzá), vagy ők nem vettek be valamit jól.
Mehetünk dél felé is. Isztambulban az Istambulcard beléptető kártyaként működik (jegy nincs) és emellett elektronikus pénztárca feladatokat ellát, a viteldíj a bp-inak egy negyede. Csak lestem!
Lehetséges hogy van egy olyan vetülete is hogy akkor a rendszer átláthatóbb lenne és megszűnne a bevételek lefölözése
@lajcsi1975: Ott a pont. De ha bárki tud bármilyen más életképes magyarázatot, örömmel meghallgatom.
A bkv meg a máv egy szándékosan szocializmusba ragasztott dinoszaurusz cégek. A hatalomnak nem célja egyik rendbetétele sem, így maradhatnak szuper kifizető helyek. A bkv azt nem tudja megugorni x éve, hogy legalább díjalapú jegy legyen, ehelyett ha egy kerületen belül átszállok az 700 ft, de kökiről újpest 350. Vicc.
Ha már kitekintő és dél: Belgrádban is van, lehet feltöltőkártyás jegyet venni, meg paypassos kártyával fizetni: a rendszer 2012 óta működik a "leszólt balkánon"...
Végül is milyen ciki már, nem Szingapúrba kellene elmenni megnézni egy működő rendszert, hanem csak ide a szomszédba, Belgrádba, vagy Bukarestbe, vagy Wrocławba...
Amit mobiljegy címén a bkv művel, az nagyjából botrány. (Nem is az ára, hanem az, hogy mennyire használhatatlan az egész.)
@Serény Vélemény: Igen, aki a BKV-s elektronikus jegyrendszerét kitalálta, legalábbis ami a havi bérletet illeti, tényleg szarhatna egy szép kövér sünit, lehetőleg farfekvéseset, aztán elmehetne szakmát tanulni. Lehetőleg jó messze az informatikától. Léphetne esetleg vezetői pozícióba, mondjuk Pl. egy kukásautó volánja mögé.

"A bérleteket - hasonlóan a napijegyekhez - a vásárlást követően nem szükséges érvényesíteni. Azonban az elsőajtós felszálláshoz és a metróállomás területére belépéshez, kérjük, olvassa be okostelefonjával a kihelyezett kódot, és mutassa fel a megjelenő animációt a sofőrnek vagy a személyzetnek."

Noormális ? Mi a lófaroknak vegyek elektronikus bérletet a sima papír alapú bérlet helyett, ha ez utóbbit elég felmutatni, míg az előbbivel még szophatok a QR scanneléssel is... Tényleg gyerekek, ezt ti komolyan gondoltátok ?

Nem lehetett volna esetleg a saját fejlesztés helyett körbenézni a piacon, hogy ha már 200 helyen megvalósították ezt a kicsi kínaiaktól a románokig, és esetleg akadnak működő megoldások is, akkor azokat nem lehetne egy az egyben megvenni ? Vagy ha már saját fejlesztés, akkor megnézni hogy ezek hogy működnek, és azt megvalósítani ?
@midnight coder: Kukásautót, -- ami egy létfontosságú szolgáltatás egy nagyvárosban -- soha nem bíznék olyan emberre, aki ilyesmit kitalált! Eleve mi az, hogy az _én_ adatforgalmam kell ahhoz, hogy a jegy/bérlet érvényességét ellenőrizni lehessen? Én azután fizetek, (jó én nem, de az átlag felhasználó igen!) miért szívatják azt, aki mondjuk nem korlátlan mobilinternet tarifával mobilinternetezik, mert olyan országból jött, vagy olyan a mobil előfizetése?

A másik meg a bérlet vásárlása automatából című idióta nyolcvanas évekbeli videojáték.
MI van akkor ha akarsz venni egyszerre három bérletet, és három hév-bérletet? Ebből kettőt diáknak?
Segítek: perceken keresztül mást sem csinálsz, mint az érintőképernyőn próbálod bepötyögni háromszor kétszer egymás után ugyanazt a számsort. A diákoknak ráadásul 11 karakter hosszúságú a számsor, amit nem elég egyszer megadni, hanem kétszer kell! Az utánad következő meg már legszívesebben felrúgna, mert neki indulna a hév, de természetesen csak egy darab automata van az egész hév állomáson, akkor is, ha egyébként kb 500-an szoktak minden reggel fölszállni arra a hévre azon az állomáson.
Huss - ez a hangja az elektronikus jegyrendszer címén ellopott pénzeknek.
@Serény Vélemény: Igen, a BKK jegyeladó automata egy másik csodás találmány. És valóban 80-as évekbeli videojáték: a játék lényege, hogy az érintőképernyő kb. egy centis pontossággal tudja eltalálni hogy épp hova nyomtál, ergo bármit is begépelni vele igazi videojáték, kb. a Lunar Lander stílusában.

De az legalább valamennyire működik. Ez viszont, hacsak rohadtul át nem dolgozzák, kb. az alapoktól, soha nem fog. Ki lesz pipálva, hogy lám van elektronikus jegyrendszer a BKV-nál is, csak az eb sem használja. És igazából itt szerintem a baj ott van, hogy az egész magyar tömegközlekedés fordítva ül a lovon. Mindenhol máshol valóban arra próbálnak koncentrálni, hogy az emberek számára vonzóvá tegyék a tömegközlekedést. Na, idehaza erről szó nincs. Itt a tömegközlekedés vonzóvá tétele kimerül abban, hogy minél jobbak kicseszünk az autósokkal.
A budapesti közlekedés jeggyel egy vicc! Egyrészt extrém esetben igazságtalanul drága, három átszállással már ezer forint felett jársz egy viszonylag rövid távon belül is, viszont adott esetben keresztül utazhatod a várost a harmadáért! Az ellenőrzés hiánya a másik igazságtalanság, néhány vonalat eltekintve lóghatsz agyra főre, akkor néznek hülyének, ha fizetsz, ugyanakkor az emiatt kieső bevételt magas jegyárakkal kompenzálják!
@Grimbusz Makszimusz: Ráadásul a normál utasokat jól megszívatják az ellenőrök, ha csak 5 percet utaztál jogosulatlanul, mert elfelejtetted megvenni a bérletedet, már ugrik a büntetés, de Pl. a hajléktalanokkal nem tudnak csinálni semmit, a nagyobb csapat roma csávóhoz meg oda sem mernek menni. Sőt, az igazán zűrös vonalakon (Pl. 28A, 62 villamos) nem is nagyon látsz ellenőrt. Amúgy a BKV bevételének csak egy viszonylag kis része származik a jegybevételből, és ez meg is látszik a szolgáltatás színvonalán.
Amugy Varsoban szinten e-jegy van ezer eve - es a havi berlet elovarosi vasuttal egyutt 7000 Ft. Ja, es nekik van sajat buszgyartasuk.
@midnight coder: "a BKV bevételének csak egy viszonylag kis része származik a jegybevételből": úgy hallottam, a BKV működésének költsége így oszlik meg: 1/3 a jegyek/bérletek árából, 1/3 a fővárosi, 1/3 a központi költségvetésből. Kíváncsi vagyok, milyenek az arányok mondjuk Bécs, Pozsony vagy Prága, Varsó tömegközlekedési cége esetében.
A jegyekkel kapcsolatban a BKK-t emlegessétek, mert a BKV-nak azon kívül, hogy a járművezetőknek jegyet kell árulni, semmi köze nincs hozzá.
Hagyd Feri, ezek a szakértők menetrend szerint jönnek. A focitól kezdve a belgyógyászaton át a tömegközlekedésig mindenhez értenek. A BKK mobilos megoldása teljesen jó - és ez a jövő, mert a fizikai bankkártyák pár éven belül kifutnak, nem lesz rájuk szükség. A QR kód olvasásnak is megvan az értelme - valóban finomítandó még.
A Deák téren kapuk vannak. Lényegében dekorációk. Szégyen, hogy húsz éve egy helyben topog ez az elektronikus fizetés, az e-jegy. Bevált, működő rendszert kellett volna megvenni. A spanyolviaszt már rég feltalálták.
@SzFeri: A BKK-t azért találták ki, hogy pár embernek íróasztalt toljanak a feneke alá. A BKV-t kellett volna kitakarítani, párosával kirúgni a semmihez sem értő régi kádereket. A szocializmus öröksége volt egy ilyen, a szükségesnél kétszer több irodai dolgozót foglalkoztató cég, fejlődésképtelen vezetőkkel. Most viszont a BKK révén már háromszor annyi íróasztal van, mint ahány kellene.
@cradbox: A fizikai bankkártyák nem fognak kifutni. A mobilalkalmazások még Amerikában sem terjednek annyira ahogy remélték egyesek. Amúgy egy mobilt könnyebb elveszíteni, lemerülhet az akkuja, hadd ne soroljam.