A nyáron végre sikerült utaznom a Tátrai Villamosvasút (Tatranská elektrická železnica) csuklós motorvonatával, amivel ma már csak nosztalgiajáraton lehet találkozni. Gondoltam, hogy Katowicéből hazafelé jövet újra el lehetne kapni; egy szlovák oldal azt írta, hogy pont járni fog. Aztán kiderült, hogy a csuklós aznap a kocsiszínben fog maradni, helyette vele kell beérnünk:
Ahogy az sejthető, a hírtől nem szomorodtunk el nagyon :) Ugyan 2003-ban már utaztam a nosztalgia szerelvénnyel, az ilyesmit nehéz megunni, no meg 16 és fél év után belefér egy újrázás. Pláne, hogy azóta át is festették a motorkocsit! A fenti kép Ótátrafüreden (Starý Smokovec) készült, a vasút elágazó állomásán. A nosztalgiával jutottunk fel ide Poprádról, a szerelvény aztán Ótátrafüred és Tátralomnic (Tatranská Lomnica) közt ingázott, csak a nap végén ment vissza Poprádra.
A 22-es számú motorkocsi egyfajta "parádés lova" a vasútnak, még neve is van: ő az "Üstökös" (Kométa). A járművet 1912-ben gyártotta a Ganz, a villamosberendezést pedig a Magyar Siemens-Schuckert Művek szállította. Jelenleg a csehszlovák TEVD (Tatranská elektrická vicinálna dráha) cégjelzését viseli, de ahogy az lenni szokott, a csapágytokokat ritkán öntik újra, így azok még a THÉV feliratot, azaz a "Tátrafüredi Helyiérdekű Villamos Vasutak" rövidítését viselik.
A motorkocsiba nem sokan férnek fel, így egy zárt és egy nyitott (!) pótot is mögé kötöttek - utóbbinak már a látványától fázni kezdtem. A 12-es a megnyitáskori állomány része volt: 1908-ban gyártották, szintén a Ganznál. Ami nekem szemet szúrt, az az, hogy a csapágytokjain még a TVV felirat szerepelt, ami a vasút korábbi cégjelzése volt.
A már-már nagyvasúti utazási élményt nyújtó, sötétebb festésű zárt kocsi természetesen ugyancsak Ganz gyártmány, 1911-ből. Ha valakit érdekelne, az "ő" csapágytokjain a teljes rövidítés (THÉVV) szerepelt. Nem kell megijedni, engem is kicsit megijeszt, hogy ilyesmit észrevettem :)
Az út főszereplője számomra a motorkocsi volt, melynek belseje leginkább egy szaunafülkére hasonlított. Jó időbe telt, mire Poprádról felkapaszkodtunk vele Tátrafüredre, de ki akarna száguldozni egy ilyen szép öreg kocsival?
Természetesen videóztam útközben - a magyarázószöveget most is a CC gombra kattintva lehet elérni. Gyönyörű napos időnk volt, félúttól összefüggő hótakaróval - utóbbival szerencsénk volt, mert egy néhány nappal későbbi képen már kopaszabb volt a táj, lehet, hogy volt egy kis olvadás a távozásunk után.
Egyébként érdekes, hogy mindenütt egyszerűen azt írják: "villamosberendezés: Siemens-Schuckert", miközben a kontrolleren egy szép nagy GANZ felirat figyel :) Persze ez az az időszak, amikor a Monarchia villamosiparának szereplői felosztották egymás közt a piacot; lehet, hogy eme kocsi alá is ezért kerültek Siemens-Schuckert motorok. Vagy esetleg azért, mert a Ganznak nem volt pont ideillő paraméterű motorja?
Az előző videón főleg belülről láttuk az Üstököst, de az ótátrafüredi körüljáráskor (=amikor a szerelvény egyik végéről a másikra ment a motorkocsi) igyekeztem kívülről is elkapni. Helyes kis járgány, nem?
A bónusz kép kevésbé szép: tavaly írtam a tarajkai siklóról, amin ma modern járművek közlekednek. Most parkolóhely-keresés közben véletlenül belebotlottunk a régebbi, olasz gyártmányú kocsikba, azokba, amelyekkel gyerekkoromban utaztam. Nincsenek jó állapotban, de legalább megmentették őket a lángvágótól, és ez is valami!
Ez megy most