Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (21) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (126) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (19) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (271) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Felső-Sziléziai Metropolisz villamosai

2020.03.10. 07:00 :: Hamster

Találtam néhány fotót 2008-ból, amit még nem mutattam, úgyhogy most villamosozni fogunk! És persze hol másutt, mint Felső-Sziléziában, ahol több mint kétmillió ember él egymással gyakran teljesen összeérő nagyvárosokban:

Ezért a környékért több ország is marakodott a történelem folyamán: a XIV. századtól kezdve volt cseh és Habsburg kézen is, míg a XVIII. században a nagy részét meg nem szerezte Poroszország. A legmaradandóbb hatást valószínűleg ők gyakorolták: a terület az ő uralmuk vált iparvidékké, tele bányákkal, kohókkal, gyárakkal, olyan mennyiségben, amit magyar ésszel nehéz felfogni. Az első világháború után csak az északnyugati rész maradt a Német Birodalomé, aztán '39-ben lerohanták az egészet - a második világháború egészen konkrétan itt kezdődött el! A világégés után Lengyelország része lett. Az iparvidék különlegességét az adja, hogy százezres városok sorakoznak egymástól karnyújtásnyi távolságra. Egyszer munkáskolóniákon haladsz át, máskor csillogó irodaházak mellett suhansz; néha tavak (vízzel feltöltött bányagödrök?) vagy faburkolatú falusi házak szomszédságában futnak a sínek, helyenként pedig kohók és bezárt gyárak közt.

img_7395.JPG

Felső-Sziléziát sűrűn átjárja a vasút, de persze bennünket most csak a villamosok érdekelnek. Ezek őse, a gőzüzemű vicinális (ez nem egy műegyetemi diáklap címe, csak nem akartam azt írni, hogy "gőzüzemű helyközi közúti vasút"... basszus, csak leírtam:) 1894-ben jelent meg, 785 milliméteres nyomtávval Gleiwitz (ma Gliwice) és Deutsch Piekar (Piekary Śląskie) közt. Ezt a vonalat hamarosan villamosították, eközben további városi vasutak is elindultak a területen. Az egymással gyakran összekapcsolódó hálózatokat az 1920-as években kezdték egységesen normál nyomtávra átépíteni, mely folyamatot persze nem kimondottan segítette, hogy 1922-től a vonalak egy részét országhatár vágta ketté. Végül 1952-ben tűnt el az utolsó keskeny nyomtávú szakasz.

img_7440.JPG

2008-ban egy ilyen sematikus térképet találtunk egy bezárt jegypénztár ablakában: pár olyan vonalat is mutatott, ami akkor már nem létezett - és olyat is, ami azóta szűnt meg. Ebből sejthető, hogy a felső-sziléziai villamosvasút az utóbbi évtizedekben zsugorodott némileg, de meglepő módon nem annyira, mint elsőre gondolnánk: a hálózat hossza ma is 180 kilométer körül van, ebből 120 kilométer kétvágányos, 60 kilométer pedig egyvágányos, kitérőkkel. Utóbbiak különösen érdekesek egy villamosbolond számára!

img_7234.JPG

Az érthetőnél talán egy picit jobban fel szoktam magam húzni azon, amikor ezt a kiterjedt városközi villamosüzemet "katowicei villamosnak" nevezik. Ugyan Katowice tényleg a városszövetség legnagyobb városa, de messze nem ez a legsűrűbb vagy leglátványosabb rész, arról pedig végképp nincs szó, hogy a hálózat innen induló vonalakból állna. Ahogy az a térképen látható, a várostól keletre és nyugatra is bonyolultabb részhálózatokat találunk...

img_7260.JPG

Mysłowicében járunk, a Konstal 105Na típusú villamos a szembejövő villamosra vár egy kitérőben. De az is lehet, hogy csak rám, mert a járművezetők, akikkel találkoztunk, kifejezetten élvezték a fotósok kitüntető figyelmét. Egyébként a vasúthálózat kiépülése előtt Mysłowice állítólag fontosabb város volt, mint Katowice, aztán a kötöttpályás szállítás mindent megváltoztatott.

img_7416.JPG

Az előbbi kép helyszínétől légvonalban 13 kilométerre, Chorzów Batory Zajezdnia megállónál járunk. Ez a Chorzów és Katowice közt húzódó déli összekötő vonalon van, amit én csak "alsó kapcsolatnak" szoktam hívni. Ez a kapcsolat 2008 áprilisában épp nem élt: a borzasztó pályaállapotok miatt nem jártak rajta. A fotón látható (egyirányú) villamos a vasút mögött fekvő egykori remizben (ma főműhely) fordult.

img_7370.JPG

Chorzów amúgy egy százhúszezres város, úgyhogy nem csoda, hogy önmagában is értelmezhető villamoshálózata van. A fentebbi kép a Ratusznál, azaz a városházánál készült, ahol több viszonylat is összefut. Tavaly csodálkozva láttam, hogy a fotón látható nem túl komfortos végállomást áthelyezték a területet feltáró gyorsforgalmi út másik oldalára. Ráadásul igényesebben ki is építették.

img_7271.JPG

Łagiewniki Targowisko az előbbi helyszíntől légvonalban nincs messze, de a villamosok értelemszerűen ritkán mennek légvonalban. Konkrétan az ide vezető út szép keresztmetszetét adja Felső-Sziléziának: van benne egy kis német iparvárosi hangulat, láthatunk lakótelepet és városok közti erdőt. Persze ma már ez az elágazás se így néz ki.

img_7502.JPG

És megint ugrunk, ezúttal Bytom (170 000 lakos!) belvárosába, amit a villamosok egy része egy egyvágányos "óriáshurokban" jár be. Ez a fotó 2008 őszén készült, ...

img_7350.JPG

...ugyanezen év áprilisában ez a hurok épp le volt zárva. Egy csonka részén a Konstal 105Na kétirányú változatából, azaz két 111N kocsiból álló szerelvény ingázott. A környék egész barátságos, legalábbis ahhoz képest, hogy nekünk balkézre egy börtön van :)

img_7232.JPG

Az imént Chorzów Batory kapcsán - mely városrész nevében a Batoryt mi Báthoryként ismerjük - említettem, hogy ott fut az "alsó kapcsolat". Nos, ez itt a képen meg a "felső kapcsolat", mely Bytomot és Katowicét köti össze. Ez a vonal gyorsvillamos jelleggel van kiépítve, és részben egy lakótelepek által határolt gyorsforgalmi út mellett fut, azaz teljesen más hangulatú, mint a déli összeköttetés. A villamos mögött a Silesia City Centert láthatjuk; ha a piros-kék S betű valakit esetleg a magyar Skála áruházak emblémájára emlékeztetne, az valószínűleg nem véletlen: ezt a plázát a Demján Sándor-féle TriGranit építette!

img_7243.JPG

Ezt a kocsit már ismerhetik a blog olvasói: az utolsó 105N-t tavaly nosztalgiajáratként csíptem el. Ebből a vezetőfülkéből még a vezető térdének is kiváló kilátása van :)

img_7186.JPG

És itt egy sima 105Na is, körülbelül harminc méterrel arrébb. Ezek a képek a katowicei Ryneken, azaz piactéren készültek, ami azóta rendezettebben néz ki.

img_7252.JPG

Kelet felé nézve például egy látványos félig fedett megálló nőtt ki ott, ahol ez a fotó készült. Aki pedig szeret elveszni a részletekben, nézegesse a fényszórókat: ennek a kocsinak a megszokott fekete keretes van, ...

img_7250.JPG

... ennek a szólónak viszont gülüszemek merednek ki a homloklemezéből. Azt sajnos nem tudom megmondani, hogy ez utólagos átalakítás, vagy eleve így gyártották.

img_7162.JPG

Ezen a képen minden dől és torzul, mégis szeretem, mert olyan kis aranyos rajta a szóló motorkocsi :) Ez a környék nem változott túl nagyot 2008 óta, bár a vágányokat szépen felújították. Összességében érezhetően fejlődik a hálózat, ráadásul egyre több az alacsonypadlós jármű is.

img_7149.JPG

Természetesen buszok is vannak Felső-Sziléziában, de azok nem fogtak meg eléggé (az Ikarusok kivételével). Itt éppen egy Jelcz 120M-et látunk Sosnowiecben.

img_7835.JPG

És ez is egy Jelcz: egy modernizált homlokfalú M11-es, amit az Ikarus 260-as alvázára építettek (Rába-MAN motorral, Csepel váltóval, ahogy kell). Tőle jobbra az út szélén egy Polonezt láthatunk - amikor először mentem Lengyelországba, azt hittem, hogy minden tele lesz velük, aztán alig láttam egy-kettőt.

És ha már megcsináltam ezt az oldalt, itt egy videó is a végére. Ezeket a jeleneteket annak idején már feltöltöttem, de külön-külön, nem túl felemelő minőségben; most viszont egybevágtam őket. Az első snitt rögtön mindent elmond a felső-sziléziai villamosokról: akármilyen rossz is a pálya, ezek a tuják csak mennek, mennek és mennek! Persze 2008 óta elég sok helyen felújították a vágányokat, de azért még nem veszett el teljesen a vadromantika :)

Forrás: lengyel és német wikipedia, no meg a saját oldalaim :)

8 komment

Címkék: énblog utazás videó busz képek tömegközlekedés villamos lengyelország bytom szilézia myslowice konstal katowice felső szilézia villamos felső-szilézia chorzów

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1715512754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hát, bizony, azok a csúnya németek jól felfejlesztették Sziléziát, miután elcsaklizták Mária Teréziától az egykori cseh birtokot, ami már akkor is kiemelten fejlett volt. Amit a csehek kompenzációként összeharácsoltak azóta, arról most ne is essék szó.
2000-ben jártam erre, akkor volt közvetlen járat Katowiceből Gliwicebe és szerintem a gliwicei szakasz sem 2 megállónyi volt.
Éhetőbbnek tűnik az a környék a szétterült, összenőtt de mégis parkos, füves területekkel mint budapest...!
Amúgy meg csodálatos a tipikus kelet-európai lepusztult romantika! :)
@haromegesztizennegy: Hát szerintem össze se hasonlítható, minden városa 1-2 szinttel Budapest városiassága alatt van. Sok zöldterület meg Pesten is van, úgy hívják őket, hogy Budai-hegység, sőt, Margit-sziget, Hajógyári-sziget, csak a pesti ember nem akar a rakpartnál messzebb menni, nehogymár ne járjon neki helyben a zöldterület :) A Népliget is hogy néz ki, de annak a rendbehozásáért senki se tüntet....
Lehet, hogy most kellene blogot írni, mert mozik és miegymás híján az emberek újra elkezdenek ilyeneket is olvasni, de aaaannnyira nincs kedvem hozzá :)
@Hamster: Sétálj a Duna parton, remélem ott is szépen süt a nap! Fotózni meg tudsz, van villamos, hajó, talán még busz is! A metróban nem vagyok biztos, ha csak nem búvárszerkóban mész a Duna alá?! Ha nem csinálsz semmit csak napozol, az is egészséges, jót tesz a D vitaminnak és árt a koronának! Szép hétvégét kívánok!
@mester utca: Lehet, hogy ezt kellett volna csinálnim ehelyett átalszom a hétvégét a jelek szerint.