Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (93) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (783) budapesti pillanatok (42) buék (9) busz (83) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (263) csehország (54) csehszlovák (33) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (397) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (16) érdekesség (25) erfurt (7) Ernst Plefka (5) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (16) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (321) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (33) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) kassa (12) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (842) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (13) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (351) kritika (71) kulfoldi szemmel (90) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (47) les paul (6) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (11) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (55) nagypolszki (6) németország (312) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (5) nohab (45) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (76) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (103) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (42) prága (21) programajánló (27) púpos (15) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (129) repülőgép (43) repülőgépek (78) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (23) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (106) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (23) taurus (7) technika (53) technikatörténet (54) tehervonatok (10) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (365) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (67) trolibusz (59) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (313) utcakép (178) uv (37) vár (11) várnegyed (8) város (407) városkép (87) városliget (8) vasút (471) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (760) villamos (681) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (279) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A bécsi Stadtbahn alkonya

2020.04.22. 07:00 :: Hamster

Nemrég mutattam egy szép piros villamost Bécsből, és említettem, hogy azt eredetileg a Stadtbahnra építették. A német "Stadtbahn" szó csupán "városi vasutat" jelent, és ezt egyes helyek egymástól eltérő tartalommal töltötték meg. Berlinben a Stadtbahn egy konkrét, a belvároson kelet-nyugati irányban átvágó vasútvonal. Nyugat-Németországban ugyanez a szó a XX. század második felétől a metró, a HÉV és a villamos tulajdonságait egyesítő közlekedési eszközt jelentett. Bécsben pedig egy 1898 és 1901 közt átadott gőzvontatású vasutat, amit viaduktokon, bevágásokban, folyók mellett, a rakpart oldalában és alagutakban vezettek, hogy függetlenítsék a közúti forgalomtól.

Wiener Stadtbahn.pngA gőzüzemű Stadtbahn hálózata. Készítette: User:My Friend - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 3.0, Hivatkozás

A fentebbi térképen látszanak az egyes vonaltörzsek: a Bécs folyó mentén futó Wientallinie, a Duna-csatornával párhuzamos Donaukanallinie, a belvárost körbeölelő Gürtel nyugati felére épített Gürtellinie, és az elővárosi Vorortelinie. Aki járt már az osztrák fővárosban, az felismerheti, hogy ez a hálózat átfedésben van a mai metróhálózat bizonyos vonalaival: a Bécs folyó és a Duna-csatorna mentén az U4-es közlekedik, a Gürtelen pedig az az U6-os. A kékkel jelzett vonal a kivétel, abból ugyanis nagyvasút lett: az S45-ös S-Bahn.

Dampfstadtbahnzüge auf der Gürtellinie am 25. Mai 1918.jpgVon unbekannt - http://www.bildstrecke.at/Alle/Images/detail/16339?page=2&filter=Stadtbahn&filterCategory=Alle, PD-alt-100, Link

Mint említettem, a Stadtbahn gőzvontatással indult, ám az első világháború végére a forgalma jelentősen visszaesett, az üzemeltető államvasút pedig szénhiány miatt a hálózat nagy részén leállította a közlekedést. Mi több, a helyzet rendeződése után se nagyon akarta újraindítani.

Wiener Elektrische Stadtbahn, Probefahrt in Michelbeuern vor Eröffnung.jpgVon Autor unbekannt - https://www.sedlacek-modellstrassenbahnen.at/literatur/t&m%20_2015_02.pdf, Gemeinfrei, Link

1924-ben végül a város vette át a vasutat. Bár eleinte abban gondolkodtak, hogy a villamoshálózat részévé teszik, végül megtartották a mindentől elzárt jelleget, csak egyetlen járat, a 18G járt ki a városi utcákra egy időben. Még ugyanabban az évben nekiláttak a villamosításnak, járműnek pedig a budapesti HÉV-ek gyakorlatához hasonlóan villamos jellegű motor- és pótkocsikat vettek, melyek a városban használtaknál hosszabb, légfékes szerelvényekben közlekedtek - ez lett az N, illetve az n és n1 típus.

043L07260778 Typ N1 2892, Typ N1 2985, Station Stadtpark 26.07.1978.jpgÁtépítés közben: tessék megnézni a metró harmadik, áramvezető sínjét középen! Von TARS631, Attribution, Link

Az ötvenes-hatvanas években a favázas N, n és n1 kocsikat (a bécsi nómenklatúrában a nagybetű motor-, a kicsi pótkocsit jelent) acélvázas N1 és n2 kocsikká építették át. Ez tulajdonképpen a Stadtbahn túlélését garantálta csak: egy-két évtizedre ugyan meg volt oldva a gördülőállomány kérdése, de különösebb színvonalemelés nélkül. Addig ki lehetett találni, mit szeretnének hosszabb távon!

N158000000 Kopie SW Bilder, Karlsplatz, umsteigen von der Stadtbahn Wientallinie auf Linie U4, Typ N1 2973.jpgA Karlsplatz '78-tól: Heiligenstadt felé már metró jár (jobbra), Hütteldorf felé még Stadtbahn (balra). Von TARS631, Attribution, Link

A hatvanas évektől kezdve a politika Bécsben is a nehézmetróban látta a jövőt (egyébként helyesen). Ez részben egy új vonal - a mai U1 - építését jelentette, részben a meglevő eszközök újrahasznosítását. Az U2-es belső szakasza például eredetileg villamosalagútnak épült, érezhetően szűkek is az állomásai emiatt! A másik aranytartalék a Stadtbahn volt, pontosabban a Donaukanal- és a Wientallinie: '76-tól kezdve előbb az előbbit építették át szakaszokban U-Bahnnak, majd '78-tól utóbbi is sorra került, szintén szakaszokban.

079R28100581 Stadtbahn, Haltestelle Ober ST. Veit, Umbau auf U Bahnbetrieb, Typ N1 2927 10.05.1981.jpgA mai U4 Ober St. Veit állomása az átépítés alatt. Von TARS631, Attribution, Link

Ez az időszak rendkívül érdekes lehetett, hiszen a munkálatok során ahol csak lehetett, fenntartották a forgalmat, így az állomásokat az utasok feje fölött építették át, helyenként pedig már a metró harmadik, áramvezető sínje mellett jártak a régi szerelvények! Végül 1981-től már csak a Gürtelen és az 1991-ben felhagyott felső összekötő szakaszon (Verbindungsbogen) közlekedtek Stadtbahn-szerelvények.

Ezen az 1979-es filmen az átalakulás időszakát láthatjuk: még hurokban fordulnak a szerelvények a végállomáson, az utazási élményt kéttengelyesek biztosítják, a megállók pedig sötétek és elég koszosak. A végén aztán megjelenik a tiszta és modern U-Bahn...

076L13051280 Stadtbahn, Haltestelle Burggasse – Stadthalle, Typ N1, Typ E6 4910 05.12.1980.jpgBalra még egy régi szerelvény, jobbra már egy új a Burggasse-Stadthalle megállóban. Von TARS631, Attribution, Link

Ahogy írtam, a Gürtel-vonal még egy ideig megmaradt, de a nyolcvanas évek közepén nekifogtak itt is az átépítésnek. Ami érdekes, hogy itt nem harmadik sínes nehézmetrót építettek, hanem megmaradt a felsővezetékről működő, villamosszerű üzem, csak korszerűbb járművekkel, melyek folyamatosan váltották le a régi szerelvényeket.

096L34001082 Publikumsfahrten auf der Vorortelinie, von Spetterbrücke Blick Richtung Breitenseer Tunnel, Lok 2143, Lok 4020.jpgDízelvontatású különjárat 1982-ben a Vorortelinién. Von TARS631, Attribution, Link

Van még egy kakukktojás: a térképen kékkel jelölt Vorortelinie nem szerepelt Bécs terveiben, ezért azt nem vették át; emiatt itt megmaradt a gőzvontatás. 1932 után a vonal egy időre leállt, majd csak csökkentett forgalom zajlott rajta. Az 1950-es évektől még rosszabb lett a helyzet: csak a teher- és a máshonnan ideiglenesen ideterelt forgalom használta a síneket, egyes állomásépületek állapota pedig döbbenetesen leromlott. Végül a nyolcvanas években elindult a villamosítással egybekötött rekonstrukció, és 1987-től a ma is itt közlekedő S45-ös járaté lett a pálya. Valahol ez volt a régi Stadtbahn vége (vagy az, amikor '89-ben a Gürtelliniét átkeresztelték U6-nak), de mindenképpen minőségi volt a csere. Az, hogy az egykori hálózat nagy része ma is használatban van - helyenként módosított, helyenként meghosszabbított formában -, azt mutatja, hogy a tervezők nem végeztek rossz munkát a XIX. század végén!

Források: német Wikipedia, wiki.stadtverkehr.at

28 komment

Címkék: youtube ausztria bécs metró város tömegközlekedés vasút villamos stadtbahn

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6315615884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez az a szemlélet, ami teljesen hiányzik itthon. 70 éve nem sikerül megteremteni az integrációt a különböző kötöttpályás formátumok között. Kíváncsi leszek, hogy a HÉV-ek "metrósítása" miképp alakul, mi sül ki belőle.
@nyelv-ész: Hát speciel pont nem nagyon integráltak semmit, sőt, egy típusból lett három :)
@nyelv-ész: Igen.
ÉS még szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy a többi keleti országhoz hasonló döbbenetes szegénység miatt nagyrészt csonkítva ugyan, de megmaradt a villamoshálózat! A "nyugai" olajbőség és a buszok majd mindenhol kiírtották a villamost is nemhogy a városi vasutat.

London ebből a szempontból kaukktojás, mert ott a városi vasút nagy része megmaradt. Kivétel a villamos, amit viszont döbbenetes módon pusztítottak ki pár év alatt.Itt egy sajátos humoró, de hiánypótó mű róla:

www.youtube.com/watch?v=Ji3C_PjJonM

" hogy a HÉV-ek "metrósítása" miképp alakul, mi sül ki belőle"
-Ha van eszük az illetékeseknek, akkor a Stadler Flirt-eket vesznek és tesznek mindenhova a HÉV vonalakra. A vontatómotorok 1500 V -osak, akár kompatibilis is lehetne a nagyvasúti szerelvényekkel minimális elektromos változtatással.

Nagy fájdalmam, hogy nincs már meg a gödöllői HÉV a Keletiig, hiszen ott is meg lehetett volna ezt csinálni.
Játhatott volna Flirt a Keletiből Cinkotán át Gödöllőig, majd Pécel felé vissza a Keletibe. ÉS ekkor elég lett volna a metrót az Örsig vinni, max Cinkotáig...
Hab a tortán: most a felújításkor alternatív útonal lehetett volna a vonal Hatvan - Mezőkövesd felé!

De ez nem London, nem és nem München, stb... :(
@haromegesztizennegy: Hát én még ennyit ismeretterjesztésen nem röhögtem, köszi. Mondjuk tényleg döbbenet, hogy mekkora hálózatot számoltak fel...
@SomiTomi: Speciel nem annyira a nyomor volt, mert az nem volt jellemző (az, hogy nem volt mindenkinek kocsija, még nem nyomor szerintem), hiszen metróra és új buszokra cserélték az első világháború előtti villamosokat. Sajnos ugyanabból a kottából dolgoztak, mint a nyugati oldalon, csak tönkrement az ország gazdaságilag, mielőtt befejezték volna a terveket (az eredeti M4 is más volt, volt M5, az M3 Káposztásig járt volna).

"Játhatott volna Flirt a Keletiből Cinkotán át Gödöllőig, majd Pécel felé vissza a Keletibe"
Jó, de minek? Minimális utasigény lehet ilyen kurflira, arra meg jó lesz az az átszállás, ami most lesz. Nem lehet mindent mindennel összekötni, azt még Svájcban se próbálják meg. A metróüzem kiterjesztése Cinkotáig sokkal több embert érintene pozitívan.

"most a felújításkor alternatív útonal lehetett volna a vonal Hatvan - Mezőkövesd felé!"
Ezt azért gondoljuk át: hol fértek volna el a "nagyvonatok", pláne IC-k, nemzetközi vonatok a negyedóránként járó és mindenütt megálló HÉV-ek közt? Hogy érintette volna ez a szintben keresztező utcákat? Milyen zajt mért volna ez a pálya közelében álló házakra? És ugye akkor még ott vannak a tehervonatok.
Mind az U6, mind a WLB új járművei alkalmasak a régi vezérlésére és viszont. Budapesten ez elképzelhetetlen, típusátépítéskor is.
@Hamster: Dehogynem, a Stadtbahn úgy szűnt meg, hogy beleolvadt a S-Bahn és U-Bahn hálózatába. Bezzeg nálunk! Ha mi meg akarunk szüntetni valamit, az kérem, meg van szüntetve! Szerencsétlen osztrákok még megszüntetni se tudnak rendesen :-)
Meidling Hauptstraße és Friedensbrücke (Brigittabrücke) frankó bújtatásos csomópontot kapott, de a 18G is keresztezés nélkül ágazott ki. (Sőt: a háború után Heiligenstadtnál is megoldották.)

Ilyesmi (a bújtatás) nálunk kizárólag a szolnoki magasfogadónak jutott, és kizárólag a nyugati végén. (Meg Kelenföldön és a Keletinél egy fél.) Azóta hiába könyörögtünk, akár főmtervesként. : (
Ezek meg gőzüzemre a századfordulón, téglaboltívre! (Hogy a Verbindungsbogen másik vége mi miatt ágazott ki szintben, azt nem tudom.)

Újabb, ÖBB: Meidlingen, a nyugati végén a lassú és a gyors menetvonalú vonatok a Westbahnon és a Südbahnon (tehát a nyolc vágány) nem keresztezik egymás útját (szintben). (Ja, és a réldzsetek pár év múlva átkerülnek a Pottendorfer Liniére.) Ilyenek ismeretében kellően nagy a szekunder szakmai szégyenérzetem. : (
@nyelv-ész: Ha ilyen komplex, belterületi, különböző lehetséges utazási célpontokat közvetlenül érintő hálózatunk lett volna, azt nálunk se szüntették volna meg. De lássuk be, nálunk sajnos mindig az olcsójánoskodás ment: a Keletit a városhatárba építették fel, mert drága lett volna behozni a Körútig, a föld alatt továbbvezetésről se esett soha szó, pedig már 150 éve leírták, hogy az lenne az igazi. A budai oldalon meg a villamossíneken és a HÉV-en játszottak összekötő vasutasdit, ahelyett, hogy építettek volna valamit. Kicsit korábban arról is volt szó, hogy Duna-híd építésével összekötik a Délit és a Nyugatit, abból se lett semmi. Hiába volt nálunk hamarabb földalatti és belvárosi villamos, azért az jól látszik, hogy ott mennyivel több tőke volt.

Itt jegyzem meg, azért pár HÉV (budafoki, lőrinci, és tulajdonképpen az erzsébeti és az újpesti) szépen beleintegrálódott a villamoshálózatba :)
@Albu: Azért én sok rosszat hallottam arról bécsi közlekedésbarátoktól, hogy a E6-osok hogy szétrángatták egymást a T-kkel mechnaikailag az eltérő menettulajdonságok miatt. Ha szükség lett volna ilyesmire, biztos lett volna villamosmérnök itthonis, aki megtervezi az interface-t, de nem látom be, hogy mi előnye lett volna ICS+Tatra vagy M.IXa+M.Xa szerelvényeknek. Ne irigykedjünk mindenre ész nélkül, elég azt elirigyelni, ami tényleg jó lenne itthon :)
@Albu: Na, bújtatások nem építése miatt én is mérges vagyok. És ha jobban meggondolom, a kelenföldit se nagyon használják akként, csak az változott, hogy melyik irányba mennek balról vagy jobbról. Pedig ott lenne a vágány az emelés másik oldalán, de semmire se használják, inkább keresztbejárnak az állomáson. Persze, Hegyes felől biztos több megy a Keletibe, meg a Balaton/Pécs felől a Délibe, de én csak azt látom, hogy mindenki keresztbe megy mindenkinek, illetve várnak arra, hogy keresztbemenjenek előttük.

Amúgy az állomás déli felére be lehetne tervezni bújtatásokat, lenne elég hely nekik a peronvégektől?
@nyelv-ész: Nem sztárolnám agyon őket, lásd U5. Az egyetlen célja, hogy legyen valami, és automata. Évekig lesz egy „U55-jük” miatta. Hogy a Karlsplatztól keletre hosszabbodik-e valaha, vagy az S45-öt eléri-e, arról már mélyen hallgatnak, ahogy a jövöbeni villamoshálózatáról is. Az U1 déli folytatását egy bekanyarítással elkaszálták, az U6 északi, U3 keleti folytatása is megmosolyogtató a harminc éves terveken. WL-es öreg cimborám szerint egyformán csupán politikai indíttatású az U5, mint Pesten.

Régen még kb. a mai 26-os villamos mentén: a túlparton, végig a Dunával párhuzamosan is metró lett volna, aztán inkább villamos épült, és jóval régebbi jármű jár rajta, mint a Tátra Káposztásmegyerre.

A FJB, Westbahn fejpályaudvarával meg a Donauuferliniével semmi értelmes terv nincs, az S80 is prosperálóbb…
@Hamster: A VPE hét éve is könyörgött, hogy legalább a tejgyári iparvágányt kössék be az összekötő vasútvonalba, meg a Rétisas melletti kihúzót a Déli felé. De ugye bármit kérnek, az ellenkezője megy át a dacos kuruc fejekbe.

Ehelyett máig nem lehet kiirtani a V0-at a fejekből, a 40a elkerülője már meg is épült — mindkettő elnevezéséből ordít, hogy az autópályás iroda találta ki. Nyilván különszintű csomópont nélkül, az valami miatt nem jön át : D De eleinte a V0-s rémálomhoz lóherecsomópontok voltak a rajzon. Azt hiszitek, viccelek, hogy a közutasok találták ki az egészet… még a kínaiak se adtak hozzá hitelt, hiába tettek rá kamuból ic-ket is.
@Hamster: Oké, de nem is ezt mondtam. Mondjuk egy alacsonypadlós középkocsi az 1-esen? Vegyes régi és új ap. egység a HÉV-en? Oké, KCSV-t ne csatoljunk ics.-vel (ha egyáltalán lehet ics.-ket egymással), de két Tátrát se lehessen összecsatolni?

A WLB-n mi miatt nem rángat, ha az U6-on rángatott?
@Albu: Alacsonypadlós pótról volt szó, de állítólag mivel a motorkocsik hajtásához is hozzá kellett volna nyúlni, hagyták az egészet. Ha meg lenne alacsonypadlós HÉV, szerintem megoldanák itthon is a csatolást, csak bele kell írni a Pflichtenheftbe. Ha jól emlékszem, az E6-osnál azért volt könnyű, mert annak már eleve digitális vezéslése volt.
@Albu: Igen, ez a legújabb M5 agymenés megint egy gigantomán elképzelés: fúrjunk alagutat és metrósítsunk, mert az a legdrágább. El is viszi újabb 10 évre a lóvét minden észszerű fejlesztés elől. Holott a dél-pesti és csepeli kötöttpályákat egy észszerű hálózatba lehetne szervezni a felszínen is, úgy, hogy Dél-Pest, Csepel, és Dél-Buda átjárhatóvá váljon, és a Belváros felé is javulnának a kapcsolatai.
@nyelv-ész: Mármint ez az a szemlélet ami hiányzik Bécsben IS. Persze ha az itthon neked Bécs, elnézést :D
@enpera: Valóban, Bécsben is jórészt hiányzik. Amire fel lehet nézni, az az ITF alapú infrafejlesztése az ÖBB-nek.

Érdekesség: a magaspadlós villamosokon Bécsben nincs belül kijelző, és nem írják ki a menetrendben, mikor jön (alacsonypadlós, néha 3-4 magaspadlós jött a 49-esen egymás mögött).
@nyelv-ész: Nézd, az egyik tervezőiroda falán máig büszkén kinn van az M4 luxusjátékmetró, szerintem kiteszik majd mellé az EU-s támogatás megvonásáról szóló határozatot is.

Húsz évnyi autóbuszbeszerzés maradt el miatta, meg az S-Bahn alagút lehetősége (ami egy megyét minimum szolgálna egy fél kerület feltárása helyett).

Józsefváros helyén is pancsoló lesz villamosjárműtelep helyett.

Ma már ott tartunk, hogy a Levegő Munkacsoport is buszpályát (BRT) akar a Rákóczi úti villamos helyett. Meg e-buszok lobbistái nyernek a troli helyett. Nesze neked klímaforradalom meg hatékony pénzköltés!
@nyelv-ész: Megint nem értünk egyet: az M5 a legjobb dolog, ami történhetne a város tömegközlekedésével. Átszállás nélkül beljebb kerülnének a HÉV-ek által feltárt területek utasai, és a Nagykörútról is levenne terhet. És nem kell "metrósítani", inkább a müncheni S-Bahn Stammstreckére kell gondolni. Ha ez lenne, azzal már tényleg át lehet utasokat ültetni az autóból tömegközlekedésre.
@Hamster: De, egyetértünk :-) Pont ugyanazt mondom: a két HÉV-et be lehet hozni és be lehet kötni a város közlekedési hálózatába anélkül is, hogy ehhez megint egy játékmetrót építenénk.
@nyelv-ész: De ez három HÉV lenne (a délieken kívül szentendrei is), és a felszínen nem tudod megcsinálni, hogy ezek értelmesen kapcsolódjanak. Ráadásul a belváros is elbírna egy föld alatti szakaszt, Óbudának meg szintén nagyon kellene egy belvárosi összeköttetés, a mostani HÉV amúgy is minimálisan hasznos annak a városrésznek. Ezt se tudod a felszínen megcsinálni, hacsak nem építesz magasvasutat a Duna fölött, keresztül a Margit szigeten.

Csak nem ötös metrónak kell hívni, hanem úgy, ahogy a szakma hívta már 15 évvel ezelőtt is: Észak-Déli Regionális Gyorsvasútnak.
@Hamster: Asszem itt eltévedt a címzés :-)
@nyelv-ész: Szerintem egy csepeli-ráckevei-szentendrei HÉV összekötés minden lenne, csak nem játékmetró. Négy-öt kilométer alagúttal létrejönne egy jó hetven kilométeres vonalcsoport, ami az egyik elővárosból a belváros közepén át megy a másik elővárosba. A felszíni szakaszokat gatyába rázva tiszta RER lenne belőle.
@Hamster: Nem lenne ezzel az M5-tel semmi bajom, ha anyagilag megint nem blokkolná egy évtizedre az egyéb fejlesztéseket. Ráadásul nem vagyok arról meggyőződve, hogy ez a fejlesztés tényleg helyzetbe hozza majd a ráckevei vonalat. Mert ha csak a Közvágóhíd környékétől indul a fejlesztés észak fele, akkor a vonal külső része ugyanolyan lepusztult marad, tehát lehet, hogy egy átszállást meg lehet majd spórolni, de a menetidő nem fog jelentősen javulni.
@Hamster: Ja, és egy kis mai színes: bkk.hu/fejleszteseink/tarsadalmi-egyeztetes-petofi-hid-tersege/

De most biztosan nem az lesz, mint máskor, hogy valamit gyorsan felújítunk, átalakítunk, aztán 25 évig ne menjen arrafele semmi, aminek nem gumikereke van...
@nyelv-ész: Ez a fejlesztés legalább 4-5 másikkal felér, szóval nem gáz, ha emiatt nem jár a Havannára a 42-es villamos, nem lesz "kétéltű" fogas, de még a Rákóczi úti villamos meg nem valósítását is kárpótolná (ami amúgy is veszett fejsze nyele most, hogy nálam hozzáértőbbek szerint az Erzsébet híd a rápakolt távfűtési csövek miatt már nem bírná el a villamost is). Ha ez meglenne, az szintugrás lenne a budapesti tömegközlekedésben. Már csak azért is, mert semmilyen felszíni eszköz nem tud versenyezni a föld alattisággal megbízhatóságban, és az nagyon elkéne még a városban.

A ráckevei vonalhoz meg hozzá kell nyúlni nyilván, de azt amúgy is kellene, ha nem akarjuk becsukni: új járművek kellenek, ahhoz valószínűleg módosított áramellátás (pont 1000V-os cuccot nem nagyon gyártanak), mivel nincs már teherszállítás, lehet magasperonokat építeni, stb. Ráadásul az M.X-eknél és M.Xa-knál csak jobb futású és menetdinamikájú járművek léteznek, ez már önmagában gyorsabbá tenné a vonalat.
@nyelv-ész: Tudom, hogy emögött sok ember munkája van, de nem biztos, hogy ezt úgy kell meglépni, hogy nem tudjuk, mi lesz a HÉV-ekkel, villamosokkal (ugye elvileg megépül a Haller-delta: mi fog járni rajta észak felé, és valaminek a rovására, vagy pluszban?). Mondjuk a Lánchíd felújításának tempója mellett nem aggódnék, hogy a Petőfié túl hamar elindul.

Egy dolgot tudnék csak hozzáfűzni: kapjon ez a híd is díszkivilágítást, tök jól néz ki a rácsszerkezet.