Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Prága az "Új Kapcsolat" előtt

2020.05.06. 07:00 :: Hamster

Vonattal elég későn, 2011-ben jártam először Prágában (pontosabban kétszer átmentem rajta éjszaka korábban, de akkor nem láttam semmit a kusettből). Közvetlenül a megérkezés előtt szemem-szám eltátottam, hogy micsoda viaduktos-alagutas csomóponton áthaladva közelítettük meg a főpályaudvart:

123 023-4 New Connection Prague.jpgA különböző irányok szétválasztása és összeágazása a Sluncová felüljárón (Estakáda Sluncová)
By JanSuchy - Own work, Public Domain, Link

A főpályaudvar felé menet érintett Sluncová elágazás már önmagában olyan létesítmény, amihez hasonlót nem látni itthon. Kétvágányos főirányok, bújtatások (=olyan kis alagutak, melyekkel egy-egy vágány a szembejövő irány szintbeli keresztezése nélkül tud átmenni a neki szükséges oldalra), vágánykapcsolatok mindenütt, természetesen szintbeli közúti vagy gyalogos kereszteződések nélkül. (Ha jobban megnézzük a képet, a távolban egy plusz hidat is felfedezhetünk: azon a villamos és a közút "ugorja át" a nagyvasutat már régebb óta.)

Praha, Žižkov, viadukt Nového spojení.jpgA négyvágányos viadukt, balra a távolban a főpályaudvar (nem) látható.
By PatrikPaprika - Own work, CC BY-SA 4.0, Link

A Sluncová csomópont után két kétvágányos alagút következik, majd egy négyvágányos viadukton gurulunk be a főpályaudvarra, közben áthaladva a Masaryk pályaudvar mélyebben fekvő vágányai fölött.

A derék csehek nem kivagyiságból építettek ilyen látványos műtárgyakat: tényleg van rajtuk forgalom, nem is kicsi, lásd a fentebbi videót! Mindez azonban meglehetősen új: az "Új Kapcsolat" (Nové Spojení) nevű projekt 2002 és 2010 közt öltött testet. Összesen 28 kilométer új vágány épült, azzal a céllal, hogy a főpályaudvar rendes összeköttetést kapjon az északra és keletre haladó vonalakkal, ezek ugyanis régen nem voltak kényelmesen megközelíthetők onnan. Ennek oka, hogy a kelet (Olomouc, és az osztrák északi vasúton át Bécs), illetve észak (Drezda, Berlin, Hamburg) felől érkező vonatok a kezdetektől fogva az 1845-ben megnyitott Masaryk pályaudvarra (Masarykovo nádraží) érkeztek, nem a mai főpályaudvarra (Praha hlavní nádraží). Ezeket a vonalakat, illetve a kettő közt húzódó deltát az alábbi térképen kékkel (de lehet, hogy lilával) jelöltem:

Az 1871-ben egy másik társaság által megnyitott mai főpályaudvar eredetileg csak dél felől, a Vynohrad alagúton át fogadott vonatokat Bécs felől. Egy évvel később aztán kapott két új kapcsolatot az északi végére, a cseh főváros átjárhatóságának biztosítása végett: az egyiken át (ezt a térképen narancs színnel jelöltem) a Masaryk pályaudvarról kivezető vágányokat érte el, a másikon (ez sárga, esetleg világoszöld) át Vysočanyn keresztül Hradec Kralové felé lehetett menni. Csak volt egy kis gond, és ez 3D-ben talán jobban látszik:

clipboard02.jpg

A főpályaudvar északkeleti vége ugyanis egyenesen a Vítkov nevű hegynek kanyarodott neki, a Masarykovo vágányai ráadásul jelentősen mélyebben feküdtek. Emiatt mindkét kapcsolat csak egy-egy vágánnyal épült ki, kalandos, a száguldást lehetetlenné tevő vonatvezetéssel: az egyik a hegy egyik oldalán ment, a másik a másikon. A "piros vonal" a Hrabovská spojka névre hallgatott a közelben álló Hrabovka major után. Kimondottan meredeken indult lefelé a főpályaudvarról, régi vasúti épületek közt, ...

Bývalá Hrabovská spojka, u Křenovky.jpgItt ereszkedtek lefelé a vonatok 2005-ig - ez volt a Hrabovská spojka. Balra a jelenlegi viaduktos bevezető látszik.
By ŠJů - Own work, CC BY-SA 3.0, Link

... hogy azután egy látványos támfal tövében csatlakozzon a lenti vágányokhoz. Mivel kelet felé kapcsolódott azokhoz, a két pályaudvar között csak irányváltással lehetett  közlekedni, azaz igazából ezt a kapcsolatot csak kelet felé vagy kelet felől lehetett használni.

A Youtube kiapadhatatlan forrása az érdekes videóknak, úgyhogy be tudom mutatni, hogyan nézett ki egy ilyen főpályaudvarról leereszkedés. Hihetetlen, hogy az amúgy nálunk jellemzően izmosabb vasúti infrastruktúrával rendelkező Csehországban ilyen minőségű kapcsolat még létezhetett a kétezres években. Még hihetetlenebb, hogy ehhez képest mekkora fejlesztés történt!

Vítkovská trať, cyklostezka, sokolská lávka, pohled k západu.jpgA másik egyvágányos vasút, a Vítkov másik oldalán ma bicikliútként működik
By ŠJů (cs:ŠJů) - Own work, CC BY-SA 3.0, Link

A másik kapcsolat, a térkép sárga (de lehet, hogy zöld) vonala a Vítkovská spojka névre hallgatott. Ez a főpályaudvar másik oldaláról indult, átment egy ma is meglevő hídon, majd házak hátsó fertálya és a hegy közt haladt.

sluncova1.jpg

Körülbelül egy kilométer után aztán egy alagúttal átfúrta magát a Vítkovon, és egy ideig a Masaryk felől jövő sínek (a térképen kék vonal) közelében haladt, majd Balabenka városrésznél átment azok fölött, és észak felé távozott. Bár logikusnak tűnne, hogy rögtön bekössék a Masaryk felől Libeň felé vezető vágányokba (ti. a kék vonalba), ez a kapcsolat csak 1926-ban épült ki.

És így néz ki ez a környék ma. A bal alsó sarokban alul jön a két alagút a főpályaudvar felől, fölöttük a hegy tövében a Masaryk felől jövő vágányok, aztán mindenki összefonódik mindenkivel. Érdemes belenagyítani, és követni, hogy mi hova megy!

Természetesen a 2008-ig használt Vítkovská spojka utolsó állapotáról is van videó a Youtube-on! Az érdekessége, hogy indulás után balra már látszik a mai, négyvágányos viadukt építése, illetve 4:32 körül odalent már látszik a Sluncová csomópont. A videón szereplő vonat az eredeti vonallal ellentétben nem megy el északra, hanem az említett, 1926 óta létező kapcsolaton Libeň felé halad tovább. Normál esetben oda a másik összekötőn leereszkedve is eljuthatott volna, de azt már 2005-ben felszámolták a viadukt és az alagutak építése miatt.

Starý a nové vítkovské tunely.jpgAutor: ŠJů (cs:ŠJů) – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, Odkaz

Ahogy említettem, a "vítkovi kapcsolat" alagútja ma is megvan. Ezen a képen balra fent az északi bejárata látható, jobbra lent pedig a főpályaudvar felé vezető két új alagút szája tátong.

Az Új Kapcsolat főpályaudvari bevezetését - viadukttal, alagúttal, csomóponttal - 2008-ban adták át, a mai utolsó videón ezen haladunk át. Tiszta Németország, hogy nem hússzal robogunk, nem? A vonat itt Děčínbe, azaz észak felé megy, és bár az ötödik perctől kezdve elhagyjuk azt a részt, amiről a bejegyzés szólt, de ezekben a karanténos időkben talán másnak is jól esik egy kis vonatozás :)

Források: cseh és német Wikipedia, www.litomysky.cz/drahy

8 komment

Címkék: prága youtube közlekedés csehország város vasút pályaudvar gmap

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr3715641524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

woow, ez tényleg nem kispálya, tiszta sci-fi feeling :)
Hejh ha Budán is lenne hasonló városi összeköttetés mint jobb parti "körvasút"...!
-Még 1900 körül is lett volna hely pár bevágással és néhány rövidebb alagúttal összekötni a Délit és a "Szentendrei HÉV"-et. Meg lenne egy fontos összeköttetés, 5 percenként mehetnének rajta a személy és tehervonatok...
-Hézag nélüli pályával, gumiba ágyazott pályával még a hangja sem lenne zavaró...
Valahányszor Prágában járok próbálok időt szakítani, hogy kicsit megnézzem ezeket a kapcsolatokat, valahogy sosem tudok rájuk unni. Azok a fél vagy inkább 3/4 kör alakú felsővezetéktartók hihetetlen plusszt adnak ennek az egyébként is eszméletlen hálózatnak.
@haromegesztizennegy: Már biztos írtam, hogy borzasztó olcsójános vasúti hálózat épült Budapestre annak idején. A Keletinek például a Nagykörúton lett volna a helye, a Józsefvárosiba vezető vágányok folytatásaként, ehelyett inkább odakanyarították a kerepesi vám mellé, mert úgy olcsóbb volt. Igaz, mocsárra épült, be van zárva a környezetébe, de legalább szép épületet emeltek fölé. Ami meg Budát illeti, ott is voltak ötletelések, hogy a vasutat át kellene vinni Pestre, valahol a Margit híd környékén, de semmi nem lett belőle. Az meg, hogy "jobbparti körvasútnak" hívtak egy közúti vasúti vágányokon a városon átkanyargó kapcsolatot, a világ röheje. És igen, milyen szép lett volna egy, a hegyek alján végigkígyózó vasút, ami akkoriban maximum a szőlősgazdaákat zavarhatta volna... Mint a bécsi Vorortelinie, most mennyivel jobb tömegközlekedése lenne a városnak. De mindegy, olcsóra csinálták, mi meg azóta is csak foltozgatjuk; hozzá nem nagyon tettünk, maximum belebontottunk (pl. ív a Déli felől a Duna felé, milyen jó kis S-Bahn vonal lenne ma:)
Tegyük hozzá, hogy anno a vasúti fejlődésnek nem mindig a pénz volt a gátja, hanem a földjét körömszakadtáig védelmező paraszt/földműves. Az egyik borsod megyei városban például rokonok elmondása szerint szabályosan a földbe verte a fejét a gazda, hogy az ő fődjén(!) aztán nem megy sín. El is került máshova a csomópont, a város ma jelentéktelen. És bizony földből ma is remekül meg lehet élni, csak nem szabad beszélni róla, valamint illetékteleneket a közelébe engedni.
@cbc: Na igen, Németországban, Svájcban ahol a vasút, ott a központ, nálunk meg kilométerekre a semmiben, aztán nem értjük, hogy ott miért bírják mindennapi ingázásra használni. De hozzá nem nyúlnánk: alig használt vonalakat védenek, csak mert 130 éve oda rakták le a síneket, de hogy új vonalat építsenek, az szóba se kerül. 150 éves szokásokon alapuló vasúttal nem lehet optimálisan mai igényeket kielégíteni, hiába közlekednek ugyanazok a Flirtök a síneken, mint Svájcban...
@balinth1: Engem ezek a kerek felsővezetéktartók sokáig zavartak, aztán rájöttem, mi az értelmük: hogy látszik rajtuk, hogy új vonal, hogy ez valami más, mint ami régen volt. Nálunk a felújításokkor ugyanazok az oszlopok kerülnek ki, ugyanazok az épületek maradnak, ugyanúgy néznek ki a sorompók, ezért nincs az az érzése az embernek, hogy látja, mire mentek el a milliárdok. Persze Prágában se az oszlopokra költöttek elsősorban, de az egész valami lelkesítő modern hangulattal rendelkezik azok számára is, akik nem értik, miért jó, hogy százzal közelítik meg a főpályaudvart, és nem fele annyival.
@Hamster: igen, van már olyan vélekedés, hogy a "vasútbarátok" okozzák a legtöbb kárt a vasútnak :) pl. a Budapesten őrjöngve "cikket" író online sajtómunkás (mert újságírásról szó nincs) aki semmi helyismeret birtokában nincs ugyan, de vadul védi a senkit nem érdeklő vonalat...még rosszabb ha ehhez még egy-két politikus is betársul, és közösen együtt nincs fogalmuk sem...
süti beállítások módosítása