Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A hetvenes évek színpompás vasútja

2020.05.25. 07:00 :: Hamster

Azt szoktam mondani, hogy a MÁV egységes festési sémája (ami mára már szétesett), emblémája és a jellegzetes, elektronikus úton előállított szignál (ami mellé azóta jött egy csomó másik) a corporate identity valaha volt legszebb magyarországi példája. Ezzel együtt nem volt az rossz, amikor a mozdonyok nem egyformán néztek ki, hanem minden típusnak megvolt a maga külön gúnyája.

1973091016.jpg

A színesedés valószínűleg a dízel- és villamos mozdonyok elterjedésekor indult be, talán azért, mert ezek a gépek nem folyamatosan füstben és szénporban úsztak, a kenést igénylő, olajat-zsírt szivárogtató alkatrészek pedig nagyrészt a zárt karosszérián belül vagy a forgóvázon kaptak helyet. Ezen a képen a még villamosítás előtti Déli pályaudvart látjuk három dízelmozdonytípussal, és mindegyiknek saját festésmintája van.

1973091015.jpg

A bal oldalon álló Nohab szárnyas-sávos festését ma is láthatjuk időnként, csak a középső önkényuralmi motívumot szokták valami másra cserélni (a múzeumi megőrzésre kijelölt gépeket leszámítva). Ezt a színtervet hetvenes évektől kezdve cserélték le a szerintem nem csúnya, csak kicsit fantáziátlan egyenfestésre. Szerencsére a Nohab nem kapott sárga kötényt az ablak alattig, mint a többi mozdony, rossz nyelvek szerint azért, mert nem bírták a gömbölyű orra kiszerkeszteni a téglalap alakú sablont :) Tőle jobbra egy Púpost láthatunk, itt a szögletes gépteret tölcséresen kiszélesedő függőleges sávval és vízszintes csíkokkal tagolták, a köténylemez pedig kárómintás pizsamát kapott. Ezt a festést többször megpróbálták felidézni az elmúlt húsz évben, de valamiért állandóan világosabb zöldet használtak, pedig az emlékeimben az itt látható sötétebb szerepel.

1973091018.jpg

A Szergejnek szintén saját festésmintája volt. Sőt, igazából több is, mert ahogy más típusoknál, úgy itt is megpróbáltak újítani időnként. Mindenesetre szerintem ez a "bajszos" minta illett hozzá.

197309887.jpg

A magyar vasutat a legújabb korba átvivő típus a nyugati licensz alapján gyártott Szili, azaz a V43-as volt. Vele csak egy baj van: hogy 57 évvel a szolgálatba állása után még mindig a MÁV legnagyobb számban dolgozó mozdonya. Mindenesetre az ő akkori gúnyája villám-motívummal jelezte, hogy villanymozdonyról van szó - talán ez a festés öregedett a legkevésbé jól az eddig látottak közül. Manapság több fő festésmintában dolgoznak V43-asok, felújítottságuktól függően: van például a "sima" Szili, a "Papagáj" Szili, a "Cirmos" Szili, a "Fecske" Szili, a régebbi GYSEV festésű és az újabb GYSEV-festésű. Pontosabban az utolsó kettőnél nem látom át, hogy párhuzamosan létezik-e a két minta, vagy már mindegyik régit átfestették az újra. Ezen felül voltak még a közelmúltban is egykék, például ők.

197309889.jpg

Ez ugyanaz a vonat, de talán így is örül valaki a vékony csíkos MÁV kocsiknak, meg mögöttük a Wagons-Lits hálókocsinak.

197309893.jpg

Egy gyors pillanatás a csarnokba: a jelek szerint a bódésodás már akkor elérte a Keletit... és jól látom, hogy még telefonfülke is van a középső peronon? Érdekesség, hogy az előtérben látható három vágány helyén ma már csak kettő húzódik. Jellegzetes még a neonból kirakott főhomlokzati óra is.

197309967.jpg

Gyorsan átugrunk a Nyugatiba; a ma is látható kék kocsik előtt ilyen festést viseltek a személykocsik, pontosabban ebben a konkrét esetben egy poggyásztér nélküli vezérlőkocsi. Ennél a színnél szerintem indokolt volt a váltás az azúrkékre.

197309968.jpg

Mivel a közelmúltban a színtévesztésem miatt megégettem magam itt a blogban, amikor megpróbáltam leírni, milyen színt látunk egy képen, a festés helyett inkább az utastájékoztatásra hívnám fel a figyelmet :) És jól látom, hogy a peront nem aszfalt fedi, hanem valami kavicsos izé? Nem valami világvárosi megoldás...

1973091021.jpg

A bejegyzés végén hagyjuk el Budapestet, és gőzösözzünk egyet! Ha jól azonosítottam be, Hegyeshalomban vagyunk, még az állomás átépítése előtt. A fotón látható 324-es sorozat nem volt olyan híres, mint a 424-es, de szerintem nagyon kellemes kinézetű gép, és elég hosszú pályafutást mondhatott magáénak. Egyébként a tényből, hogy egy nyugati határállomáson az ablakban lógva szabadon fotózhatott valaki, és a filmet nem kobozták el a személyzet által riasztott határőrök, arra következtetek, hogy itt akkor már nem volt szovjet vagy keletnémet szigorúság, amiről több korabeli sztorit is hallottam (például hogy a vonatot megállították a következő állomáson, mert valaki látott valakit kifotózni az ablakon olyan helyen, ahol nem csak hegyek és mezők voltak). Ez nagy szerencsénk, mert így lett egy fotónk egy szép gőzösről :)

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Noah Caplinnek és Joó Ferencnek. A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

12 komment

Címkék: budapest közlekedés szili képek vasút pályaudvar 1973 nohab púpos szergej 324 kulfoldi szemmel Noah Caplin

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4815714210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szerintem a V63 001 és 002 eredeti festése volt a legszebb a Gigantokon.

Az egyenfestés szerintem szörnyen igénytelen volt, echte szocreál lebutulás.

Vártam még a Gyík, a Csörgő és a Bobók képét is a cikk beharangozója alapján, ne hagyd ki.
Hát minden jobb volt eddig mint a máv mostani eszetlen színterve amit alkalmaz.
A kavicsos izé a peronon szerintem máshol már felszedett, apróra zúzott, erősen tömörített aszfalt. Egy időben a mi utcánkban is volt, meglepően jól bírta a forgalmat.
Nekem a legjobban a kék-sárga, illetve piros-sárga MÁV festés tetszik. Mert olyanok voltak a vonatok gyerekkoromban- természetesen.
A személykocsik sokszínűsége olyan, akár a mai: fecske, sima, IC+, gyorsvonatiból kettő, sőt retro is, piros Flirt, kék Flirt, Desiro, Bézé... Talán még a Flirtek, Desirók érkezése előtt volt a legegységesebb a járműpark a személykocsik festését illetően, de akkoriban az első (még nem) fecskék érkezésével ez az állapot messzire szállt. Ez a vékony csíkos viszont elég jól nézne ki egy kis ráncfelvarrással, picit hajaz a DB IC-jére. :) Akár az összes járműre fel lehetne pingálni, a Bézétől a Kissen át az IC+-ig...
Mozdonyfronton talán valamivel jobb a helyzet, a (nosztalgiafestéseket leszámítva) egységesek a Csörgők, nagyjából a Szergejek is, vagyis összességében a dízeleknél nincs nagy katyvasz, a villanymozdonyoknál viszont csak a hagyományos Szili-festés és a Gigantok festése nevezhető megegyezőnek.
Egyébként tudtommal lassan elfogynak a Papagájok, mert Fecskék lesznek. De legalább már Patkány nincs :D
Érdekes dolog ez a Corporate Identity. Amit a MÁV most eldobni látszik, az volt szemlátomást a minta a szlovák Blonskyhoz: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=ZSSK%20Blonski%20kocsik&t2=&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet (de előtte a PKP is sikerrel alkalmazta). Sőt, a cseh Najbrt is erősen táplálkozik a MÁV egységes színtervéből: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=CD%20Najbrt%20fest%E9s%26%23369%3B%20kocsi&t2=&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet Erre azt visszanyúlja a MÁV az IC+ festésének: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=IC+&t2=&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet , de közben a nem-IC közlekedésre kitalál egy új, tényleg nagyon jó, saját dizájnt, ami így nem tud egyeduralkodóvá válni: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=m%E1v-start%20k%E9k%20motorvonat&t2=&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet , viszont a MÁV-val egyidőben ugyanazt a színtervet kitalálja a holland vasút is: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=sprinter%20lighttrain&t2=&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet
Gyönyörű!

(bocs a sok linkért, itt most tényleg jobb lenne, ha tudna a blogmotor képet kezelni kommentként, mert ez így áttekinthetetlen, de talán sokan kattintás nélkül is tudják, hogy miről beszélek)
@totii: Amúgy döbbenetes vaktában lövöldözés zajlik ezen a téren. Például a papagáj-Szili festést én nem is értem, mihez akart passzolni úgy, hogy a minden más színterv alapját adó kéket kihagyták belőle, a cirmos festés meg szerintem egészen jó variáció az unalomig ismert festési sémára. Úgy általában egy átfogó koncepció hiányzik, minden jól sikerült dolognak van párja a "bénaság" oldalon, összességében meg nagyon lehúzza a látványt az összevisszaság.
A postabéhávé mondjuk a káoszból kiszedve önmagában büntet azzal, hogy két kvázi alapszínt sikerült egymás mellé rakni, hadd üssön.
@gigabursch: Ráadásul az egyik fehér volt, a másik vil.kék.

A szocreál viszont díszes, de már 1960 körül kihalt. Dunaújvárosban jól látszik, mely épületek szocmodernek már.
@seadxdx: Drezdában kőzúzalékos járdákon jártam, de alig volt pocsolya, sima volt és kemény. Néha nem láttam, hogy kétméteres gödör van-e előttem, annyira gyér volt a közvil. Aztán megszoktam. A Hbf-től délre laktam bő öt percre, és 2010-et írtunk. : )
@SomiTomi: A Papagáj kb. úgy jött létre, hogy fogták a hatvani Bhv-k színeit, és abból rajzolt a Gépészet egy saját, szerinte menőbb tervet, és persze az egészet fényesen csillogóban. A Cirmos nekem is bejön, ahogy a passzoló vezérlőkocsi enyhe cirmossága is! És szerintem a Fecske sem rossz, több értelme van, mint a Papagájnak, bár emiatt le kellett vadásznom egy csomó gépet...
süti beállítások módosítása