Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Volt egyszer egy Vajda Péter utcai villamos

2020.05.29. 07:00 :: Hamster

Húsz éve és néhány hónapja lettem villamosmániás. Mit mondjak, nem választottam valami hálás időpontot arra, hogy megint olyan lelkesen nézzek a sárga síndöcögényekre, mint hat-hét évesen! A sínek kopottak és öregek voltak, a villamosok szintén kopottak és öregek voltak, és állandóan el- vagy lebontottak valamit. Néha félreállási lehetőségeket, néha vágánykapcsolatokat, máskor egy egész kocsiszínt. Alacsonypadlós járművekért Bécsbe kellett menni, a vigasztalan gettóhangulat bezzeg helybe jött. És még amikor fejlesztés történt, akkor is volt visszalépés. Konkrétan amikor az 1-es villamos Salgótarjáni utcától Lágymányosi hídig hosszabbításán dolgoztak, megszüntették a Vajda Péter utcai villamost, pedig az nem volt konkurenciája az új körgyűrűnek. A 23-as viszonylat járt itt akkor, ami a Keletitől a Fiumei és az Orczy úton, a Vajda Péter utcán, majd a Könyves Kálmán körúton át ment a Mester utcáig (korábban pedig a Közvágóhídig).

3750_000528_vajda.jpg

Nem mintha a város legforgalmasabb szakaszáról lett volna szó, és a sínek tényleg rossz állapotban voltak, de egy hasznos hálózati kapcsolat veszett el a megszüntetéssel. Persze akkoriban minden vonalnak minél kevesebb elágazást, váltót, kanyart szabadott csak érintenie, az utas meg szálljon át, jó az neki (pedig nem volt jó, a városnak ebben a felében meg pláne). Például hiába van a közelben a Kőbányai út, az ottani síneknek nincs kapcsolata az 1-es villamossal, a kicsit távolabbi Salgótarjáni utcának meg hiába van, az a Puskás Ferenc Stadion felé mutat, nem Ferencváros felé, mint anno ez a vonal. Persze egy olyan városról beszélünk, ahol megszüntették az óbudai kocsiszínt, és az attól kb. száz méterre induló 17-es villamos járműveit onnantól kezdve József-, majd Ferencvárosból adták ki...

Ad absurdum lehet, hogy az azóta eltelt időben a belső szállítások (kocsi-átcsoportosítás vagy kerékesztergára menetel Baross kocsiszínbe) által megtett plusz kilométerek költsége kitermelte volna ennek a nyolcszázvalahány méternek a felújítását (a macskakő aszfaltra cserélésével együtt). Jó, ez talán túlzás, de mi, az egymással az interneten kommunikáló villamosmániások úgy éreztük, hogy annyi vonalbezárás után megint kitépnek egy darabot a szívünkből. És szerintem utasok is lettek volna, ha marad ez a szakasz, hiszen pont ugyanezt az útvonalat nem adta meg átszállás nélkül semmilyen másik járat...

1316_t241_konyves.jpg

Mindenesetre 2000. május 28-án az átlagos vasárnaphoz képest valamivel több utas volt a járműveken, mert a villamosbarátok utaztak egy utolsót a Könyves Kálmán körút egy részén ekkor még az út két szélén haladó 23-assal. Voltak, akik fotóztak is - tulajdonképpen nálam is volt gép, de gondoltam, majd elkérem az ő képeiket. És most eme bejegyzés írásakor pontosan ezt is tettem :)

Ahogy az előbbi fotón látható volt, az 1-es villamos helyett akkor még a 75-ös troli járt a Népligetig. Azzal is mennyit álltam a dugóban - ez a keskeny Könyves Kálmán körút szerintem még a mainál is jobban bedugult minden délután! A mostani látkép sokkal kulturáltabb, mint az akkori, de a 23-as villamos is mehetett volna az út közepén levő új síneken az 1-esek közt, és leágazhatott volna azokról a Vajda Péter utcába...

Sajnos utolsó napi felvételt nem találtam a járatról a youtube-on, pedig emlékszem, hogy voltak kamerával a fedélzeten, illetve volt, aki kocsival követett bennünket, vezetés közben nyomva a felvétel gombot (emlékeim szerint ki is integették az út szélére a rendőrök az Orczy téren). De mindegy is, a fentebbi videó jól visszaadja a vonal hangulatát. Ha valaki, aki akkor még nem élt, azt mondaná, hogy "jesszus, ez de sz*r állapotban volt", annak csak azt tudom válaszolni, hogy akkoriban a nem megszüntetett vonalak nagy része se volt jobb bőrben. Minden rossz, lemaradás és Bécset-nem-utolérés ellenére ma jobban néz ki a város, mint akkor, és jobban is működik!

utolsovajda.jpg

Aznap egy ismerőssel jártam Budapestet, és délután rábeszéltem, hogy menjünk egy kört a vonalon. Ez megvolt, gondoltam, részemről ennyi, aztán a nap végén nem bírtam ellenállni a kísértésnek, és visszajöttem a konkrét utolsó körre is. Ahogy a cetliből látható, más is készült erre a menetre! Szomorúság ült a levegőben; a villamos még járt, miközben a megállótáblákat már elkezdték leszerelni - az ezt végző BKV-sokat le is rohantuk, és elkunyeráltuk a különben a szemétben kikötő menetrendi papírokat :)

1304_000528_keleti_utoljara.jpg

Én húsz év távlatából valamiért úgy emlékeztem, hogy az utolsó rendes kör a Mester utcától a Keletiig tartott, és onnan már kocsiszíni menetként mentünk vissza Ferencváros kocsiszínig, de mintha Németh Zoltán Gábor képei mást mutatnának. Sebaj, a lényeg, hogy ott voltam, és utána valaki még haza is vitt Óbudára, nem kellett éjszakai buszoznom (azok se jártak olyan jól akkoriban, mint ma)!

menetrend.jpg

Itt van egy az említett megállóhelyi A4-es papírokból - a halvány pötty azt jelzi, hogy a lap abban a megállóban volt kitéve (az én példányom a Vágóhíd utcától jött). A 23-as egyébként ekkor még nem tűnt el teljesen: a Mester utcától a Fradi stadionig (a Népligetnél a közúti felüljáró déli oldala) közlekedett, amíg az onnantól a Salgótarjáni utcáig tartó pályát megépítették. 2000. október 15-től aztán tovább rövidült, ekkor már csak Ferencváros kocsiszínig járt. Ez a "nagyon rövid 23-as" 2000. december 14-én közlekedett utoljára, másnap megindult az 1-es villamos a Lágymányosi hídig. A Vajda Péter utcai síneket 2002 körül távolították el.

A képekért köszönet szeretnék mondani Németh Zoltán Gábornak!

További olvasnivaló:
NZA: A 23-as villamos története
NZG: Az utolsó "hosszú 23-as"

45 komment

Címkék: énblog budapest 2000 képek elveszett tömegközlekedés villamos utcakép budapesti pillanatok divi

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2115717208

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azért az úttestre le/felszálló utasok elég meredek nekem..

Azt nem tudod hogy az 50-s vonalán a Ferencvárosi Rendelőintézet mióta csak egyirányú megálló? (helyesen)
De a kitérő megszüntetésével nem történhet többé olyan baleset, mint ami 1987 és 1991 januárjában is történt, hogy hibás váltóállítás miatt a 24-es villamos nem egyenesen az Orczy úton (akkoriban még Mező Imre úton), hanem kitérőben a Vajda Péter utca felé szaladt el. 1987-ben "csak" 4 sérültje volt a balesetnek, 1991-ben viszont 4 ember meghalt.

Rossz aurájú kitérő volt az.
@Pierr Kardán: Nem ismerem az akkor hatályos Forgalmi Utasítást, de a mai szerint váltón csúccsal szemben alapértelmezetten 15 km/h-val szabad haladni. Ekkora tempónál az sem okoz tömegbalesetet, ha a villamosvezető számára váratlanul kitérő irányba indul el a villamos. A balesetet nem a váltó létezése okozta, hanem a túl nagy sebesség.
A Mester utcai 23-as villamos utolsó maradványa a 30A --> 21A --> 51A vonal.
@Flankerr: Simán lehet belőle emelet úttestes megállót építeni:
hampage.hu/kozlekedes/tramwaytag2005/06110109.jpg
AMúgy még ma is van útra leszállós megálló Budapesten:
https://www.google.com/maps/@47.5686423,19.1176186,3a,60y,114.63h,87.49t/data=!3m6!1e1!3m4!1sHguzoVphepF-eytlY-mJJg!2e0!7i16384!8i8192
Több hozzászólásra válaszolva egyszerre! Az 50, az 51 és igen a Fáy Gimnázium, illetve Szent István Közgazdasági szakközép és gimnázium, előtt mindig csak kifelé volt megálló a befelé jövő a Haller téri templom elött volt. A 30A-21A-51A is pontatlan, valamikor a 20, 20A volt azzal jártunk a Szt. Istvánból az Állami pénzverőbe hétfőnként dolgozni. 5+ 1 oktatás volt hívták, munkanapnak, politechnikának, sima technikának. Akkor még a régi-régi Fradipálya volt a fatribünnel. A 20, 20A, 30-as feltételes megálló volt a Bokréta utcánál le és felszállás az út közepén, ha időben ki tudtunk ugrani és megállt a villamos. Nem csak Vajda Péter utca hiányzik, a párja vagy folytatása is a Golgota utca, illetve tér, ahol a 20-as fordult. Az igazi 23-as, meg tényleg a mellékelt linkeken látható, romantikus egy vonal volt, főleg a vége a közvágóhídnál-tő, a mester utcáig ami a semmi közepén volt. A régi kocsikról nem is beszélve. Ma már csak emlék és nagyon hiányzik a nosztalgia flottából is a 3 ablakos nyitott végű pótkocsi, vagy a 2800-2900-3000-es ikerkocsik!!! Jellemző az akkori forgalom kicsinységére a három vágányos végállomás, közben utóbb, volt még az Angyal utcai bejárás, de az már fiatalabb volt mint én. hampage.hu/kozlekedes/olafguettler/3063+3056+2952-30-MesterutcaVA.jpg
Bocsánat, közben vettem észre, Közvágóhídnál-tól, a Mester utcáig...
@Hamster: Na igen, a jó kis 12-es - de a hurok nélkül már az sem az igazi.
Bár nekem sokkal inkább a 37-es temető melletti, mára átépített szakasza égett be, mint igazi "utolsó" járdás megállóhely-sorozat, az valahogy sokkal elhagyatottabb, vadregényesebb külsővel rendelkezett.
@mester utca: 2800-asból nem volt iker, de ez már csak amolyan kötözködés :)
@Hamster: Na de ma ott van a beton keresztben az úton, hogy ha a villamos bennt áll, ne férjen el mellette a BMW...
@BPO-105: Bocs! Több szem, többet lát! villamosok.hu/nza/2500-3000all.html#2800
Is-is. Elmentek világot látni!
És amikor még a 20-as villinger is itt járt, majd bekanyarodott a Ganz Mávag kolóniához, hogy ott egy tömbház kerülőt megtéve, kikanyarodjék a Vajda Peti-re, így indulva visszafelé. Így múlik el a világ dicsősége...
@mester utca: a környéken még járt valami 22-es viszonylat is,nem?
@Hamster: Pont ezt szerettem volna írni és! Tiéd az elsőbbség! Meg a többi is hampage.hu/kozlekedes/sinekpest2.html#golgota, meg a 30-asok, 31, 32. hampage.hu/kozlekedes/pesterzsebet.html, szintén villamosok.hu/menet/men60.html meg természetesen, a 23, 14 amiknek a két végállomása volt egy, de más volt az útvonala, és a már csak 32i. Az i-k ekkor jöttek divatba időszakos járat! villamosok.hu/menet/men70.html
Megint mellé ütöttem, természetesen 24!!!!!
@Hamster: kösz,meglepődtem, hogy még a 60-as években ez a vonal létezett.
'95-ben a MH jóvoltából szereztem jogosítványt (B-C összesen 14.000.-).
Újpestről piros20 a Keletibe,onnan 23-as a Vágóhíd-Mester sarokra a rutinpályára.Ott rutin/forgalom,aztán haza...
Májustól 3 hónapig hetente 3-4 alkalommal...
De utáltam....
@Flankerr: A Mester utcából kifelé menő villamosnak ma is van ilyen megállója.
Az a 6-os villamos félreálló a Petőfi hídnál 1999-es?
gyerekkorom kedvenc villamosa, mivel ott laktam a Vajda Péterbe, már korán belém ivódott a városi könnyűvasút robaja a nagyvasút mellett - sajnos a cikk azt nem említi, hogy a Ganz-MÁVAG mozdonygyárának próbapályája szintén ott volt a Vajda Péter utcában, és egy szakaszon fonódó volt a villamoséval.

tehát előfordulhatott, hogy egyszerre ment UV és mondjuk egy nagyjavított Szili a népligeti próbapályáig.
Én is legalább úgy szeretem a villamosokat, mint itt mindenki, de azért tegyük hozzá, hogy hiába hiányzik nekem is a 23-as vili, ma már nem lenne semmi értelme. Csak lassítaná a forgalmat a Hungária-Vajda Péter kereszteződésében, plusz az 1-es vilinek lenne még egy keresztezése... Tehát csak lassulna a gyorsvillamos. Arról nem is beszélve, hogy az Orczy úton nincs szükség a 23-asra, míg a Halleren kell a 24-esnek ez a követés. Szóval csak több problémát okozna ma, mint hasznot...
@humorpalanta: Sajnos ritka az elérhető régi Bp térkép, én ezt ismerem 1990-ből.
chartae-antiquae.cz/en/maps/47308

Ez alapján próbálom összerakni a vonalakat. Pl. a 23-ast is. Még nagyon fiatalon utaztam rajta egyszer vagy kétszer a Planetáriumba, a vasúti töltés mellett. Nagyon beleégett az agyamba az élmény.

Én 37 vagyok, de még nekem is új volt, hogy 1990 táján a mai formájban ismert Hungária nem volt meg, ahogy a budai oldala sem a 6-os út felé.

Ezt azért tartom fontosnak, mert egyes autómániások afelé érvelnek, hogy nem lehet változtatni. Nos, ha lehet ennyire átépíteni a várost, akkor miért is nem lehetne másképpen...?

@Hamster
Imádom az elveszett sínes oldalad, de a legtöbb vonalnál képtelenség fejben összerakni a vonalakat, amit bemutatsz. Egy térkép igen hasznos lenne.
@molnibalage: " Egy térkép igen hasznos lenne. "
Amikor csináltam azokat az oldalakat, még nem volt Google Maps, My Maps funkció meg pláne nem. Ma meg már nem kezdek bele, mert már elkezdte más :)
@molnibalage: "Ezt azért tartom fontosnak, mert egyes autómániások afelé érvelnek, hogy nem lehet változtatni. Nos, ha lehet ennyire átépíteni a várost, akkor miért is nem lehetne másképpen...?"
Kellett a Hungária (mondjuk én nem ezen az útvonalon fejeztem volna be), mert borzasztó volt a Szirmay István - Bocskai út - Petőfi híd tengely, elképesztő kamionforgalommal. Bennünket egyszer egy bealvó osztrák kamionos zippelt be a Trabiba, egyszer meg a Dáciát nyomta neki a járda szélének egy IFA, pedig nem töltöttük minden időnket ott, csak XI. kerüliként nem nagyon volt hol másutt menni. Akkor még a Petőfi híd is három sávos volt: amikor nem jött villamos, egy fedezőjelző ráengedte a közutat a sínekre, legalábbis Pest felé, a másik irány most nincs előttem. Aztán persze utána meg a Hungária lett halál, annak meg az M0 félgyűrű bezárása jött jól. Szóval szerintem az autósok tudják, hogy lehet másképpen, mert már most másképpen van :)
@humorpalanta: Hány éves vagy,kisgyerek?Mert qrva nagy hülyeségeket írsz!
@Pszichopeti: Nos, a 23-as villamos végállomása az ott van, ahol a 24-esé. A másik nyovonalan meg az 1-essel redundáns. Tényleg nem sok értelme lenne ma ennek. A probléma az, hogy a HÉV-ről átszállás piszok hosszú séta.

De ezt tevezik megoldani azzal, hogy átalakítják az egészet.
"tehát előfordulhatott, hogy egyszerre ment UV és mondjuk egy nagyjavított Szili a népligeti próbapályáig. "
Az aligha, mert egyrészt nem fonódtak a vágányok, másrészt a Szili nem működik a villamos 600V egyenáramával, harmadrészt miért csinálták volna ezt, amikor ott van a túloldalon a Józsefvárosi pályaudvar, a nagyjavításokat meg nem a Ganzban csinálták volt, hanem az Északiban?
@molnibalage: Azért ezért nem így szokás nézni, hanem úgy, hogy mondjuk nincs közvetlen kapcsolat a Keletitől vagy az Orczy térről a népligeti buszpályaudvarra, a ferencvárosi pályaudvarra vagy a Lurdy házhoz (vagy a pályaudvaroktól a Könvyes Kálmán körúti MÁV székházhoz, ha csak a vasutasokat nézzük:@jerezbe: ). A kérdés az, hogy ez hány embert érint, beleszámítva azt, hogy a Vajdában és vonzáskörzetében közvetlenül is laknak, meg van egy iskola. Én úgy sejtem, hogy valahol a nem létfontosságú, de nice to have kategória lett volna ez, de az 1-es nem jár olyan gyakran, hogy azt érdemben fel tudta volna tartani.
@Hamster: A Keletitől a Népliget, Metró-metró. Aligha lenne gyorsabb a villamos.
Nincs adatom arról, hogy erre mennyire lenne szükség, hiszen eleve mindkét helyre távoli vagy elővárosi közlekedés érkezik vagy megy el. Hogy egyikről miért lenne tömeges igény mozogni a másik felé azt nem nagyon értem.
@Hamster: Valami fonódó lehetett arrafelé. A Vajda Péter egy részén 5 (öt!) sínszál is futott párhuzamosan, kettő-kettő egész közel egymáshoz, olyan fonódó-stílusban, az ötödik pedig keskenyvágányú-távolságra az egyik szélsőtől. És ezekből három szál befordult a Ganz felé a Delej utcán (lehet, hogy a Bláthyn, ebben nem vagyok biztos). De az öt sínszálban biztos vagyok, akkoriban ott volt a motoros forgalmi vizsga útvonala, sokat jártam arra motorral a 70-es évek elején. Jó nagyokat lehetett taknyolni a rengeteg párhuzamos és kanyarodó sínszálon, kiváltképp esőben.
Kíváncsi vagyok, előkerülnek-e képek ezekről a hajdani sínekről?
@Hamster: Nekem ezekben az ügyekben Prága a példaképem. Ott is megvannak a metróvonalak, amelyek gyorsan visznek el nagy tömegeket nagy távolságokra, de megőrizték az igen sűrű villamoshálózatot, amellyel pont azokra a helyekre lehet kényelmesen eljutni, ahová a metró nem jár.
Sajnos nálunk kiirtották ezeket a járatokat, ahelyett, hogy ügyesen felhasználták volna, ahogyan a prágaiak.
@molnibalage: Most gyorsabb lenne, mert metrópótlás van, 24 percet ír a Futár arra, ami a villamosnak 14 volt :)
@Perler Zuárd: A "Ganz" vágányai több nyomtávúak voltak, de a villamossal nem fonódtak, attól biztonságos távolságban futottak. Két kiágazás volt a Ganz-MÁVAG-ból: az egyik a Golgota téren keresztben, aztán az utca oldalán:
villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/ganz/keptar/v06.jpg
a másik a Könyves mellett jött ki a tolópad mellől, ez volt kettőnél több nyomtávú:
villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/ganz/keptar/n07.jpg
a kettő aztán együtt futott a Ligetben. Ezeket a villamos az egykori 20-as hurokvágányával keresztezte:
hampage.hu/kozlekedes/sinekpest2.html#golgota
@molnibalage: Ott nem is volt, sőt, láttam képet, ahol mintha csak egyetlen nyomtáv jönne az utcából a Ligetbe, amin szovjeteknek gyártott motorvonat halad, szóval az ott széles nyomtáv lehetett. Később talán egy méteres került a belsejébe, de csak ez a kettő volt. Ami viszont oldalt, a körúton át jött ki és csatlakozott a népligeti próbapályához, ott volt minden, mint a búcsúban. Néha még madzagot is tettek fölé, hogy az alexandriai villamos próbázhasson: img.index.hu/imgfrm/2/0/3/5/IMG_0009842035.jpg

Fejes Balázs szépen kimazsolázta az utolsó állapotokat:
villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/ganz/index.html

A ligetben a Vajda mellett futó több nyomtávú vágány "nekiment" a nagyvasútnak, viszont volt ráhajlítása egy erre merőlegesen levő elzártabb pályára:
photos.wikimapia.org/p/00/04/50/13/21_big.jpg
... ami párhuzamos volt a nagyvasúttal, azon még Ganz építésű metró is próbázott:
photos.wikimapia.org/p/00/04/50/13/20_big.jpg
Talán pont egy fentrol.hu-s légifotón meg kisföldalattikat lehet látni rajta. Az Üllői úti vége eredetileg Beszkárt tanpálya volt, egészen a metróépítésig be volt kötve az Üllői úti villamosba.
@Hamster: Áh, kösz, ezekre gondoltam (meg amiket a következő kommentben linkeltél). Sejtettem, hogy marad fenn fénykép ezekről a motorosoknak annyi örömet szerző sínekről.
@Hamster: Megnyugodtam. Akkor mégsem álmodtam a sínhalmazt...
@Hamster: És ezt pénzért, KGST "jó" cserealapon, vagy háborús jóvátételként toltunk még a 80-as években is?
@molnibalage: Mivel a szovjet jóvátételi kötelezettség emlékeim szerint valamikor '53 környékén lezárult, ez üzlet volt, már amennyira akkor az lehetett. Kicsit úgy jártak vele, mint az Ikarus a 200-as családdal, hogy már rég mást kellett volna helyette gyártani, de ez stabil buli volt, hát nyomatták. Teljesen hihetetlen, hogy vannak képek az újabbik Ganz metró prototípus gyártásáról, ahol a háttérben látszik, hogy még ilyeneket raknak össze.
süti beállítások módosítása