Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

december 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (8) 424 (12) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (95) autók (83) bach (5) balaton (42) Balt Korthals Altes (7) bardotka (9) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (22) berlin (161) berlini fal (20) bkv (48) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (799) budapesti pillanatok (45) buék (9) busz (87) búvár (15) bytom (6) c50 (11) c64 (16) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (46) csak egy videó (271) csehország (60) csehszlovák (39) csörgő (9) cukiság (34) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (7) énblog (404) énzene (19) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekesség (32) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (6) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (32) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (36) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (39) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (336) hamster (5) hangok (5) hangszerek (12) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (34) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (120) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (14) katowice (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (872) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (7) közlekedés (359) kritika (71) kulfoldi szemmel (93) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (57) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) lkk (5) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (44) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (6) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (12) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (57) nagypolszki (6) németország (320) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (47) nosztalgia (223) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (78) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (18) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (40) panoráma (108) paródia (5) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (19) popkultúra (122) pozitívum (12) pozsony (45) prága (23) programajánló (27) púpos (18) queen (15) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) rendez (6) repülés (132) repülőgép (44) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (38) rock (78) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (31) szergej (27) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (114) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (212) tapolca (6) társadalom (5) tatra (28) taurus (7) technika (58) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (379) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (68) trolibusz (61) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (92) überzenészek (17) utazás (322) utcakép (183) uv (40) vár (11) várnegyed (8) város (418) városkép (87) városliget (8) vasút (495) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (783) villamos (714) vlog (7) vonat (9) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (36) youtube (294) zene (199) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

NDK villamosológia: Gothawagenek és Rekók

2020.10.21. 07:00 :: Hamster

Míg nálunk 1984 után már nem közlekedtek kéttengelyes villamos motorkocsik, pláne motor+pót+pót szerelvények, a keletnémet területeken egészen az ezredfordulóig lehetett ilyenekkel találkozni. Utoljára 2003-ban Jénában jártak ilyenek nagyvárosi körülmények közt, de még a sokkal inkább szem előtt levő Berlinben is '96-ig húzták! Persze van még pár apró üzem, ahol máig felbukkannak (Kirnitzschtalbahn, Naumburg, sőt: Isztambul!) vagy egyenesen a mindennap bevetésre kerülő kocsiállományt alkotják (Woltersdorf), de már nagyon eljárt felettük az idő. De pontosan hányféle típus az, amit első látásra egynek gondolhatunk? És kinek jutott az eszébe egységesített villamosokat gyártani? Ehhez hasonló kérdésekre igyekszem válaszokat adni az alábbi oldalon, sok képpel, videóval és linkkel:

NDK villamosológia: Gothawagenek és Rekók
A keletnémet egységkocsik története

Sokáig gondolkoztam azon, hogy ezt az oldalt blogbejegyzés formájában csináljam meg, mint a német KSW és a lengyel N kocsik történetét, vagy a weboldalamra kerüljön fel. Végül úgy döntöttem, hogy az utóbbi jobb lehetőségeket biztosít a témához (például nem csak 700 pixel széles), illetve talán jobban is kereshető utólag. Ti melyik felületen olvastok szívesebben ilyen hosszabb dolgokat? Egyátalán továbbkattintotok innen a weboldalamra, ha linket rakok fel? :)

25 komment

Címkék: németország villamos ndk technikatörténet hampage gothawagen rekowagen

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr10016248386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kedves Hamster, én sokkal, de sokkal jobban szeretem a blogbejegyzést a weboldalnál, egyszerűen csak a külcsín és az olvashatóság miatt. De mindez közömbös, mert a belbecs annyira jó, hogy örömet okoz itt is, ott is.
Mondtam már, hogy gonoszság ilyeneket reggel kitenni?
Lisszabonban mászkálnak még régi kéttengelyes villamosok
@seadxdx: Persze, mert azokra az óvárosi szerpentinekre senki nem gyárt alacsonypadlóst :) De van még pár ilyen turisztikai stichhel megáldott üzem: Sintra, Porto, Soller, a barcelonai Tramvia Blau...
@Politikwissenschaftler: Este is el lehet ám olvasni! Reggel bookmarkolod, este mozizás helyett elolvasod :)
Nekem a hampage.hu sokkal szimpatikusabb. Eleve ott meg lehet mindent találni a tematikus oldalak között, és a design is sokkal kellemesebb, mint ezeken a mindenféle oldaldobozokkal, reklámokkal teleszórt blogoldalakon.
A blog előnye, hogy a Kapu.hu ajánlóban jelzi, ha van új tartalom. Egyébként olvasom mindkét lehetőséget, mert nagyon érdekes témákat tálalsz elénk.
Egy komoly témát nem lehet blogban kifejteni.
Szép összeállítás, köszi. Az alapsztorit kb. ismertem, de azért jó egy ilyen összefoglaló.

(Mondjuk a weboldal CSS-e kissé elavult, nagy monitoron nem könnyű olvasni).
@Politikwissenschaftler: A CSS tényleg egy 1024-es dizájn 1280-ra felhúzásának még szélesebbre széthúzása, de szerintem nagyítással-kicsinyítéssel mindenen mennie kellene. Vagy 1920-asnál szélesebbnél van gáz? Bevallom, nem próbáltam olyannal, ennyit tud a monitorom :)
@haromegesztizennegy: Én is így gondolom. Ráadásul NAGYON nyűgös a formázás és a belső linkek kezelése a szerkesztőben.
@haromegesztizennegy: +1, pár képes-videós élménybeszámolóra szvsz jó a blog, de komolyabb témákhoz, nagyobb írásokhoz a weboldal passzol inkább.
A padlómagasság tekintetében volt nálunk is előrelépés: a középbejáratú kocsik, valamint az F1A kocsik tudtommal 760mm-nél kisebb padlómagassággal készültek.
@Békássy Csaba: Lehet, hogy a peronjuk alacsonyabb volt, de utána volt egy lépcsőfok az utastérbe, míg a Gothawageneknek nem. Ezeknek volt egy trükkjük, hogy a "kerékdobok" benyúltak a székek alá
@Hamster: Igen, a középbejáratú kocsiknál volt a tágas peronról lépcsöfok az utastérbe, de az F1A motorkocsiknál már nem volt, és az EP (és a későbbi FP) pótkocsiknál sem volt. Az említett trükköt a Füzesi műhelyben (és a Győri Vagongyárban, valamint a BSZKRT autóbusz főműhelyben) is ismerték, mert az F1A kocsiknál a padló(deszka) ki volt vágva a kerék fölött, és egy fémlemez borítás takarta a kerékjáratot.
@Békássy Csaba: "az F1A motorkocsiknál már nem volt"
Nekem csak az 1522-esről és a két szegedi kocsiról lehet tapasztalatom, de itt például látszik, hogy az utastér magasabban van:
villamosok.hu/kepek/1xxx/1500/1536.jpg
itt is sejthető:
villamosok.hu/kepek/1xxx/1500/1551.jpg
itt meg teljesen jól látszik, hogy vége van az utastérnek a peron előtt:
villamosok.hu/nza/1532bel.jpg
itt is sejthető:
villamosok.hu/nza/sz5sg99a.jpg
itt meg konkrétan látszik:
villamosok.hu/nza/1522__.jpg
Úgyhogy de, az ezerötszázasokon volt lépcső a peron és az utastér közt. A villamosok.hu szerint az utolsó állapotú acélvázasokon 752/917 mm volt a magasságuk.
Közel négy órányi tömény Straßenbahnen im DDR:

www.youtube.com/watch?v=iUf-a55dYBE
@nyelv-ész: Á, remek, megint nem fogok blogot írni :)
@Hamster: Tévedtem, jóval több, mint 4 óra... összesen 5 részes. Még csak az elejét néztem meg, de máris elkapott a nosztalgia :-) Egyfelől tiszta eisenbahn-romantik, ahogy a középkori sikátorokban dülöngélnek az öreg kávédarálók, másfelől viszont döbbenet viszontlátni, mennyire le volt pusztulva az az ország a 70-es, 80-as években. Néhány turisztikailag felkapott helyen ugyan beleadtak apait-anyait, mindenhol máshol viszont megállt az idő 1930-ban.
@nyelv-ész: Én jártam a nyolcvanas években az NDK-ban, hát, még a turisztikailag felkapott helyek sem feltétlenül stimmeltek. Drezdában, ami azért az NDK-ból messze kiemelkedett, ill. kiemelkedhetett volna turisztikailag, a nyolcvanas években még az volt a fő látványosság, hogy a gonosz brit-ameriai légierő hogy bombázta porrá a várost. Még mi is vettünk képeslapot, ami erről szólt. Negyven évvel a háború után. (Persze Drezda szétbombázása tényleg borzasztó volt, nem ezt vitatom).
A Prager Straßét újjáépítették, igen, de a belváros még tele volt világháborús romokkal, nem csak az úgymond mementóként meghagyott Frauenkirche, de a Zwingertől mintegy ötven méterre álló Taschenberg-palota is így nézett ki még a nyolcvanas években is:
fortepan.hu/hu/photos/?id=178747
(A kép '69-es, de az épületet csak a kilencvenes években hozták rendbe, ma szálloda).
@nyelv-ész: Na meg hallani, hogy Halberstadtban helyenként lebontották azokat a faltól-falig fachwerkes utcákat... Azért elvileg maradt, egyszer oda is el kéne mennem.
@Politikwissenschaftler: Szerintem hatékonyak lehettek az elvtársak, mert aki akkoriban járt ott, olyan adagot kapott mandínerből a világháború borzalmaiból, hogy a mai napig emlékszik rá.
@Politikwissenschaftler: Én is jártam a 80-as években az NDK-ban. A "néhány turisztikailag felkapott hely"-et nem komplett városokra értem, hiszen ezek a helyek olykor csak egy utcát, teret, vagy egy háztömbnyi területet érintettek, és a sarkon befordulva már a tömény pusztulat fogadott. Mint ahogy a budapesti Belváros rekonstrukciója is eleinte csak a Váci utcára és a Dunakorzóra korlátozódott, és a szomszéd utcában már nyakadba hullott a vakolat.
@Hamster: Meg lehet nézni, mi maradt meg:

www.youtube.com/watch?v=tKWQ5rdA-ZE
www.youtube.com/watch?v=zBdBRXC3q6o

Nem olyan, mint élőben, de a semminél több.
süti beállítások módosítása