Míg nálunk 1984 után már nem közlekedtek kéttengelyes villamos motorkocsik, pláne motor+pót+pót szerelvények, a keletnémet területeken egészen az ezredfordulóig lehetett ilyenekkel találkozni. Utoljára 2003-ban Jénában jártak ilyenek nagyvárosi körülmények közt, de még a sokkal inkább szem előtt levő Berlinben is '96-ig húzták! Persze van még pár apró üzem, ahol máig felbukkannak (Kirnitzschtalbahn, Naumburg, sőt: Isztambul!) vagy egyenesen a mindennap bevetésre kerülő kocsiállományt alkotják (Woltersdorf), de már nagyon eljárt felettük az idő. De pontosan hányféle típus az, amit első látásra egynek gondolhatunk? És kinek jutott az eszébe egységesített villamosokat gyártani? Ehhez hasonló kérdésekre igyekszem válaszokat adni az alábbi oldalon, sok képpel, videóval és linkkel:
NDK villamosológia: Gothawagenek és Rekók
A keletnémet egységkocsik története
Sokáig gondolkoztam azon, hogy ezt az oldalt blogbejegyzés formájában csináljam meg, mint a német KSW és a lengyel N kocsik történetét, vagy a weboldalamra kerüljön fel. Végül úgy döntöttem, hogy az utóbbi jobb lehetőségeket biztosít a témához (például nem csak 700 pixel széles), illetve talán jobban is kereshető utólag. Ti melyik felületen olvastok szívesebben ilyen hosszabb dolgokat? Egyátalán továbbkattintotok innen a weboldalamra, ha linket rakok fel? :)
Ez megy most