Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Átalakuló hangszerek

2021.02.22. 07:00 :: Hamster

Néhány éve David Gilmour (a Pink Floyd gitárosa, ha valaki nem ismerné) valamiért úgy döntött, hogy eladja a híresebb gitárjait. Kicsit megijedtem akkor, hogy miért tesz ilyet, de szerencsére úgy tűnik, hogy nem a zenéléstől - vagy akár az élettől - vett búcsú volt ez, csak némi faanyagtól és fémszereléktől vált meg...

Embed from Getty Images

Ha le kellene rajzolnom Gilmourt, biztosan egy juhar (=világos színű) fogólapos fekete Stratocasterrel a kezében tenném, lásd fentebb. Egyszerűen azzal együtt kerek a róla kialakult képem: ezzel a hangszerrel nyomult a hetvenes években, és ezzel lehetett az utóbbi időkben is látni (a kettő közt más gitárokat részesített előnyben).

Embed from Getty Images

Eleinte azonban másként nézett ki a fekete Strat, ugyanis fehér koptatója volt. Mi több, mielőtt 1970-ben használtan megvette volna, a hangszer sunburst festésű volt! Gilmournál mindenesetre már fekete színben tündökölt, ahogy az a fentebbi képen látható. Igen, a kettő ugyanaz a hangszer, bár a testen kívül nem sok eredeti maradt benne, ...

Embed from Getty Images

... ugyanis a koptató cseréjével még nem volt vége a gitár evolúciójának: '72-ben például új nyakat kapott, ezúttal rózsafa fogólapút. De a többi alkatrész is meg lett bolygatva: egy időben például egy Gibson PAF hangszedő is volt benne, a nyolcvanas évek elején pedig egy ideig Kahler gyártmányú tremoló került az eredeti híd helyére.

A lényeg viszont az, hogy bár menet közben többször kicserélődött a nyak, a hangszedők, és a tremoló (itt olvasható a teljes sztori), ugyanazok a dalok továbbra is ugyanolyan csodálatosan szóltak rajta. Ebből is látszik, hogy igazából a kéz számít, nem a hangszer!

Embed from Getty Images

De persze nem csak Gilmour gitárja ment át komoly átalakulásokon az évek során: Gary Moore hard rock korszakának egyik szép emléke a '87-es stockholmi koncertről készült felvétel. Ennek egyik főszereplője egy egyetlen hangszedős, Floyd Rose tremolós superstrat volt. Az aktív EMG hangszedővel igencsak erősen szólalt meg a Grover Jackson műhelyéből kikerült Charvel So-Cal:

Pedig nem volt új ez a hangszer: még a nyolcvanas évek elején kerülhetett Garyhez, akkor még ezüst színű koptatóval és két humbucker hangszedővel:

Embed from Getty Images

Konkrétan ez a gitár ismerhető fel a Dirty Fingers lemez borítóján is, még az átépítések előtt, melyek során új nyakat is kapott! A nyolcvanas évek végén aztán még egyszer új nyakat kapott a hangszer: egy Jackson feliratút, rózsafa fogólappal - ennyit arról, hogy a fogólap anyaga csinálja a jó hangzást :) Az említett stockholmi koncerten (és értelemszerűen a nyolcvanas évek végének turnéjain) egyébként felbukkant a fehér Charvel testvére, egy piros testű, de szintén fehér koptatójú gitár:

Embed from Getty Images

Ez a hangszer szintén nem így kezdte pályafutását: ezen a képen jobboldalt alul még három single-coil hangszedővel látható. Természetesen nem összekeverendő az 1961-es évjáratú piros (igazából pink) Fender Stratocasterrel, amit Gary a nyolcvanas évek első felétől haláláig használt. Itt jegyzem meg, hogy elég kevés zenész van, akinek a Fender és a Gibson Custom Shop is "utángyártotta" egy-egy hangszerét: az imént említett Stratot, illetve a "Greeny" Les Pault.

Embed from Getty Images

És persze itt van a világ második leghíresebb barkácshangszere (az első Brian May "Red Special"-je), az Eddie Van Halen-féle "Frankenstrat". Ha az ember Eddie-re gondol, kilencven százalék, hogy ez a piros alapon fehér és fekete csíkos hangszer jut az eszébe.

Embed from Getty Images

Csakhogy Eddie eredetileg nem ezzel a piros gitárral lett híres, hanem egy fehér-fekete csíkossal... ami viszont ugyanaz a hangszer, csak átfestve! Eredetileg fehér koptatója is volt, aztán Eddie megint átalakította, ezúttal elhagyva a koptatót. Később aztán replikák sorozatai készültek a gitár összes állapotát megörökítve, Eddie pedig sokáig hasonló kinézetű, szintén barkácsolt Kramereken játszott:

A festésen túl néha a nyakat cserélte le a Frankenstraton, máskor meg a hangszedőt vagy a tremolót. De ahogy korábban láthattuk, ebben az esetben sem a hangszeren múlt, hogy a használója zseniális volt vagy sem...

Források: wikipedia, gilmourish.com, frankenstrat.wordpress.com, groundguitar.com

16 komment

Címkék: zene gitár popkultúra david gilmour van halen hangszerek stratocaster gary moore charvel

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4716427762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Á, ez mind kutyafüle ahhoz képest, ahogy Hendrix vagy Blackmore gitárja átalakult a koncert végén :-)
(Bár nem mintha nagyon híve lennék az ilyesmi mutatványoknak...)
@sako:
Blackmore sem a tuti gitárját törte össze, hanem volt egy erre a célra összerakott szerszáma. A saját szememmel közelről láttam Frankfurtban egy Rainbow koncerten, amikor a ládák takarásában gitárt cserélt, majd felmászott a ládák tetejére, és elkezdte bontani a hangszert.
Jó cikk, tetszett.

@lobster thermidor:
Józan ésszel nem is lehetne másképp.

Az IM is mindig pont olyan Marshall ládát lyukaszt ki, ami tök üres.
ezek miatt röhögök a gitároscsoportok sznobjain aki szerint aki félmillapluszos gyári gitártól érzik magukat nagyművésznek. E.V.H. gitárja konkrétan áruházi maradékalkatrészekből lett összerakva.
Itt egyébként G.M. fehér és piros gitárját két külön hangszernek írják www.groundguitar.com/gary-moore-gear/
@eßemfaßom meg áll: Én is azt írtam: "a fehér Charvel testvére, egy piros"
@eßemfaßom meg áll: Na, akkor megnyugodtam, lehetek még én is nagyművész az ócska SX-emmel :-) (Ami egyébként azért SX, mert SXét... :-)))) (Bocs)
"David Gilmour ... eladja a gitárjait."
Mármint gitárjai egy részét. Gondolom, azért egy Orfeusz, Musima vagy Jolana azért csak maradt neki legalább otthonra, ha fényképezkedni szeretne gitárral a kézben.

Én inkább egy juhar fogólapos piros Fender Stratóval rajzolnám le. Az valahogy jellemzőbb rá.
(Persze könnyű annak, aki ingyen kapja a gyártól a róla elnevezett modellt. :-) Annyit, amennyit kér.)

Ja, fémszerelék egybe (anyagnév + jelzett szó egybe, ha egyik sem összetett szó). Garyhez meg kötőjel nélkül. A barkácshangszer szintén egybe, mert kéttagú összetétel.

A gitárnak nem festése, hanem lakkozása van.

A Fenderek azért jók, mert a csavarozott nyak miatt egyszerű a nyakat cserélni. A ragasztott nyakú Gibsonokon ez kissé már körülményesebb.
A három single coilt kicserélni 2 humbuckerre egyben valószínűleg a test cseréjét is jelenti.

A nyak anyaga pedig bizony befolyásolja, hogyan szólal meg a gitár.
(Igaz, a technika mai szintjén már elég egy jó effektprocesszor, és egy Jolanából is olyan hangzást hozol ki, amilyet akarsz. Már vagy 25 éve is láttam ilyet hangszerkiállításokon, azóta meg még tovább fejlődött a technika.)
@sako:
Erre a célra vettek egy olcsó Squiert vagy más Fender-utánzatot, nem a drága gitárt égették el.

@eßemfaßom meg áll:
Egy 40 ezres Squieren már elég jól meg lehet szólalni (bár a gyári kulcsokat érdemes lecserélni, mert hamar elhangolódik velük a hangszer), és mivel Fender-leányvállalat, már a nyaka is egészen jó. Egy hosszabb koncertnél (vagy gyakorlásnál) viszont sokat számít, mennyire kényelmes a gitár nyaka. A Jolana Galaxyé pl. egy lekerekített sarkú téglalap, borzasztó fárasztó játszani rajta fél óránál többet, de mondjuk egy Gibson Les Paulhoz képest még egy Fender Strató (mondjuk egy American Standard) is kényelmetlen.
Hangszerbolti maradékalkatrészekből össze lehet rakni egészen jó gitárokat. De azért Eddy bá sem a selejtből válogatott.
@horrorpornó bábszínház: "A gitárnak nem festése, hanem lakkozása van."

Az enyémek pl festve vannak és a fenti frankenstrat is bringfestéktöl piros. És ha nem is selejt de nem is elsőosztájú testet mag nyakat rakott össze hanem másodosztályú akciósat.

"A három single coilt kicserélni 2 humbuckerre egyben valószínűleg a test cseréjét is jelenti."

Miért is? Semeddig nem tart kimarni a humbuckerek helyét a testben, egy strat testen a koptatólap alatt még különösebben szépen se kell csinálni.

A nyak kényelméröl felesleges kinyilatkoztatni, egyénfüggő kinek mi a kényelmes, szerintem pl a leszpól pont nem az.
Jó, azt én is tudtam/sejtettem, hogy nem az elsőszámú gitárjukat zúzták szét... Én egy Rainbow videón láttam (Esseni Rockpalast asszem), hogy Blackmore végignyomja a bulit egy világos Stratón, aztán az utolsó számban kicseréli egy feketére, és azt zúzza szét a végén.
Amúgy Hendrixnél még ez se volt biztos, hogy egy olcsó gitár volt, a végefelé iszonyatosan tele volt zsével, és szét volt csúszva, állítólag simán előfordult, hogy heti szinten vett négy-öt gitárt, és mindet összetörte...
@horrorpornó bábszínház: "Miért ne lehetnél?" Mert béna vagyok :-) Múltkor is bajban voltam a hangszerboltban, balkezes gitárt árulnak, de kétbalkezest nem, hogy a franc enné meg őket... :-))))
Érdekes, hogy Nile Rodgers Fender Stratocasterje nem nagyon alakult át, amióta megvette használtan a 70-es években. Azóta is ezt az egyet használja, húrokat gondolom cserélt rajta, de azért így is összebazsevált vele több mint kétmilliárd dollárt... :-)
en.wikipedia.org/wiki/The_Hitmaker
süti beállítások módosítása