Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (6) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (8) 1980 (8) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (26) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (9) 424 (13) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (43) Balt Korthals Altes (7) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (23) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (15) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (816) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (87) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (275) csehország (61) csehszlovák (39) csörgő (9) cukiság (35) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (10) énblog (406) énzene (21) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (8) ezerötszázas (5) ezres (11) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (7) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (33) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (41) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (345) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (11) hév (34) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (122) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (882) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (6) közlekedés (369) kritika (71) kulfoldi szemmel (101) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (58) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) lkk (5) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (322) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (226) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (79) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (20) nyugat-berlin (6) NZA (9) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (40) panoráma (108) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (20) popkultúra (124) pozitívum (12) pozsony (46) prága (24) programajánló (27) púpos (20) queen (15) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (23) relax (12) rendez (7) repülés (133) repülőgép (45) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (39) rock (80) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (29) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (116) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (218) tapolca (6) társadalom (5) tatra (28) taurus (7) technika (62) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (8) tömegközlekedés (390) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (69) trolibusz (62) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (93) überzenészek (17) utazás (325) utcakép (196) uv (44) vár (11) várnegyed (8) város (436) városkép (90) városliget (8) vasút (506) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (788) villamos (731) vlog (7) vonat (11) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (39) youtube (311) zene (207) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Budapest málhásai: a Mukik

2021.03.08. 07:00 :: Hamster

Ismét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt pályafutások során: a BKV-soktól leggyakrabban mozdonyként hallottam emlegetni őket, a közlekedésbarátok pedig Mukiként ismerik a típust. Gyerekkoromban körülöttem valamiért mindenki síncsiszolóként hivatkozott rájuk, pedig nem voltak azok - a "tehervillamos" kifejezés sokkal pontosabb lett volna.

19790912_7036-8625_moszkva_ter.jpg

A Beszkárt 1926-27-ben negyven ilyen teherkocsit vásárolt: az "utastérből" kihajtható darukkal négy tonnányi terhet tudtak magukba fogadni, ezen felül pedig teherkocsikat is vontathattak, amire szükség is volt úgy a városi teherforgalomban, mint a közlekedési vállalat saját építkezéseinél és belső szállításainál A járművek többféle kivitelben készültek: a 7036-os pályaszámúnak - melyet ezen a gépen a Moszkva téren láthatunk 1979-ben - például csak villamosvasúti ütközője volt, ...

19790915_7043_moszkva_ter.jpg

... néhány kocsit azonban nagyvasúti ütközőkkel szereltek fel, hogy az arra alkalmas szakaszokon nagyvasúti teherkocsikat is vontathassanak.

19790915_7047_szena_ter.jpg

Az ilyen tehermenetek elég természetesek voltak akkoriban a budapesti villamosvasúti hálózat egy részén: ez a két tartálykocsi például a Kisrókus utcába tartott, ahol a mai Millenáris Park területén működő Ganz Villamossági Művekben és akörül több iparvágány is működött.

19800426_7063_7060_sorgyar.jpg

A Sörgyárnál találkozott egykor a villamosvasút és a MÁV teherszállítása, a képeken látható két Muki konkrétan az összekötővágányon áll. Magát a sörgyárat hol az állam-, hol pedig a villamosvasút szolgálta ki; a kép készítésekor, 1980-ban épp a BKV volt soron, de a gyárba vezető vágányt csak sejteni lehet a jobb szélen a kockakövek lerakásából. Érdemes megfigyelni a mozdonyok áramszedőjét: a hozzánk közelebbi 7063-asnak teleszkópos líraszedője van, a hátrébb álló 7060-asnak viszont ollós (pantográf). Utóbbi volt egyébként az egyik olyan Muki, amit a harmincas években úgy alakítottak át, hogy a HÉV 1000 V-os felsővezetéke alá is bemehessen - a villamos 500, később 600 V-tal működött). A kocsi ma a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban látható.

19790402_7052_elessarok.jpg

Van, ami nem változik: a Mukikat manapság is párban lehet legtöbbször látni. Itt éppen az Élessaroknál halad Kőbánya belvárosa felé kettő. Valószínűleg a Horog utcába tartottak, ahol akkoriban a legtöbb Muki lakott, az egykori Kőbányai Iparvasút telepén. Érdemes a képen megnézni, milyen keskeny volt akkor a Kőrösi Csoma Sándor út, de a Boy Szolgálatos Avia kisteherautó se rossz! Más is emlékszik még a "bojszolgálatra", nem?

19790406_7043_nagytetenyi_ut.jpg

Budafokon a Tóth József utcánál ma is összeszűkül a Nagytétényi út a vasút és a hegyoldal közti emelkedőn. Ennek az emelkedőnek az északi végén egykor iparvágány ágazott le egy borkombinát pincéjéhez. A pincéhez vezető rész ma is megvan, nemrég egy gőzmozdonyt állítottak ki rajta; a nyolcvanas évekig persze még bőszen dolgoztak itt a Mukik: a tartálykocsikat Háros vasútállomástól hozták idáig, és oda vitték vissza.

19790406_7043-7047_nagytetenyi_ut.jpg

Sokan szoktak olyanokat mondani, hogy "régen bezzeg nem hagyták lerohadni a dolgokat". Hát, ez a Mukikra biztosan nem vonatkozott, mert ahogy látható, azok ilyen háború sújtotta kinézettel végezték dolgukat...

1977_7043-7047_fehervari_ut.jpg

Ezen az 1977-es fotón ugyanezek a kocsik láthatók, ahogy a budafoki áramátalakítóból ráhajtanak a Fehérvári (akkor itt Szabadság) úti sínekre. Mai szemmel furcsa, hogy a kocsiszín mögött még nem állnak a tízemeletes panelek.

19790406_7039_feharvari_ut.jpg

A 7039-es Muki ma is létezik, valószínűleg őt fotóztam a legtöbbet a 2000-es években. A hangulatos kép a Kondorosi út - Fehérvári út kereszteződésében készült, ez se így néz már ki.

19800428_1355_11_obuda_becsi_ut_va.jpg

A Vörösvári úti vágány(ok) legvégén ácsorgó 7033-assal fejezném be a bejegyzést. A Bécsi úton 1957 és 1981 közt csak a Margit kórházig járt fel a 7-es/17-es villamos, azaz a Vörösvári úti síneknek nem volt mihez csatlakozniuk, ilyen csonkán értek véget. Ahogy múltkor említettem, a 33-as általában a kocsiszínen belül fordult, a 11-es és a 33A pedig ezen a magányos sínpáron. Ma se nagyvárosiasabb az utcának ez az oldala, a 7033-as viszont még mindig megvan.

A Mukik egy részéből a második világháború után hóseprő vagy síncsiszoló lett, de az utolsó szöget az verte be a koporsójukba, hogy a BKV a kilencvenes évek közepén megszüntette a teherszállítást a villamos- és HÉV-vonalakon. Mára csak hat maradt a BKV-nál, de közülük tudtommal csak három üzemképes jelen pillanatban. Ezen felül egy Debrecenbe került, egy pedig a Sörgyárnál működő bontóban pihen (plusz ugye van a Szentendrén álló, már említett példány is). Jó régen eljárt már az idő ezek felett az öreg vasak fölött, de én azért szeretem őket. Remélhetőleg egyszer lesz majd belőlük egy vagy két nosztalgia példány is. Milyen jópofa lenne például két ilyen által vontatott-tolt, kényelmes padokkal ellátott teherkocsiról nézni a várost, idegenvezetéssel és hűsítő italokkal... :)

A képekért köszönetet szeretnék mondani Tomáš Dvořáknak és Remmer Tibornak. A felvételek szerzői jogai a készítőt illetik, továbbpublikálásuk csak az ő engedélyével történhet!

52 komment

Címkék: budapest közlekedés 1980 1977 város képek villamos utcakép 1979 muki kulfoldi szemmel Tomas Dvorak

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9916449390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

De imádtam gyerekként,amikor Rákospalota-Újpest állomásról hozták ki a vagonokat pl a Vákuumtecnikai Gépgyár-ba.Az a jellegzetes,hangjelzés!
Máig bárhol odakapom a fejem,ha évente csak egyszer is meghallom!
Néztem, hogy mit csinál az az öngyilkosjelölt a Fehérvári út közepén a Trabant előtt, aztán leesett, hogy bio-közlekedési-lámpa :-)
Én a nagyapámtól tudom, hogy Mukinak hívják őket. A turisztikai ötletedet maximálisan támogatom! :-)
@Udo von Schmetterling: a Pamutba (Magyar Pamutipari Vállalat) is bejártak, gyerekként nagyon sokat néztem, ahogy betilitoliznak meg kiállnak. Most az OBI udvara van a helyén.
Újpesten laktam, az irányi Dániel utcában, amely a Baross utcából nyílt. Az összes gyárba, a Vágóhídra a Mukik húzták be a vagonokat. Ez már az 50-es évek végétől így volt, úgy emlékszem
@Aureliano Buendía: A Vágóhídnál lévő OBI-ról beszélsz? Emlékeim szerint azon a környéken volt valami HÉV javító és mellette a 23-as és talán a 30-as villamos végállomása?
Majdnem minden nap látom itt elgurulni a Nagy Lajos király útján. Gondolom, a Bosnyák téri remizbe igyekeznek.
Nincs mit hozzátennem, max annyit, hogy a képek kiváló összefoglalása annak a villamos romantikának amit mindenki hiányol aki a 80-as években volt gyerek!
Jó konstrukció lehetett, hogy a mai napig van belõle.
@A nép fia: NEM, sose állnak be itt a Bosnyákon, mennek tovább az Örs felé. Mostanában Földalatti szerelvényeket hoztak-vittek, gondolom az Örsre a VJSZ-be.
Mondjuk Budafokon nincs semmiféle felüljáró szerűség. Az út felmegy a dombra a vasút meg nem, az egykor a Dunáig húzódó lejtő egy részét a vasút építésekor elbontották és támfallal zárták.
@Division: Nekem mindig furcsa a név, én Mukiként azokat a kis gőzmozdonyokat "tanultam" nagyapámtól, amilyen például Gödöllő és Veresegyház között közlekedett két vagy három személykocsival. Úgy látszik, nagyon kínálta magát ez a becenév, két területen is gazdára talált.

Vajon mi célja volt annak a bazi nagy festett keresztnek a Muki oldalán? Láttatni, hogy ott az oldalajtó? Vagy csak ez volt a dizájn, és úgy maradt? :-)
@Buchhalter: Nem a Soroksári úti, hanem az újpesti OBI !
@Androsz: Azok a vasút "Mukijai", ezek pedig a villamos "Mukijai". Egyébként a MÁVAG gyárban is volt egy tolató gőzmozdony, tolópaddal, fűtőházzaz: az volt a "Muki-ház".
A fehér kereszt az ajtón a láthatóság miatt volt, kivilágítva.
@Sir Gombóc: Annyiban felüljáró, hogy alatta megy be alagút a pincékbe.
Huuu de szerettem mikor a fater elvitt magával,és kezelhettem a homokszorót...
@Sir Gombóc: Valahogy mindig felüljáróként gondoltam rá, mert átment alatta a pince kijárata, de ezen ne múljék, átírtam :)
@Division: Én a szentendrei múzeumban hallottam először. A tárlatvezető bácsi mondta, hogy "... a közismert Muki". Ennyire volt közismert, addig tehervillamosnak hívtam :)
@Androsz: Nem csak egy dolgot lehet valaminek hívni :) No meg tulajdonképpen ez is egy kis mozdony, csak nem gőzöl.
@Hamster: Nekem úgy 7-8 éves koromban mondta a nagyapám, amikor kérdeztem, hogy mik ezek a jópofa guruló dobozok :-)
A Muki minden gyerek kedvence volt, van és lesz. Az én -ma már tizenéves- lányaim is meg tudtak veszni,ha egy-egy, akkoriban "Metropol zöldre" festett példány feltűnt a síneken. Tényleg, ma milyenek?
@Hamster: Ennél kevesebbért is hadba hívta már híveit a vasutas szakszervezet, mint egy becenév elorzása. :-)

@Békássy Csaba: Értem, jogos, ez a terepszürke festés valóban hordozza az ígéretét annak, hogy valaki egy kereszteződésben oldalról belerongyol. Még egy olyan korszakban is, amikor nem volt népszokás a leállósávban vagy a járdán előzni.
@Buchhalter: az újpesti Obiról van szó, @Udo von Schmetterling: Újpestet kommentjére reagáltam.
@Androsz: Végülis munkagép, amely megáll (és rakodik) olyan helyen is, ahol más villamos nem áll meg, nomeg azok utastere ki van világítva.
Mai napig előttem van a kép, amikor a '90-es évek elején egy átmulatott, téli éjszakán hazafelé tartva, a Bartók Béla úton a Körtér előtt feltűnt egy ilyen kocsikból álló szerelvény a hóesésben, kivilágítatlanul az éjszakai lámpák fényében, csikorogva, zörögve. Maga volt a magyar Stalker!
Kb. 4 éve a Népszínházban a Blahánál láttam 2 ilyet, elég szürreális látvány volt :)
"régen bezzeg nem hagyták lerohadni a dolgokat"

Hát mondjuk a képekről nem ez jön le, elnézve pl a Kondorosi utas ház állapotát.
Ha már a múltkor a 436-oshoz volt videóklip, legyen a Mukikhoz is :-) 7053 főszereplésével: www.youtube.com/watch?v=8zXsiXJdf4o
Ebben meg a 7045 bukkan fel: www.youtube.com/watch?v=ROOYqt3HjPY
2020 február 5.-én a Béke út Tahó utca sarkon láttam Őket utoljára mozgásban...hirtelen csak ennyire sikerült lefotózni.
www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=90820200205_095404.jpg
@Udo von Schmetterling: Hangulatos :) Én a menethangjukról szoktam tudni, hogy elmennek a ház előtt, ha időben felugrok a gép elől, még láthatom őket elhussanni a távolba, de fotózni értelmetlen lenne olyankor.
@Division: Ejj, Kern annyi mindent tud, miért kell pont énekeltetni? :)
@Androsz: Anno mindig érdekesnek találtam, hogy más villamosüzemeknél piros, kék vagy bármi más a normál villamos, és a munkakocsi sárga meg narancs, hogy mindenki észrevegye őket, nálunk meg minden villamos sárga, kivéve a munkakocsik, mert nálunk nem probléma, ha nem látják őket :)
@Csokis: "Metropol zöldre"
Ezt most tudnom illene, de csak halvány emlékeim vannak, hogy mindkettőt visszafestették. Ma a 7040-es "szupermuki" az érdekesség: img.index.hu/imgfrm/1/9/4/0/BIG_0015041940.jpg
@Hamster:
Hamster.Ha van még képed a kőbányai sörgyári Mukikról feltehetnéd.Sehol sem találok a sörgyári iparvágányról.gyerekkoromban a harmat utcában laktam hányszor hallottam jellegzetes morgásukat és sípolásukat.De akkoriban természetesnek vettem hogy vannak így amikor felszámolták a vasutat akkor jötem rá hogy nincs képem róla.
A mai Millenáris park területén működött Ganz-ba a Déli pu. felől nagyvasúti tolatómozdonyok (M43, M44) is jártak be, van néhány felvétel a youtube-on. Persze éjszaka történt hogy minél kevésbé zavarják a forgalmat.
Nagyapám tehervillamosnak hívta.
Amikor a "pesti nagypapáéknál" voltam az ötvenes évek végén (akik egyébként Budán laktak, de nekem, vidéki gyereknek ők voltak a pestiek), mindig jártunk villamosozni. A Mártírok útján sokszor láttuk a "tehervillamost", amint vasúti kocsikat húzott maga után, mentek a Klement Gottwald* Művekbe, a Lövőház utcába.

*Egy ideig ez volt a férjezett neve a Ganz Villanynak, a csehszlovák-magyar internacionalista barátság jegyében.
Olyan hangulat és atmoszféra jön le ezekből a képekből, mintha egy teljesen másik Budapest lenne a 40 évvel ezelőtti a maihoz képest. A 70-es 80-as években még szinte mindenhol a 1800-as évek végi lepusztultságot látni.
@sako: Azt nem látom, hogy hová érkeznek, csak azt, hogy elhúznak az irodám előtt. Kösz a pontosítást!
@Ashes & Frost: Csóró volt a szocialista állam,ezért többek között a házrenoválásokon spóroltak.Elvitte a pénzt a lakótelep építés a néphadsereg fenntartása,no meg persze a veszteséges állami vállalatok dotálása.
@Ashes & Frost: Az 1800-as évek végi lepusztultság? Szerintem épp akkoriban újult meg Budapest, még vadonatújak voltak azok az épületek, amelyeket 80-100 évvel későbbi képeken lepusztultnak látsz. Persze, voltak akkor is lepukkant városrészek, pl. a Tabán, de akkoriban óriási építkezési boom volt. Plusz akkoriban legfeljebb a szénfűtés szennyezte a levegőt és az épületeket, és nem volt még gépjármű forgalom.
@hebebe: Így van. A HKI és a feldúcolt társasházak a korabeli kabarétréfák állandó célpontja volt.
@Hamster: Metropol zöld, pontosabban még az eredeti Metro feliratos Muki:

varosikozlekedes.eu/kepek/2011/01/muki/5250006.jpg

Kizárt, hogy ne láttál volna ilyet.
@nyelv-ész: Persze, hogy láttam, fotóztam is, de nem írtam, hogy nem. Csak már mindkettő visszaszürkült.
@nyelv-ész: Mi volt a HKI? Nekem az IKV betűszó ugrik be a felállványozott gangos házak látványával összhangban.
@Hamster: A tanácsi lakásokat egy időben a HKI, azaz a Házkezelőségi Igazgatóság nevű sóhivatal (nem)kezelte Budapesten.

Hogy a HKI-ból lett-e az IKV, vagy a kettő két külön sóhivatal volt-e, azt nem tudom. Mi falun csak a pesti rokonok tirádáit hallgattuk rendszeresen, hogy a HKI már megint mit nem csinált meg. Többnyire semmit, akár évekig beázhatott egy födém, vagy csőrepedés áztathatta a lakókat. Igényesebb lakók önerőből felújították a lakásukat, nem várva a HKI-re, ezért aztán Budapest a 70-es, 80-as években tele volt olyan, végletekig lepukkant házakkal, amelyek kívülről lakhatatlannak látszottak, de belül a lakások tip-top vadiújnak tűntek.
@nyelv-ész: Ha igaz és jól emlékszem, az IKV volt, az Ingatlankezelő és annak volt a HKI Házkelőségi Igazgatósága. Mivel üzleteket, garázsokat raktárakat is kezeltek, illetve nyilvántartottak, azután, vagy kezelte, vagy nem. Kaposváron, volt a KIK: Kaposvári Ingatlankezelő, Pécsen volt a PIK: Pécsi Ingatlankezelő és így tovább az egész országban.
Nekem mindig visszataszítóak voltak.
Süt belőlük az igénytelenség.
@Androsz:
Az a vasútvonal is megérdemelné egy rendes írást.
@Aureliano Buendía: De jó volt "Pamutos" gyermeknek lenni....
@Andika69: nekem ebből kevés adatott meg, én csak nagycsoportos voltam, a tesóm járt oda még két évig. Az akkori rendelő kapujából sokat néztem a tilitolikat:)
süti beállítások módosítása