Ezúttal fekete-fehér felvételeket válogattam ki Tomáš Dvořák budapesti képei közül. Ezeknek más hangulatuk van, mint a színeseknek, és kicsit talán élesebbek is a jobb filmanyagnak köszönhetően (anno a keleti blokkban elég rossz színes filmeket árultak).
A Colosseumot ma is megkerüli félig a római villamos, de egykor nekünk is volt hasonló látványosságunk: a 11-es tuja a katonavárosi amfiteátrum mellett tért át a Pacsirtamező (akkor Korvin Ottó) utcáról a Bécsi útra. A kép készítésekor, 1979 áprilisában a 11-esnek már kevesebb, mint két éve volt hátra a megszüntetésig, pedig milyen jó lett volna, ha megmarad, és a Budai Fonódó ezen az útvonalon eljuthatott volna a Flórián térre is...
A 11-es a Margit híd és a ma már nem létező óbudai kocsiszín közt járt, a Flórián tértől a Váci útig járó 33A-val és a Nyugatihoz járó 33-assal együtt. Utóbbi járat a remizben fordult: bement a hátsó kapun, és kijött az elsőn. Ezt a kocsiszínt 1996-ban eladás helyett inkább modernizálni kellett volna, és akkor az 1-es és 17-es villamosok egy részének ma nem Újpestről kellene jönniük, a 41-esekének meg nem Józsefvárosból...
A nyolcvanas évek első felében úgy hullottak a villamosviszonylatok, mint a legyek: az újpesti piactól mindenféle kisebb utcákon át egyetlen vágányon a Megyeri útig kanyargó 8-as például 1980 utolsó napján közlekedett utoljára.
A Nagyvárad térről, illetve 1980-tól már csak a Használtcikk piactól Pestszentimrére kijáró 51-es kicsit tovább húzta: 1983 júliusáig. A részben egyvágányos, a szembejövő kocsikat kitérőkben beváró viszonylat persze igazából nem az Üllői úti szakaszáról volt híres, ...
... hanem a Bivalyréten átdöcögésről, ahol még egy gémeskút is adta magát fotótémának. A romantikus látszat senkit ne tévesszen meg: ez egy szemétlerakóhely volt, a villamos mögötti dombocska igazából földdel betakart városi hulladék.
A 23-as villamos megszűnéséről nemrég írtam, de nem tudok betelni a régi Könyves Kálmán körúti képekkel, mint amilyen ez is. Érdekes, hogy az 1913-ban gyártott villamos látszólag biztosan áll a síneken, eközben a több generációval fiatalabb troli úgy néz ki, mintha éppen hassal hárítaná az aszfaltot...
A képekért köszönetet szeretnék mondani Tomáš Dvořáknak és Remmer Tibornak. A felvételek szerzői jogai a készítőt illetik, továbbpublikálásuk csak az ő engedélyével történhet!
Ez megy most