Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

szeptember 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @ozirisz: A piros és a kék az szerintem Stadler :) (2021.09.16. 18:07) Ismét a kelenföldi "spotterdombon"
  • ozirisz: Amióta gyakran járok Siemens (gondolom, az) pirosakkal és kékekkel, azóta tűnt fel, mennyire szar a régi. Oké, hatéves... (2021.09.11. 11:28) Ismét a kelenföldi "spotterdombon"
  • ozirisz: Jó rég óta szeretem az ABBÁt, több mint 40 éve, és örülök ennek az albumnak, de remélem, a kész lemezen lesznek ennél ... (2021.09.11. 11:07) Új ABBA dal(ok)
  • Adani: @Klown: Én a régi videónkkal vagyok így, amit 1999-ben kinyírt egy tv antennába csapott villám. 1990-ben vettük Aiwa t... (2021.09.10. 16:54) Lakásszerte világhírű kazetták: a 80-as évek elejének AGFA-i
  • Klown: Én hoztam fel az Agfát az előző post-nál, s igen, az első kép nekem is beégett a retinámba. Nekem az 50 filléresre eml... (2021.09.09. 20:24) Lakásszerte világhírű kazetták: a 80-as évek elejének AGFA-i
  • KissGecihuszár: @Hamster: félreértettél (sajnos, nem először), mert én nem azt mondtam, hogy az ABBA aranykorát jelentő számokról, han... (2021.09.05. 12:24) Új ABBA dal(ok)
  • Hamster: @Fradista Utazó: Én egyelőre annak örülök, hogy nem rombolták le a saját nagyságukat a visszatéréssel, ellentétben mon... (2021.09.05. 11:34) Új ABBA dal(ok)
  • Fradista Utazó: @Hamster: Hárman közülük ahhoz a generációhoz tartoznak, amelyik Magyarországon is hosszú ideig meghatározta a könnyűz... (2021.09.05. 11:26) Új ABBA dal(ok)
  • Hamster: @KissGecihuszár: Szerintem nem tisztán bőrlehúzás, mert nem átdolgozott vagy B-oldalas régi számok, nincs bennük rap, ... (2021.09.05. 11:09) Új ABBA dal(ok)
  • Flankerr: Tetszik mindkettő, várós az album :) (2021.09.04. 23:05) Új ABBA dal(ok)
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (6) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (10) 1980 (9) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (30) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (10) 424 (13) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (44) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (23) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (16) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (826) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (87) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (278) csehország (64) csehszlovák (39) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (9) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (15) énblog (417) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (17) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (9) ezerötszázas (5) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (17) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (356) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (11) hév (40) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (122) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (894) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (374) kritika (72) kulfoldi szemmel (105) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (67) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (23) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (229) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (79) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (11) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (108) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (23) popkultúra (127) pozitívum (12) pozsony (46) prága (25) programajánló (27) púpos (20) queen (16) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (7) repülés (133) repülőgép (45) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (42) rock (81) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (116) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (221) tapolca (6) társadalom (5) tatra (29) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (402) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) trolibusz (63) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (93) überzenészek (17) utazás (334) utcakép (204) uv (45) vár (11) várnegyed (8) város (454) városkép (92) városliget (8) vasút (513) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (792) villamos (750) vlog (7) vonat (11) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (41) youtube (316) zene (211) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Elveszett megállóperonok, amik senkinek se hiányoznak

2021.08.11. 07:00 :: Hamster

No, megint egy Fortepanon talált random kép - a régi villamosmegálló a Gárdonyi térnél, vagy ahogy akkoriban hívták, a Bertalan Lajos utcánál:

fortepan_58334.jpg

Ez a fotó ugyan '68-as, tehát még bőven a születésem előtti időkből származik, de gyerekkoromban is ugyanezeken a "hatalmas" járdaszigeteken egyensúlyozott az ember a tuja és a kocsik, buszok közt. Mondjuk a Kosztolányin a város felé szerintem még keskenyebb peron volt, de itt balkéz felé elvileg egy iskola is volt, el se akarom képzelni, hogy a tanítás végén milyen tülekedés lehetett a parányi szigeten...

Ami érdekes, az az, hogy valamikor a kilencvenes években a szélső peronokat középsőre cserélték, valószínűleg nem véletlenül. Mindez aztán nem tartott sokáig, mert 2002-ben megépültek az ismét szélső fekvésű, de legalább normális szélességű, korláttal határolt járdaszigetek.

16 komment

Címkék: énblog város emlék képek fortepan villamos utcakép

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9916639510

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Lehel utcában az ezredforduló környékén/után pár évvel még ilyen keskeny peronok voltak, legalábbis a Frangepán utcánál Újpest felé biztosan. Kisgyerekként nem volt teljesen megnyugtató ott villamosra várni.
Facebookon szoktam látni néha régi képeket a csillaghegyi meg a "kaszásdülői" HÉV-megállókról, ott is jó keskeny peronok voltak korlát nélkül...
@toto92: Most szélesebbek a villamosperonok, bár nem sokkal, de ezt pl. a Thälmann utcánál, akarom mondani a Fiastyúk utcánál a kifelé menő peronnál úgy sikerült megoldani, hogy egy fél sávot elvettek az úttestből.

A Frangepán utcánál és a Rokolya utcánál nem lettek sokkal szélesebbek a peronok, ezért szépen korlátokkal választották el az úttesttől a peron külső részét, ami azzal jár, hogy csak a peron két végén lehet átmenni az úttesten, ami miatt szentségel mindenki.
@toto92: @NAR: Nem tudom, hogy régen volt-e erre valami szabály, de az tuti, hogy a safety and health részét nem gondolták túl. Mert oké, hogy régen kevesebb autó volt, ami a megállóba csapódhatott, na de ami volt, az diagonál gumikkal, egykörös fékkel, szervó nélkül...
Ennél a peronnál voltam szemtanúja a 80-as évek végén egy balesetnek: egy nő úgy lépett a Móricz felől érkező villamos elé, hogy a másik irányba nézett. A baleset önmagában is megdöbbentő volt, de két dolog fokozta a megdöbbenésemet.

Az egyik, hogy pillanatok alatt vagy százan összeverődtek szájat tátani, bámészkodni, és senkinek se jutott eszébe, hogy mentőt kellene hívni. Én voltam az egyedüli, aki berohantam a sarki Szivárványba szólni, hogy telefonáljanak.

A másik a villamosvezető volt. Egy ceruzával és jegyzetfüzettel kezében kiugrott a peronra, rá se nézett a nőre, hogy él-e még, hanem rögtön tanúkat kezdett vadászni, akik igazolják, hogy az áldozat lépett a villamos elé.
Mindkét hely megnevezés stimmel, a Bertalan Lajos u. a Gárdonyi tér elejébe/végébe torkollik. (sőt, a Bercsényi u. is)
Nem értem miért kellett a középperont megszűntetni? Nem helytakarékosabb és kényelmesebb? Egyedüli kontraként arra gondolok, hogy vegyültek a más irányba menő utasok. (Na bumm!) Számomra szimpatikusabb is a középperon! Na meg ha már kétoldadi ajtós villamosaink vannak, akkor meg használjuk a baloldali ajtókat is! :)
@Klown: A buszok csak így tudnak beállni a megállóba, azokon bal oldalon nincs ajtó.
A nyitóképen a táblán a 42-es és 58-as villamosokra felkaptam a fejem.
@Important roll: Nem 58 hanem 68-as az (Móricz Zsigmond körtér - Erzsébet híd - Rákóczi út - Bosnyák tér - Örs Vezér tere).
egy apró megjegyzés; mint az a "békebeli" megállói képen látható, nem kevesebb, mint 7 db viszonylat használta a Móricz Zsiga-Gellért tér közti szakaszt! Vajon hányszor fordulhatott elő, hogy egyszerre mondjuk 5 viszonylat villamosai álltak egymás mögött , miáltal a legutolsó a sorban jól "elverődhetett", mire elhagyta ezt a szakaszt?
@KissGecihuszár: Igazából ma is jár arra 5 vonal (19, 41, 47, 49, 56), szóval annyival nem lett kevesebb, ma is egymást tartják fel a lámpák miatt a reggeli csúcsban. Én úgy látom, hogy ekkora forgalom mellett csak akkor nincs torlódás, ha nincs lámpa, látni ilyet Prágában meg Zürichben is. Mivel nálunk nincsenek ehhez szokva az autósok, valószínűleg utólag már nem lehetne kivezetni a lámpákat, meg a hatóság se hagyná szerintem.
Görgey utcában voltak hasonlók még 2015-ben, sőt volt ,ahol peron sem volt az úttestre kellett leszállni. Átépítés óta már vannak rendes peronok, ha jól tudom Budapesten már csak az 51-es villamos Timót utcai megállójánál van ilyen úttestre leszállós semmi peron megoldás.
@Hamster: Azért a 7 az mégiscsak jóval több, mint az 5, arról nem is beszélve, hogy anno nem volt még Futár, sőt még központi forgalomirányítás sem, csak ment mindenki, ahogy látott. Csakhát régen örültek az emberek, hogy volt egyáltalán villamos, nemhogy azért cirkuszoltak volna, hogy mondjuk a sorban 6.-ik, 7.-ik villamos mondjuk 6-7 percet áll a Gárdonyinál, majd -mert ott már akkor is volt lámpa- 10 percet, mire átmegy a Gellért téren. Ami a manapságot illeti; sajnos, azt tapasztaltam, hogy -elsősorban a Fehérvárin- sem képes az ott közlekedő 17,41,47,56 viszonylatok legalább 1-2 perces közös követéssel végig menni a Fehérvárin a Budafok remíztől a Móricz Zsigáig, ami elsősorban az egyes kereszteződéseknél lévő jelzőlámpák "fogyatékossága" ,azaz hogy nincs olyan A -betűs jelzőlámpa, mint idekint a Németeknél, mely ugye arról szól, hogy a megállóba beérkező villamos Anmelden ,azaz bejelentkezik és ezzel úgymond, "műsoron kívül" kap szabad jelzést, tehát nem kell várnia a következő "zöldre", pl. a Fonyód, az Építész, az Andor, vagy épp a Hauszmann Alajos u-nál, melyek esetében ha mindenütt épp pirosat kap, akkor begyűjt alsó hangon 7 perc késést csak a Fonyód és az FMH közti szakaszon, ami nonsence! nomármost, ha ugye a Fehérvárin a Bocskai-ig a fentebb említettek miatt feltorlódik 1-1-1 db 17-es, 41-es, 56-os, majd ezek egymás seggében érnek a Móricz-ra, ott csatlakozik hozzájuk egy 49-es, akkor garantált a totális elesés a sorban utolsó, mondjuk 56-osnak, illetve a 17-es 61-es közös szakaszán, azaz a Villányin sem lesz meg az egyenletes közös követés. elképesztő, hogy 2021-ban még nem jutott odáig a BKK, hogy az ilyen neuralgikus szakaszokon legyen bejelentkezős rendszer, tehát hogy ne torlódjanak fel az egyes villamosok egymás mögött, ezzel borítva egyrészt az egyenletes (Fehérvári út esetében csúcsidőben 1-2 perces) közös, illetve az egyes viszonylatok fordatagjai közti követéseket.
süti beállítások módosítása