Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (97) autók (88) bach (5) balaton (146) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (37) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (954) budapesti pillanatok (50) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (327) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (50) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (11) emlékek (46) énblog (542) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (74) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (132) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (9) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (12) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1054) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (5) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (11) konstal (8) körtér (8) közlekedés (430) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) motorkerékpár (5) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (9) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (24) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (119) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (121) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (16) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (67) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (7) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (491) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (430) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (531) városkép (109) városliget (10) varsó (7) vasút (612) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (927) villamos (848) vitorlás (10) vízibusz (17) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (344) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A régi "Kopaszi"

2022.04.25. 07:00 :: Hamster

Két hete akadtam bele ebbe az 1980-as légifotóba a Fortepanon. Aki csak a mai állapotokat ismeri, talán nem is jön rá egyből, hol járunk:

fortepan_174885.jpg

Ez bizony a még téli kikötőnek használt Lágymányosi-öböl a Kopaszi-gáttal, alul a mai Infopark területének déli sávjával! Balra a Ganz-MÁVAG hídépítő telepe látható, középtől lefelé és jobbra a BEAC és a MAFC sportplaccai, ahová általános iskolából állandóan kizavartak bennünket tornaórákra. Jobbra fent kivehető a Kelenföldi Erőműhöz tartozó mini rendezőpályaudvar, és az abból kiágazó ív, és az is látszik, hogy az Andor utcai iparvágányrendszer északi nyúlványa átbújt az Összekötő vasúti hídra vezető vágányok alatt, nagyjából ott, ahol ma az átjáró és a villamosmegálló van. A Lágymányosi híd ugye akkor még sehol nem volt, a MOL-torony helyén pedig a KÉV-Metró telephelye működött.

277767000_3212081869037798_4300806983214904264_n.jpg

Én '92 késő őszén jártam először a gáton. Akkor még nem lehetett egyenesen kimenni rá a Dombóvári útról (vagy legalábbis nem tudtunk róla), hanem valahol az iparvasúti aluljárónál be kellett menni az öbölhöz, és a telepek és a víz közt lehetett kijutni a vékony földnyelvre. Hideg volt, sötét, semmi közvilágítás, és csak remélni tudtam, hogy a környék kóbor kutyáinak nem lesz kedve megkergetni bennünket :) Ja, az öböl vízében meg egy elsüllyedt bárka pihent, a Magyar nevű egykori motorhajó - volt egyfajta hangulata a környéknek! Ma a fentebbi hely valahogy így néz ki.

277776926_3212080772371241_4943681920634471882_n.jpg

A jelek szerint 2005-ben már nem volt itt az elsüllyedt hajó. Többek elmondása szerint nem volt ez rossz hely: lehetett evezni, horgászni, strandolni, közel volt a városhoz, mégis messze tőle, de én '92-ben már csak a lepukkantságot láttam.

277810463_3212084622370856_4402093116905887706_n.jpg

SzeGa barátom 2005-ben, a terület kiürítésekor fotózta körbe a gátat. Ez itt a képen egy csónakház lehetett, valahol itt, ...

2277788084_3212082992371019_5619560513685270199_n.jpg

... ez pedig az Aranyhal néven ismert kisvendéglő, ahová azon a hideg őszi napon igyekeztünk, és ami inkább csak egy nem túl igényes kocsmának tűnt - nem is igazán értem, miért találta ki valaki, hogy pont ide jöjjünk. Nem sok emlékem maradt róla, de a többieknek se jöhetett be, mert hamarosan inkább visszatértünk a civilizációba, és felmentünk valamelyikünkhöz. Pedig valamit tudhatott a hely, ha máig fennmaradt a neve...

277771656_3212082695704382_5731910138085237018_n.jpg

Biztos van, akinek így is tetszett ez a hely, de nekem ma jobban bejön. Amúgy vajon milyen célt szolgálhatott az a betontömb az utca "közepén"? 

277768883_3212085295704122_4491812991536724333_n.jpg

A félsziget déli csücske változott a legkevesebbet, bár a túlpart ma kevésbé ipari. Jobboldalt a Budai Hengermalom silói látszanak - erről az üzemről kapta nevét a Hengermalom út. Érdemes elolvasni Fejes Balázs Andor utcai iparvágányokról szóló oldalát, nem csak a sínek kedvelőinek, hanem azoknak is, akiket érdekel, hogy mennyi gyár volt egykor errefelé! Még egy-két évtized, és senki nem fogja elhinni, hogy a XI. kerületnek ez a része eredetileg iparnegyed volt!

A 2005-ös képekért köszönetet szeretnék mondani Szelényi Gábornak!

21 komment

Címkék: énblog budapest 2005 város képek emlékek fortepan városkép xi.ker szega kopaszi-gát

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5917808831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ó, Istenem, az Aranyhal!
De szerettem ott lenni és enni.

Amúgy az öblöt téli kikötőként használták, és nem hajótemetőként.
Ez utóbbi Csepelen az É-i medence volt.

Oltári hiba volt az Aranyhalat ledózerolni és nem megújítani.
@gigabursch: Ez mikor volt, hogy jó hely volt, vagy mi volt a varázsa? Biztos volt egy mikrokozmosza a helynek, csónakházak, strand, üdülő, és ahhoz tartozott, de nekem ez már kimaradt, én már csak a lepukkantságot láttam.
@Hamster:
Ja, mindig is lepukkant volt.
De kiülni a fák alá a kerthelységben, vagy télen bent - mindegy, de ennek a helynek az volt a varázsa...
Néha egy-egy árvíz kiöntötte, de ez belefért...

S lehetett volna ebből jó éttermet is csinálni.
Kicsit levakarni a - khö-khmmm - 'patinát' és egy bazi hangulatos kísétterem maradhatott volna...
Kár...
A Csónakház az nem a gáton van, hanem a jobb parton.
A Spartacus vizitelepe volt.
Itt edzősködött vagy négy évtizedet Dávid Géza, meg előtte másfél évtizedet a régi Spariban, amit Budafokon a 6-os út fejlesztése vitt el.
Továbbá az épület innenső felében lent volt a hajóács műhely. Itt dolgozott 'Cziró' mester (a rendes nevére nem emlékszem), aki Foltán László olimpiai bajnoki lapátját készítette.

Aranykezű mester volt de a műhelyben lévő műgyanták és az alkohol együttese legyűrte őt.

Annyi bizonytalanság azért van bennem, hogy a Spari telepétől feljebb (tehát folyásirány szerint, azaz jelen esetben északra) volt egy hasonló épület, ami egy kallódó vizitelep volt. Lehet, hogy keverem a kettő épületet. Mintha a Sparié sáegább lett volna...
A képeket látva az jutott eszembe, hogy az Óbudai-sziget délkeleti csücske (a hajógyári öböl Margitsziget-felőli oldala) van hasonló lepukkantsági állapotban. Egyszer meg akartam nézni biciklivel, de egy szúrós tekintetű biztonsági őr visszafordított. Vajon az is meg fog változni ennyire 20 év múlva?
@gigabursch: De ez itt nem "a" csónakház, hanem egy (egykori?) csónakház, és a fotós mondta, hogy a gáton készítette a képet.
@Hamster:
Ott nem volt Csónakház. A gáton.

Nézd meg a fotót jól!
Látszik a fák között az Öreg Duna.
Vitán felül áll a kép készültének helye.
@Hamster: Az Aranyhal! Kollégistaként nagyon sokszor ott ebédeltünk. Hatalmas adag, finom kaját kaptunk. A milánói sertésborda nem fért el a tányéron. És ami fontos, nem volt drága!
Azután voltak az ott szabadon kószáló szamarak. Nem tudom, kiéi voltak. Volt, hogy odajöttek és közelebbről is megnézték a kerthelyiségben evők ebédjét. :)
Az, hogy retró volt, egy dolog. Nem csicsás helyre mentünk, hanem rendesen jól lakni tűrhető pénzért.
@Leontinus: Az volt a korszak Szent Jupátja? Én már mindig oda mentem a schönherzes cimborákkal, ugyanezért :)
Volt egy kis vasúti híd a budai oldalon, annak a lábánál szoktunk mindig gyerekkoromban fürdeni. Néha jött a yard motorcsónakkal, elzavart, de visszamentünk utána. Nálunk csak Spicc volt a neve a földnyelvnek. Mindig voltak lerobbant hajóroncsok, csavarokat onnan szereztünk, ha kellett egy marékkal a Rigához. A Déli összekötő vasúti híd túloldalán -de még Budán- volt egy kis tó, kis tutajt építettünk rajta. A BME salakos teniszpályáira meg a kerítésen keresztül lógtunk be játszani.Azok voltak a nagy idők, nem érdekelt minket a rendszer.
@Leontinus: A szamarak egy egykori TV-operatőrhöz tartoztak, aki félig-meddig hajléktalanként ott élt a gáton.
A fotók készítőjeként szeretném megerősíteni, hogy a képek mind a gáton készültek, kivéve persze a másodikat, ami az Andalgó utcáról örökítette meg az öblöt. 2005 tavaszán a gátat már kiürítették és lezárták, a bejáratnál biztonsági szolgálat felügyelte a területet. A "csónakház-szerű" épület az Aranyhaltól délre volt. Tudja valaki, hogy mire használták?
Hej, amikor még nem tették tönkre a sosemvolt világkiállítás miatt a MAFC és a BEAC pályáit!
Emlékszem, mit össze-vissza hazudoztak arról, hogy csak ideiglenesen bontják el, azután visszaépítik. Azóta se a MAFC-nak, se a BEAC-nak nincs nagypályája... :(
@zuiko: @Hamster: @gigabursch:
Átnéztem a fentről.hu fotókat
Tévedtem.

Hogy mi volt az épület funkciója? Passz.
Lehet, hogy valamikor Csónakház lehetett, de voltak itt MHRT kiszolgáló épületek is.
Bp-n messze a 11. kerület változott legtöbbet az elmúlt 30 évben. Pont ez a rész.
Ehhez mérhető csak a Boráros tér és Lágymányosi közötti terület.

Lényegében a teljes kelenföldi/lágymányosi iparterület lassan megszűnik, utolsó maradékait most falják fel a lakóparokok.
Hams, lesz emeletes 556-os?
@nyelv-ész: Tudtommal már van, csak én nem láttam még :) Valamikor 20-21 éve véletlenül belebotlottam egy városszéli szerviz mellett, sajnálom, hogy nem fotóztam, de örültem, hogy megmaradt.
@Hamster: Oké, magas volt a labda :-) Szóval lesz róla cikk? Hétvégén bemutatták a restaurálás eredményét: iho.hu/hirek/ket-emelet-boldogsag
@nyelv-ész: Tudom, de attól még nem voltam ott :) Addig is, amíg beleakadok valahol, itt vannak másik régi buszok: hampage.hu/kozlekedes/ikarus21/
Sziasztok!
Egy kérdésem lenne. Az az átjáró, "átbújt az Összekötő vasúti hídra vezető vágányok alatt," az nem ott van ahol most jár a 133e busz, a budafoki és a Dombóvári út kereszteződésénél, az kelenföldi erőmű irányába nézve? Csak onnan gondolom, hogy a híd szerkezete is ugyanolyan, a korlát, a kövek, minden. Készítettem egy scrshotot, nem tudom ide beilleszteni sajnos, de ha adsz egy email címet szívesen átküldöm, bár szerintem tudod mire gondolok. És a képen, amit oda beillesztettál, mi az a nagy fehér épület, ami látszódik a háttérben?
Hali!
Mi csajozni jártunk az aranyhalba tavasztól őszig 1991-1995 között vagy bemelegíteni a további éjszakázáshoz, volt ott minden, általában unikumokkal alapoztunk, aztán jöttek a sörök borok közben a vacsora majd folytattuk kb. éjfélig a piálást amíg ki nem rúgtak, akkor átmentünk a Totálkárba vagy a Véndiákba vagy a Rigolettóba. De ez akkor már nehézséget jelentett, mármint kikószálódni a gátról és eljutni az éjszakai 4-6-hoz.
Volt ott egy híres pincérgyerek, imádtuk, mindent a fejében tartott, soha nem írt fel semmit és mindent pontosan tudott ki mit kér, ki mit vedelt. Zseni volt a gyerek, később átment dolgozni a Görög étterembe ami a pesti oldalon a rakparton van valahol.
Szuper idők voltak, a mostaniakhoz hasonlítani sem lehet!
A szamarakkal is jóba voltunk, sőt az alkesz TV-éshez is néha bebe ugrottunk, vittünk neki piát meg kaját.
Életem legdögösebb nőjével itt ismerkedtem meg, mindig leivott az asztal alá, beleszerelmesedtem. :-)
süti beállítások módosítása