Régi fényképeken megfigyelhető, hogy Budapesten a villamosvágányok helye sokáig az út két szélén volt. De nem teljesen a szélén, hanem egy kicsit beljebb, talán hogy a házak előtt megálló áruszállító lovaskocsik ne tartsák fel a forgalmat:
A Szent István körút a Nyugati tér felől nézve 1895 körül. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.058
Az ilyen kialakítású vágányokat már az 1930-as években elkezdték az út közepére áthelyezni, néhány helyen azonban egészen sokáig megmaradt a régi módi. Például a Könyves Kálmán körúton, ahol az Üllői út és a Vajda Péter utca közti szakasz egészen 2000-ig így nézett ki.
A Könyves Kálmán körút átépítése után már csak a Haller utcában találkozhattunk ezzel a megoldással, a Telepy utca és a Soroksári út közt*. Mivel ekkoriban lett digitális fényképezőgépem, a Könyvessel ellentétben ezt a részt viszonylag részletesen megörökítettem, például a 611-es nosztalgiakocsival, mely remekül passzolt a sínek és az út széle közti ősrégi keramitos burkolathoz :)
Vannak városok, ahol helyenként ma is az út két szélén járnak a villamosok, de általában nem ezzel a furcsa kihagyással az út tényleges széléig. Feltételezem, hogy annak idején nagyjából mindenütt a két szélre került a lóvasút, majd a villamos, hogy a le- és felszálló utasoknak ne kelljen az út közepén csoportosulniuk, de a közúti forgalom növekedése elsöpörte a megoldás előnyeit.
Mindenesetre 2002-ben már kőkorszakinak érződött a dolog, amiben persze része volt annak is, hogy az egész Haller utca elég borzasztóan nézett ki. Ma ezt láthatjuk körülbelül ugyanitt.
Még egy iparvágány(ocska) is elfért az utcában, ahol a villamosüzem kábelraktára működött a nyolcvanas évek második feléig. Manapság így néz ki ez a rész.
2003 környékén még másutt is voltak olyan villamosmegállók, ahol az úttestre kellett leszállni, de ez a járda közeli kivitel furcsább volt azoknál.
Egyébként én magam is találkoztam olyan esettel, hogy a hóseprő villamos a forgó seprűt tartó keret oldalra kilógása miatt nem fért el a keramitos részen parkoló autók mellett, szóval tényleg nem volt az igazi ez az elrendezés.
A hóseprős esetről sajnos nincs fotóm, sima 24-es villamosokról viszont igen, ez itt például az 1343-as pályaszámú KCSV a Mester utca kereszteződésében.
Itt pedig a Gát utca vonalából nézünk a Soroksári út felé, ...
... és már oda is ért hozzánk az 1344-es KCSV a 2000 körüli idők "western" betűtípusos táblájával. (A kevésbé villamosrajongók pedig a túloldalon a Duna felé tartó Mercinek örülhetnek:)
A vágányok a Balázs Béla utcánál mentek be az út közepére (vagy jöttek ki onnan, ha másik irányból nézzük), és onnantól így haladtak tovább kelet felé.
Viccesen nézett ki ez a flikflakk, a villamosok és az autók vezetőinek is észnél kellett lenniük.
Végül 2003 júliusa és októbere közt építették át jelenlegi állapotára ezt a szakaszt. A fentebbi kép azért érdekes, mert bár balra már láthatóak az út közepén levő vágányok, a villamos még az út szélén porzik, tudniillik a 2-essel való kapcsolatot az építkezés alatt is fenn kellett tartani kocsiszíni menetek számára (természetesen csak egyetlen sínpáron). Rendhagyó látvány volt!
* Pesterzsébeten a Nagysándor József utcában van egy szakasz, ahol egy saroknyi távolságon az út két szélére kerültek a sínek, de ez csak ránézésre hasonló, mert nem történelmileg alakult így, hanem a viszonylag közeli múltban építették ilyenre
Ez megy most