Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (110) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (8) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (415) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (403) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (68) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (401) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (590) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Sínek az út szélén, utolsónak a fővárosban: a Haller utcai villamos

2022.05.10. 07:00 :: Hamster

Régi fényképeken megfigyelhető, hogy Budapesten a villamosvágányok helye sokáig az út két szélén volt. De nem teljesen a szélén, hanem egy kicsit beljebb, talán hogy a házak előtt megálló áruszállító lovaskocsik ne tartsák fel a forgalmat:

fortepan_82382.jpgA Szent István körút a Nyugati tér felől nézve 1895 körül. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.058

Az ilyen kialakítású vágányokat már az 1930-as években elkezdték az út közepére áthelyezni, néhány helyen azonban egészen sokáig megmaradt a régi módi. Például a Könyves Kálmán körúton, ahol az Üllői út és a Vajda Péter utca közti szakasz egészen 2000-ig így nézett ki.

03070040b.JPG

A Könyves Kálmán körút átépítése után már csak a Haller utcában találkozhattunk ezzel a megoldással, a Telepy utca és a Soroksári út közt*. Mivel ekkoriban lett digitális fényképezőgépem, a Könyvessel ellentétben ezt a részt viszonylag részletesen megörökítettem, például a 611-es nosztalgiakocsival, mely remekül passzolt a sínek és az út széle közti ősrégi keramitos burkolathoz :)

06010059a.JPG

Vannak városok, ahol helyenként ma is az út két szélén járnak a villamosok, de általában nem ezzel a furcsa kihagyással az út tényleges széléig. Feltételezem, hogy annak idején nagyjából mindenütt a két szélre került a lóvasút, majd a villamos, hogy a le- és felszálló utasoknak ne kelljen az út közepén csoportosulniuk, de a közúti forgalom növekedése elsöpörte a megoldás előnyeit.

02220023a.JPG

Mindenesetre 2002-ben már kőkorszakinak érződött a dolog, amiben persze része volt annak is, hogy az egész Haller utca elég borzasztóan nézett ki. Ma ezt láthatjuk körülbelül ugyanitt.

02220029.JPG

Még egy iparvágány(ocska) is elfért az utcában, ahol a villamosüzem kábelraktára működött a nyolcvanas évek második feléig. Manapság így néz ki ez a rész.

06010052.JPG

2003 környékén még másutt is voltak olyan villamosmegállók, ahol az úttestre kellett leszállni, de ez a járda közeli kivitel furcsább volt azoknál.

06010042a.JPG

Egyébként én magam is találkoztam olyan esettel, hogy a hóseprő villamos a forgó seprűt tartó keret oldalra kilógása miatt nem fért el a keramitos részen parkoló autók mellett, szóval tényleg nem volt az igazi ez az elrendezés.

06010062-gigapixel8-low_res-scale-2_00x-2.JPG

A hóseprős esetről sajnos nincs fotóm, sima 24-es villamosokról viszont igen, ez itt például az 1343-as pályaszámú KCSV a Mester utca kereszteződésében.

06010076a.JPG

Itt pedig a Gát utca vonalából nézünk a Soroksári út felé, ...

06010077a.JPG

... és már oda is ért hozzánk az 1344-es KCSV a 2000 körüli idők "western" betűtípusos táblájával. (A kevésbé villamosrajongók pedig a túloldalon a Duna felé tartó Mercinek örülhetnek:)

06010081a.JPG

A vágányok a Balázs Béla utcánál mentek be az út közepére (vagy jöttek ki onnan, ha másik irányból nézzük), és onnantól így haladtak tovább kelet felé.

06010069a.JPG

Viccesen nézett ki ez a flikflakk, a villamosok és az autók vezetőinek is észnél kellett lenniük.

09090041.JPG

Végül 2003 júliusa és októbere közt építették át jelenlegi állapotára ezt a szakaszt. A fentebbi kép azért érdekes, mert bár balra már láthatóak az út közepén levő vágányok, a villamos még az út szélén porzik, tudniillik a 2-essel való kapcsolatot az építkezés alatt is fenn kellett tartani kocsiszíni menetek számára (természetesen csak egyetlen sínpáron). Rendhagyó látvány volt!

* Pesterzsébeten a Nagysándor József utcában van egy szakasz, ahol egy saroknyi távolságon az út két szélére kerültek a sínek, de ez csak ránézésre hasonló, mert nem történelmileg alakult így, hanem a viszonylag közeli múltban építették ilyenre

18 komment

Címkék: énblog budapest 2003 2002 város képek villamos utcakép

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1217608890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pedig az a hóseprős villamos pazar látvány lehetett.
Haller Kató, ja nem! Mester utca imádás! Ha lenne nagyon régi képed, még a pótkocsis időkből, akár a 23, vagy 24, villamosokról! megköszönném! Motor plusz két rövid pót 4ezres, ha jól emléxem, meg tudom.
Gyerekkoromban nagyon tetszettek ezek a szélső vágányok, és nem nagyon értettem, miért nem ilyen mindegyik. Persze akkoriban az autóforgalom még nem volt ilyen egetrengető méretű, így a kanyarodó verdák nem tartották fel a tuját.
A Mester utca felé a Balázs Béla utca után még mindig kint van a keresztező villamosra figyelmeztető KRESZ-tábla (legalábbis 1-2 éve még meg volt).
@toto92: Hol? A streetviewn csak ezt találtam, ez volt az? https://www.google.com/maps/@47.4769019,19.0820363,3a,75y,287.98h,81.21t/data=!3m7!1e1!3m5!1sF4ddS7Jt7KZY96QZhA66mg!2e0!5s20190801T000000!7i16384!8i8192
@mester utca: Valamiért ott nem sokat fotóztak a külföldi ismerőseim. De a Soroksárin sincs sok kép a 2-esről, szerintem azért, mert a Közvágóhídnál elfotózták az összes filmjüket :)
@Hamster: igen, erre gondoltam. Vagy ez nem az út szélérő kitérő villamos miatt volt ott?
Wooow, nem gondoltam volna hogy így nézett ki, köszi a cikket, a 2M Mester-Haller - Boráros/Fővám tér részen utazva eszembe nem jutna.
@toto92: Szvsz nem sok értelme lenne másra, hiszen az autóval közlekedővel párhuzamosan halad a villamos ma. Az utat anno újraépítették, de a felsővezetéktartó oszlopok maradtak, gondolom a tábla meg velük :)
@Flankerr: Woow, nekem meg az a furcsa, ahogy ma néz ki, és mindig meg is lepődök, mert nekem már csak az maradt a természetes. (Ebből viszont kideríthető, hogy anno több ezerszer jártam arra villingerrel, autóval, most meg tán évente sincs meg az 1...;)
Rákospalotán a Pozsony utcán még mindig az úttestre kell leszállni a 12-esről.
Mondjuk a 12-es középen megy.
Amúgy miért pont itt volt a váltás a középen és az út szélén vezetett vágányok között? Én arra tippelnék hogy a Nagyvárad tértől idáig tart a lakótelep a Haller utca mentén, talán ahhoz kapcsolódóan helyezték középre a vágányokat?
@Udo von Schmetterling: Van még pár ilyen, pl. a Gubacsi úton több is, meg vannak a sínre leszállósak, Budafokon a Savoya téren, vagy a Vigadó téren. Nem tragédia az ilyesmi alapból, pl. tizenéve még Hannoverben is láttam ilyet, ahol a TW6000-esekre kellett az úttestről felszállni, miközben itthon mindenki meg volt győződve arról, hogy ott minden megálló magasperonos :)
@toto92: A fentrol.hu alapján a panelok (de még a kisebb telep se) még nem léteztek, amikor már itt volt a középre behúzás.
@Hamster: Bielefeldben is van, ahol az úttestről kell felmászni a magaspadlós villamosokra. Legalábbis pár éve még biztosan volt.
@Fradista Utazó: Hol? Nincs is olyan hely, hogy Bielefeld :)
@Hamster: Gyorsan meg kell kérdeznem az unokatesómat, hogy akkor hol is él... :-)
@Putyur: Á, biztos ő is része az összeesküvésnek :D
süti beállítások módosítása