A budapesti Gyermekvasútról szóló bejegyzéseimet gyakran kezdem úgy, hogy valami újra van. Volt már "Ismét minimozdony a hegyen", "Ismét Mk48-as a Gyermekvasúton!" és "Ismét füstölgés a Széchenyi-hegyen". Most pedig... hát... szóval ismét egy "ismét" jön :)
Aki október második vasárnapján arrafele járt, jó másfél évnyi kihagyás után láthatott gőzöst a keskeny nyomtávú budai hegyivasúton. Gőzmozdonyok itt igazából csak nagyon az üzem történetének elején jártak, aztán hosszú ideig csak dízelvontatás volt. 2000-ben érkezett meg a bejegyzés témája, a 490,056 pályaszámú mozdony Balatonfenyvesről, vele indultak el a gőzösös nosztalgiavonatok. Később az addig szoborként szolgáló 490,039 is működőképessé lett téve. Ezeknek a gépeknek időről-időre komolyabb vizsgákon/nagyjavításokon kell átesniük, és most valahogy úgy jött ki, hogy 2021 januárja óta egyik se járhatott.
A 056-ost Debrecenben újították fel, ahol alaposan ki is próbálták, mielőtt visszahozták. Budán aztán csináltak vele még egy próbamenetet, majd két nappal később rárakták egy különvonat elejére. A próbamenet se volt csúnya, lásd fentebb, ...
... de a személy- és teherkocsikat egyaránt felvonultató különvonat még különlegesebbnek tűnt. Itt éppen Virágvölgy állomáson látjuk várakozni. Ami nem látszik a képen: tőlem jobbra és balra egy csomó másik fotós.
Jópofák ezek a 490-es sorozatú mozdonyok: eredetileg 1905 és '50 közt építette őket a MÁVAG, majd Romániában az ötvenes években továbbfejlesztették a típust, és még a nyolcvanas években is gyártották.
Képeken már sokszor láttam ehhez hasonló "fotóvonatokat", de élőben még sosem. Sőt, felnőttkoromig csak középbejáratú személykocsikkal találkoztam itt, zárt és nyitott kivitelben, úgyhogy nagyon élvezem ezt a mostani forgatagot az ezerfajta járművel!
Természetesen videóznom is kellett, bár nem sok lehetőségem volt rá, hiszen az erdőben futva nehéz lett volna többször kielőzni a vonatot :) Kíváncsi vagyok, hogy mikor jelenik meg menetrend szerinti nosztalgiavonatok élén a kis fekete mozdony. Egyébként amint megjött ez a gép, a másik is elment javításra, úgyhogy lehet, hogy még idén újra lesz két gőzös!
Ez megy most