Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Ők is elmentek: az Ikarus 435-ösök

2022.11.16. 07:00 :: Hamster

2022. november 11-én a 260-as mellett egy másik Ikarus sorozat is nyugdíjba ment (bár egy utolsó Ikarusos nosztalgiahétvégén azért még láthatjuk vonalon) a BKV-tól: a 435-ös. Akik nem tömegközlekedési járművek típusjelzéseinek megjegyzésével töltik napjaikat, azoknak itt van egy kép, erről a jószágról van szó:

img_2984.jpg

A 200-as sorozat utódjául szánt 400-asok finoman szólva nem voltak olyan sikeresek, mint elődeik. Ebben valószínűleg része volt a rendszerváltásnak is, de magát a konstrukciót se találták annyira el. Pedig igyekeztek már kezdettől fogva mindent belepakolni, például nyugati motorokat (DAF) és váltókat (ZF), de a BKV-hoz így is csak száznyolcvanvalahány példány került, és Oroszországot leszámítva külföldre se adtak el túl sokat (bár hozzánk elég közel, Pozsonyban pont viszonylag nagy számban lehetett velük találkozni).

img_2810.JPG

A 435-ös legfőképp abban különbözik a 280-astól, hogy a motorja hátul, az utánfutóban van, azaz tolócsuklós - ezzel a megoldással korábban a néhány hónapja látott 284-esnél kísérleteztek az Ikarusnál. Én nem tudom megítélni, hogy a becsuklásgátló mennyire működött jól, vagy hogy az utánfutó milyen gyakran próbálta megelőzni a kocsi első részét kanyarodáskor, de utasként nem volt rossz a busz: könnyebb volt fellépni rá, az utastere pedig tágas volt. Mindezt viszont csak álló helyzetben tudta értékelni az ember, mert menet közben a motor zavaróan hangos (és füstölős) tudott lenni, maga a jármű pedig hajlamos volt pattogni, ugrálni. Erről persze a kitűnő budapesti utak is tehettek, de nekem néha úgy tűnt, mintha a jármű megtalálta volna a sajátfrekvenciáját, és annak megfelelően hullámzott volna haladás közben. A kicsit lejjebb látható videó egyik jelenetén fel is lehet ezt fedezni, szinte mókás, ahogy fel-le lengedezik a csukló...

img_3041.jpg

Azért az utolsó napon minden negatív érzésem ellenére utaznom kellett egy ilyennel! Na nem túl hosszan, épp eleget ültem rajta a 139-esen a kilencvenes években! Egyébként nekem valamiért úgy rémlik, hogy '89 őszén a 7-esen utaztam először 435-össel, de valahol azt olvastam, hogy a protót akkor már továbbadták vidékre, a sorozat pedig csak évekkel később jött. Nem akarnak a buszrajongók a villamosok.hu mintájára egy összefoglaló buszos oldalt csinálni? Irtó nyögvenyelősen lehet összeguglizni ezeket az információkat! Bezzeg kép minden egyes volános 255-ösről van :)

Csinos külsővel búcsúzott el a fővárostól a típus: egységes - nem foltos, nem graffitis - fényezés (fóliázás?), sötétített ablakok, és a budapest utcaképet a nyolcvanas évek második fele óta romboló reklámragacsok is hiányoztak. Fiatalabbnak néztek ki a koruknál, legalábbis kívülről!

20221111_163527.jpg

Egyébként a járműcsalád egyelőre nem teljesen tűnik el a BKV-tól, létezik ugyanis a 435-ösnek egy troliváltozata is, ami még marad kicsit.

9 komment

Címkék: énblog budapest bkv videó busz képek emlékek tömegközlekedés ikarus

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7717978586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egyszer utaztam életemben ezen a hullámvasúton, azóta se soha. Kár, hogy az Ikarus így végezte...
A Fehér úton az a MOL-kút is lassan védett emlékké nyilvánítható :)
@toto92: Arra is rácsodálkoztam, hogy még megvan, azt hittem, hogy már csak ilyen bazinagy modern benzinkutak vannak. De a google maps is meglepődhetett rajta, mert van róla streeview: https://www.google.com/maps/@47.5007291,19.1368912,3a,75y,217.56h,90.73t/data=!3m6!1e1!3m4!1syWBGbbL7BhPEFYmvE0B8bA!2e0!7i16384!8i8192 :)
@Hamster: abból ítélve hogy szerintem legalább kettővel ezelőtti arculattal fut, valószínűleg az a helyzet hogy mindenki elfelejtette a létezését és ezért van még meg :)
@toto92: Sokáig kitartott Nagyiccénél a MOL kút is. Az is igen retro volt. A helye még ma is zöldséges standnak állít helyet:

https://www.google.hu/maps/@47.5064156,19.1646685,3a,75y,128.39h,93.83t/data=!3m7!1e1!3m5!1sPt8RzuVF_pTQ1WOyd5LeFg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DPt8RzuVF_pTQ1WOyd5LeFg%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D277.33878%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192
Az első 435-öst könnyű volt megismerni, mert nem kapott FOG-GYEM kijelzőt és a csuklónál lévő belső korlát és kapaszkodó teli zölt volt, ill. az ülések mintája sokkal modernebb volt (lila-zöld kukacszerű vonalak), mint a későbbi szériáé, ami szürke volt ilyen pontszerű kis mintácskával.

Emlékszem mikor először megláttam olyan '93 körül, Kelenföld központban (az ú.n. szolgáltatóháznál), leesett az állam, annyira tetszett! :O Úgy éreztem, hogy a már akkor elaggott (20+ éves) 200-as dinók között eljöttt a megtestesült NSZK, itt van Európa! :D Nagyon tetszett a formája és mai napig tetszik, mert modern maradt, szépen öregedett. Egyedül az első lámpák voltak furák. (A kicsivel bandzsa, a Lada lámpával meg szimplán béna. Bár lehet, hogy amiatt, mert nem tudok elvonatkoztatni, hogy egy kocka Ladáról van... :) ) De tény, hogy utaskomfortból nem volt olyan jó, mint a 200-as sorozat. Minden negatívummal egyetértek, amit leírtál róla. De ettől még ugyanolyan szerelem volt, mint a Tatra villamos. Ez a két nagy favorit volt gyerekkoromban! :)

Zömmel a 7A-n és a (fekete) 7-esen pendlizett a Bornemissza és a Bosnyák közt. Utána jelent meg a többi már FOK-GYEM kijelzővel és egyszerűbb, szürke ülésszövettel. Onnantól kezdve lett a (fekete) 7-esből nálam zöld 7-es.

Kérdés: vajon a gyors járatokon (pl. piros 7-es) azért nem nagyon járt, mert a FOK-GYEM kijelzőkön béna volt a gyorsjáratok piros sávja, nehezen olvasható és ezáltal sok volt a félreértés az utasok közt? Legalábbis nagyon ritkán láttam piros 7-esként 435-öst...
@Klown: a 61-es családon jártak ők mindhárom viszonylaton ha jól tévedek, nem hinném hogy ezen múlott volna a dolog.
@Klown: Szerintem nem volt ilyen megkülönböztetés, azért is tartották meg a keretet, amíg ki nem találták az "E betűzést" helyette. Csak a 7-173GYORS-on lett piros a FOK-GYEM - már ha színtévesztőként jól dekódoltam :)
@Klown: Igen, a táblás volt az első, de már '93-ban. Nekem azért rémlik régebben egy, mert gimnáziumból hazafelé rémlik az utazás egy ilyennel, márpedig az csak '89 szeptembere és '93 júniusa közt lehetett - ez meg '93 decemberében lett állományban véve. Remélem, hogy egyszer valaki helyrerakja az emlékeimet, hogy mi volt... Egyébként szerintem is szebben öregedtek, mint mondjuk a VÖV SL II-esek: en.wikipedia.org/wiki/V%C3%B6V-Standard-Bus#Second_Generation_(SL-II)
süti beállítások módosítása