2022. november 11-én a 260-as mellett egy másik Ikarus sorozat is nyugdíjba ment (bár egy utolsó Ikarusos nosztalgiahétvégén azért még láthatjuk vonalon) a BKV-tól: a 435-ös. Akik nem tömegközlekedési járművek típusjelzéseinek megjegyzésével töltik napjaikat, azoknak itt van egy kép, erről a jószágról van szó:
A 200-as sorozat utódjául szánt 400-asok finoman szólva nem voltak olyan sikeresek, mint elődeik. Ebben valószínűleg része volt a rendszerváltásnak is, de magát a konstrukciót se találták annyira el. Pedig igyekeztek már kezdettől fogva mindent belepakolni, például nyugati motorokat (DAF) és váltókat (ZF), de a BKV-hoz így is csak száznyolcvanvalahány példány került, és Oroszországot leszámítva külföldre se adtak el túl sokat (bár hozzánk elég közel, Pozsonyban pont viszonylag nagy számban lehetett velük találkozni).
A 435-ös legfőképp abban különbözik a 280-astól, hogy a motorja hátul, az utánfutóban van, azaz tolócsuklós - ezzel a megoldással korábban a néhány hónapja látott 284-esnél kísérleteztek az Ikarusnál. Én nem tudom megítélni, hogy a becsuklásgátló mennyire működött jól, vagy hogy az utánfutó milyen gyakran próbálta megelőzni a kocsi első részét kanyarodáskor, de utasként nem volt rossz a busz: könnyebb volt fellépni rá, az utastere pedig tágas volt. Mindezt viszont csak álló helyzetben tudta értékelni az ember, mert menet közben a motor zavaróan hangos (és füstölős) tudott lenni, maga a jármű pedig hajlamos volt pattogni, ugrálni. Erről persze a kitűnő budapesti utak is tehettek, de nekem néha úgy tűnt, mintha a jármű megtalálta volna a sajátfrekvenciáját, és annak megfelelően hullámzott volna haladás közben. A kicsit lejjebb látható videó egyik jelenetén fel is lehet ezt fedezni, szinte mókás, ahogy fel-le lengedezik a csukló...
Azért az utolsó napon minden negatív érzésem ellenére utaznom kellett egy ilyennel! Na nem túl hosszan, épp eleget ültem rajta a 139-esen a kilencvenes években! Egyébként nekem valamiért úgy rémlik, hogy '89 őszén a 7-esen utaztam először 435-össel, de valahol azt olvastam, hogy a protót akkor már továbbadták vidékre, a sorozat pedig csak évekkel később jött. Nem akarnak a buszrajongók a villamosok.hu mintájára egy összefoglaló buszos oldalt csinálni? Irtó nyögvenyelősen lehet összeguglizni ezeket az információkat! Bezzeg kép minden egyes volános 255-ösről van :)
Csinos külsővel búcsúzott el a fővárostól a típus: egységes - nem foltos, nem graffitis - fényezés (fóliázás?), sötétített ablakok, és a budapest utcaképet a nyolcvanas évek második fele óta romboló reklámragacsok is hiányoztak. Fiatalabbnak néztek ki a koruknál, legalábbis kívülről!
Egyébként a járműcsalád egyelőre nem teljesen tűnik el a BKV-tól, létezik ugyanis a 435-ösnek egy troliváltozata is, ami még marad kicsit.
Ez megy most