Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

október 2023
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (10) 125év (7) 1522 (6) 1820 (10) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (5) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (21) 2806 (10) 3720 (8) 41-es (10) 424 (17) 436 (6) 5884 (5) 611 (7) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (86) bach (5) balaton (66) Balt Korthals Altes (12) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (32) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (902) budapesti pillanatok (47) buék (9) busz (111) búvár (17) bytom (6) bzmot (6) c50 (12) c64 (18) caf (12) cégtörténet (6) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (52) csak egy videó (294) csehország (68) csehszlovák (41) csörgő (11) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (32) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (7) emlékek (34) énblog (485) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (7) ezres (13) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (16) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (21) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (28) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (69) gibson (10) gitár (38) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (49) gyermekvasút (39) haditechnika (15) hajó (56) hajtóművek-motorok (6) hampage (393) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (44) híd (30) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (57) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (8) karosa (6) kassa (19) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (982) képregény (95) kérdés (11) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (55) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (390) kritika (72) kulfoldi szemmel (110) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (25) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (13) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (5) mk48 (14) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (25) mozi (9) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (7) múzeum (63) n19 (5) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (56) nosztalgia (236) nosztalgiabusz (37) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (112) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (116) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (29) popkultúra (133) pozitívum (12) pozsony (53) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (18) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (10) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (81) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (51) rock (87) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (7) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (14) szárnyashajó (5) szavazás (6) szczecin (7) szeged (36) szekacs (6) szergej (32) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (129) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (233) tapolca (6) társadalom (5) tatra (33) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (64) tehervonatok (12) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (461) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (8) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (364) utcakép (221) uv (53) vár (11) várnegyed (8) város (501) városkép (102) városliget (9) varsó (7) vasút (559) vasúti becenév (6) vélemény (20) vicinális (13) vidám park (5) videó (848) villamos (822) vlog (7) vonat (13) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (46) youtube (334) zene (222) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Még néhány 200-as

2022.12.01. 07:00 :: Hamster

Maradt még néhány fel nem használt régi kép a múltkori Ikarus 260-as és 280-as búcsúztató bejegyzésekhez, sajnálnám nem feltenni őket!

280_zslevi_12_312384850_816416666080851_2015499505187840391_n.jpg

Most is a 12-es busszal kezdeném, csak az Üllői útnál. Az Üllői út és a Nagykörút kereszteződéséről leginkább az maradt meg bennem kiskoromban, hogy állandóan megállították a forgalmat, hogy átmehessen Ferihegy felől/felé valami fontos ember konvoja: Mercedes rendőrautók kék-piros villogókkal, és egy csomó fekete batár. Nem tudom, milyen államfőket sikerült kifognunk, de többször belefutottunk ilyesmibe; a harmadiknál már csak röhögtünk rajta.

260_szega_10kanyar_312991828_260_776778063620452_6109376778085472152_n.jpg

Ez a kép már 260-assal kiadott 10-est ábrázol a Karinthy Frigyes út/Budafoki út kereszteződésben, azaz későbbi, mint amikor a járattal hazafele jártam a suliból. A helyszín viszont az egyik legsúlyosabb budapesti tömegközlekedési katasztrófához köthető: 1986 áprilisában egy technikai hibák sorozata miatt megállni képtelen 6-os villamos itt gázolt el egy 10-esen közlekedő 280-ast. A baleset négy halálos áldozattal járt.

260_szega_11_305730539_1805585536473513_1801894982517352466_n.jpg

Batthyány tér, eltűnt vagy megváltozott dolgokkal: hátul a villamos még UV, és nem megy tovább, annál is hátrébb pedig, a Kossuth Lajos tér sarkán még a csúnya szocmodern irodaház áll. És középen egy gombszemű 260-as szemez velünk a 11-esről. Érdemes megnézni a jobboldalt várakozó taxikat is: van ott Suzuki, Ford Sierra, Citroen BX - meg egy Kockalada.

szekacsa_classic_img_5548.JPG

A sok szép gép után lássunk egy khm... másmilyet is: ez itt a képen egy Ikarus 260E. "E", mint esélyegyenlőség. Elvileg egy '83-as gyártású kocsiból, valószínűsíthetően viszont inkább egy '92-esből építették a BKV buszos főműhelyében 2005-ben, amikor még jó ötletnek tűnt, hogy új járművek híján régieket támasszanak fel. A kocsi két vége a nem kimondottan találó "Classic" nevű program dizjánját kapta.

szekacsa_classic_img_5549.JPG

Még érdekesebb a hátsó peron, amit jelentősen lesüllyesztettek, emiatt nevezték esélyegyenlőnek. Azért egy lépcsőfok így is maradt, a nem túl nagy "alacsonyplatós" részről pedig további kettőn lehetett felkapaszkodni a normál magasságú utastérbe.

Egyszer sikerült ezzel a busszal utaznom: az alacsonyított részben a hátsó híd hangját körülbelül ötszörös hangerővel lehetett hallani, és úgy nagy általánosságban is tákolmány érzésem volt az egésszel kapcsolatban, pedig állítólag elég megbízható gép volt. Szerencsére nem lett belőle sorozat, bár később egy másik kocsinál újból megpróbálkoztak a hátsó rész lesüllyesztésével.

szega_260_19_313120252_1276496669852092_3672177001990948940_n.jpg

És most gyorsan nézzünk valami klasszikusat: itt egy ráncajtós példányt láthatunk a Gubacsi útnál a 19-esen. Valaki nem tudja, mi az a sok honvédségi UAZ mikrobusz a háttérben?

szekacsa_trilex_untitled-47.jpg

És végül: a múltkor mutattam az Ikarusok hangjáért felelős RÁBA hátsóhidat, most itt egy másik klasszikus kiegészítő, a Trilex-tárcsás kerék. Ez alapvetően nem magyar, de még csak nem is keleti találmány, mert a svájci Georg-Fischer-Konzern fejlesztette ki az 1930-as években, és ma is gyártják. Hogy aztán a keleti blokk járművei alá került trilexes kerekek hol készültek, hogy licenszben lettek-e gyártva, azaz tényleg trilexek, vagy csak lemásolták/áttervezték őket, azt nem tudom. Mindenesetre a nyolcvanas évek közepétől lemeztárcsás szerkezettel jöttek a buszok a BKV-hoz, bár a "trilexek" még sokáig nem tűntek el.

UI: A képek különböző időkben készültek, ha valakinek túl sok szabadideje van, megpróbálhatja az apró jelek alapján belőni, hogy körülbelül mikor :)

Köszönet a régi képekért Nagy Zsolt Leventének, Szelényi Gábornak és Székács Andrásnak!

Felhasznált források: iho.hu, oldikarus.hu, wikipedia

5 komment

Címkék: énblog busz város képek emlékek tömegközlekedés utcakép ikarus hampage

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr717974778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Villamosoknál a kétezres években elég sok helyen próbálkoztak ilyen házi megoldásokkal az alacsonypadlósítás jegyében, busznál nem rémlik, hogy láttam volna hasonlót bárhol.
Ennek a legfőbb oka alighanem az, hogy a buszok élettartama, és ezáltal beszerzési ciklusa jóval rövidebb, így a kétezres években már mindenütt volt egy csomó alacsonypadlós busz, míg az alacsonypadlós villamosok jóval lassabban terjedtek el.

A Batthyány tér, gondolom, a kilencvenes évek közepe, a körúti meg értelemszerűen régebbi.
@Fradista Utazó: Biztos másutt is játszottak hasonló átépítéssel, de komoly projekt nekem se ugrik be.
A 10-es buszos 2000 lehet mert már új rendszám van a 260-ason, a járat maga pedig abban az évben szűnt meg. (Amúgy annak a képnek van egy enyhén lepukkant hangulata).
@toto92: Profibbak is ezt mondják. Nekem a 10-es akkor már 11 éve látókörön kívül volt, az is meglepett, hogy már csak szóló busz volt, nem csuklós.
Tippek:
12-es busz: 80-as évek.
10-es busz: 90-es évek vége.
11-es busz: 90-es évek eleje-közepe.
54-es busz: 2010-es évek közepe.
19-es busz: 90-es évek közepe.
süti beállítások módosítása