Maradt még néhány fel nem használt régi kép a múltkori Ikarus 260-as és 280-as búcsúztató bejegyzésekhez, sajnálnám nem feltenni őket!
Most is a 12-es busszal kezdeném, csak az Üllői útnál. Az Üllői út és a Nagykörút kereszteződéséről leginkább az maradt meg bennem kiskoromban, hogy állandóan megállították a forgalmat, hogy átmehessen Ferihegy felől/felé valami fontos ember konvoja: Mercedes rendőrautók kék-piros villogókkal, és egy csomó fekete batár. Nem tudom, milyen államfőket sikerült kifognunk, de többször belefutottunk ilyesmibe; a harmadiknál már csak röhögtünk rajta.
Ez a kép már 260-assal kiadott 10-est ábrázol a Karinthy Frigyes út/Budafoki út kereszteződésben, azaz későbbi, mint amikor a járattal hazafele jártam a suliból. A helyszín viszont az egyik legsúlyosabb budapesti tömegközlekedési katasztrófához köthető: 1986 áprilisában egy technikai hibák sorozata miatt megállni képtelen 6-os villamos itt gázolt el egy 10-esen közlekedő 280-ast. A baleset négy halálos áldozattal járt.
Batthyány tér, eltűnt vagy megváltozott dolgokkal: hátul a villamos még UV, és nem megy tovább, annál is hátrébb pedig, a Kossuth Lajos tér sarkán még a csúnya szocmodern irodaház áll. És középen egy gombszemű 260-as szemez velünk a 11-esről. Érdemes megnézni a jobboldalt várakozó taxikat is: van ott Suzuki, Ford Sierra, Citroen BX - meg egy Kockalada.
A sok szép gép után lássunk egy khm... másmilyet is: ez itt a képen egy Ikarus 260E. "E", mint esélyegyenlőség. Elvileg egy '83-as gyártású kocsiból, valószínűsíthetően viszont inkább egy '92-esből építették a BKV buszos főműhelyében 2005-ben, amikor még jó ötletnek tűnt, hogy új járművek híján régieket támasszanak fel. A kocsi két vége a nem kimondottan találó "Classic" nevű program dizjánját kapta.
Még érdekesebb a hátsó peron, amit jelentősen lesüllyesztettek, emiatt nevezték esélyegyenlőnek. Azért egy lépcsőfok így is maradt, a nem túl nagy "alacsonyplatós" részről pedig további kettőn lehetett felkapaszkodni a normál magasságú utastérbe.
Egyszer sikerült ezzel a busszal utaznom: az alacsonyított részben a hátsó híd hangját körülbelül ötszörös hangerővel lehetett hallani, és úgy nagy általánosságban is tákolmány érzésem volt az egésszel kapcsolatban, pedig állítólag elég megbízható gép volt. Szerencsére nem lett belőle sorozat, bár később egy másik kocsinál újból megpróbálkoztak a hátsó rész lesüllyesztésével.
És most gyorsan nézzünk valami klasszikusat: itt egy ráncajtós példányt láthatunk a Gubacsi útnál a 19-esen. Valaki nem tudja, mi az a sok honvédségi UAZ mikrobusz a háttérben?
És végül: a múltkor mutattam az Ikarusok hangjáért felelős RÁBA hátsóhidat, most itt egy másik klasszikus kiegészítő, a Trilex-tárcsás kerék. Ez alapvetően nem magyar, de még csak nem is keleti találmány, mert a svájci Georg-Fischer-Konzern fejlesztette ki az 1930-as években, és ma is gyártják. Hogy aztán a keleti blokk járművei alá került trilexes kerekek hol készültek, hogy licenszben lettek-e gyártva, azaz tényleg trilexek, vagy csak lemásolták/áttervezték őket, azt nem tudom. Mindenesetre a nyolcvanas évek közepétől lemeztárcsás szerkezettel jöttek a buszok a BKV-hoz, bár a "trilexek" még sokáig nem tűntek el.
UI: A képek különböző időkben készültek, ha valakinek túl sok szabadideje van, megpróbálhatja az apró jelek alapján belőni, hogy körülbelül mikor :)
Köszönet a régi képekért Nagy Zsolt Leventének, Szelényi Gábornak és Székács Andrásnak!
Felhasznált források: iho.hu, oldikarus.hu, wikipedia
Ez megy most