Az Európai Mobilitási Hét(vége) alkalmából idén is lezárták a Kiskörutat, és a Szabadság híd budai hídfőjétől a Lónyay utcáig megint villamoskiállítás helyszínévé váltak a vágányok. Ahogy az utóbbi években szinte minden évben érkezett "új" jármű a BKV nosztalgiaflottájába, úgy idén is láthattunk valami újat. Pontosabban egy héttel korábban már közlekedett utasokkal, de akkor épp nem voltam a közelben, úgyhogy én most láttam először:
Az elöl álló 2806-os motorkocsit már ismerjük, a mögötte látható, hozzá passzoló pótkocsi viszont csak idén állt (újra) munkába! Évekkel ezelőtt írtam arról, hogy a BVVV, azaz a Budapesti Villamos Városi Vasút a XX. század elején több száz egymásra rendkívül hasonlító villamost szerzett be a Schlick-féle Gépgyártól. Ezek közül az 1911 és 1914 közt érkezettek első ránézésre teljesen egyformának tűnhetnek: így nézett ki egy K típusú motorkocsi, és így egy 1914-es sorozatú. A BKV nosztalgiaflottájának egyik legelső járműve, a 436-os motorkocsi is közéjük tartozik.
A motorkocsik mellett hajtás nélküli pótkocsik is érkeztek, gyakorlatilag azonos kinézettel. Mi villamosbarátok mindig is hiányoltuk, hogy a nosztalgiaflottában nincsen képviseltetve a Budapestre egykor nagyon jellemző pótkocsis üzem. Szerencsére az elmúlt másfél évtizedben nagyot változott a hozzállás, úgyhogy néhány éve örömmel hallottam, hogy elkezdték a fentebbi képen látható 5005-ös pályaszámú pótkocsi (eredetileg BVVV 536, 1912-ből) felújítását. Akit a jármű színe meglep: egy filmforgatás miatt festették ilyenre valamikor régen...
És így néz ki a kocsi most, működőképesen, utasszállításra alkalmas állapotban! A szerelvény közlekedéstörténetileg nem teljesen alkot egységet: a motorkocsi BKV-s végstádiumában lett helyreállítva, a pótkocsi viszont korábbi, FVV-s állapotában. Ez a szegecsszámlálókat lehet, hogy zavarja, szerintem viszont így is szép. Még a motorkocsiról hiányzó szellőzők se zavaróak, mert a valóságban a bármilyen állapotú akármi simán közlekedett minden mással is :)
Természetesen nem csak az új szerelvényt állították ki; itt volt a többi régi ismerős is, például az előző év sztárja, az 1522-es motorkocsi. Szerintem még mindig ő a legszebb!
A számomra legkedvesebb persze továbbra is a 2624-es. Ahogy a háttérben látható TW6000-esből sejthető, nem csak a régiségek sorakoztak fel, hanem jelenkori járművek is ott voltak.
Ezek a képek a vasárnap esti hazaindulást ábrázolják. Az egyirányú járműveknek tolatniuk kellett, hogy a megfelelő irányba álljanak a hídról lejövetel után, a 2806+5005 is így járt. Érdekes volt, ahogy vele párhuzamosan egy modern alacsonypadlós kanyarodott a helyes vágányon!
Mire az egyirányú Bengáli elindult haza, a nap már rég eltűnt a Gellért-hegy mögött, de biztos van itt olyan, aki hiányolná, ha nem tennék be róla is egy fotót. A kétirányú Bengáli viszont nem volt itt, azt hallottam, hogy valamilyen műszaki problémája van.
A fényhiány miatt inkább videózgattam, ahogy a járgányok lejönnek a hídról. Mindent ugyan nem örökítettem meg, de láthatjuk a 611-est, a pótkocsis szerelvényt, az 1522-est, egy modernizált hóseprőt, a 2624-et, egy hannoverit és egy Tatrát, illetve az egyirányú Bengálit.
Ez megy most