Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (97) autók (88) bach (5) balaton (146) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (38) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (956) budapesti pillanatok (50) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (327) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (51) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (11) emlékek (46) énblog (543) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (74) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (132) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (9) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (12) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1056) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (5) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (12) konstal (8) körtér (8) közlekedés (431) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) motorkerékpár (5) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (9) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (24) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (120) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (121) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (67) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (7) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (430) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (533) városkép (109) városliget (10) varsó (7) vasút (612) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (929) villamos (849) vitorlás (10) vízibusz (17) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (344) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Hajógyárból a vízre, avagy vízibusz teherautón

2023.11.25. 03:34 :: Hamster

Sokat lelkendeztem már a váci vízibuszokról - simáról és tengeri jachtnak kinézőről egyaránt -, és talán még azt is említettem, hogy a hajógyár nem a Duna partján volt, de nem mutattam képet arról, ahogy a hajók vízközelbe kerültek. Pótlásként most itt egy videó az első példány Dunára emeléséről:

Szerintem rendkívül szépek ezek a járművek (a videó második felében egy másik is látszik, ahogy együtt hajóznak), és nem értem, miért nem vigyáztak-vigyáznak rájuk jobban. Némelyik ugyan még megvan az első generációból (301-es sorozat), de általában átépítve, vagy használaton kívül. Ez itt például a filmhiradóban látható Tihany ma. Még rosszabbul járt - szerintem - az ugyancsak 1956-os gyártású Arács, mely manapság csigabiga alakúan és Wiking néven járja a Dunát Budapesten. Értem, hogy az eredeti kialakítás nem volt valami praktikus, konkrétan a mostani nyarakon megfőnének benne az utasok, de azért egy példányt valaki megőrizhetett volna a múzeumnak. Legfeljebb csak ősszel és tavasszal használnák :) Nálam hozzáértőbbek azt mondják, hogy nehéz az elhasználódott alumínium szerkezetet javítani (ennek az oldalnak a végefelé írnak erről), de talán üzemben lehetne tartani valamelyiket, amelyik nincs se átépítve, se rossz állapotban...

dsc_3719a.jpgAz utolsó balatoni 301-es sajnos nincs valami jó bőrben...

Az előbbiekben a Dunáról írtam, de másutt is előfordultak ezek a teknők, például a Balatonon. Sajnos már ott se jár első generációs váci vízibusz; az Akali nevű utolsó mohikán Siófokon várja sorsának jobbra fordulását. Nincs érvényes papírja, eladásra kínálja a Bahart. Igazán megvásárolhatná, felújíthatná és járathatná őt egy jóságos mecénás :) Tudom, a "fogjuk meg és vigyétek" nem valami konstruktív hozzáállás részemről, de viccen kívül kijárna a típusnak, hogy legyen belőle egy nosztalgiapéldány!

dsc_6091.jpgAz utolsó balatoni 3011-es Balatonszemesen

Az első generáció továbbfejlesztéséből, a 3011-esből dolgozik egy a tavon: az Arács, mely természetesen nem azonos a néhány bekezdéssel korábban említett Aráccsal. Ezt a hajót egy magánvállalkozás üzemelteti. A 3011-es is elég meghatározó típus volt, és - talán mert egészen 1970-ig gyártották -  tovább forgalomban maradtak egyes példányai. Pár évvel ezelőttig Pesten is járt három, a Tiszán pedig idén is utaztam eggyel.

163621.jpgA 303-as típusú Héviz (eredetileg így, rövid i-vel) valószínűleg 2023-ban járt utoljára normál forgalomban

Volt még pár további váci vízibusz változat, de a legérdekesebb közülük szerintem a "tengeri" verzió, a 303-as. Ebből kettő létezik még, sikerült is velük utaznom idén, bár az egyik az új hajók érkezése miatt jövőre már valószínűleg nem fog a mindennapos üzemben résztvenni. 

Eddig Magyarországról volt szó, Csehországban viszont közlekedik még szinte eredeti 301-es is! Ők víztározókon szerették és szeretik használni a váci csodákat, ami valószínűleg kímélőbb életmód, mint a Dunán vagy Balatonon való használat.

Ezen a videón épp egyik helyről a másikra költöztetnek egy 301-est, az Orlík víztározóról a dalešiceire. Ahonnan aztán visszavitték az Orlíkra, majd onnan tovább a vranoviraÁllítólag a váci vízibuszok egyik fő bája pont az, hogy milyen egyszerűen lehet költöztetni őket. Persze más hajót is szoktak teherautón szállítani, de ezt különösen könnyen el lehet vinni bárhova, és a jelek szerint a csehek élnek is a lehetőséggel.

Sajnos jó minőségű aktuális videót nem sikerült találnom a youtube-on az ott még meglevő váci vízibuszokról, úgyhogy ezzel a 2011-es készítésűvel zárom a bejegyzést. A jelek szerint ezentúl az érdekes arcú mozdonyok és vicces kinézetű motorvonatok mellett hajózni is el kell menjek Csehországba? :)

3 komment

Címkék: vélemény balaton youtube közlekedés csehország duna hajó vác technikatörténet vízibusz heviz ms akali ms tihany ms aracs ms

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr3618266823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hiánypótló, értékes kis összefoglaló! Akkor beszélgessünk! Ma ki s hazánkban, Magyarországon, hány, mennyi, eredeti közlekedési eszköz létezik. Kezdve a gőzmozdonyoktól, de még "kis" építésű keskenyekről, de a nagyokról, a teljes hármas, négyes sorozat. Vagy az autóbuszok, az Ikaruszoktól, az eredeti Rábákig. Vagy a 17 be feltett videóról, 17-ben mennyi nosztalgia, múzeumi, villamos trolibusz, a 60-as, a csuklós és a sor végtelen. Nekem is fáj, hogy amivel a hatvanas években jártam, kerek e világot, szinte semmi nem maradt, Neked, meg az unokáinknak talán egy-két replika, meg a mai nosztalgiák Hány év telt el az emeletes 556-os ig, de 602-603 csuklós még mindig nincs, szeretném, ha tévednék. Nagyon tetszik ez az irás a hajókról. Köszönöm szépen!
@mester utca: Szerintem most NAGYON jól állunk mindenből, kivéve a hajókat. Nosztalgiavillamosból soha nem volt ennyi, minden évre jut egy új kocsi. Ikarusból minden fő típus van, előbb-utóbb szerintem FAÜ csuklóst is épít majd valaki, tervek meg még sokmindenre vannak, úgy villamosos mint trolis dolgokra. A nosztalgia Kisföldalatti drága, kicsi és érzékeny, de néha mozoghat. A fogasnak is van egy nyitott kocsija az építés idejéből, van egy Ganz/SLM szerelvénye szobornak. A HÉV-nek is vannak nosztalgiakocsijai. Repülőből van a Li-2, az Il-14-es motorját megint járatják időnként az Aeroparkban, az első Tu-154-es gyönyörű állapotban áll Ferihegyen a betonon (ott a helye, mert ápolják), a szolnoki repmúzeum és az Aeropark meg ha nem is tökéletes (se a szandaszőlősi, se a PeCsa múzeum nem lett átvéve igazából), de sokkal jobb, mint ami kiskoromban volt. Bár nem történelmi hűséggel, de szinte mindegyik kisvasútnak van gőzöse. Itt-ott bányamozdonyokkal, kulikkal is találkozni. Nagygőzössel épp csehül állunk (van két 424-es, minden más áll, a Trumannt tudtommal csak kis gőzre lehet befűteni), de akkor is ott van a Füsti, és van nyilvános nosztalgia és retróvonatozás évente többfelé (nosztalgiahétvégék).
Hajóból viszont? Nem hogy működő gőzhajónk nincs, de még a Kossuth múzeumgőzös is igazából csak egy étterem. És nincs is más, ami lehetne helyette, mert a Petőfi leégett, és azóta nem csináltak vele semmit, a Szőke Tisza meg elsüllyedt, soha nem lesz az eredeti. Csavargőzös sincsen, az egyik átépítve megmaradt példányát, az egykori Gulácsot épp pár hete vágták szét. Egyedül a Balaton és a Bahart az, ami tartja magát, százévesnél idősebb hajóból van kettő (Kelén és Helka), majdnem százévesből három (Csongor, Tünde, Csobánc), és még ott van a tavon a Jókai is.
Ehhez képest Budapesten, egy funkcionálisan kétmilliós (munkanapokon van több is), turisztikailag kiemelt városban nincs SEMMI nosztalgiahajó. Van pár régről maradt, de átépített (Attila, Hófehérke), van egy ál-lapátkerekes ál-gőzös (Kisfaludy), van egy lapátkerekes, de nem gőzös nem-tudom-kik-használják (Gróf Széchenyi), de semmi olyan nincs, mint ami a villamosoknál (=rendszeres járatok április végétől október végéig), buszoknál (=szintén + ferihegy busztalálkozó) vagy repülőknél (=Li-2, Po-2, Kánya, mind Budaörsön) elérhető. És hajómúzeum sincs, hogy legalább álló helyzetben meg lehessen nézni őket. Ez érthető, mert a hajók nagyok, ellenséges közegben (vízben) léteznek, sokba kerül még az álló helyzetben jó állapotban tartásuk is. De akkor se jó.
@mester utca: Folytatás: Ami különbség, hogy a villamosokat és buszokat roncsból hozták vissza, ezek a vízibuszok viszont még léteznek, egy részük még működik. Most még jó állapotban meg lehetne őrizni őket, mert aztán később nagyon drága lesz javítani őket.
süti beállítások módosítása