Sokat lelkendeztem már a váci vízibuszokról - simáról és tengeri jachtnak kinézőről egyaránt -, és talán még azt is említettem, hogy a hajógyár nem a Duna partján volt, de nem mutattam képet arról, ahogy a hajók vízközelbe kerültek. Pótlásként most itt egy videó az első példány Dunára emeléséről:
Szerintem rendkívül szépek ezek a járművek (a videó második felében egy másik is látszik, ahogy együtt hajóznak), és nem értem, miért nem vigyáztak-vigyáznak rájuk jobban. Némelyik ugyan még megvan az első generációból (301-es sorozat), de általában átépítve, vagy használaton kívül. Ez itt például a filmhiradóban látható Tihany ma. Még rosszabbul járt - szerintem - az ugyancsak 1956-os gyártású Arács, mely manapság csigabiga alakúan és Wiking néven járja a Dunát Budapesten. Értem, hogy az eredeti kialakítás nem volt valami praktikus, konkrétan a mostani nyarakon megfőnének benne az utasok, de azért egy példányt valaki megőrizhetett volna a múzeumnak. Legfeljebb csak ősszel és tavasszal használnák :) Nálam hozzáértőbbek azt mondják, hogy nehéz az elhasználódott alumínium szerkezetet javítani (ennek az oldalnak a végefelé írnak erről), de talán üzemben lehetne tartani valamelyiket, amelyik nincs se átépítve, se rossz állapotban...
Az utolsó balatoni 301-es sajnos nincs valami jó bőrben...
Az előbbiekben a Dunáról írtam, de másutt is előfordultak ezek a teknők, például a Balatonon. Sajnos már ott se jár első generációs váci vízibusz; az Akali nevű utolsó mohikán Siófokon várja sorsának jobbra fordulását. Nincs érvényes papírja, eladásra kínálja a Bahart. Igazán megvásárolhatná, felújíthatná és járathatná őt egy jóságos mecénás :) Tudom, a "fogjuk meg és vigyétek" nem valami konstruktív hozzáállás részemről, de viccen kívül kijárna a típusnak, hogy legyen belőle egy nosztalgiapéldány!
Az utolsó balatoni 3011-es Balatonszemesen
Az első generáció továbbfejlesztéséből, a 3011-esből dolgozik egy a tavon: az Arács, mely természetesen nem azonos a néhány bekezdéssel korábban említett Aráccsal. Ezt a hajót egy magánvállalkozás üzemelteti. A 3011-es is elég meghatározó típus volt, és - talán mert egészen 1970-ig gyártották - tovább forgalomban maradtak egyes példányai. Pár évvel ezelőttig Pesten is járt három, a Tiszán pedig idén is utaztam eggyel.
A 303-as típusú Héviz (eredetileg így, rövid i-vel) valószínűleg 2023-ban járt utoljára normál forgalomban
Volt még pár további váci vízibusz változat, de a legérdekesebb közülük szerintem a "tengeri" verzió, a 303-as. Ebből kettő létezik még, sikerült is velük utaznom idén, bár az egyik az új hajók érkezése miatt jövőre már valószínűleg nem fog a mindennapos üzemben résztvenni.
Eddig Magyarországról volt szó, Csehországban viszont közlekedik még szinte eredeti 301-es is! Ők víztározókon szerették és szeretik használni a váci csodákat, ami valószínűleg kímélőbb életmód, mint a Dunán vagy Balatonon való használat.
Ezen a videón épp egyik helyről a másikra költöztetnek egy 301-est, az Orlík víztározóról a dalešiceire. Ahonnan aztán visszavitték az Orlíkra, majd onnan tovább a vranovira. Állítólag a váci vízibuszok egyik fő bája pont az, hogy milyen egyszerűen lehet költöztetni őket. Persze más hajót is szoktak teherautón szállítani, de ezt különösen könnyen el lehet vinni bárhova, és a jelek szerint a csehek élnek is a lehetőséggel.
Sajnos jó minőségű aktuális videót nem sikerült találnom a youtube-on az ott még meglevő váci vízibuszokról, úgyhogy ezzel a 2011-es készítésűvel zárom a bejegyzést. A jelek szerint ezentúl az érdekes arcú mozdonyok és vicces kinézetű motorvonatok mellett hajózni is el kell menjek Csehországba? :)
Ez megy most