Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Skatulyák a HÉV-nél és a villamosnál

2024.03.25. 18:51 :: Hamster

Ha a múltkor írtam a budapesti helyiérdekű vasutak villamosokkal rokon motorkocsijairól, írnom kell a gyakran pont általuk vontatott apró, három oldalablakos pótkocsikról is, melyeket méretük miatt sokan "Skatulya" néven emlegettek.

A Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) eleinte lóvasúti kocsikat kapcsolt a motorkocsik mögé a szállítható utasok számát növelendő. Ez érthető volt, hiszen a lóvasúti vonalak villamosításával több száz ilyen, még viszonylag fiatal jármű szabadult fel, bár ezeknek végül csak a töredéke jelent meg a villamosok mögött. Az utolsók egészen az 1920-as évekig forgalomban maradtak, de helyüket addigra már teljesen átvették a kimondottan a villamosüzem számára épített pótkocsik:

Forrás: villamosok.hu

A BKVT a XX. század első évtizedében több pótkocsi-sorozatot is rendelt a Schlick gyártól és Kistarcsáról. Ezekben az "R" típusjelzésű járművekben közös volt, hogy mivel nem kellett hely a motoroknak, alacsonyabb padlószintűek voltak a motorkocsiknál. 

Forrás: villamosok.hu

Az 1909-ben beszerzett sorozat az előbbiektől abban is különbözött, hogy négy keskenyebb helyett három szélesebb oldalablaka volt.

Forrás: villamosok.hu

A hajtás nélküli járművek beszerzése az 1910-es években is folytatódott az R1, R2, R3 sorozatokkal, melyek már mind Kistarcsán készültek, három oldalablakkal. Az 1911-től gyártott R2-n a laternás tetőt dongatetőre cserélték, és megjelentek a kis szellőzőnyílások az ablakok felett.

Forrás: villamosok.hu

A Budapest - Budafoki Helyi Érdekű Villamos Vasút (BBVV) az 1912-ben leszállított "U" jelzésű motorkocsijaihoz rendelt 10 kis pótkocsit is, melyeket a típusjelzésekbe állandóan belebonyolódó közlekedésbarátok (például én) nagy örömére szintén "U" sorozatnak hívtak. Látható, hogy ezek közvetlen rokonai a BKVT pótkocsijainak. 

Persze nem voltak teljesen azonosak a BKVT R2-eseivel, de annyira azért igen, hogy a budafoki/tétényi/törökbálinti HÉV villamossá alakításakor át tudta venni őket a villamosüzem. A fentebbi, 1957-ben készült képen azonban még HÉV szerelvény részeként láthatunk egyet (pontosabban körülbelül 1,15-öt) a Móricz Zsigmond körtéren. A motorkocsik néha hármat is vontattak ezekből a kis jószágokból.

fortepan_132397.jpg

A BBVV a néhány évvel később megrendelt "E" motorkocsi-sorozathoz is vásárolt 25 pótkocsit, ezek a BKVT R3-asainak rokonai voltak. 

"E" típusú (akkor már P.VIII-nak hívott) pótkocsi a Körtéren '57-ben. Érdekes módon a Skatulyáknak ez a sorozata a hatvanas évek első felében a HÉV-től ment bontóba, nem lett belőlük villamos.

fortepan_18163.jpg

A villamosvasúti Skatulyák némelyike viszont egész sokáig üzemben maradt: ezt az R1-est 1911-ben gyártották, és itt még a budapesti Nagyvárad téren látjuk. 1960-ban aztán Debrecenbe került, ahol egészen 1973-ig használták.

fortepan_18167.jpg

Az R2-esek is megérték a hetvenes évek elejét, már a BKV-tól vonultak nyugdíjba. Szerintem helyes kis szerkezetek voltak, a nosztalgiaüzembe elkélne belőlük egy!

Érdemes megemlíteni, hogy nem csak a BKVT-nek voltak három oldalablakos pótkocsijai, hiszen a XX. század elején a motorkocsik kis teljesítménye miatt mások is kénytelenek voltak kisebb méretű vontatott járműveket használni:

Forrás: villamosok.hu

Például a Budapest - Újpest - Rákospalotai Villamos Közúti Vasút (BURV) is rendelkezett néhány hasonló kocsival, ezek később simán be lettek sorozva a BKVT eredetű kocsik közé. Hogy a kör bezáruljon, egy részük még később a HÉV-hez került.

Forrás: villamosok.hu

De a konkurenciának is voltak első látásra hasonló pótjai: ez itt fentebb egy Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) eredetű 4900-as. A homlokfal a BVVV Schlick eredetű motorkocsijainak jellegzetes formáját idézi a lecsapott sarkokkal. Később az utasáramlás gyorsításának érdekében kettősfeljárósították őket, szerintem elrontva a külsejüket. Ezen pótkocsik egy része később a HÉV-hez került, mert a végén valahogy minden ott kötött ki - vagy a vidéki üzemekben...

Forrás: villamosok.hu

Talán érdekes lehet még az, hogy a háromablakos pótok után épült hasonló kinézetű, de hosszabb, négy oldalablakos verzió is, R4 típusjelzéssel. Évtizedekkel később ezek átdolgozásával tervezték meg a 2007-ig közlekedő UV pótkocsicsaládot a győri Magyar Waggon- és Gépgyárban.

Forrás: dr. Németh Zoltán Ádám, villamosok.hu, villamosok.hu/bhev/

3 komment

Címkék: budapest város képek tömegközlekedés hév fortepan villamos technikatörténet bkvt pótkocsi bvvv szekacs bbvv burv

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr718352231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Nagyvárad teres képet csak én nem tudom elhelyezni hogy merrefelé nézünk?
@toto92: Valahol itt: https://www.google.com/maps/@47.4788219,19.0902157,3a,90y,30.84h,89.05t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3zo2-VlQfA0urJXoWnlDbQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Itt egy időben valami barakkos szükségkórház volt, aztán évtizedeken át semmi, míg oda nem építették a SOTE NET-et. A kettő közt pár ilyen félideiglenes házacska állt a szélén ott, ahol két vágány is volt a város felé felszálláshoz: www.fentrol.hu/hu/legifoto/40813?r=1&c=2125167.792388:6020504.5582024995:9
Ezek a skatulyák fontos szerepet töltöttek be az FVV és a BHÉV forgalmában. Mai szemmel nézve játékszerek, ugyanakkor az akkori elővárosi forgalom lebonyolításába a szerepük megkérdőjelezhetetlen. Ne a mai forgalmi viszonyokat tessenek szívesek figyelembe venni, hanem az akkori (1950-1960-as évek) utasáramlása legyen a meghatározó.
Én nagyon örülnék, ha egy ilyen szerelvényen akár a FVV, akár a BHÉV vonalán végig tudnék utazni.
süti beállítások módosítása