Ha a múltkor írtam a budapesti helyiérdekű vasutak villamosokkal rokon motorkocsijairól, írnom kell a gyakran pont általuk vontatott apró, három oldalablakos pótkocsikról is, melyeket méretük miatt sokan "Skatulya" néven emlegettek.
A Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) eleinte lóvasúti kocsikat kapcsolt a motorkocsik mögé a szállítható utasok számát növelendő. Ez érthető volt, hiszen a lóvasúti vonalak villamosításával több száz ilyen, még viszonylag fiatal jármű szabadult fel, bár ezeknek végül csak a töredéke jelent meg a villamosok mögött. Az utolsók egészen az 1920-as évekig forgalomban maradtak, de helyüket addigra már teljesen átvették a kimondottan a villamosüzem számára épített pótkocsik:
Forrás: villamosok.hu
A BKVT a XX. század első évtizedében több pótkocsi-sorozatot is rendelt a Schlick gyártól és Kistarcsáról. Ezekben az "R" típusjelzésű járművekben közös volt, hogy mivel nem kellett hely a motoroknak, alacsonyabb padlószintűek voltak a motorkocsiknál.
Forrás: villamosok.hu
Az 1909-ben beszerzett sorozat az előbbiektől abban is különbözött, hogy négy keskenyebb helyett három szélesebb oldalablaka volt.
Forrás: villamosok.hu
A hajtás nélküli járművek beszerzése az 1910-es években is folytatódott az R1, R2, R3 sorozatokkal, melyek már mind Kistarcsán készültek, három oldalablakkal. Az 1911-től gyártott R2-n a laternás tetőt dongatetőre cserélték, és megjelentek a kis szellőzőnyílások az ablakok felett.
Forrás: villamosok.hu
A Budapest - Budafoki Helyi Érdekű Villamos Vasút (BBVV) az 1912-ben leszállított "U" jelzésű motorkocsijaihoz rendelt 10 kis pótkocsit is, melyeket a típusjelzésekbe állandóan belebonyolódó közlekedésbarátok (például én) nagy örömére szintén "U" sorozatnak hívtak. Látható, hogy ezek közvetlen rokonai a BKVT pótkocsijainak.
Persze nem voltak teljesen azonosak a BKVT R2-eseivel, de annyira azért igen, hogy a budafoki/tétényi/törökbálinti HÉV villamossá alakításakor át tudta venni őket a villamosüzem. A fentebbi, 1957-ben készült képen azonban még HÉV szerelvény részeként láthatunk egyet (pontosabban körülbelül 1,15-öt) a Móricz Zsigmond körtéren. A motorkocsik néha hármat is vontattak ezekből a kis jószágokból.
A BBVV a néhány évvel később megrendelt "E" motorkocsi-sorozathoz is vásárolt 25 pótkocsit, ezek a BKVT R3-asainak rokonai voltak.
"E" típusú (akkor már P.VIII-nak hívott) pótkocsi a Körtéren '57-ben. Érdekes módon a Skatulyáknak ez a sorozata a hatvanas évek első felében a HÉV-től ment bontóba, nem lett belőlük villamos.
A villamosvasúti Skatulyák némelyike viszont egész sokáig üzemben maradt: ezt az R1-est 1911-ben gyártották, és itt még a budapesti Nagyvárad téren látjuk. 1960-ban aztán Debrecenbe került, ahol egészen 1973-ig használták.
Az R2-esek is megérték a hetvenes évek elejét, már a BKV-tól vonultak nyugdíjba. Szerintem helyes kis szerkezetek voltak, a nosztalgiaüzembe elkélne belőlük egy!
Érdemes megemlíteni, hogy nem csak a BKVT-nek voltak három oldalablakos pótkocsijai, hiszen a XX. század elején a motorkocsik kis teljesítménye miatt mások is kénytelenek voltak kisebb méretű vontatott járműveket használni:
Forrás: villamosok.hu
Például a Budapest - Újpest - Rákospalotai Villamos Közúti Vasút (BURV) is rendelkezett néhány hasonló kocsival, ezek később simán be lettek sorozva a BKVT eredetű kocsik közé. Hogy a kör bezáruljon, egy részük még később a HÉV-hez került.
Forrás: villamosok.hu
De a konkurenciának is voltak első látásra hasonló pótjai: ez itt fentebb egy Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) eredetű 4900-as. A homlokfal a BVVV Schlick eredetű motorkocsijainak jellegzetes formáját idézi a lecsapott sarkokkal. Később az utasáramlás gyorsításának érdekében kettősfeljárósították őket, szerintem elrontva a külsejüket. Ezen pótkocsik egy része később a HÉV-hez került, mert a végén valahogy minden ott kötött ki - vagy a vidéki üzemekben...
Forrás: villamosok.hu
Talán érdekes lehet még az, hogy a háromablakos pótok után épült hasonló kinézetű, de hosszabb, négy oldalablakos verzió is, R4 típusjelzéssel. Évtizedekkel később ezek átdolgozásával tervezték meg a 2007-ig közlekedő UV pótkocsicsaládot a győri Magyar Waggon- és Gépgyárban.
Forrás: dr. Németh Zoltán Ádám, villamosok.hu, villamosok.hu/bhev/
Ez megy most