A Kékszalag az ország leghíresebb sportversenye, hiszen róla nevezték el a kifőzdék legnépszerűbb fogását, a sajttal és sonkával töltött rántott húst. Ez persze nem ígaz, de a verseny nevét szerintem nagyjából mindenki ismeri, legfeljebb nem tudja, hogy konkrétan mi is történik ilyenkor a Balatonon. Egy kb. 150 kilométeres gyorsasági versenyről van szó: a résztvevő vitorlásoknak a Balatonfüred - Kenese - Siófok - Keszthely - Balatonfüred útvonalat kell megtenniük kikötés nélkül.
UI: A témát ismerők nyugodtan javítsák vagy egészítsék ki az itt leírtakat. Nekem még nagyon új ez a téma, de túlságosan tetszettek ezek a hajók ahhoz, hogy ne csináljak bejegyzést róluk.
A Kelén motorossal mentem elébe a mezőnynek. Az első szembejövő Siófok előtt a Process Solutions nevű katamarán volt, mely végül negyedikként futott be a célba. A háttérben látható, hogy a mezőny nagy része még csak Kenese felé tartott Almádi magasságában.
Kicsivel utána jött az RSM, ő a nap végén a harmadik helyet szerezte meg. A háttérben már másodszorra látható új katamarán valószínűleg VIP és/vagy sajtóhajó volt, és szívesen rajta lettem volna.
Ő itt a Prospex-Delta, a második helyezett. A látszat ellenére a verseny nem arról szól, hogy szépen libasorban követik egymást a vitorlások: mivel nagyjából ki van zárva, hogy az elszakadt befőttesgumi alakú útvonalon végig jó szél legyen, a hajóknak taktikázniuk kell. Például az egyik katamarán egyszercsak merőlegesen kivált a mezőnyből, hogy aztán pár kilométerrel arrébb megfelelő szelet fogva és megfordulva úgy gyorsulja le az egyenesen haladó többi hajót, mintha rakétahajtása lett volna.
Ez itt a siófoki bója, ezt megkerülve a vitorlások következő célja már Keszthely. A háttérben a tó túlpartján Balatonfüred látható.
Csak hogy lássuk, mennyire ufó kinézetűek ezek a teljesítménygépek: ez itt a Fifty-Fifty, a verseny nyertese, mely kb. 50 másodperccel a cél előtt előzte meg a kettővel ezelőtt látott Prospex-Deltát. A kép készítésekor már Keszthely felé tartott, eközben a háttérben a hagyományos hajók tömegének élbolya még csak Kenese környékén járt.
A balra látható hajó tizenharmadik lett, és éjfél után érkezett vissza Füredre, a jobbra látható pedig 5 perccel később. Csak összehasonlításként: a legutolsó befutó több mint 24 órával utánuk haladt át a célon.
Itt már Tihanyrévnél figyeltem a versenyzőket. Ez az egytestű hajó nagyon látványosan nézett ki; másnap befutva a tizenhatodik lett.
Kis guglizás után azt találtam, hogy ennek a hajónak Avatar II a neve. Azért fotóztam így, hogy látszódjon, ez a verseny mennyire nem egyszemélyes játék.
Ez itt nem is vitorlás, hanem egy portugál gálya, ami nem hajó, hanem egy telepes medúza.:) Persze igazából nem az, hanem...
... egy 70-es cirkáló, kedvenc vitorlásfajtámnak, a balatoni cirkálónak egy modernebb képviselője. Miközben őt fotóztam, mondta valaki mellettem, hogy az első katamaránok már majdnem Szigligetnél járnak, azaz eddigre már kb. 30 kilométert rávertek a hagyományos hajókra!
Egy ideig kettesével-hármasával jöttek a hajók, sok szép, színes buborék formájában. Gyerekkoromban ilyennek láttam a vitorlásokat, szépen felfújt hátszélvitorlákkal. Érdekes, hogy ezek szerint itt éppen viszonylag jó szél volt; a mezőny nagy része viszont csak órákkal később ért ide az időközben beálló szélcsend miatt.
Ekkor kb. egy órán át olyan sűrűn jöttek a vitorlások, hogy a kompok alig tudtak átbújni köztük. Jópofa volt, és utólag belegondolva lehet, hogy nekem is kompra kellett volna szállnom, akkor jobb fotókat készíthettem volna. Mivel azonban ezután nem nagyon jöttek hajók (ekkor állt el a szél?), inkább hazaindultam Földváron át.
Ez megy most