Mivel az évem a Balatonról szólt, legyen az évzáró-évindító bejegyzés is balatoni! Ez volt az utolsó hajózásom 2023-ban, bár eredetileg nem annak terveztem. Persze eredetileg már augusztusban azt hittem, hogy erre az évre annyi, aztán szeptemberben mégis borhajóztunk egyet Mariannal. Aztán októberben Jazzcoollal nosztalgiahajóztunk egyet Siófokról, majd átmentünk keresztben Füredre. Aztán elmentem megnézni az utolsó Badacsony - Fonyód járatot. Aztán másnap hosszában végighajóztuk a tavat Mariannal. Aztán november elején még mindig olyan szép idő volt, hogy el kellett mennünk Füredre, ahol az őszi tanítási szünet alkalmából pár napig újra járt a sétahajó.
Nem is akármilyen sétahajó, mert nem az egész évben ott dolgozó Csobánc járt, hanem az amúgy Keszthelyen dolgozó Helka, a fehér ikrek egyike. Azért ő, mert neki van zárt, fűthető utastere. A vendégszereplés azért volt számomra különleges, mert ez volt az a hajó, amelyik a nyolcvanas években a városon átvezető országút mellett állt szórakozóhelyként. Feltámadása után természetesen járt már itt néhányszor, de alapvetően nem jellemző, hogy itt dolgozzon, pedig szerintem a diszkó miatt több generáció is Füredhez társítja a Helka nevet. Különösen a Bujtor-féle Pogány Madonna emlékezetes jelenete miatt!
Meglepően kellemes őszünk volt, úgyhogy még november elején se használtuk a zárt utasteret, én legalábbis szinte végig az orrban lógtam, ...
... vitorlásokat fotózni. Ez itt jobbra az egyik nagy kedvencem, egy hetvenötös cirkáló a negyvenes évekből. A nap szépen sütött, de szél azért volt, úgyhogy több komolyabb vitorlást is láttam. Talán egy utolsót csapatni mentek ki a téli szünet előtt?
Az egyórás sétahajózások nem a rohanásról szólnak, de most mégis úgy éreztem, hogy gyorsan megyünk, emiatt távolabb kerültünk Füredtől, mint mondjuk a Csobánccal. A magyarázat valami olyasmi, hogy a motornak magasabb fordulatszámon kell pörögnie, hogy a rákötött generátor megfelelő áramot állítson elő. Persze van segédgép, de minek dolgozzon az útközben, ha hullámokon siklani is lehet? :) Nagyon klassz ez a hajó, bár volt egy pillanat, amikor a szél annyira áthűtött, hogy le kellett mennem a büfébe egy forró csokiért. Aztán már megint minden rendben volt.
A hetvenötös cirkálók a régi idők versenygépei, a hetvenes cirkálók viszont viszonylag új fejlesztések. Ennek ellenére hasonlóan szép formájúak, nekem tetszenek. A nyár folyamán láttam pár katamarán vitorlást, de továbbra is a cirkálók a favoritjaim.
Egy idő után sajnos eljött az ideje, hogy visszaforduljunk Füred felé. A nyáron megszokotthoz képest furcsán üres volt a kikötő, bár a hajóállomás mögötti oldalon most is ott állt a Jókai és a Balaton, csak már nem indultak sehova. Előbbit néhány héttel később megvásárolta a Bahart, úgyhogy 2024-ben már valószínűleg fehérben fog hajózni. Eggyel több ok lejönni a tóra!
Megérkezés után még mindig szép napos idő volt, úgyhogy sétáltunk egyet. Nem volt üres a város, sokan kihasználták a szép időt, és láttunk egy éttermet, ami előtt csoportok várakoztak. A "csak nyáron van élet, egyébként minden üres" című közvélekedés egyre kevésbé igaz a Balatonra, bár az is tény, hogy Füred egyébként is az egyik legélettelibb hely a tó körül. Ha be van fagyva a tó vagy hullik a hó, itt akkor is van élet - meg nyitva levő vendéglők :)
Egyébként fogalmam sincs, honnan tudták a kikötőben, hogy jövök, de vártak rám :)
Lehet, hogy a mezőgazdaságban dolgozók másként látják, de számomra ajándék volt ez a kellemes ősz, a hajókázós évnek pedig méltó lezárása volt ez az út! Boldog 2024-et mindenkinek!
Ez megy most