Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (154) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (328) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (56) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (144) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (5) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (16) konstal (8) körtér (8) közlekedés (439) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (69) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (616) vasútállomás (5) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (943) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (20) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (345) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Z-hajtás, avagy ettől pörögnek olyan jól a kockakatamaránok

2024.11.19. 06:00 :: Hamster

Pár napja láthattunk egy kis sugarú körben forgó vízibuszt, ami a legtöbbet kihozta a két hajócsavaros konstrukció lehetőségeiből. Náluk is nagyobb királyok a Balaton vizén pörgésben a Z katamaránként is emlegetett hajók. Például ez itt, az 1979-ben épült Badacsony:

Ezek a jószágok nem csak kettős törzsükkel és jellegzetes formatervükkel különböztek az addig megszokott személyhajóktól, hanem a típusnevükben jelzett Z-hajtással is. Ennél a megoldásnál a teljesítmény nem egyenes vonalban kerül átadásra a hajócsavarra, hanem szöghajtásos áttételek segítségével:

Z-Drive side view.PNGBy Tosaka - Own work, CC BY-SA 3.0, Link

Az áttételek nem csak azt a célt szolgálják, hogy a csavar mélyebben legyen, mint a motor kihajtása, hanem a hajócsavar körbe is forgatható, ezáltal nem csak hajt, hanem kormányzásra is alkalmas. Pláne, ha kettő van belőle, mely egymástól függetlenül mozgatható:

A fentebbi videón szereplőkkel ellentétben a Z katamaránok csavarjai teljesen körbe tudnak fordulni, de olyan videót nem találtam. Természetesen a végeredményt korlátok közé szorítja, hogy milyen kialakítású a hajótest, illetve hogy milyen gyorsan forog körbe a csavar a függőleges tengely mentén (a hidraulikus mozgatásnak van némi késleltetése).

dsc_9276.jpg

Nemrég arra figyeltem fel a siófoki zsilipparkban járva, hogy a Badacsony csavarjai ki vannak emelve a vízből - ugyanis ki lehet "egyenesíteni" őket karbantartási/szerelési/szemrevételezési célból:

dsc_9263.jpg

Az üzemi állapotban függőleges tengelyt fedő takarólemez ilyenkor szerelőjárdaként funkcionál, amihez a létra segítségével akár kint a vízen is le lehet jutni. Egy időben, amikor a Balaton vízállása nagyon alacsony volt, szükség is volt erre, mert gyakran megsérültek a hajócsavarok, néha menet közben (!) kellett cserélni/javítani/tisztítani őket.

dsc_9273.jpg

Ahogy látható, a Badacsony hajócsavarjait áramlásjavító gyűrű veszi körül (nem mindegyiken volt ilyen). A Z-hajtás elvével már régebben is kísérleteztek, de a modern változatot 1950-ben egy Josef Becker nevű német mérnök fejlesztette ki, akinek a Rajna egy közeli szakasza után Schottel névre keresztelt cége azóta is folyamatosan finomítja és fejleszti a technológiát. Olyannyira, hogy tudtommal az új balatoni katamaránok és kompok hajtását is ők gyártották. Itthon először önjáró uszályokba építettek hasonlókat a Mahart Hajójavító üzemeiben (Újpest, Tápé, Dunaharaszti), aztán jöttek a hetvenes évek végétől ezek a katamaránok - a Mahart-féle Z-hajtás tulajdonképpen az eredeti Schottel "Rudderpropeller" egyfajta helyi változata. 

Egy ilyen hajtásrendszert természetesen nem lehet egy szál kormánykerékkel irányítani, ezért a kormányállás feltűnően különbözik egy normál hajóétól. Bár egyszer jártam az egyik kockakatamarán fülkéjében, videózni nem volt lehetőségem, úgyhogy a fentebbi videót tudom demonstrációként felajánlani. A lejátszás 13:33-tól indul, de szerintem érdemes az egészet végignézni - buszmániásoknak a sok Ikarus alkatrész miatt, másoknak a körbepörgés miatt :) A videó egyébként nagyjából megerősíti azt, amit más források alapján leírtam ebben a bejegyzésben.

dsc_9274.jpg

Nem tudom megítélni az előnyöket és hátrányokat a régi balatoni kompok Voith-Schneider-propellerjeihez képest, de ez a megoldás egyszerűbbnek, bár kicsit lassabnak tűnik. Manapság ráadásul elhagyható sok hidraulikus-mechanikus elem, mert a forgatható hajtásházba villanymotor is rakható. 

A bejegyzés végén itt van még egy forgolódós videó, ezúttal a másik "kockakatamaránról", a Füredről. Ő hosszabb, ráadásul más alakú, mélyebben merülő teste van, ezért nem pörög olyan gyorsan. A hangerőt itt is érdemes letekerni, hiszen utolsó járatos búcsúról van szó, véget nem érő kürtöléssel :)

Források: wikipedia, balatonihajok.hu, schottel.de, hajoregiszter.hu

7 komment

Címkék: balaton videó képek technika hajó katamarán badacsony ms

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6618724898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Önmagában tényleg zseniális.

Hátránya, hogy mindenképpen le kell lógnia a hajótest alá.
Ez folyami körülmények között azt jelenti, hogy óriási a többlet vízmélység igény.
További gond, hogy egy géphajó + sok-sok bárka kapcsán egyszerre fellépő tolást és kormányzást egyszerre biztosító erőigény szétnyúzza, kifárasztja a teherátadó szerkezetet és így a tönkremenetel borítékolt.
Lásd Baross önjáró esete, amelynek iszonyatosan sok ideje a hajójavítóban volt.
jéé, csakegysnitt Hamsteren! :)))

ennél már csak egy dolog érdekesebb, a jet boat: www.youtube.com/watch?v=uFzuRm3wCDk
@Rocko-: Ilyen a Redjet a Dunán és a Hyperjet/Superjet a Balatonon, azok is terelőkübli-sugárfordítós waterjetek (Moggaro XXX Waterjet). Utálom őket, ahogy strucolgatják-kerülgetik a sima hajókat, zajonganak-hullámvernek, de az embereknek valamiért tetszik.
@gigabursch: A Schottelek jobban bírják? Csak mert azt olvastam, hogy mindenki azt használja, a VSP kiment a divatból. Egyébként ami meglepett, hogy mennyivel egyszerűbb az a vezérlés, amit itt látunk, a régi Schottelekéhez képest, amiken két külön kerék forgatásával forgatták a csavarokat a függőleges tengely mentén. Pesten is van asszem ilyen hajó, valami videón láttam, hogy pörgetik, pörgetik, tekerik, lassan fordul, itt meg csuklóból kicsit oldalra fordítják, gázt adnak-vesznek ugyanazzal a mozdulattal, és már pörög is az egész. Persze a kerekes dolog régi lehet, mert egy ideje már (és az új katamaránokon is) csak ilyen kis karikákat forgatnak úgy, mint itt a két "gázkart". És mintha valamelyik váci kompon is már olyat láttam volna. A Z-uszályokon és a hasonlókon hogy nézett ki a vezérlés?
@Hamster: nyilván a nagy erőváltozások tetszenek az embereknek. :)
az, hogy a kapitányok másokat zavarjanak, az nem kötelező.
@Rocko-: Biztos szabályos, ha csinálhatják, mert igazán közel nyilván nem jönnek, csak kicsit olyan, mintha az M7-esen haladás közben hirtelen körbedriftelne valaki :)
@Hamster:
Na, kerestem neked egy videót VSP manőverről, egyenesen egy tihanyi kikötésből.
Szóval: Rodolfó és boogie-woogie klub egyszerre.

www.youtube.com/watch?v=mWM-AxDvDmU

Mindenesetre irtó látványos.
Az biztos, hogy a Schottel ettől egyszerűbb.
süti beállítások módosítása