Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

július 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (8) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (93) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (21) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (788) budapesti pillanatok (43) buék (9) busz (84) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (264) csehország (54) csehszlovák (33) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (400) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (16) érdekesség (27) erfurt (7) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (28) felső szilézia villamos (25) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (18) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (10) gitár (35) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (32) gyermekvasút (27) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (324) hamster (5) hangok (5) hangszerek (12) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (33) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (34) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (12) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (847) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (353) kritika (71) kulfoldi szemmel (92) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (48) les paul (7) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (6) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (11) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (55) nagypolszki (6) németország (314) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (45) nosztalgia (221) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (76) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (104) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (43) prága (21) programajánló (27) púpos (15) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (129) repülőgép (43) repülőgépek (78) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (33) rock (75) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (24) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (106) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (24) taurus (7) technika (54) technikatörténet (54) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (369) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (68) trolibusz (60) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (313) utcakép (181) uv (37) vár (11) várnegyed (8) város (411) városkép (87) városliget (8) vasút (472) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (761) villamos (689) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (35) youtube (281) zene (193) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Felső-sziléziai anzix

2020.07.02. 07:00 :: Hamster

Ha már a hét elején a Ruhr-vidéki városközi villamosokról volt szó, most az ott is említett felső-sziléziai interurbánokról mutatnék egy tavaly decemberi videót. És kivételesen nem egy szokásos, két és fél perces szösszenetről van szó, hanem egy majdnem hét percesről - ez nálam már Sátántangó kategória :)

Bár a filmecske feliratozva van (tessék rákattintani a CC ikonra!), pár magyarázat talán elfér itt. Kedvenc villamosalagutamnál kezdünk, ahol szemmel láthatólag modernizálták a pályát legutóbbi látogatásom óta. Kevésbé nyúltak a sínekhez Sosnowiecben, tessék csak figyelni 1:45-től, hogy billeg az ex-bécsi tuja :) Útitársam, NZA miatt a Konstantynów Okrzei-i "ipszilonozva" fordító deltavágány sem maradhatott ki: itt a villamosok erőből felmennek a domboldalra felkanyarodó vágányra, csattan mögöttük a váltó, és már gurulnak is hátrafelé a delta másik ágán. Ezután Bytom felé vesszük az irányt, majd Katowice következik - mindkettőnél jelentős típuskavalkáddal. A 4:32-től kezdődő vásártéri (Rynek) jelenetek kapcsán meg kell jegyezzem, hogy ezt a helyet rendesen gatyába rázták ahhoz képest, ahogy tizenegy-két éve kinézett! A videó a zawodziei kocsiszínnél fejeződik be, itt már eléggé elfagyott a kezem, valamint indulni is kellett tovább Szlovákiába...

1 komment

Címkék: videó tömegközlekedés villamos lengyelország felső szilézia villamos csak egy videó felső-szilézia

Pótkocsi-csatolgatás két város határán, avagy egy furcsaság a Ruhr-vidékről

2020.06.29. 07:00 :: Hamster

Nemrég kaptam Ernst Plefkától néhány képet, mely egy olyan üzemállapotot mutat be, amiről már olvastam régebben, de még sose láttam fotón. Talán mások is jópofának találják - de még mielőtt megmutatom a képeket, következzék egy kis földrajzóra!

Ruhr area-map.pngVon Threedots (Daniel Ullrich), CC BY-SA 3.0, Link

A Ruhr-vidékről mi még azt tanultuk az iskolában, hogy szénbányáiról és acéliparáról híres. Ez már akkor is csak részben volt igaz, de mára végképp visszaszorult az egykor a környék gazda(g)ságát megalapozó nehézipar. A nagyjából Fejér-megye nagyságú területen több mint ötmillióan laknak ma is, többségük nagyvárosokban, melyek közt három félmillió körüli is található (Duisburg, Dortmund és Essen). A nagyjából a hetvenes évekig (más szemszögből az ötvenesekig) tartó fénykorszakban ezek a városok olyanok voltak, mintha Miskolcot megszoroztuk volna Ózddal, a sűrűn lakott területek közt megannyi beszteroidozott Ajkával és Várpalotával. A lakosság mozgatására a nagyvasút nem kimondottan volt alkalmas, ezért hamarosan kiépült egy sor villamosüzem is. Ezek nem csak egy-egy várost tártak fel, hanem átmentek a szomszéd településekre is, ahol sokszor kapcsolódtak az eggyel odébbi villamosüzemhez. Ma már talán csak a felső-sziléziai villamoshálózat hasonlít arra, ami a Ruhr-vidéken zajlott egykor, csakhogy itt megmaradtak a külön villamosos cégek, és helyenként az eltérő nyomtávok is, ezért sosem lehetett átszállás nélkül végigutazni a vidék egyik végéből a másikba. Másrészt viszont egy időben több átszállással egészen Bonnig el lehetett villamosozni, ami elég komoly távolság...

Trams at Recklinghausen Hbf in 1979

Csak hogy lássuk, hogy nézett ez ki: ezen a fotón Recklinghausen város főpályaudvara előtt állunk; az egyik DÜWAG villamos a Bogestra nevű cég járatán közlekedik, a másik a Vestische Straßenbahnenén. Az ötvenes években természetesen itt is elkezdődött a villamosok hanyatlása az egyéni közlekedés és a buszok előretörése miatt. A hatvanas évek végétől ezt ellensúlyozandó erősen megalomán tervek születtek nagyteljesítményű, "nehézmetró" jellegű vonalak építésére, mely kezdeményezéshez az egyébként nem a Ruhr-vidéken található Düsseldorf is csatlakozott.

Bogestra TW 321, Linie 310, 7.3.2015

A terveknek csak kis része valósult meg: általában a nagyvárosok központjában dugták föld alá a vonalakat, a külsőbb részeken legtöbbször megmaradt a hagyományos üzem, lásd a fentebbi képet a Bochum és Witten közti szakaszról. Még a nyomtávok sem egységesedtek: a nagy kapacitású, helyenként föld alá helyezett Stadtbahn vonalak normál nyomtávval épültek, a villamosvonalak viszont általában megmaradtak úgy, ahogy voltak, ami Essenben vagy Bochumban méteres nyomtávot jelent.

StadtbahnRR.pngVon Sebastian Sothen - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link

A fentebbi térkép a Rajna-Ruhr villamos- és Stadtbahn-hálózatot mutatja; látható, hogy egyes alhálózatok ma is összeérnek: a düsseldorfi Stadtbahn például átjár Duisburgba, a duisburgi villamos átjár Mülheimbe, a mülheimi villamos átjár Oberhausenbe, az esseni Stadtbahn átjár Mülheimbe, az esseni villamos pedig átmegy Gelsenkirchenbe.

DUEWAG MGT6D NF6D der Bogestra

A Bochum és Gelsenkirchen városok, valamint a Siemens&Halske által alapított Bogestra ma is jókora kötöttpályás hálózatot üzemeltet a régi idők egyik utolsó tanújaként. Szolgáltatási területe nem korlátozódik a nevében szereplő két városra: egyes vonalai átjárnak Hernébe, Wittenbe, Hattingenbe és Essenbe.

essen_204-2556_17_halbe_hohe_7705023_foto_plefka_neg_034010v.jpg

Essen és Gelsenkirchen közt ma is létezik a 107-es viszonylat, melyet a Bogestra és az esseni-mülheimi Ruhrbahn közösen szolgál ki. 1977-ben, Ernst képeinek készítésekor utóbbi helyett még a csak esseni EVAG volt az társüzemeltető, a járat pedig 17-es, illetve 7/17-es jelzéssel közlekedett. A fentebbi fotó Essenben készült; a Bogestra rajta látható csuklós motorkocsijának érdekessége, hogy két négytengelyes motorkocsiból alakították ki! Ahogy nemrég írtam, a DÜWAG villamosok már akkor moduláris elven épültek, amikor még nem is használták ezt a kifejezést :)

4 komment

Címkék: németország képek tömegközlekedés érdekesség villamos Ernst Plefka ruhr-vidék

Pozsonyi tengés-lengés régi villamosokkal

2020.06.27. 07:00 :: Hamster

Körülbelül egy éve alapvetően vonatozni indultam a szlovák fővárosba, de mivel a vasúti múzeumi programra ráhordásban régi villamosok is részt vettek, úgy szerveztem, hogy azokat is elkapjam. Hazafele jövet pedig a cseh étkezőkocsiban knédlit ettem, de ez nem tartozik ide, pedig szintén megérne egy bejegyzést :)

Egy kis pozsonyi csavargás 2019 júniusában
Vonatozni mentem, de persze villamosoztam is :)

2 komment

Címkék: tatra villamos t3 pozsony karosa hampage k2

Gibson SG: az "ördögfej alakú" gitár

2020.06.24. 07:00 :: Hamster

Három éve írtam a világ legsikeresebb "sikertelen" gitárjáról, majd arról, hogy hogyan találták fel az ötvenes években a nyolcvanas évek metáljának hangszereit, de egy klasszikus kimaradt. Eddig.

Ha tízéves korom környékén valaki megkér, hogy rajzoljak le egy elektromos gitárt, szinte biztos, hogy valami ilyesmi került volna a papírra:

img_7385.JPG

És nem azért, mert AC/DC rajongó lettem volna, mert akkor még valószínűleg nem is hallottam a bandáról, hanem mert az Egymillió fontos hangjegy és a Pulzus adásaiban állandóan ilyeneket láttam mindenféle hosszúhajú emberek kezében:

Ilyet használt például Szigeti Ferenc a Karthagóból. De ugyanilyen - az unokatesóm szerint "ördögfej alakú" - gitárt lehetett látni általában akkor is, ha az LGT Karácsony Jánosos felállása bukkant fel:

És még tudnék pár példát mondani... sőt, azt hiszem meg is teszem a bejegyzés végén! Mindenesetre már gyermeki tudatomba beleégett ez a forma, amiről később valaki mondta, hogy egy "Dzsibzon". Igazából nem így kellene kiejteni, hanem "Gibz'n"-nek, de sok mindent nem mondtak jól akkoriban :) De lássuk csak, mi is volt ez a hangszer!

A Gibson Les Paul 61-es modellje

Amint azt már három részen át kifejtettem, a Les Paul model (LP) nem volt túlzottan nagy siker annak idején, annak ellenére, hogy az 1958/59/60-as modellek sokak szerint a világ valaha készült legjobb blues és rock gitárjai, melyek manapság több százezer dollárokért kelnek el. A Gibson vezetése ezt persze nem tudhatta előre, ők csak a rossz eladási számokat látták, és meg voltak győződve arról, hogy a megoldás egy a Fender Stratocasterhez hasonló "lapos" gitár lehet, a nyak alatt és fölött is kivágással ("double cutaway"). Gyorsan meg is tervezték az új modellt, a névadó Les Paul megkérdezése nélkül. Ilyen lett:

Gibson Les Paul(sg) 1962.jpg
By Sellenman - Own work, CC BY-SA 3.0, Link

Az új gitár olcsóbban volt előállítható (ma is olcsóbb egy középkategóriás SG, mint nagyjából bármelyik LP), a nyaka pedig az addigiaknál is vékonyabb lett az akkoriban felbukkanó sebességmániás gitárosok számára. Ráadásul elég dögösen is nézett ki! Les Paul mindenesetre utálta a hangszert, főleg a két "ördögszarvat". Hogy hangzásban mi a különbség az eredeti és az új típus közt, azt nem tudom igazán szabatosan megfogalmazni, de az SG-t mintha jobban szeretnék harapósabb zenéknél használni. Az LP hangja teltebb, néha kicsit túlságosan is öblös, elveszik benne a közép, míg az SG jobban csilingel középen, de gyengébb a sustainje. Ha lenne SG-m, biztos könnyebben le tudnám írni, de eddig csak távolról csodáltam ezt a hangszert.

1962gibsonelectricspanishguitarssolidbodymodels.jpgBy Drinkbarmits - Own work, CC BY-SA 3.0, Link

Ahogy az LP-nél, úgy itt is megjelentek a szokásos almodellek: a háromhangszedős csúcsmodell Custom, a "zászlóshajó" Standard, a kicsit olcsóbb kivitelű Special, és az egyhangszedős "tanuló" modell, a Junior. Az első kettőhöz tremoló is tartozott, de ezek nagyjából mindenki szerint használhatatlanok: a Gibson sokáig próbálkozott különböző kivitelű eszközök kifejlesztésével, de a Fender tremolója minden tekintetben jobb volt ezeknél.

22 komment

Címkék: énblog zene gitár youtube rock hangszerek gibson les paul

A piros Spenót: ismét Mk48-as a Gyermekvasúton!

2020.06.22. 07:00 :: Hamster

Bár enyhén deprimáló, hogy idén eddig Hűvösvölgyben jártam a legmesszebb itthonról, de legalább ott valami igen lelkesítő dolgot láttam:

dsc_5560.JPG

Bár a 001-es Mk45-ös se csúnya, de az igazi érdekesség a távolban jobbra látható! Hogy az ajtón túl minden homályos, az nem fókuszálási hiba, hanem utolért a "Hamster weather". Úgy esett, mintha dézsából öntötték volna:

dsc_5495-3.JPG

Sebaj, ez a jövevény megért egy kis megázást! Ez itt ugyanis a Gyermekvasút legújabb szerzeménye, a 2030-as pályaszámú Mk48-as. Egykori úttörővasutas édesapám mesélte, hogy az akkori zöld festés alapján ők ezt a típust Spenótnak hívták - hát ez itt most egy piros spenót :) A gép június 10-én érkezett előző lakóhelyéről, a 2009-ben bezárt Kecskeméti Kisvasútról, ami azt jelenti, hogy valószínűleg 11 éve mozdult utoljára.

img_7718-2.JPG

Már Kecskeméten se volt kimondottan jó esztétikai állapotban, ahogy az ezen a nem sokkal a bezárás előtt készült fotón is látható. Viszont alapvetően egyben van: némi élesztgetés után saját erőből tudott mozogni! Ez persze nem jelenti azt, hogy rögtön bevethető: alapos állapotfelmérés után komolyabb felújítás fog következni, úgyhogy leghamarabb valószínűleg jövőre láthatjuk vonatok élén a Gyermekvasúton.

11 komment

Címkék: énblog budapest képek vasút gyermekvasút oldtimer mk48 mk49

Terelt tehervonatok Börgönd környékén

2020.06.20. 07:00 :: Hamster

2018-ban elkezdődött a pécsi vasútvonal elővárosi szakaszának felújítása, ami miatt vágányzárat rendeltek el Kelenföld és Érd felső közt. A személyforgalmat Tárnokon át cikk-cakkban közlekedő vonatokkal, illetve buszos pótlással "emelték át" az említett szakaszon, a teherforgalom pedig Székesfehérváron keresztül, az onnan Pusztaszabolcsra, illetve Sárbogárdra vezető vonalokon "ugrott át" a lezáráson. Ezt meg kellett nézni!

Terelt tehervonatok Börgönd környékén 2018 áprilisában
Sok Szergej, meg néhány magánvasúti dízelmozdony

Szólj hozzá!

Címkék: trainspotting hampage szergej tehervonatok

A Körtértől az Állatkertig 1967-ben

2020.06.18. 07:00 :: Hamster

Ideje megint időutazni egy kicsit - és ha már néhány napja a 41-es villamos külső szakaszán jártunk, kezdjük utunkat ezzel a járattal!

budapest_10_aug_17_1967_moricz_zs_korter.jpg

A körtéri "Gomba" 1942-ben a dél-budai HÉV vonalak belső végállomásának épült, a szerelvények körülötte fordultak. Az egyik járat, ami innen indult, Törökbálintra ment, míg 1963-ban az M7-es autópálya építése miatt el nem vágták Budaörsön, és villamossá nem alakították. Mivel a járatnak Budaörsön - nagyjából a mai Tesco áruház parkolójának a helyén - hurokvágánya volt, egyirányú szerelvények közlekedtek rajta: Ezres motorkocsik középbejáratú pótkocsikkal.

budapest_22_aug_17_1967_moricz_zs_korter.jpg

A HÉV másik ágából lett 1963-ban a Nagytétényig kimenő 43-as villamos. Ezen a viszonylaton 1900-as ikerkocsik jártak, melyek a változatosság kedvéért Ezresekből és az eredetileg itt járó - az Ezressel "rokon" - HÉV motorkocsikból lettek kialakítva. Tulajdonképpen az Ezres villamosok annyira hozzátartoztak Dél-Budához, hogy már rég szobrot kellett volna kapniuk :) Egyébként az 1934-es motorkocsi többé-kevésbé megvan még ma is!

budapest_21_aug_17_1967_fehervari_ut.jpg

1967-ben még a Fehérvári út két szélén futottak a sínek (legalábbis Albertfalva kitérőtől befelé). A XI. kerületiek számára érdekes lehet, hogy a háttérben még csak épül a posta/telefonközpont, az elveszett sínek kedvelői pedig felfedezhetnek egy már nem használt plusz vágányt az előtérben.

budapest_15_aug_17_1967_buda_side_elizabeth_bridge.jpg

Most pedig szálljunk fel képzeletben egy 68-as villamosra! '67-ben Bengálik jártak ezen az "interkontinentális" (Móricz Zsigmond körtér - Bartók Béla út - Gellért rakpart - Erzsébet híd - Szabad sajtó út - Kossuth Lajos utca - Rákóczi út - Thököly út - Nagy Lajos király útja - Örs vezér tere) vonalon. Itt éppen a Döbrentei téren láthatunk kettőt találkozni - a csikorgást mindenki képzelje hozzá a képhez :)

budapest_23_aug_16_1967_rakoczi_ut-1.jpg

A Bengálikat eredetileg középbejáratú ikerkocsik alvázaira akarták felépíteni, valahogy úgy, ahogy nemrég duisburgi példákon mutattam. Amikor azonban visszabontották az elsőnek kiszemelt 3132+3133 szerelvényt, annyira használhatatlan állapotban találták azt, hogy úgy döntöttek, inkább újonnan gyártatnak alvázakat a leendő csuklósokhoz. 1967-ben, ahogy láthatjuk, még együtt közlekedtek a középbejáratú ikerkocsik és a Bengálik.

budapest_17_aug_16_1967_rakoczi_ut-1.jpg

Utóbbiak ráadásul ekkor még a kezdeti díszes festésüket viselték, és az ajtókon alul is voltak üvegtáblák. Így elég csinosan néztek ki - a későbbi egyszerűsítésekkel erősen sufnituning kinézetet kaptak, legalábbis szerintem.

budapest_9_aug_17_1967_zoo_station.jpg

Most pedig egy elegáns ugrással a Városligetben termünk, ahol még ma is megvan az a felüljáró, melyről ez a fotó készült - csak a sínek nincsenek meg alatta. A Kisföldalatti akkor még feljött a felszínre, és a tavat megkerülve a Széchenyi fürdő mellett végződött. A fotón a sárga kocsi egy vezérlő pótkocsi, melyet a vonal kapacitásának növelésére gyártottak; az eredeti motorkocsik (melyből egyet láthatunk mögötte) ugyanis kétségtelenül szépek voltak, csak túlságosan kis befogadóképességűek.

22 komment

Címkék: 1967 város tömegközlekedés villamos utcakép xi.ker fogaskerekű kisföldalatti kulfoldi szemmel Joseph és Richard Braun

Nyári berek

2020.06.16. 07:00 :: Hamster

Kelenföldről nem kimondottan Kamaraerdőn át vezet a legrövidebb út Gazdagrétre, gimnazista koromban mégis rászoktam, hogy ha szép volt az idő, és nem volt jobb dolgom, akkor órák után kibuszoztam a budafoki kocsiszínhez, és onnan a 41-es villamossal kizötyögtem annak külső végállomására, a Kamaraerdei Ifjúsági Parkhoz.

Elképesztően kellemes hangulata volt a 41-esnek Kelenvölgy megállótól kifelé: mivel egy helyiérdekű vasút - a törökbálinti - maradványáról van szó, végig zöldben futott, civilizációnak csak apróbb nyomai látszottak a távolban (lásd fent), a villamosvezetők pedig nem fogták vissza magukat, nyomták az UV-knak. Csak úgy repkedett az ember a motorkocsiban a vacak síneken ugrálva :)

Az órák utáni 41-esezés fősuliban is megmaradt szokásomnak, aztán pár év szünet után, amikor diagnosztizált villamosmániás lettem, ismét fel-felbukkantam itt a villamosok fedélzetén. A környék ekkor már elkezdett megváltozni: a Péterhegy oldalán lakóházak sora nőtt ki a földből, de ennek ellenére még mindig a világ vége után két megállóval érezte magát az ember utasként.

Valamikor a kétezres évek közepén aztán a Balatoni út és a Fülőke utca (akkor még Kőérberki út) közt a Hosszúréti-patak túloldalára lakóparkot építettek. Pontosabban úgy sejtem, hogy az épületeknek körülbelül a fele készülhetett el, csak jött a 2008-as válság, mert gyanúsan elő van készítve a domboldal másik fele is. Talán egyszer befejezik?

img_5753.jpg

Mindenesetre a patakot ekkor tavacskává szélesítették, vízeséssel, hidacskákkal, ami jópofa hangulatot eredményezett, bár másmilyet, mint amilyen előtte volt. Csak kicsit steril volt, minden rendezetlensége és a hamar kisarjadó gaz ellenére is. Persze ennek ellenére is az egyik kedvenc villamosos helyem maradt, fel-felbukkantam itt egyedül és társasággal is.

dsc_5240.jpg

A kijárási korlátozások enyhítése utáni első l'art pour l'art villamosozásom célpontja nem is lehetett volna más, mint Kőérberek. Lehet, hogy minden tavasz végén így néz ki a környék, csak én nem szoktam látni, de imádtam azt a dzsungelt, ami fogadott!

18 komment

Címkék: énblog budapest képek villamos xi.ker kőérberek budapesti pillanatok 41-es

Villamosos ismeretterjesztés zenével

2020.06.14. 07:00 :: Hamster

Az előző rendszer közlekedésbiztonsági filmecskéi a nosztalgia kimeríthetetlen forrásai, de ez az 1978-as darab, amit a youtube-on találtam, különösen megfogott. Ugyan hároméves koromból nincsenek konkrét emlékeim, inkább csak benyomásaim, de körülbelül így rémlik fel kiskorom Budapestje: ezek az autók*, ezek a villamosok, ezek a teherautók, és ezek az utcabútorok, táblák, közlekedési helyzetek. Ráadásul számos ikonikus "elveszett sínes" helyszínt is láthatunk, felismerjük őket?

A másik dolog, ami emlékezetes ezekben a filmekben, az a zene. Annyira hetvenes évek, hogy az már majdnem hatvanas :) Minden jel szerint profi zenészek játszották fel a soundtracket, profi hangszerekkel, de vajon kik? Voltak, akik kimondottan ilyen munkákból éltek, vagy esetleg híresebb zenészeknek jelentett ez biztos jövedelmet? Esetleg valahonnan csak úgy átvették őket? Konkrétan semmit nem ismerek fel a dalok közül, inkább csak zsánerzenék.

* azért nem minden autó, mert ilyen Hondát, mint amivel itt többször majdnem összetöretik magukat (és mintha egy másik, fehér is látszana egyszer), szerintem most láttam először...

19 komment

Címkék: budapest youtube közlekedés 1978 város villamos utcakép

Életképek, 54. rész: amennyit 2019-ből lefotóztam-levideóztam

2020.06.12. 07:00 :: Hamster

A mindennapokat nem nagyon fotóztam 2019-ben, különlegességeket viszont annál inkább, hiszen volt mit: járt nagyvasúti dízel motorvonat a csömöri HÉV-en, újabb és újabb járművek kapcsolódtak be a menetrend szerinti nosztalgia közlekedésbe (villamosok is, meg egy busz), illetve az Etele térig hosszabbodott az 1-es villamos. Összességében ez egy elég jó év volt a tömegközlekedés rajongói számára!

Életképek 54. rész I-III
2019: hó, HÉV, új nosztalgia villamosok, próbamenetek, plusz hosszabb lett az 1-es villamos is

6 komment

Címkék: budapest busz város tömegközlekedés nosztalgia gyermekvasút életképek villamos hampage fogaskerekű HÉV