25 éves a közlekedéses weboldalam, ünnepelgetem egy picit
Tudnivalók
Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.
Fradista Utazó:
@Hamster: vazza, most nézem, az eredeti (1971) és a remake (200) közt 29 év volt, és azóta eltelt még 25. (2025.05.31. 22:35)Valami Amerika a Tagore sétányon
Hamster:
@nyelv-ész: Kimondottan rángat, minden egyes fordulat egy lökés. Hirtelen nem tudom megmondani, hogy minden ilyen soro... (2025.05.31. 22:30)Egy kis gőzös
nyelv-ész:
@Hamster: Szerintem ez nem az autógyártók marketingje volt. Mit izgatta a Gorkij Autógyárat, hogy valahol a Galaktikus... (2025.05.31. 19:39)Valami Amerika a Tagore sétányon
Hamster:
@nyelv-ész: A dízelek hangja is klassz, meg azért menni is jobb velük: ez a kis bütyök nagyon cuki, de folyamatosan rá... (2025.05.31. 19:09)Egy kis gőzös
Hamster:
@nyelv-ész: "Nem volt nagy marketing az autógyártásban azidő tájt"
Jajj, ilyet ne mondjuk, szerintem még ma is fent v... (2025.05.31. 18:52)Valami Amerika a Tagore sétányon
Hamster:
@nyelv-ész: Az AZLK a Moszkvics gyártója volt, nem? Abban a nagy országban furán mentek a dolgok, mert ugye nincs olya... (2025.05.31. 18:48)Valami Amerika a Tagore sétányon
Hamster:
@toto92: "Tóth Aleko"
Bocs, hogy közbeszólok, de ez zseniális :)
Sokszor a gyár neve többet mond egy konkrét típusnál... (2025.05.31. 18:38)Valami Amerika a Tagore sétányon
Hamster:
@Flankerr: A Stang Raynek a következő generációja talán szebb volt, de ennek van valami szokatlan bája, hogy nehéz más... (2025.05.31. 18:26)Valami Amerika a Tagore sétányon
nyelv-ész:
@toto92: Nem volt nagy marketing az autógyártásban azidő tájt, főleg nem a dicsőséges Szovjetúnióban. Amelyik típusnak... (2025.05.31. 15:27)Valami Amerika a Tagore sétányon
Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje
A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll:
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
Valamikor két éve mutattam kedvenc sárgatéglás gyárutcámat (igen, nekem ilyenem is van:) Oberschöneweidéban. A tömb sarkán az egykori építtető, az AEG mai logójával díszített csarnok trónolt:
Akár ennek a testvére lehetne a most bemutatandó épület - egy olyan korszak terméke, amikor egy gyárépületnek nem csupán olcsónak kellett lennie, hanem markánsnak is - sőt, akár kimondottan lenyűgözőnek:
A telep belső részein a korszakra - XX. század elejére - inkább jellemző historizálás jeleit vélem felfedezni, többek közt az általam amúgy imádott téglaborítással...
A múltkor csináltam egy szokásosnál lassabb szintis nótát, amit azon nyomban fel is töltöttem. Amikor aztán másnap meghallgattam, rájöttem, hogy nem tetszik. Például a tempója - fel akartam gyorsítani. Ez elvileg csak pár klikkelés lett volna, de valamiért a projekt elszállt, egyszerűen nem lehetett betölteni, akárhogy erőlködtem. És a korábbi verziók is, hiába mentettem újra és újra más sorszámmal el készítés közben, semmit se értem velük, mindegyiktől elszállt a zeneszerkesztő. Tegnap aztán eszembe jutott ez a dolog, és annyira felidegesítettem magam rajta, hogy egy korai backup alapjaira elkezdtem újra megcsinálni az egészet. Egy fél éjszaka azzal telt el, hogy próbáltam megtalálni ugyanazokat a hangszíneket, és sajnos nem jártam teljes sikerrel... viszont legalább kicsit át is dolgoztam emiatt, nem csak a tempót, hanem a basszusmenetet is. Plusz olyan töményre kevertem, ahogy csak tudtam. Talán senkit se érdekel, de nekem így jobban tetszik, ráadásul amíg be nem fejeztem, semmi másba se volt kedvem kezdeni, úgyhogy közös érdek volt, hogy túllegyek rajta ;)
Az előző bejegyzésben szép hangkeltő eszközöket mutattam Bécsből, most folytatnám ezt. Igen, ránézésre ez inkább közlekedési eszköz, mint hangszer, de tessék csak meghallgatni, milyen szépen búg!
A videó főszereplője a bécsi villamosvasút "M" típusú motorkocsija, mely a furcsa ablakkiosztás miatt oldalról inkább kisvasúti kocsinak néz ki, de van benne valami szerethető... sőt: ismerős. Legalábbis én szinte biztos vagyok benne, hogy a három síkra osztott homlokfal, a kicsit megdöntött szélvédő, illetve a duplatáblás teleszkópajtó hatással lehetett a BSzKRt szakembereire akkor, amikor 1938-ban megalkották az F1A típust, azaz az "ezerötszázast", melynek formavilágát az ötvenes években az FVV az acélvázasítással vitte tovább.
A sorozat története 1924-ben kezdődött, amikor az osztrák szövetségi vasút 30 évre átadta Bécs városának az addig gőzüzemű Stadtbahn üzemeltetését. A "nagy" vasút nem látott fantáziát a viaduktokon, bevágásokban és alagútban futó vonatok üzemeltetésében, Bécs pedig valami korszerűbbet szeretett volna - a megoldás a villamosítás lett. Igen ám, de a szerződésben szerepelt egy kitétel, miszerint ha a szövetségi vasútnak mégis szüksége lenne a vonalakra, akkor már 10 év után visszavehetik azokat!
Mivel az átvételben így meglehetősen benne volt a bukás lehetősége, a beszerzendő új járműveket úgy specifikálták, hogy a villamoshálózaton is bevethetők legyenek. Az 1925-től üzembe állított 180 darab motorkocsi az "N", a 270 pót pedig az "n" és "n1" jelzést kapta: erős, már-már hídgerenda jellegű alvázzal rendelkező kéttengelyesek voltak, távvezérléssel, tehát több motorkocsi együtt tudta mozgatni a közrefogott pótokat. Végül csak néhány viszonylaton (18G és a 60-as) gördültek ténylegesen is villamosvágányokra...
... viszont a villamosvasútnak is megtetszettek: egyszerűsített villamos- és fékberendezésekkel, valamint a nehéz alvázkeret elhagyásával jött létre az 1927 és 29 közt gyártott "M" sorozat, a bejegyzés főszereplője. Jó választás volt: a 150 kocsi nagy része a hetvenes évekig szolgált, és még ma is legalább egy tucat üzemképes van belőle az osztrák fővárosban.
Bár úgy sejtem, hogy a kevésbé villamosmániásokat itt elvesztem (pedig eddig direkt emiatt kerültem a műszaki részleteket), azért talán érdemes megemlíteni, hogy nem álltak meg az alapvetően nem észeveszejtően korszerű, viszont robusztus technológiáknál, hanem megpróbálták azt továbbfejleszteni. 1929-ben például két M1 jelzésű kocsit építettek, favázas helyett acélvázas kivitelben, ...
... kettőt pedig háromtengelyesként (P típus). Az ezen a képen látható P2-esnek pedig az M-nél kisebb kerekei voltak, ezáltal elhagyhatták a peron és az utastér közti lépcsőt. Ezek a próbakocsik jellemzően nem maradtak sokáig eredeti állapotukban (általában egységesítették őket a sorozattal), de létük jól mutatja, hogy a huszas-harmincas évek fordulójától ez lett mindennek az alapja, _a_ bécsi villamos.
Ennek a státusznak megfelelően az 1979-es selejtezés után nem csak Bécsben maradt ilyen kocsi, de került a wehmingeni villamosmúzeumba...
Nemrégiben írtam a berlini hangszermúzeumról, mely beszámoló kapcsán valaki felvetette, hogy hozzánk közelebb is van ilyen tárlat: a bécsi Műszaki Múzeumban. Mivel ide már egy ideje el akartam menni, egy döbbenetesen forró augusztusi napon örömmel észleltem, hogy az említett múzeum - és valószínűleg az egész osztrák főváros - legkellemesebben légkondicionált helyisége pont a hangszergyűjtemény egy részét rejti. Kellemeset a hasznossal..! :)
Persze főleg a fából készült húros hangszerek igénylik az állandó hűvöst, én pedig az elektronikus jószágokért lelkesedem mostanában, ezért elsősorban ezekről is mutatnék képeket. Kezdjük a Mellotronnal, melynek a belseje fel volt nyitva, hogy ráláthassunk a hangmintákat tartalmazó magnószalagokra, melyekből minden billentyűhöz tartozott egy.
Itt egy demonstrációs videó arról, hogy mennyiből áll kicserélni a szalagcsomagot - voltaképp egész robusztus hangszer volt ez, nem tűnik bonyolultnak a feladat! Az más kérdés, hogy mennyit csúszhatott el benne minden, ha hidegből melegbe vitték, vagy fordítva :-/
Bemutattam már a Trautoniumot is, mely az évtizedek alatt meglehetősen összetett hangszerré vált, de az elején, 1933-35-ben gyártották háztartási változatban is: ez volt a Telefunken által gyártott Volkstrautonium. Mert miért hallgasson az ember rádiót, ha maga is előállíthat elektronikus zajokat?
A retró jegyében a berendezésnek ma is árulják egy újragyártott változatát, ezt mutatja be a fentebbi videó. Ha az 1930-as években a német keravillokban ilyeneket lehetett kapni, akkor semmi csoda sincs abban, hogy Németország a szintipop és a techno egyik fő bástyája lett :)
Az előbb említett régebbi bejegyzésemben írtam az Ondes Martenot-ról is, et voilà: ebből is van itt egy! Jellemző, hogy minden hangszernek megvan a saját esztétikai világa, amit itt az ívekből összerakott kottatartón érhetünk tetten (hogy a háttérben látható hangláda is hozzá tartozott-e, azt nem tudom).
Természetesen Hammondjuk is van, egy B2-es. Azt nem tudom, ez pontosan miben különbözik a híresebb B3-astól (kevesebb kezelőszervet - percussion? - látok, de ebből nem feltétlenül tudok a hangra következtetni), kinézetre viszont egészen gyönyörű.
Bár legutóbb egy eső elől menekülős videót mutattam, azért nem mindig áztam szét az Alexanderplatzon, néha még vonatokat bámulni is volt időm. Meg villamosokat. Meg másféle vonatokat (a videón elég jól látszik, hogy a Stadtbahnon két vágány az S-Bahné, a másik kettőn "rendes" vonatok mennek). Hogy ne legyen nagyon más a hangulat az esős videóhoz képest, itt is van utcazenészes aláfestés - és egy picit egy Taurus is "énekel" nekünk :)
A sok vaskerekű után szoftosabb műfajra váltunk: gumira... na jó, ez a bevezető elképzelve jobb volt, mint leírva, de most már marad :)
Nyugat-Berlinben 1967-ben számolták fel az utolsó villamosvonalakat, de az egykori remizek egy része máig áll, új funkciókat ellátva. Az 1901-ben megnyitott, eredeti funkciójától 1964-ben megfosztott moabiti kocsiszínben például Classic Remise Berlin néven a régi és különleges autók szerelmeseinek támaszpontja működik: itt meg tudod javíttatni a régi Ferraridat, el tudod adni a Rolls Royce Phantom I Roadster-edet, vagy akár tárolásra is leadhatod a Lamborghini Countach-odat, ha kicsi otthon a garázs. De legalábbis megnézheted, amint más éppen az előbb leírtakat csinálja. Utóbbi típus nevét máig nem tudom, hogy kell kimondani (oké, a wikipedián le van írva), de itt rögtön kettővel is találkoztam: az egyik előttem állt, a másik a hátam mögött - és tíz méteres sugarú körön belül nem is ezek voltak a legérdekesebb vasak. Ez ám a hoppá!
Azt persze sejtettem, hogy az arcom le fog szakadni a sok szép géptől, de hogy már az odavezető utcán meglesz az oldtimer találkozó feeling, azt nem. Gondolom, ezek azok az autók, amik nem fértek be (nem érte volna meg fizetni a tárolásért? szervízre vártak?), egyszerűbb volt kint hagyni őket.
Az előző képen látható Citroen DS-t, illetve a Renault 4-es még krómozott ráccsal készült változatát - gondolom - nem kell bemutatni...
... de erről a Volvóról (a pontos típusjelzést a profibbak majd beírják) azért a biztonság kedvéért leírom, hogy nem Warszawa, és nem Pobjeda :) Ugyan nem kimondottan öreg autók, de ragyogó állapotukkal megadták az alaphangulatot a tulajdonképpeni Remise területére lépés előtt.
Az előbb látott DS még szinte újnak számított ('68 utáni modell), úgyhogy kellett egy nem fedett fényszórós is. Bár bevallom, nekem az újabb változat jobban tetszett, ez valahogy öreges. De persze nagyon szép.
Magyarországon a sugaras jellegű vonalhálózat miatt viszonylag kevés helyen keresztezi egymást két komolyabb vasútvonal; inkább csak elágazni/összeágazni szoktak - a kisebbek, illetve nem egyenrangúak pedig szépen összesimulnak egy közös állomáson, majd ismét szétválnak. Iparosodottabb vidékeken, pláne városokban van egy másik megoldás is közös állomás létesítésére: a két vonal külön szinten halad, metszéspontjuknál átszállási lehetőséget építenek ki. Elvileg épp a napokban fog valami ilyesminek a kezdeménye nyílni Aquincumnál az esztergomi vasút és a szentendrei HÉV közt - amíg eljutok oda, és megnézem, hogyan sikerült, nézzünk meg pár komolyabb példát ilyen állomásokra:
Közel derékszögben találkozó S-Bahn vonalak közti átszállás Westkreuz állomáson
Aki rendszeresen olvassa az oldalaimat (vagy már járt ott), tudhatja, hogy Berlin főpályaudvara ilyen többszintes állomás. Természetesen a világban máshol is vannak hasonló keresztezési állomások, de hadd illusztráljam mégis elsősorban Berlinnel a témát - már csak azért is, mert szerintem itt művészi szintre emelték az ilyenek létesítését :) A német nyelv Turmbahnhofnak hívja a megoldást, és mivel a magyar megfelelőjét egyelőre nem találtam meg, én is ezt fogom tenni - aki tud jobb hangzású, esetleg szakmai körökben használatos nevet rá, ne tartsa magában!
A legklasszikusabb "toronypályaudvar" valószínűleg a közel egy évtizede átépítés alatt álló Ostkreuz. Itt eredetileg nem is álltak meg a vonatok: 1872-ben csak egy Y alakú elágazás épült két kelet-nyugati irányban közlekedő vasútvonal, és az 1871-ben elkészült körvasút (Ringbahn) közé. A vonatok ekkor még nem álltak meg itt, az első peron csak tíz évvel később épült, amit továbbiak követtek; végül 1903-ra alakult ki az az elrendezés, ami a XX. század végéig nagyjából fenn is maradt. A fenti képen alul a kelet-nyugati irányú vágányok láthatók, fölöttük a körvasút peronjával (az összekötő ívek a hátunk mögött jobbra és balra vannak).
*azt azért meglepőnek találom, hogy ez a műegyetemi jegyzet még érdekesség szinten se mutat be többszintű állomásokat. igaz, cserébe megemlíti az állatrakodó fogalmát, amit nem is tudom, használnak-e még valahol ténylegesen :)
Az Ostkreuznál jóval egyszerűbb affér a Westkreuz. Ahogy nevéből sejthető, ez gyakorlatilag az előbbi csomópont párja, a belváros túlsó, nyugati oldalán:
Mára egy hangulatvideóval készültem: miután egyszer már bőrig áztam, az eső ismét eleredt, én meg felmenekültem kedvenc Stadtbahnomra, pontosabban egy, a berlini Stadtbahnon közlekedő S-Bahn szerelvényre. Az már eleve jópofa volt, ahogy aranyszínű ég alatt kanyarogtunk a százsok éves viadukton, de az utcazenész (igazából vonatzenész) is hozzátett a hangulathoz:
Ahogy azt a feliratokban jelezni próbáltam, a "Hamster weather" kifejezés használata csak mérsékelten önteltség: a kifejezést nem én találtam ki, és nem is én kezdtem használni - ugyanakkor túl találó ahhoz, hogy ne használjam magam is. Aki lemaradt arról, amikor korábban leírtam: tizenvalahány éve egy angol levlistán tűnt fel valakinek, hogy állandóan esőben készült villamosos képeket töltök fel, én pedig próbáltam megmagyarázni, hogy nem ez a perverzióm, csak valahogy akárhova megyek, amint előveszem a gépet, elered az eső. Olyan volt ez, mint a fotófelhő, csak frusztrálóbb... elkísért Grazba, Milánóba, Bécsbe, sőt: még a Könyves Kálmán körútra is. Valaki gyorsan el is nevezte rólam a jelenséget, amiről Douglas Adams már írt korábban.
Amúgy ízlelgessük azt, hogy pont angoloknak tűnt fel, hogy túl sok eső van a képeken ;)
Ez megy most