Még két és fél perc a debreceni 2-es villamos legelső napjáról:
Debreceni vegyes 2014 februárjából
2014.05.02. 07:00 :: Hamster
2 komment
Címkék: videó debrecen tömegközlekedés csak egy videó
Helikopterek a rakparton
2014.05.01. 16:00 :: Hamster
Ezt a témát annak idején több adagban feldolgoztam, de amikor nemrég újranéztem őket, rájöttem, hogy az interlaced módban renderelt videók (szép a magyar nyelv!) gyakorlatilag nézhetetlenek. Most újra próbálkoztam, szerintem kicsit jobb lett:
Szólj hozzá!
Címkék: repülés videó helikopter csak egy videó
A STAR csak te vagy!
2014.04.30. 07:00 :: Hamster
Gyerekkorom olvasni tanulós periódusának egyik zavarba ejtő felfedezése volt, hogy egyformának tűnő teherautók elejére hol az volt írva, hogy Csepel, hol meg az, hogy STAR. Persze hamar napirendre tértem fölötte, azt gondolván, hogy utóbbi biztos az előbbinek valami külföldre szánt változata - fel se merült bennem, hogy esetleg nem a magyar név az eredeti :)
Persze tulajdonképpen a magyar kocsi is eredeti volt, lévén saját fejlesztés, viszont fülkéből a STAR feliratú "originálabb" volt: a Csepel ebben az időben barter jelleggel Lengyelországból szerezte be ezeket, ahol a Jelcz (a fülkék készítője) és a starachowicei FSC Star is gyártott ilyen "arcú" teherautókat. Érdekes, hogy nem nagyon rémlik, hogy Jelcz feliratút láttam volna itthon, STAR-ból viszont talán többet is, mint Csepelből! A fülke dizájnját a lengyelek egyébként a Chausson céggel együttműködve alakították ki - a franciák ekkoriban eléggé ott lehettek a műfajban, hiszen a MAN, Rába, ROMAN fülkéjét is egy francia cég, a Saviem tervezte.
Nálunk már a Csepelek és a Starok is nagyrészt eltűntek, Lengyelországban viszont még mindig sok van ilyen fülkéjű teherautóból. Nem reprezentatív felmérésem (=kinéztem a fejemből) alapján egyébként Jelczből kevesebbet látni, mint a másikból, a felső-sziléziai villamosüzem pedig mintha kifejezetten utóbbit gyűjtené: ezek a képek mind a bytomi remizben készültek. Az elsőn egy két-, a másodikon egy háromtengelyest és egy "kétéltűt" láthatunk, különböző felépítménnyel.
6 komment
Címkék: képek technikatörténet gépsárkány
Két és fél perc tömköz életkép
2014.04.29. 18:00 :: Hamster
2013 második felében nem nagyon foglalkoztam a budapesti tömegközlekedéssel - már úgy értve, hogy saját magamhoz képest. Most tavasszal aztán valahogy múlni kezdett a távolságtartásom, és bár valószínűleg már semmit se fogok olyan erőbedobással megfigyelni és megörökíteni, mint a Bartók Béla út 2002-es felújítását, néha azért csak úgy l'art pour l'art is tömegközlekedem:
3 komment
Címkék: budapest metró tömegközlekedés villamos csak egy videó
A Közromtár... izé: Közraktárak épülete, még mielőtt Bálna lett volna belőle
2014.04.28. 07:00 :: Hamster
A múltkor a Fővám tér kapcsán mutattam ezt a régebbi képet a Közraktárak épületegyüttesének északi homlokzatáról:
Akkor elgondolkoztam azon, vajon csináltam-e fotót az én életemben mindig romnak tűnő épületről. Kicsit utánaturkáltam... és persze csináltam:
Mi több, arról is, amikor elbontották az elejüket, hogy ezáltal délebbre "tolják" a tömböt. Ezek szerint ezt se álmodtam :)
Később aztán még többet elbontottak belőle - amennyire meg tudom ítélni, nem sok fal maradhatott a helyén:
24 komment
Címkék: budapest város képek városkép cet nincsmár
Esti fények Amiga ze... hé, mi a...?
2014.04.27. 18:00 :: Hamster
Bár a múltkor azt hittem, jó ideig az lesz az utolsó ilyen videó, addig motoszkált bennem a zsizsik, amíg úgy döntöttem, kiürítem a "to do" folderből az utolsó karácsony környéki esti felvételt is :) Egy olyan MOD-ot választottam aláfestő zenének, ami egy átprogramozott éjszaka után készült valamikor '94-ben, amikor túl sok Bachot hallgattam. A darab címe valamiért "Commodore Days" volt, ami kedvet csinált ahhoz, hogy a múltkor valaki által ajánlott OpenMPT-ben hozzáhegesszek egy oldschool chiptune intrót. És ezzel meg is indultam a lejtőn, mert akkor meg az jutott eszembe, hogy vizuálisan is meg kéne támogatni ezt a rossz poént... Másfél óra kísérletezés után ez lett belőle, kérem, elindítás előtt kapcsoljátok be a biztonsági övet ;)
Asszem, ez a legbizarrabb dolog, amit mostanában csináltam, de végre ezen is túl vagyok, foglalkozhatok mással :) A közlekedésbarátok kedvéért rövid tartalomjegyzék: 0:21-től kezdve 2-es villamosok, egy kis ködös Szabadság híd, Ik405 és S91 a Halászbástya alatt, Fényvillamos, Fénytroli, Bartók Béla út, Körtér, a szokatlanabbik vágányra félreálló 41-es Kamarán, és az egyik első Futáros 18-as.
4 komment · 1 trackback
Címkék: énblog zene commodore amiga agyhúgykő MOD csak egy videó énzene
Miből lesz a trollamos? (dr. Németh Zoltán Ádám írása)
2014.04.26. 12:00 :: Hamster
A Hamplón már volt szó az öszvér ULF-ról, valamint az olaszok félbevágott Ventottójáról, ezek mellé érdemes egy újabb olyan kuriózumot felsorakoztatni, ami szépen beleillik a 80-as évek végi, 90-es évek eleji alacsonypadlós kísérletek közé. Történetünk helyszíne Belgium, ahol a La Brugeoise et Nivelles meghatározó szereplője volt a Benelux államok villamosgyártásának. Tradicionális cégről van szó, majdnem egy évszázados villamosgyártási múlttal - hozzájuk köthető a háború utáni európai PCC-gyártás megkezdése is, mely kocsik Hollandia és Belgium villamosüzemeinek meghatározó járművei lettek, egészen a 90-es évekig. Gyártottak PCC-ket ezen kívül Franciaország megmaradt villamosüzemei, valamint Belgrád számára is.
Nyugat-Európában lényegében a '80-as évek közepétől kezdve jelentek meg az alacsonypadlós autóbuszok, úgyhogy lassan a villamosoknál is lépnie kellett a gyártóknak. Az ekkor már a Bombardier érdekeltségében lévő cég be akart szállni a piacra, ekkor született meg egyszerre két prototípus: egy egy- és kétcsuklós autóbusz, amit a városi alkalmazhatóság miatt egysínes nyomvezetésesre terveztek (ezt hívom trollamosnak), valamint a Tram2000 villamos prototípusa. Lássuk őket fényképen!
A járművek hasonlósága meglepő: egy magaspadlós, 25,3 m hosszú kétcsuklós autóbusz, egy szintén magaspadlós, 18,3 m hosszú csuklós autóbusz, és egy alacsonypadlós villamos prototípus épült ugyanazon karosszériaelemekből.
3 komment
Címkék: közlekedés villamos trolibusz technikatörténet NZA
A Gubacsi úti "skanzen"
2014.04.25. 16:00 :: Hamster
Valószínűleg én se tudnék ezekről a fura szerkezetekről, ha nem járna villamos mellettük - és még így is elég sok idő után szántam rá magam, hogy lekattintsam őket:
A STRABAG Gubacsi úti telepe előtt van kiállítva két öreg gőzúthenger - legalábbis úgy sejtem, azok. Sajnos nem találtam táblát hozzájuk, így nem tudok semmit róluk, de amikor a képek készültek, úgy tűnt, vigyáznak rájuk; a lehetőségekhez - és a környékhez - képest karban és tisztán vannak tartva.
Illetve hát csak gondolom, hogy még ott állnak, mert egy ideje már nem jártam arra. A szél biztos nem fújta el őket, ahhoz túlságosan robusztus jószágok :)
Az útépítéshez köthető úthengereket értettem, de vajon ez a csille is ugyanoda tartozott? Vagy valami másik cég tette ezt ki a bejáratuk elé? Ki mit tud erről?
13 komment
Címkék: képek oldtimer technikatörténet gépsárkány
Búcsúszerűség a 17-es villamostól
2014.04.24. 16:00 :: Hamster
Április 14. óta nem jár a 17-es tuja, közműépítés miatt. Fog még ugyan villamos járni rajta a jövőben, a közlekedésbarátok mégis olyan búcsújárást csaptak a vonal mentén, mintha a Rákóczi úti vágányok megszüntetéséhez hasonló eseményről lett volna szó.
A felbuzdulás oka az volt, hogy a közműépítés után nem jön vissza a viszonylat, hanem rögtön nekilátnak a Budai Fonódóhoz kapcsolódó munkálatoknak is: a Tímár utcáig teljesen újjáépül a pálya és környezete, valamint rendbeteszik a közúti forgalmat a környéken. Amikor aztán elkészülnek, valószínűleg nem a 17-es fog járni az új síneken, hanem a jelenleg dél- és közép-budainak mondható 19-es, 41-es és 61-es. A kérdés az, hogy ez tényleg így lesz-e, nem lesz-e valami köztes állapot, amíg átépül a Széll Kálmán tér és a Lánchídi aluljáró - ki tudja, nem indítanak-e egy Bécsi út - Lánchíd 17-est addig, értelmetlenné téve a most áprilisban készült "utoljára 17-es" képeket :)
24 komment
Címkék: budapest közlekedés videó képek villamos
Táblák
2014.04.23. 16:00 :: Hamster
Próbáltam valami jobb címet kitalálni ennek a bejegyzésnek, de semmi se jutott eszembe. Ezzel legalább nem ígérek túl sokat :)
Az első kép kicsit igazságtalanul került ide, hiszen egy műhelyben valóban szükség lehet ilyen táblára, de így önmagában azért viccesnek tűnt.
Ez meg azért nem vicces, mert körülbelül ez lehet az igazság.
Ez megy most