Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

december 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @cserepfalva: Ha az állomásos képre gondolsz, bónusz, hogy nem látszik a képen, hogy ez nem a világ vége, hanem az ors... (2025.12.27. 21:58) Fények a hegyen
  • cserepfalva: A második kép valami elképesztően jó. Bárhol a világon dobogós lenne azon a képzeletbeli versenyen. A kietlenség a na... (2025.12.27. 21:07) Fények a hegyen
  • Hamster: @cserepfalva: A Balatonon kompozik, mi mást :) (2025.12.26. 20:05) KeKÜ fényvillamosokkal!
  • cserepfalva: KEKÜ viszont! A budai rakparton pár órája átjőve láttam a fény UV -t, gondoltam is mit csinálhat a bloggazda épp... (2025.12.25. 23:33) KeKÜ fényvillamosokkal!
  • mester utca: Boldog karácsonyt és BUÉK! (2025.12.24. 13:42) KeKÜ fényvillamosokkal!
  • Traktoros: A TVG azóta elkerült Kemencére. Tudtommal nem állítható a nyomtávolsága, de a C-50-esekkel vannak közös vonásai a fülk... (2025.12.23. 08:15) A börzsönyi villamos és kis barátai 2014-ben
  • Hamster: @toto92: A balatoni állomások szerintem a jobbak közt vannak - kivéve Szemest, ami (amikor legutóbb arra jártam), megr... (2025.12.16. 23:41) Hatvan év ünneplése a lajosmizsei vonalon
  • toto92: @Hamster: Tavaly tavasszal Bariban és környékén a vasúti mosdók (mind vonaton, mind állomáson) voltak messze a legkult... (2025.12.16. 22:40) Hatvan év ünneplése a lajosmizsei vonalon
  • Hamster: @cserepfalva: Majdnem biztos vagyok abban, hogy az annyira forró víz másnak is kárt okozna, például a mindenféle érzék... (2025.12.16. 18:17) Hatvan év ünneplése a lajosmizsei vonalon
  • cserepfalva: A gyomirtásra van egy közel tökéletes és bio módszer: bő forró vizet kell locsolni a sínekre évente 2x a megfelelő idő... (2025.12.15. 22:29) Hatvan év ünneplése a lajosmizsei vonalon
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (8) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2006 (5) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (13) 3720 (11) 41-es (10) 424 (26) 436 (8) 5884 (7) 611 (10) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (8) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) amszterdam (5) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (107) autók (92) bach (5) badacsony (5) badacsony ms (7) balaton (228) balatonföldvár (8) balatonfüred (10) balaton ms (7) Balt Korthals Altes (14) bardotka (13) basel (8) bbc (8) bécs (52) belgium (13) bengáli (46) berlin (163) berlini fal (20) bkv (65) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (7) budai vár (26) budaörs (39) budapest (1005) budapesti pillanatok (55) buék (9) busz (126) búvár (21) bytom (6) bzmot (15) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) cirkáló (8) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (6) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (376) csehország (69) csehszlovák (42) csepel (6) csobánc ms (5) csörgő (17) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (15) doctor who (42) drezda (10) duna (78) düwag (6) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (14) emlékek (54) énblog (597) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (8) ezres (17) fan fiction (12) faros (10) favázas (12) feldolgozások (13) felhők (28) felső-szilézia (31) felső szilézia villamos (27) fentrol (7) fényvillamos (24) ferihegy (41) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (28) fogyasztói (23) fonódó (11) fonyód ms (7) forintos emlekeim (5) fortepan (38) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (7) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (83) gibson (10) gigant (8) gitár (39) gmap (21) gmunden (7) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (57) gróf széchenyi ms (7) gyermekvasút (48) haditechnika (15) hajó (217) hajtóművek-motorok (8) hampage (469) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) henschel (7) hév (46) heviz ms (8) híd (31) (36) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (9) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (16) idegenforgalom (21) ikarus (83) il 14 (10) innsbruck (7) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (14) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (21) katamarán (20) katowice (7) kazetta (8) kcsv (5) kecskemét 2010 (6) kelenföld (11) kelén ms (14) kelet-berlin (5) képek (1133) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (10) kirándulás (13) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (62) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (21) köln (36) kölni dóm (5) komp (26) konstal (8) körtér (8) közlekedés (469) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) lapátkerekes (6) last ninja (6) látnivaló (11) lausanne (5) lelle ms (5) lengyelország (84) les paul (8) lhbs (25) linz (11) lipcse (12) li 2 (28) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) mercedes (7) metál (18) metró (47) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (7) MOD (7) morál (11) morgás (134) motorkerékpár (5) mozdonyok (33) mozi (11) mtp (7) muki (17) münchen (28) műrepülés (8) muv (10) múzeum (66) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (18) ndk (6) németország (335) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (80) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (52) nosztalgiahajó (36) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (7) nosztalgiavillamos (134) nosztalgiavonat (26) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (129) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (43) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (7) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (138) pozitívum (12) pozsony (68) prága (27) programajánló (28) púpos (25) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) rajzfilmek (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (48) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (64) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) románia (5) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) siófok ms (6) skanzen (5) skoda (19) sky channel (11) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) stadtbahn (6) star wars (5) statisztika (5) stuka (6) stuttgart (9) super channel (5) svájc (30) szabadság híd (17) szárnyashajó (19) szavazás (6) szczecin (7) szeged (44) szekacs (8) szent miklós ms (7) szergej (50) szigliget ms (6) szilézia (6) szili (8) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (145) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (250) t3 (5) tapolca (8) társadalom (5) tatra (45) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (83) tehervonatok (12) tél (16) templom (12) természet (10) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (11) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (518) történelem (29) totalcar (5) trabant (7) trainspotting (74) tram train (9) trolibusz (77) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (96) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (488) utcakép (230) uv (66) vár (11) várnegyed (9) város (560) városkép (117) városliget (10) varsó (8) vasút (651) vasútállomás (7) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (1023) villamos (881) vitorlás (20) vízibusz (31) vlog (7) wachau (5) wartburg (6) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (358) zene (230) ziu (5) zlin (13) zsiguli (6) zürich (15) Címkefelhő

"Live From New York, It's Saturday Night!"

2014.05.04. 02:00 :: Hamster

A változatosság kedvéért megint gyerekkorom egy fontos tévés élményéről mesélnék. A korai Sky- és Super Channeles korszakot a német adók követték: Glücksrad a SAT1-on és... izé... Knight Rider az RTL Plus-on. Kicsivel később aztán megint angol nyelvű kedvencet találtunk, amikor öcsémmel rákattantunk egy olyan sorozatra, amiből hol aktuális, hol régi adások mentek le már nem is emlékszem pontosan, melyik csatornán - vagy az MTV-n vagy a Superen. A régiekben Dan Aykroyd, John Belushi, Chevy Chase és Bill Murray hülyéskedett, az újabbakban többek közt a kicsivel később filmként nálunk is ismertté vált Wayne's World jelenetei mentek. Talán olyan részeket is leadtak, amikben Eddie Murphy vitte a prímet, mindenesetre az ember csak kapkodta a fejét, hogy mekkora nevek..! A szóban forgó műsor, a Saturday Night Live ma is tartó története 1975. október 11-én ezzel a jelenettel indult:

Az SNL-t a műsort ma is vivő Lorne Michaels és Phil Ebersol találta ki, és a címe elég jól leírja, miről van szó: egy szombat (késő) esti szórakoztató műsorról, amit élőben vesznek fel a 30 Rock néven is ismert GE épület - az NBC székháza - egyik stúdiójában. A műsor elengedhetetlen kelléke egy celeb, aki a műsor eleji monológjában általában éppen aktuális filmjét/lemezét reklámozza, egy zenész/előadó, és számos humorista, akikkel néha az említett konferanszié és a zenei vendég is együtt játszik a jelenetekben, amiket előre rögzített bejátszások kötnek össze (ekkor öltöznek/sminkelnek át az előadók és rendezik át a díszleteket).

Az SNL esetében nincs szó olyan egységes társulatról, mint mondjuk a Monty Pythonnál: az írók és előadók folyamatosan változnak, bizonyos jeleneteket pedig kimondottan a vendégre vagy éppen aktuális történésekre szabnak. Stílusilag pedig a szimpla fárasztóságtól a paródián át a politizálásig és az abszurdig sok minden belefér. A műsorból kinőtt filmek is elég eltérőek: SNL jelenetként kezdte többek közt a Blues Brothers, a Diszkópatkányok, a már említett Wayne's World, és a Csúcsfejek.

Például ha Jim Carrey a vendég, akkor nyilván nem lehet fizikai humor és túlzott gesztusok nélkül megúszni...

... ha John Hamm, akkor fel kell bukkannia Don Drapernek...

4 komment · 1 trackback

Címkék: énblog tv youtube humor popkultúra SNL

Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)

2014.05.02. 17:00 :: Hamster

NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :)

Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti szakirodalomban ugyan terepjáró villamosról valójában nem szoktak beszélni (bár a sziléziai villamosok esetében kellene, lásd a lentebbi videót), de a "terepjáró forgóváz" mint kifejezés, bevett. Miről is van szó?

Kezdjük az elején: a villamosok üzemeltetőinek első és legfontosabb feladata, hogy minden eszközzel megakadályozzák a villamosok kisiklását. Az egyik legfontosabb oka a kisiklásnak, ha a vasúti tengely terhelése egyenetlen, vagy még rosszabb esetben a pályatorzulások miatt elemelkedik a kerék a vágányról. A vasúti pályafenntartási szolgálatoknak folyamatosan ellenőriznie kell az ún. síktorzulás mérethatárait, hogy a pályában létrejövő magassági hibákat (púpokat, süppedéseket) korlátok között tartsák. Több bemérendő síktorzulás érték közül az egyiket tipikusan 1,5 méteres hosszra vonatkoztatják, azaz előírják, mekkora magasságkülönbség lehet a 1,5 m 1,435 m-es téglalap három pontja által meghatározott síkja, és a negyedik pont között. Tipikusan 1 cm-es magassági lépcső esetén a forgalmat már elvileg le kellene állítani. A mellékelt fotón szándékosan az egyik legelrettentőbb európai példát mutatom be - Sziléziában egy a biztos: hogy ott a régebbi vágányoknál a síktorzulás messze meghaladhatott már minden előírást - de idehaza is lehetne problémás helyszíneket találni.


Honnét jön a 1,5 m-es vonatkoztatási hossz? Egy tipikus, normál kerékátmérőjű forgóvázas kocsi tengelytávja a forgóvázon belül kb. 1,8-1,9 m szokott lenni. Ha egy villamos forgóvázában az egyik kereket 1 cm-rel felemeljük a négyből, el kell érni, hogy ettől még a négy kerékre jutó terhelés közel egyforma maradjon. A forgóvázak hagyományosan merevkeretes kialakításúak voltak, és ebbe a keretbe a primer rugózáson keresztül ülnek bele a tengelyek (a szekunder rugózás a forgóvázkeret és a kocsiszekrény közé kerül). Itt lent egy, a lengyelországi Citadis 100-as kocsiéval megegyező varsói típus középső alacsonypadlós forgóvázát mutatom: relatíve egyszerű szerkezetű merevkeretes forgóvázról van szó:

30xx-1031-z.jpg
Fotó: http://tramwar.republika.pl/

Amint látható, a primer rugózás egy MEGI-rugó, ennek kell a tengely kb. cm-es nagyságrendű mozgását kiegyenlítenie. Nyilvánvaló azonban, hogy a kerékterhelés tökéletesen egyenletesen tartása egy merevkeretes forgóvázban nem sikerülhet, mert a primer rugózásban ébredő rugalmas erő csökkenti vagy növeli a kerékterheléseket. Nehezíti a merevkeretes forgóvázak karbantartását, hogy a gumirugók bármilyen gyártásban is készültek, általában nem teljesen egyformák, ráadásul idővel elöregednek, ezért nagyobb szemlét követő összeszerelésnél gyakran igyekeznek az egyforma gumirugókat párosítani, hogy legalább  egy kerékpáron belül ne legyen eltérés. A sziléziai hálózaton 2000 óta futnak Citadis 100-asok merevkeretes forgóvázzal - és egyelőre általában rajta maradnak a sínen, ám ugyanezen a hálózaton a volt bécsi villamosok érkezésüket követően szinte rögtön szerepeltek látványos kisiklásokban. Ezek Düwag forgóvázasak, melyek szintén merevkeretesek, és nyilván nem tesz jót a lassan 40-50 éves villamosok elhasznált rugózása. Tegyük hozzá, hogy a volt bécsi E1-eseknek nem volt szerencséjük a sziléziai hálózaton, mert ezeket egyből a legrosszabb állapotú szakaszokra is kiküldték, ahol a terepjáró forgóvázas Konstal 105Na-sok is kisiklanak rendszeresen.

A villamosok XX. század eleji elterjedése után az üzemeltetők technológiai szintben lényegében mindig lépéshátrányban voltak a gyártókhoz képest, ezért nagy jelentőségű, ha egy új villamostípus tervezésébe komoly beleszólásuk van. Ha ezt intézményes formában sikerül elérni, az egyenesen villamostörténeti esemény - az első ilyen alkalom a PCC villamosok kifejlesztése volt, 1929-36 között, az USA-ban.

12 komment

Címkék: közlekedés technika villamos technikatörténet NZA

Debreceni vegyes 2014 februárjából

2014.05.02. 07:00 :: Hamster

Még két és fél perc a debreceni 2-es villamos legelső napjáról:

2 komment

Címkék: videó debrecen tömegközlekedés csak egy videó

Helikopterek a rakparton

2014.05.01. 16:00 :: Hamster

Ezt a témát annak idején több adagban feldolgoztam, de amikor nemrég újranéztem őket, rájöttem, hogy az interlaced módban renderelt videók (szép a magyar nyelv!) gyakorlatilag nézhetetlenek. Most újra próbálkoztam, szerintem kicsit jobb lett:

Szólj hozzá!

Címkék: repülés videó helikopter csak egy videó

A STAR csak te vagy!

2014.04.30. 07:00 :: Hamster

Gyerekkorom olvasni tanulós periódusának egyik zavarba ejtő felfedezése volt, hogy egyformának tűnő teherautók elejére hol az volt írva, hogy Csepel, hol meg az, hogy STAR. Persze hamar napirendre tértem fölötte, azt gondolván, hogy utóbbi biztos az előbbinek valami külföldre szánt változata - fel se merült bennem, hogy esetleg nem a magyar név az eredeti :)

IMG_7732.JPG

Persze tulajdonképpen a magyar kocsi is eredeti volt, lévén saját fejlesztés, viszont fülkéből a STAR feliratú "originálabb" volt: a Csepel ebben az időben barter jelleggel Lengyelországból szerezte be ezeket, ahol a Jelcz (a fülkék készítője) és a starachowicei FSC Star is gyártott ilyen "arcú" teherautókat. Érdekes, hogy nem nagyon rémlik, hogy Jelcz feliratút láttam volna itthon, STAR-ból viszont talán többet is, mint Csepelből! A fülke dizájnját a lengyelek egyébként a Chausson céggel együttműködve alakították ki - a franciák ekkoriban eléggé ott lehettek a műfajban, hiszen a MAN, Rába, ROMAN fülkéjét is egy francia cég, a Saviem tervezte.

IMG_7725.JPG

Nálunk már a Csepelek és a Starok is nagyrészt eltűntek, Lengyelországban viszont még mindig sok van ilyen fülkéjű teherautóból. Nem reprezentatív felmérésem (=kinéztem a fejemből) alapján egyébként Jelczből kevesebbet látni, mint a másikból, a felső-sziléziai villamosüzem pedig mintha kifejezetten utóbbit gyűjtené: ezek a képek mind a bytomi remizben készültek. Az elsőn egy két-, a másodikon egy háromtengelyest és egy "kétéltűt" láthatunk, különböző felépítménnyel.

6 komment

Címkék: képek technikatörténet gépsárkány

Két és fél perc tömköz életkép

2014.04.29. 18:00 :: Hamster

2013 második felében nem nagyon foglalkoztam a budapesti tömegközlekedéssel - már úgy értve, hogy saját magamhoz képest. Most tavasszal aztán valahogy múlni kezdett a távolságtartásom, és bár valószínűleg már semmit se fogok olyan erőbedobással megfigyelni és megörökíteni, mint a Bartók Béla út 2002-es felújítását, néha azért csak úgy l'art pour l'art is tömegközlekedem:

3 komment

Címkék: budapest metró tömegközlekedés villamos csak egy videó

A Közromtár... izé: Közraktárak épülete, még mielőtt Bálna lett volna belőle

2014.04.28. 07:00 :: Hamster

A múltkor a Fővám tér kapcsán mutattam ezt a régebbi képet a Közraktárak épületegyüttesének északi homlokzatáról:

 IMG_4802.JPG

Akkor elgondolkoztam azon, vajon csináltam-e fotót az én életemben mindig romnak tűnő épületről. Kicsit utánaturkáltam... és persze csináltam:

IMG_2133.JPG

Mi több, arról is, amikor elbontották az elejüket, hogy ezáltal délebbre "tolják" a tömböt. Ezek szerint ezt se álmodtam :)

IMG_4470.JPG

Később aztán még többet elbontottak belőle - amennyire meg tudom ítélni, nem sok fal maradhatott a helyén:

24 komment

Címkék: budapest város képek városkép cet nincsmár

Esti fények Amiga ze... hé, mi a...?

2014.04.27. 18:00 :: Hamster

Bár a múltkor azt hittem, jó ideig az lesz az utolsó ilyen videó, addig motoszkált bennem a zsizsik, amíg úgy döntöttem, kiürítem a "to do" folderből az utolsó karácsony környéki esti felvételt is :) Egy olyan MOD-ot választottam aláfestő zenének, ami egy átprogramozott éjszaka után készült valamikor '94-ben, amikor túl sok Bachot hallgattam. A darab címe valamiért "Commodore Days" volt, ami kedvet csinált ahhoz, hogy a múltkor valaki által ajánlott OpenMPT-ben hozzáhegesszek egy oldschool chiptune intrót. És ezzel meg is indultam a lejtőn, mert akkor meg az jutott eszembe, hogy vizuálisan is meg kéne támogatni ezt a rossz poént... Másfél óra kísérletezés után ez lett belőle, kérem, elindítás előtt kapcsoljátok be a biztonsági övet ;)

Asszem, ez a legbizarrabb dolog, amit mostanában csináltam, de végre ezen is túl vagyok, foglalkozhatok mással :) A közlekedésbarátok kedvéért rövid tartalomjegyzék: 0:21-től kezdve 2-es villamosok, egy kis ködös Szabadság híd, Ik405 és S91 a Halászbástya alatt, Fényvillamos, Fénytroli, Bartók Béla út, Körtér, a szokatlanabbik vágányra félreálló 41-es Kamarán, és az egyik első Futáros 18-as.

4 komment · 1 trackback

Címkék: énblog zene commodore amiga agyhúgykő MOD csak egy videó énzene

Miből lesz a trollamos? (dr. Németh Zoltán Ádám írása)

2014.04.26. 12:00 :: Hamster

A Hamplón már volt szó az öszvér ULF-ról, valamint az olaszok félbevágott Ventottójáról, ezek mellé érdemes egy újabb olyan kuriózumot felsorakoztatni, ami szépen beleillik a 80-as évek végi, 90-es évek eleji alacsonypadlós kísérletek közé. Történetünk helyszíne Belgium, ahol a La Brugeoise et Nivelles meghatározó szereplője volt a Benelux államok villamosgyártásának. Tradicionális cégről van szó, majdnem egy évszázados villamosgyártási múlttal -  hozzájuk köthető a háború utáni európai PCC-gyártás megkezdése is, mely kocsik Hollandia és Belgium villamosüzemeinek meghatározó járművei lettek, egészen a 90-es évekig. Gyártottak PCC-ket ezen kívül Franciaország megmaradt villamosüzemei, valamint Belgrád számára is.

Nyugat-Európában lényegében a '80-as évek közepétől kezdve jelentek meg az alacsonypadlós autóbuszok, úgyhogy lassan a villamosoknál is lépnie kellett a gyártóknak. Az ekkor már a Bombardier érdekeltségében lévő cég be akart szállni a piacra, ekkor született meg egyszerre két prototípus: egy egy- és kétcsuklós autóbusz, amit a városi alkalmazhatóság miatt egysínes nyomvezetésesre terveztek (ezt hívom trollamosnak), valamint a Tram2000 villamos prototípusa. Lássuk őket fényképen!

01-BNLRV2000Brussels.jpg

02-3504_16a.jpg

A járművek hasonlósága meglepő: egy magaspadlós, 25,3 m hosszú kétcsuklós autóbusz, egy szintén magaspadlós, 18,3 m hosszú csuklós autóbusz, és egy alacsonypadlós villamos prototípus épült ugyanazon karosszériaelemekből. 

3 komment

Címkék: közlekedés villamos trolibusz technikatörténet NZA

A Gubacsi úti "skanzen"

2014.04.25. 16:00 :: Hamster

Valószínűleg én se tudnék ezekről a fura szerkezetekről, ha nem járna villamos mellettük - és még így is elég sok idő után szántam rá magam, hogy lekattintsam őket:

IMG_4996.JPG

A STRABAG Gubacsi úti telepe előtt van kiállítva két öreg gőzúthenger - legalábbis úgy sejtem, azok. Sajnos nem találtam táblát hozzájuk, így nem tudok semmit róluk, de amikor a képek készültek, úgy tűnt, vigyáznak rájuk; a lehetőségekhez - és a környékhez - képest karban és tisztán vannak tartva.

IMG_4995.JPG

Illetve hát csak gondolom, hogy még ott állnak, mert egy ideje már nem jártam arra. A szél biztos nem fújta el őket, ahhoz túlságosan robusztus jószágok :)

IMG_4991.JPG

Az útépítéshez köthető úthengereket értettem, de vajon ez a csille is ugyanoda tartozott? Vagy valami másik cég tette ezt ki a bejáratuk elé? Ki mit tud erről?

13 komment

Címkék: képek oldtimer technikatörténet gépsárkány

süti beállítások módosítása