25 éves a közlekedéses weboldalam, ünnepelgetem egy picit
Tudnivalók
Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.
toto92:
A naplemente nyugtató hatása erősebb mint amennyire megemeli az ember vérnyomását az amíg lejut oda? :D
Viccet félret... (2025.07.07. 08:26)Egyszer a leghosszabb nap is lemegy
Hamster:
@nyelv-ész: Nem "ihlette jócskán". Akkoriban mindenki tudta, hogy a négytengelyes a jövő, a divat meg az áramvonal vol... (2025.07.04. 15:33)A háborús villamos és lengyel utódai
toto92:
@Hamster: nem értek a lovakhoz, de arra tudok gondolni hogy egyrészt azért mégse mi támadtuk meg fél Európát így talán... (2025.07.04. 12:01)A háborús villamos és lengyel utódai
Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje
A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll:
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
Az utóbbi években rengeteget jártam Szegedre, azt nézni, hogy hogyan lesz a szokásos magyar szinten lepukkant tömegközlekedésből olyan, amire akár tőlünk nyugatabbra is irigyek lehetnek (én Budapestről rengeteg dolgot irigylek, az tuti!). A vonalak felújítása és a 2-es villamos megnyitása után most megérkezett a kilencedik alacsonypadlós tuja is Lengyelországból, ennek örömére kisebb villamosfelvonulást rendeztek a Hídivásár keretében. Én ugyan nem jutottam el oda, de Németh Zoltán Ádám barátom küldött képeket róla:
A 12-es kocsit a szegedi villamosközlekedés századik születésnapjára építették - replikaként, mivel az eredeti járművekből egy se maradt fenn. Az egyik legérdekesebb jármű az országban, mivel az eredetileg Győrben gyártott típus meglehetősen másképp nézett ki, mint a budapesti eredetű villamosok. A kép szerintem különösen szép a háttérben látható fasor, és a kocsi alatt látható füvesített pálya miatt.
2009-ben a nyíregyházi mellett a másik nagy közforgalmú keskeny nyomközű "hálózat" egyik vonalát is be sikerült utazni: két óra negyven (a valóságban talán kicsit több, de messze nem annyival, mint Balsáig és vissza) perc zötyögés Kiskőrös és Kecskemét közt... Aki azt gondolja, hogy vasútellenes vagyok, vagy azzal a prekoncepcióval tud csak a témához állni, hogy egy "elkényeztetett városi hülyegyerek elmegy vidékre és fikázza az ottani dolgokat" jellegű videót lát, az inkább ne is nézze meg:
Egyébként nem is tudom, mi volt a szomorúbb: hogy a fél kocsi méretű utastér (a másik fele poggyásztér volt, de nem azért, mert olyan sokmindent szállítottak volna ott) az egyetlen egy szál kocsin se telt meg, hogy egyszer egy párhuzamos föld(=homok)úton kielőzte a vonatot egy traktor, vagy az, hogy a végállomáson rögtön három mozdonyt is láttunk mozogni. Ebből kettő kellett (?) az 1-1 vonathoz, a harmadikat meg odaadhatták volna a nyírieknek, akiknél már alig volt működőképes gép a végén. Kicsit többet kellett volna tolatgatni, de némi spórolás ráfért volna az üzemre szerintem, mert az biztos, hogy az eladott jegyekből nem ment nekik olyan fényesen :-/ A vágányállapotokról meg csak annyit, hogy a nyíregyházihoz hasonlóan ez a vasút is hamarabb becsukta magát, mint tervezték: az utolsó előtti napon a kiskőrösi ágon kisiklott egy vonat, ezért ott már az utolsó napon pótlóbusz ment.
Az igazán érdekes kérdés persze az, hogy ez a vasút vajon valaha működött-e jól. Mert a nyíregyházi igen, 80 éve az egy korszerű üzem volt. Ez itt viszont már az 1929/33-as gazdasági válságban megnyekkent gazdasági vasútként, akkor találták ki a bugaci turistaüzemet. A kiskőrösi vonal pedig eleve a második világháború után épült, jó kérdés, hogy vajon elég körültekintően tervezve-e. Mindenesetre 2009-ben rettentő lehangoló volt az egész, és még a nyíregyházinál is célját vesztettebbnek.
A múltkori, szlovák gőzösös miniparádé többi résztvevője is körbeforgott a közönség előtt. Sajnos a 242-es áramvonalas gőzös hidegen szerepelt - valaki nem tudja, nem is lehetne befűteni, vagy "csak" drága lett volna?
... a hajó meg a hid'át :) Ez csak egy "szünetjelzés helyett" fotó, abbéli örömömből kifolyólag, hogy van ilyen képem - azt hittem, nincs, de úgy néz ki, valamikor véletlenül elcsíptem egy ilyen fuvart, és utánakattintottam egyet:
A képen a Chuck Norris híd egy darabja látható, a sok hajó közül sajnos csak a Sopront ismerem fel.
Úgy tűnik, a prágai oldal nem kelt nagy visszhangot, úgyhogy gyorsan bedobok valamit ide a blogba, hogy akinek szombaton ugyanúgy nincs kedve semmit csinálni, mint nekem, és ugyanúgy össze-vissza kattintgat a neten, mint én, itt is találjon valamit :)
A múltkori gőzmozdony sokaknak tetszett, többek közt nekem is, úgyhogy újravágtam pár régi, fényképezőgéppel készített videót, olyan jelenetekkel, amik akkor kimaradtak. Ráadásul most jobb minőség is lett, persze sajtból nem lehet várat építeni:
A felvételek a 2009-es "Közép-Európai Gőzmozdony Grand Prix"-n készültek, és egy részüket annak idején feltöltöttem, de most 100%-kal hosszabb a videó, és 30%-kal több képbe lógó fejbúbot és kezet tartalmaz ;)
A tavaszi prágai kiruccanás nem a villamosokról szólt, de azért valahogy egész sok tömegközlekedést bele sikerült szuszakolni a programba. Most pedig itt az ideje a képes élménybeszámolónak - villamos, egy kis busz, még villamos, egy pici metró, még több villamos, alacsonypadlós Bézé, meg még egy kis villamos:
Ügyrendi javaslatom lenne: játsszunk megint egy kicsit a múltkori képmutogatós-találgatós stílusban! Én mutatok egy képet, ti kitaláljátok, hol készült - vagy elmondjátok, mi jut róla eszetekbe.
Update: Leszedtem a kitakarásokat a képekről. Találgatni így már nem annyira izgalmas, de sztorikat, emlékeket továbbra is szívesen olvasnék a képek kapcsán :) Ja, és nagyon kérem, hogy senki se törölje a képekről a készítő nevét, és pláne ne tegye rá a saját vízjelét, mint ahogy több facebook csoport is rendszeresen megteszi!
A korábbi hasonló bejegyzésekből úgy tűnik, hogy sokak maradandó emléke a középbejáratú kocsi, melyből az utolsókat a nyolcvanas évek elején selejtezték. Ebből a fajta, igencsak jellegzetes kocsiból régen volt távkapcsolású motorkocsi, ikerkocsi és pótkocsi is - a képen utóbbiból látunk egyet. Sajnálatos módon bár egy ilyen meg lett őrizve, a felújítása eddig elmaradt, így egyelőre csak az ehhez hasonló fotókon gyönyörködhetünk benne. A háttérben az út szélén látható épületeket már ne keressük - viszont a templomtorony így is elárulja, hol vagyunk.
... ja nem, csak Bahnhofsgastwirtschaft. De túlburjánzó német összetett szavak nélkül is érdekes látvány egy ilyen tábla - ez az "ittasellátó" négy nyelven, szinte tökéletes állapotú zománctáblán hívogat:
Mindig azon gondolkoztam, hogy szép, hogy kiírják ennyi nyelven, de vajon mit tudnának kezdeni egy orosz, egy német, egy angol vendéggel? És főleg mit tudtak volna kezdeni akkor, amikor ezek a táblák fénykorukat élték? Egyébként érdekes, hogy amíg a vasúti kocsikban az angol feliratok nem voltak jellemzőek - volt helyette francia és olasz (az orosz ugye magától értetődő volt), itt a valóságban is gyakran használt nyelveket választottak. Volt erre valami előírás, tehát ezek központilag előírt feliratú táblák voltak, vagy az Utasellátó jobban tudta, milyen nyelven érdemes hirdetni magukat?
Ez megy most