25 éves a közlekedéses weboldalam, ünnepelgetem egy picit
Tudnivalók
Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.
nyelv-ész:
@Hamster: Ne add fel a minőséget a mennyiségért. Ez nem a marxizmus-leninizmus, hogy a mennyiségi mutatók átcsapjanak ... (2025.07.20. 14:21)Szép hajók, jó hajók... meg az új katamaránok :)
Hamster:
@gigabursch: A nézettségi számok is elenyészőek. Legtöbbször szó szerint napok kellenek, mire a százon túljut egy-egy ... (2025.07.20. 10:46)Szép hajók, jó hajók... meg az új katamaránok :)
Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje
A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll:
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
Mivel erősen hipochonder vagyok, megjelenésekor azonnal rákattintottam és elolvastam a címben szereplő hírt. Jolán parancsnok sajnos felületesebb volt.
(Hogy ki mennyi idő alatt jön rá, miről van szó, az megmutatja azt, hogy ki mennyit utazott, vagy ha akarom, akkor azt, hogy mennyire piás típus:)
Most egy olyan modorosság következik, amit normál esetben nem szeretek: utólag "fekete-fehéresített" digitális fotó. Hogy mégis ilyenre fanyalodtam, annak három oka van: 1. a fotótéma nappal szemben volt, ezért a kép rosszul sikerült (ahonnan jól nézett volna ki a beállítás, még szembebben volt) 2. pár nappal korábban vettem meg a fényképezőgépet, és még nem igazán tudtam kezelni, emiatt a kép még az előző pontban sugalltnál is rosszabbul sikerült 3. ennek ellenére sajnáltam volna letörölni a képet, és úgy gondolom, másnak is tetszhet Persze nem véletlen együttállásról van szó, hanem a királyréti kisvasút napján a dunakanyari MÁV-os nosztalgiavonat átvonulásának idejére az aluljáróhoz tolatott kisvasúti nosztalgiavonatról. Azaz a kép egyátalán nem egyedi, hisz volt még pár vasútbarát a közelben. A gyerekszállító Robur, na, az viszont tényleg véletlenül járt arra, ráadásul a következő pillanatban ki is kanyarodott a képből, szóval örülök, hogy végül kattintottam egyet :)
Igazából én se értem, hogy olyan vacak időben, mint most vasárnap volt, alvás helyett miért választottam inkább a Dráva utca rakparti lehajtójánál való ácsorgást, de mégis ezt tettem. Itthon még csak borúsnak tűnt az idő, ott viszont már esett is, úgyhogy nem sok jóra számítottam. Nevezett hely az egyik olyan a városban, ahonnan a pénzesebb érdeklődőket a Hungaroringre szállító helikopterek indulnak, és valóban, régebben több repülőszerkezetett lehetett itt látni a futam idején, mégis egész jól elszórakoztatott a fel- és leszállások figyelése.
Pár éve még MD500-asok és Mi-2-esek csinálták a légitaxit, most egy kategóriával talán könnyebb gépek karcolták az alacsonyra lógó felhők alját - mint például ez a Robinson R44-es, mely festését tekintve elég jól passzolt a háttérben látható Combinóhoz :) Rajta kívül még három másik gép ingázott Mogyoród és a dunaparti kockakövek közt:
Sajnos nem minden gép illett annyira a szürke felhőháttérhez, mint az előbbi sárga-fekete R44; a HA-EUR lajstromjelzésű Eurocopter "Colibri" például legtöbbször csak fekete foltnak tűnt a sötét háttér előtt. Pedig milyen klassz háttérről beszélünk!
Nemrégiben összefutottam egy újfajta áramszedő prototípusával az 1-es villamos egyik Tatra szerelvényén:
A konstrukció a véletlenül arrajáró nagysegélykocsi személyzetének érdeklődését is felkeltette. Náluk létra is volt, úgyhogy egészen közelről megnézték:
(Persze ez mind hülyeség, de ez a két kép valamiért kimaradt a múltkori életképek közül, és mindenáron el akartam sütni őket valahogy - különösen a szépséges Csepel D754-es miatt:)
Lassan húsz éve már, hogy rákattantam az esti (talk)show-kra, asszem Jay Leno-val. Aztán Conan O'Brien jött, közben néha egy kis Harald Schmitt, aztán a teljes más stílusú, viszont sokkal pergőbb Stefan Raab-féle TV Total. Aztán nagyjából leszoktam a tévéről, és csak ami a neten elérhető, és az érdeklődésembe is belefér, azt nézem, időnként. Már egy jó ideje gyakorlatilag csak Craig Fergusont bírom ki - valahogy ez a kötött formátum ellenére is mintha más lenne, mint az összes többi ilyen műsor. Nemrég aztán elkezdett leesni, hogy ez a skót fickó nem kicsit Doctor Who-rajongó, és mivel a mostani évadokat már Amerikában is nagyon nyomja a BBC, egyre többször szót is ejt erről. Tegnap aztán Matt Smith (a mostani Doktor) volt a(z egyik) vendég, és úgy tűnik, nem csak vicc, hogy Craig rosszfiú akar lenni egy rész erejéig. Mondjuk mikor lehet őt komolyan venni, de azért ütős lenne, az tuti :)
Az is igaz, hogy Neil Gaiman nemrég megírta a DW valaha volt egyik leghangulatosabb és legaranyosabb részét (The Doctor's Wife), tehát volt is miért beszélni erről. Szóval a kérdés tulajdonképpen az, hogy miért nem még ennél is népszerűbb a Who mindenfelé :)
Egy időben ha a budapesti villamosbarát budapesti típusokkal akart nosztalgiázni, Szegedre kellett mennie, mert ott voltak Bengálik, 1500-asból kialakított munkakocsik és Füzesi-acélvázasnosztalgia ikerkocsi. Egy ideje azonban már azért járok oda, hogy a tömegközlekedés fejlesztését nézzem irigykedve. A vágányhálózat nagy része megújult, az áramellátás is, Bengálik csak vágányzáras rövidítések idején járnak (például most nyáron), és valahol Lengyelországban már valószínűleg építik a leendő alacsonypadlós tujáikat. Emellett nemrég meghosszabbodott a 8-as troli, indult egy 19-es, amiről nem is hallottam sehol, és úton van a 10-es busz trolival lecserélése is. Emellett célegyenesben van a 2-es villamosvonal építése, ahol többek közt kilométerszámra lesz füvesített vágány. Ha Budapest arányaiban hasonló tempóban fejlesztene, akkor a bécsiek járnának ide irigykedni, és nem mi oda :-/
Nemrég azon gondolkodtam, vajon láttam-e valaha egyszerre üzemelni a BKV két dízel-villamos kismozdonyát, a 41-est és 42-est. Mert valamiért az rémlett, hogy hol az egyikkel tolattak Szentendrén a múzeum körül, hol a másikkal, de egyszerre nem. Aztán belebotlottam pár fényképembe, amik szerint nem csak hogy dolgoztak egyszerre a közelmúltban, de még én is utaztam az általuk vontatott nosztalgia vonattal a Margit híd és Szentendre közt:
Gyorsan felejtek :-/ Pedig ezeket a jószágokat az átlagosnál jobban bírom: ha elfogadjuk Jazzcool barátom állítását, miszerint a kötöttpályás közlekedésben is értelmezhető a "cukiság" fogalma, akkor ezek a kis kéttengelyesek biztosan cukik :)
Aki azt hiszi, hogy a Bartók Béla úti villamosok extrém sűrűn járnak, aki azt hiszi, hogy a bécsi villamosok gyorsak és kényelmesek, aki azt hiszi, hogy látott már igazán színes villamosüzemet, az menjen el Bázelbe, és gondolja át mindezt :) Lehet, hogy az elmúlt héten beszúrt zürichi videókon klassz dolgokat láttunk, de Bázel valahogy rá tud tenni még egy lapáttal arra. Emelkedők itt is vannak (ha a BKV-t bázeliek üzemeltetnék, a 16-os busz helyett valószínűleg villamos járna fel a Várba:), elágazások is, csak valahogy még flottabbul megy minden. És még csak nem is csikorognak úgy az ívekben a kerekek...
Egyébként a videón nem a reggeli csúcsot látjuk. Az meg már végképp észveszejtő, amikor az érzésre nyolcvan-kilencvennel rohanó tuja egy megálló erejéig áthalad Franciaországon (persze nem hosszában, csak egy kis csücskön át, na, de akkor is:). Perpillanat egyébként egy Németországba áthaladó szakasz is épül, illetve valószínűleg lesz egy másik francia vonal is. A járművek mindenféle sorrendben csatolhatósága mellé pedig már tényleg csak hab a tortán, hogy a különféle színű villamosokat két külön cég üzemelteti: a sárgákat a BLT, a zöldeket pedig a BVB. És mégis minden tökéletesen együtt tud működni! Ráadásul maga a város is nagyon szép, messze nem csak a közlekedésbarátoknak tudom ajánlani...
Az időről-időre más-más néven futó, néha változó profilú szolnoki repülőtiszti főiskola egykori házi gyűjteménye az utóbbi években megint fejlődni kezdett. Bár nyilván lenne helye további beruházásoknak, a korábbi látogatásokhoz képest bővített kiállítási anyagot, illetve - végre! - egy kisebb fedett csarnokot is találtam az immár ingyen látogatható múzeumban:
Ez megy most