Pár napja a városban felbukkanó ipari szállításokról láttunk néhány képet, most következzék egy-két BKV-s fuvar, nem kevésbé érdekes járművek elmúlt pillanatairól!
Ha csak simán megkérdezném, hogy "a Budapest-Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút 1912-ben gyártott, eredetileg 2-es számú, "szolgálati járat" feliratot viselő motoros fedett teherkocsiját hol látjuk a fentebbi képen", akkor egyrészt sokan megkérdeznék, hogy mi bajom van, másrészt viszont aki az elmúlt harminc évben nőtt fel, lehet, hogy nem is tudná megmondani.
Így talán már kicsit ismerősebb, nem? Hm, bárcsak ma is a Nyugati - leánykori nevén Berlini, majd Marx - térig járna a 49-es villamos! A jobb oldali UV motorkocsi már nincsen meg, de a kis tehermozdony - melynek egyébként "Zoli" volt a beceneve - még igen: a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban.
Ugyanezt a HÉV mozdonyt látjuk, ezúttal a Ceglédi és az Üllői út sarkánál - így első pillantásra az első teherkocsiban összetört áramszedők vannak. Egyébként ennek a képnek is van "villamosilag" némi érdekessége, vajon mi az?
A legklasszikusabb budapesti "tehervillamos" típus azonban a régi idők sokszínűsége mellett is a "Muki". Belőlük 1926-ban negyvenet rendelt a BSzKRt. A dizájnosnak még ellenfényben sem mondható szerkezetet a Roessemann & Kühnemann szállította, a villamosberendezéseket és fékeket a közlekedési vállalat maga szerelte be, főként bontott anyagból.
A kocsikat sokszor átépítették az évek folyamán; talán a fentebbi képen a második, pályaszám nélküli, meglehetősen kopott példányt is éppen felújítani viszik a kelenföldi műhelybe? Néhányuk azonban a sima generálozásnál jóval komolyabb felújítást kapott: kettőből síncsiszoló lett, néhányból pedig hóseprő. Előbbiből már csak a múzeumban látni egyet, utóbbiak azonban néha ma is láthatók.
Az utóbbi időben lett (szerencsére) újra szokás, hogy építkezéseknél gumikerekű jármű helyett Mukival szállítanak sínszálakat, kúszóváltót, pedig régen alapvetően ezt a célt is szolgálta a jókora flotta. A fentebbi képen egyébként a Villányi útról a Bartók Béla útra kanyarodó vágányok részleges bontását láthatjuk - ide néhány éve építettek megint síneket, ezúttal a Fehérvári út felé.
Két kedvenc képem következik, harapható sűrűségű "hetvenes évekbeliséggel": a Fiumei utat akkor éppen Mező Imre útnak hívták, de a közúti forgalom a mainak töredéke volt csak. A háttérben látható Barkas társai még néha láthatóak, de ami még fontosabb, még megvannak a szecessziós jellegű felsővezetéktartók is - bár sajnos már csak itt. Vigyázni kellene rájuk, esetleg utángyártani! Őszinte örömömre a képen látható, 7039-es pályaszámú Muki is megvan még, vidám légsíp-jelzései majd' minden héten hallhatók itt-ott a városban. Rajta kívül már csak öt másik üzemel (7033, 7038, 7040, 7045, 7061), plusz van egy - már használaton kívül - Debrecenben, és egy a kőbányai sörgyárral szembeni roncstelepen, az utcáról is láthatóan.
Reggeli csúcsforgalom a Thököly úton, benne csuklós Ikarus - amiből még ma is akad itt -, és villamos - amiből már sajnos nem. Sokkal többet nem tudok hozzátenni ehhez a képhez, csak szimplán nagyon tetszik. Remélem, nem csak nekem :)
Köszönetet szeretnék mondani a fotósoknak: Tim Boric-nak, Peter Haseldine-nak és Ernst Plefka-nak!
Ez megy most