A világ egyik legnagyobb villamosüzemének - tudniillik a berlininek - árnyékában működik néhány extra kicsi is: a woltersdorfi, a schöneichei, illetve a strausbergi csak kőhajításnyira van a német fővárostól. Érdekes módon az első kettőt többször is meglátogattam, de még a fővárostól távolabb eső Buckow-ba is elmentem egyszer, viszont képtelen voltam rávenni magam arra, hogy felszálljak a Strausbergbe tartó S-Bahnra. Egészen idén nyárig:
Az S-Bahn említése sejteti, hogy - akárcsak Woltersdorf és Schöneiche esetében - ez a villamosvonal is azért épült, hogy egy tehetősebb várost összekapcsoljon a fővárosból érkező nagyvasúttal. Eredetileg természetesen nem is villamos volt, hanem gőzüzemű vasút, aztán 1921-ben átépítették, új útvonalon, villamosítva. A régi nyomvonal is megmaradt, de csak a teherforgalom használta, 1926-ban pedig észak felé hosszabbították a "fővonalat" - ez volt a "hálózat" legnagyobb kiterjedése. Utóbbi hosszabbítást 1970-ben felhagyták, és a vonal maradéka is csak a "KGST olajválságnak" köszönhetően menekült meg 1980 körül. Az energiahordozók drágulása akkoriban olyan komoly hatással volt az NDK-ra, hogy több városban is teherkocsikat építettek régi járművekből, csak hogy spóroljanak a kőolajjal; ilyen körülmények közt nem lehetett buszra cserélni a síndöcögényeket! Strausbergben egyébként - ahogy már említettem - a teherszállítás mindig is az üzem részét képezte, jelentősége csak a rendszerváltás környékén halványult el; a nagyvasúti kapcsolatot végül a 2000-es évek közepén szüntették meg.
„Ste22vorstadt140804“. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons
Hogy nem sok kedvem volt eljönni ide, abban nagy része volt annak, hogy az egyetlen vonalon (szerintem) minimális szexepillel rendelkező Tatrák jártak (pontosabban van nekik egy exótájuk is, de annak az elcsípéséhez szerencse is kellett volna). 2011-ben a miniüzem meglepő lépésre szánta el magát: a berlini Flexity beszerzéshez csapódva vett magának két alacsonypadlóst - ezek még kinézetben is fővárosi társaik hasonmásai, annak ellenére, hogy a strausbergi vonalat nem a berlini közlekedési vállalat, hanem a helyi önkormányzat üzemelteti. Némileg talán meglepő módon az új járművek miatt hirtelen érdekesebbnek tűnt számomra Strausberg - az ilyen kis üzemek általában a megszüntetés rémével szoktak harcolni, nem vadonatúj villamosokat vesznek!
Az egyvágányú, kitérőkkel üzemelő vonal alapvetően érdekes is lehetett volna - főleg az erdőszéli kisvárosi környezetben surrogó alacsonypadlóssal - de sikerült kifognom az év valószínűleg legesősebb napját. Mivel a hat kilométeres viszonylaton összesen két kocsi ingázott, a fotózásról hamar lemondtam, és inkább visszamentem Berlinbe, S-Bahnból nézni a monszunt...
Sajnos volt valami, amit emiatt nem is tudtam kipróbálni: a felsővezetékes (!) kompot, amihez hasonló talán már nem is működik másutt Európában. Ez a villamos végállomásától alig száz méterre indul - már amikor indul. A fentebbi képen a szögletes világos paca a komp - a felsővezetéket talán mindenki megtalálja magától :)
„DEU Strausberg COA“ von Unbekannt konvertiert, bereinigt und tw. neu erstellt Gunnar Offel enthält File:Brandenburg_Wappen.svg - http://service.brandenburg.de/lis/detail.php?template=wappen_text_d&id=17043. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons
És ha már figyelemfelhívó célzattal ezt a bugyuta címet adtam a bejegyzésnek, illik megmagyaráznom, miért tettem: Strausberg címerében egy struccot láthatunk. Ez nem csak azért furcsa, mert Brandenburg tartomány - többek közt - faunájában sem hasonlít mondjuk a Kalahári-sivatagra, hanem mert a "strucc" szó németül nem Strausnak, hanem Strauß-nak íródik. Akárcsak a hasonlóképp állatnevesített Berlin esetében, itt is egy szláv szó alakult át németté: a "babhüvely" jelentésű strutch vagy strutz valószínűleg a város melletti tóra utalt. A "berg" meg hegyet jelent, ez legalább majdnem biztos ;)
Források: német Wikipedia, berliner-bahnen.de, stadt-strausberg.de, spvd.cz/index.php/nemecko/strausberg
Ez megy most