A sok cseh és szlovák bejegyzés után most ismét osztrák földre lépünk. A Ferdinánd császár Északi Vasutat az 1830-as években kezdték építeni Bécs és az északi iparterületek: a vítkovicei vasmű, a bochniai sóbányák, illetve úgy általában Morvaország és Dél-Szilézia összekötésére. Útközben betértek Brünnbe (Brno), Olmütz-be (Olomouc), érintették Mährisch-Ostraut (Ostrava), Oderberget (Bohumín), Sziléziában pedig más vasutak pályájáinak igénybevételével Krakkót is elérték. A neveket azért írtam németül is, hogy érzékeltessem, a vonal akkoriban végig osztrák területen futott, bár a krakkói kapcsolat 1856-ig az említett idegen vasutak pályáin, azaz Poroszországon át volt csak meg. A nyereséges magánvasutat 1906-ban államosították, az első világháború után pedig már Severní dráha Ferdinandova néven emlegették.
Von Pechristener Austria location map.svg: Lencer - Eigenes Werk Map was created using: Open Street Map Austria location map.svg for location map, CC BY-SA 2.0, Link
Az ezután hivatalosan csak Bernhardstalig tartó Nordbahn szerepe jelentősen csökkent, a második világháború után pedig még kevesebb szükség volt rá, hiszen a Vasfüggönyön csak kevés vonat haladt át. A visszaesés annyira látványos volt, hogy a harcok során megsérült bécsi Nordbahnhofot, azaz az addig a távolsági forgalom szempontjából fontos Északi pályaudvart helyre se állították - helyette húzták fel '59-ben a helyi és régiós forgalom számára az addigi Praterstern megállónál a Wien-Nord, majd Wien Nord Praterstern néven ismert pályaudvart.
A rendszerváltás után ismét nőtt a forgalom; manapság elsősorban nemzetközi járatokat, Prágáig járó Railjeteket és Břeclavba tartó emeleteseket látni a tehervonatok mellett. Ez az EC a fenti képen például Lengyelországba tartott - az utolsó kocsi a festése alapján korábban valószínűleg a Berlin-Varsó Expresszen közlekedett.
2014 óta a cseh vasút is járat Railjeteket, nekem pedig még egy darab fotóm se volt a kék szerelvényekről, úgyhogy nagyon vártam, hogy jöjjön egy. Jött is, csak sajnos osztrák mozdonnyal, ami nem igazán nézett ki jól. Aztán jött a másik irányból is... egy ugyanilyen :-/
Ahhoz képest, hogy a 380-as sorozatból tudomásom szerint csak 20 darabja van a ČD-nek, errefelé körülbelül ez a leggyakrabban látható gép; a végén már untuk, hogy állandóan ilyen jött. Az viszont érdekes, hogy a vonatot a képen a "rossz" oldalon látjuk, mert a többi vonat a szokásos "jobbra hajts" szerint jött. Biztos kielőzött valami lassabbat. Furcsa egyébként, hogy a sok helyütt nyílegyenes vonalon nagyrészt 120 km/h a legnagyobb sebesség, és csak egy rövid szakaszon lehet száznegyvennel menni.
Biztos mindenki meglepődött volna, ha nincs ehhez a bejegyzéshez is videó :) úgyhogy itt van két percnyi mozgókép. Helyenként nagyon szép fények voltak, viszont a szél eléggé cibálta az állványt, úgyhogy nemsokára továbbindultunk Břeclav felé.
Forrás: német Wikipedia
Ez megy most