A múltkor írtam pár sort a vasútbezárás kapcsán, ezt most folytatnám, mert talán nem sikerült kellően árnyalnom a témát. De előtte nem bírok nem fintorogni egy keveset azon, hogy a(z egyik) mozdonyvezetői szakszervezet már megint sztrájkolni akar. Most éppen a vonalbezárások miatt:
"A Mozdonyvezetők Szakszervezete kétórás sztrájkot hirdetett október 25-re. A vasutasok így tiltakoznak 21 vonal megszüntetése ellen." / Index /
Nyilván az a megoldás a vonatok nem közlekedtetése ellen, ha másutt se mennek a vonatok. Mert ők szolidárisak. Ami szép, csak nem tudom, hogy miért akarják erre a szolidaritásra rákényszeríteni az összes többi utast is. Az tuti, hogy a fővonalakon még egy kétórás munkaszüneteltetés is többször annyi embert érint, mint ahányat a fenyegetett mellékvonalak bezárása, de szerintem az együttérzést nem lehet kikényszeríteni, és az, hogy csütörtökön X.Y. ceglédi lakos majd nem ér be Zuglóba melózni, az semmit sem fog a kőrösnagyszakáliak helyzetén változtatni. De mindegy, ezt a vasutas logikát én nem fogom megérteni, nyilván bennem van a hiba.
Naszóval Bozon kolléga rámdörrent a szájbertérből, hogy nem szabad megszüntetni a meglevő vasutakat, mert az a jövő alapja (remélem nem haragszik, hogy idehozom a témát, de olyan jót levelezgettünk erről). Mert a vasút "szépen tervezhető, hatalmas kapacitás", ami nagyfokúan automatizálható. Ami tényleg igaz. Csakhogy a mellékvonali hálózat perpillanat nem ilyen. És nem arról van szó, hogy a nagyfokú automatizálás helyett dróton rángatott jelzők vannak (vagy még az se, mint Újszeged és Szőreg környékén, ahol halvány gyanúm szerint emiatt kell a vonatnak kb. 5-10 km/h sebességgel száguldoznia), meg kézzel tekert sorompók, hanem hogy a mellékvonalak igen nagy százalékát nulláról kéne újjáépíteni ahhoz, hogy versenyképesek legyenek. És nem elég pusztán a sínanyagot kicserélni (éljenek a százéves resicai és diósgyőri sínek!), meg az aljzatot átrostálni. Sőt, az ívkorrekció is kevés lenne, pedig már ez is szép summába kerülne. De ha vicinálisokról van szó, akkor igazából ezeréves telekhatárokat kerülgető, a nevüket adó településtől jelentős távolságban levő állomások tömkelegéről beszélünk, amelyek az ötvenes években még megfeleltek a népnek, de ma már nem! Mert tök jól hangzik, hogy Aggteleknek és Jósvafőnek van vasútállomása, csak az a baj, hogy nevezett vasútállomás (mely egyébiránt a tornanádaskai vonalon található) tizenvalahány kilométerre található a barlangról híres településektől (képzelem, hány figyelmetlen tanár szivatta meg már meg akaratlanul az osztályát osztálykirándulás alkalmával ezzel...). És tök jól hangzik, hogy Makóról vonattal be lehet jönni Szegedre, csak a vonatozás véget ér Újszegeden, ahonnan a belvárosba eljutni még némi plusz idő, míg a busz rögtön több helyen is megáll odabent.
Persze állítólag minden csak a jó menetrenden múlik. Kérdés persze, hogy ez tényleg így van-e, vagy az embereknek esetleg mégis mindegy, hogy miből (vasból vagy gumiból) van a kereke a járgánynak, ha egyszer a vasúthoz ki kell gyalogolni, míg a busz megáll a kocsmánál, a művháznál és a közértnél is. Vagy hogy mondjuk az ipolytarnóci vonal mentén lakók mit érnek egy sokkal gyakrabban menő vonattal Balassagyarmatra, ha egyszer ők Salgótarjánba akarnak menni.
Vagy ott van mondjuk az, hogy Mohácsra a vonat Pécsről megy - Villányon át. Ami érthető, hiszen ezt a vonalat azért építették anno dacumal, hogy a Pécsett bányászott szenet a dunai hajókra átrakják. De kérdés, hogy Mohácsról mindenki Pécsre akar-e menni, illetve onnan vonattal akar-e továbbmenni, és nem mondjuk inkább Szekszárd felé tennék azt, Bátaszéken át - amerre viszont nincs vasút (bár egyszer elkezdték építeni, de nem lett belőle semmi). Persze most csak hasamra ütve írom ezt, nem vizsgáltam meg a mozgásokat és igényeket. Ezzel együtt, ha nem elég kihasznált a meglevő vasútvonal, akkor lehet (mondom: lehet, elképzelhető, stb), hogy azért, mert nem erre van igény. Hasonlóan Paksra is van vasút, az emberek jobbára mégis busszal mennek oda. Sőt, én még Szekszárdra is azzal mentem, amikor ott volt dolgom, pedig nem szeretek túl sokat buszon ülni. De egyszerűen gyorsabb volt és kényelmesebb, mint a lassú és büdös vonat. Nem lehet, hogy vasútra szorítani az embereket bizonyos kapacitás és körülmények közt pont olyan értelmetlen, mint vonat helyett buszra kényszeríteni őket másutt? Én például szívesen mennék vonattal Veszprémbe, de utálom, hogy kiraknak a semmi közepén, aztán a végén csak busszal mehetek be a városba. Akkor miért ne direktbe menjek azzal? Még az életképesnek bizonyult esztergomi vasútvonalon (bár azt azért tudjuk, hogy nem Esztergom miatt lett életképes, hanem elsősorban a Budapest elővárosaként funkcionáló pilisi települések miatt) is idegesítő, hogy a vonattól még mennyit kell gyalogolnom, mire beérek a belvárosba!
Erre mit olvasok? Hogy Kisszénás és Kondoros közt azért tartanák meg a vonatot, mert "nincs a sínekkel párhuzamos út, amin a busz járhatna". És ha az emberek nem akarnak a sínekkel párhuzamosan buszozni? Csak mert már most se vonatoznak arra! Még a kimondottan vasútbarátnak nevezhető vasutallomasok.hu weboldalon is azt írják, hogy csak egy utas volt az itt közlekedő vonaton - maga a leírás készítője. Ami egybevág mások elbeszélésével, és a hivatalos utasszámlálásokkal. De sebaj, mi olyan okosak vagyunk, hogy csak a párhuzamosságra izgulunk: csak azt nézzük, hogy mi megy ugyanarra, nem pedig azt, hogy az emberek merre mennének! És ha ezt a vonalat megtartjuk, akkor már nyilván meg kell tartani a kiindulási pontját, Kisszénást érintő 125-ös vonalat is, Szarvas és Orosháza között. Így lehet az átlagos egy utas per vonat miatt a közvetlen hat kilométeren túl még negyven további kilométert fenntartani, gratulálunk hozzá...
Tudom, egyszerű azt kívánni, hogy csak a meglevő mellé épüljenek új dolgok, de én azért jobban örülnék, ha nem folyamatosan csak elmúlt korok megörökölt struktúráinak megőrzéséről beszélnénk, hanem arról, hogy mi lenne a jó _ma_. Akár valami teljesen más, akár csak a meglevő átalakítva. Vagy az tényleg értelmes hozzáállás, hogy "ha nem épül azonnal jobb, akkor maradjon meg a rossz, csak azért, mert az már megvan"? Például csak azért járjon Pécs és Pécsvárad közt vonat, mert régen is ment - igaz, akkor még egészen Bátaszékig? De az már elmúlt. Szerintem vagy legyen végig értelmes vonal, vagy csak annyi maradjon meg belőle, ami még Pécs elővárosi forgalmához kell, a maradék 20 utas/vonat-os szakaszt meg felejtsük el. Mondjuk nekem hasonlóan fura a Lakitelek-Kiskunfélegyháza és az Aszód-Vácrátót vonal személyforgalma is, igaz, utóbbinál legalább a (vélhetően nem a "hatalmas" személyforgalomra kiépített) villamosított pálya megmarad, ha jár rajta valami. Bár ez szerintem nem épp egészséges környezetre valló ok egy vasútvonal üzemeltetése mellett :-/
Az imént belinkelt írásban van szó arról is, hogy megmaradna az Újszeged-Mezőhegyes vonal. Ez jó hír, de könyörgöm, akkor kezdjenek vele valamit, hogy alternatívája legyen az életveszélyes 43-as útnak! Mert ha jelen állapotában megmarad, azzal ugyan egy fél utast se fognak a közútról elszipkázni - márpedig a megmaradásnak csak akkor van értelme, ha ezt elérik!
Ez megy most