Közismert, hogy rossz fizikai kondíciónk a legfőbb oka Európában kirívóan alacsonynak számító várható életkorunknak. Ez ellen több fronton is folyik a harc: a gyerekeket az iskolák összevonásával járó plusz utazásokkal motiválják mozgásra, a nyugdíjasokat pedig tömegdemonstrációk szervezésével (különös tekintettel a vitálkapacitás növelésére alkalmas fütyülésre, illetve a gerinc és a felső végtagok vérkeringését elősegítő transzperens-lobogtatásra). Az autózók megmozgatására sajnos még nincsen akcióprogram, ellenben a gyalogosok ma már egy utcasarkot sem tudnak megtenni komoly mozgáskoordinációs gyakorlatok végrehajtása nélkül. Eleinte a kutyagumik átugrását gondolták eszközül használni ehhez, de aztán rájöttek, hogy a gépjárművek vezetőinek bevonása sokkal komolyabb eredményt tud hozni.
A fentebbi képen a kezdőgyakorlatot láthatjuk: itt egyszerűen ki kell kerülni a zebrán felejtődött autót (a félreértések elkerülése végett a képeken érdemes a gyalogosok jelzőlámpáját nézni, mely mindhárom esetben zöldet mutat). A közlekedési titkosrendészet autósok ezreit képezte ki ilyen gyakorlatok levezénylésére, őket arról lehet felismerni, hogy sötét, lefóliázott ablakú kocsikban ülnek.
A következő lépcsőfokot az jelenti, amikor a zebrán nem statikus akadályt képző gépjárművek vannak, hanem mozgók: a kereszteződésben bennmaradt autók az útjukat keresztező (keresztezni akaró) társaik elől próbálnak elmenekülni. A képen egy újabb kiképzőkocsit is láthatunk (sötét kocsi, fóliázott ablakok), a mögötte látható két gépjármű vezetői ellenben önkéntesek, akik társadalmi munkában fejtik ki kondíciójavító tevékenységüket.
A gyakorlatok csúcsát az akadályfutás jelenti, melynél nagyobb járművekkel blokkolják a gyalogosan átkelni szándéközók útját. A tapasztalatok szerint ennél a gyakorlatnál a korábban a szolnoki zöldsapkásoknál ("green barett") szolgáló ex-kommandósok, és babakocsit toló anyukák érik el a legjobb eredményeket. Képzelhetjük, hogy az egészségügyi kormányzatnak mi pénzbe telhet az erre a célra szolgáló kamionok és teherautók bérlete, de a cél nemes, és a siker egyértelmű: a budapesti gyalogosokat a világ bármelyik problémaövezetébe ledobhatnák, és ott is képesek lennének a túlélésre!
Ez megy most