Újra elkezdődött a folytatás: előbb arccal a vasút felé, de mivel nem jön vonat, így hát inkább arccal a buszok felé. Mert az legalább jön, mi több, a Volánok plusz buszokat állítottak forgalomba. Ami persze vélhetően így is kevés a megnőtt forgalomhoz, de legalább próbálkoznak - ami új dolog, mert a vasút ritkán próbálkozik mással, mint még több pénz kérésével. Mindenesetre most nem a "gonosz közúti lobbi" miatt fordulnak a gumikerék felé az utasok, hanem pont a vasutasok miatt. Nem ironikus?
Ez persze a sztrájkoló vasutasokat nem zavarja, ők fontosságtudatuk teljében állnak a harc frontján. Mert őket nem lehet leváltani, nekik munkát kell adni, és azt jól meg kell fizetni. És ha kell, ezen jogukat még a munkaadóikkal szemben is megvédik. Mert ugye a vasút fő bevételi forrása nem a személy-, hanem a teherszállítás - csakhogy ők (MÁV Cargo) nem sztrájkolnak, hiszen ők már egy privát cég. Namármost ha viszont a személyszállítás veszteséges, akkor miből is tartják fenn? A bérletekből, jegyekből - és hát főleg az adónkból. Bár épp most olvasom az interneten, hogy bevezették az "általános forgalomkorlátozást", ami állítólag azt jelenti, hogy a tehervonatok se mehetnek rendesen - ezzel jól bepancsolnak a vasút nem veszteséges ágazatának is. Ha ez tényleg így van, szerintük az nem fog a szállíttatók vasúttól való elfordulásához vezetni? És ha nem lesz szállíttató, vajon nem lesz szükség a vasút méretének csökkentésére? És az vajon jó nekik?
És itt biza jókora zavar van a fejekben: olvasom internetes fórumokon, hogy "milyen klassz, hogy a vasutasok kiállnak magukért, példát mutatnak az embereknek, mert hát itt mindenkit kizsákmányolnak, és nemsokára mind rabszolgák leszünk!". Ami romantikusan hangzik, csakhogy itt a Szabad Vasutasok nem valami karvalytőkés alakulatot szorongatnak, hanem egy állami céget, és azon keresztül az ország költségvetését. Azaz ha itt valaki pénzt kap, akkor nem az van, hogy a részvényesek három helyett csak két yachtot vesznek maguknak az osztalékból, hanem hogy a csődtől minden évben több tíz milliárdos gyorssegélyekkel megmentett MÁV veszteségéhez hozzáíródik még pár tízmilliárd.
Egyébiránt a MÁV Cargo bevétele is a vasútnál maradna:
"Magyarország legnagyobb privatizációja volt 2007-ben a MÁV áruszállítási vállalatának eladása - mondta a közlekedési vállalat vezérigazgatója a szerződés aláírását követően. Heinczinger István hozzátette: a MÁV elsősorban a szolgáltatás minőségének javítására költi a kapott több mint 100 milliárd forintot." / inforadio.hu /
... bár erről igyekeznek nem tudni a sztrájkolók - és a kommentezők egy része. Szóval a bejövő pénzt a szakszervezők a vasút elől akarják elvonni.
Persze lehet ebből politikai ügyet is csinálni, és csak azt nézni, hogy ez az egész hajcihő biztos betesz "a nagy csúnya bácsiknak odafent", csakhogy a végén a cehhet nem a naaagy csúnya bácsik fizetik. Sőt, nem is a Télapó, nem Szíriusz kapitány, nem Jabba, a hutt, hanem mindenki. Volt már egy rendszer, ami megpróbált külső erőforrásokból élni, amikor nem volt saját, azóta is azzal rémisztgetjük egymást. Különben is, némi fogyasztói szemléletnek már igazán ránk kellett volna ragadnia: ha a hentesnél büdös a hús, akkor kifizetünk érte többet, mint a cetlire írt ár, ha a hentes előadja, hogy azért büdös és drága a hús, mert neki milyen nehéz sorsa van? És mivel ez az egész sztori kezd eszement demagógba átmenni, azt a kérdést is megkockáztatnám, hogy a vasutasok plusz pénze tényleg az az ok, ami miatt megéri végleg átmenni ratyiba?
A fentebbi kép még kora reggel készült, Kelenföldön. Gyakorlatilag ami vonatnak sikerült eljutnia Budára a Dunántúlról, az itt végállomásozott - kevés kivétellel. Másutt is ez volt a helyzet: a fejpályaudvarokra csak kevés vonatot engedtek be, mert hát ki tudja, ki tudnak-e jönni onnan. Ugyanis az egyik vasutas sztrájkol, a másik nem, de a másik hiába nem sztrájkolna, ha az egyik aztán mégis keresztbefekszik az ő munkájának. Egyfajta verseny alakult ki, a Szabad Vasutasok weboldalukon pedig büszkén sorolják, hol mindenütt sikerült hősiesen megakadályozni a dolgozni akaró vasutasokat tevékenységükben. Tessék megnézni a vdszsz.hu-t (linket nem rakok rá): szinte úgy írnak a munkát felvevő kollégiáikról, mintha azok bűnözők lennének, akik ellen "harcolni" kell. A "forgalom megindulásának megakadályozása" pedig lelkesítő tennivaló. Persze ugyanakkor az is érdekelne, a nem sztrájkoló vasutasok mit gondolnak erről? Őket nem keseríti el, hogy velük is szórakoznak?
Aztán majd ezek a kedves urak hogy fognak csodálkozni, ha adott esetben annyival csökkenni fog az utasok száma, hogy kevesebb vonat kell, és őket úgy kiszórják az utcára, hogy csak néznek. Gondolom majd az is másvalaki hibája lesz, mint ahogy szerintük a magyar vasút állapotáról is csakis a politikusok tehetnek. Nem is értem pontosan a politikusok és a vasutasok közti különbséget, hisz előbbiek is azonnal jutalmat akarnak, ha valamit nem tettek tönkre, és ha baj van, ők se akarnak felelősséget vállalni érte. Ha elképzelem, amint politikusok váltót állítanak, meg kerekeket kopácsolnak... hát, elég ijesztő kép. Legalább annyira, mint az, hogy az országot vasutasok vezetik...
Ez megy most