Vajon mit csinál ez a sok ember a képen? Nem, nem a Pátkai-víztározót fotózza - a csodás látvány csak háttérként szolgál ahhoz a valamihez, ami a kép jobbszélén inkább csak sejthető: egy vonathoz.
Ami nem kimondottan megszokott látvány errefelé, hiszen az itt futó Székesfehérvár-Bicske vonalon '79 óta nincs személyszállítás. Néhány évente jellemzően kirándulóvonatok szokták bejárni a teherszállítás céljára meghagyott Fehérvár-Lovasberény szakaszt; ez a szombati azonban nem csak a jó levegőn levést szolgálta, hanem a vasútfotósok-vasútmániások is kiélhették magukat.
Vallomás: vasútmániás csak mértékkel vagyok, vasútfotós pedig még kevésbé. Persze az átlagembernél biztosan jobban meg tudom különböztetni egymástól az M31-es és M44-es mozdonyokat, illetve tudom, mi az a nyomtáv (na jó: körülbelül tudom:), de valahol itt vége is van a dolognak. Nincs felszerelésem/tudásom tisztességes vasúti képeket csinálni (jelszó: "szerinted feltegyem a százharmincas obit?") - és türelmem se ahhoz, hogy két órát várjak egy fotóra, előtte lekaszálva egy fél domboldalt, hogy egy fél rossz árnyék se zavarja a kompozíciót.
Fotómegállás a meglehetősen elhagyatott pátkai vasútállomáson
Viszont felemelőnek találom azt, amikor egy rakás velem egykorú, esetleg fiatalabb srác azon izgul, hogy egy vonalon, ahol soha nem láthatott menetrend szerinti személyvonatot, hogyan tudná a lehető legdögösebben lefotózni a hatvanas évek szovjet exportmozdonyát, a Szergejt.
Nem szeretném idekeverni a manapság gyakran hangoztatott "aki vasútvonalat zár be, elsorvasztja a vidéket" vitát. Az elmúlt három évben egy csomó mellékvonalon jártam, és azt tapasztaltam, hogy ahol gond van, ott legtöbbször nem a vasút megléte vagy nemléte miatt van gond, és maga a vaspálya nem tud ment meg senkit és semmit. A fűnyíróelvű vicinális-irtást persze rossznak érzem, de úgy gondolom, ez a téma bonyolultabb annál, mint ahogy a pro és kontra oldalak kezelik. Épp ezért ne is menjünk ebbe bele itt!
Csúcsüzem Lovasberény vasútállomásán a különmenet két mozdonyával
És persze eleve jó dolog szép tájakon robogni. Konkrétan olyanon, melyek igazán nem mondhatók egzotikusan távolinak, de melyeket eddig mégis sikeresen elkerültem. Ilyenkor tényleg nagyon sajnálom, hogy nem terepasztal az ország :)
Köszönet a trains.hu-nak az út megszervezéséért!
Ez megy most