Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (22) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (127) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (20) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (273) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Pénteki kikapcsolódás: a Budai Vár utcái a hetvenes évek elején

2010.02.19. 18:01 :: Hamster

Így pénteken ismét kikapcsolódás jelleggel vésnék fel valamit ezekre az elektronból készült lapokra. Mivel a múltkor már volt "cukiság", most egy városos-képmutogatós bejegyzés következik.

A "megyek az utcán és ami tetszik, lekattintom" jellegű otthoni turizmus a jelek szerint a véremben van, mert annak idején apu is hajlamos volt az ilyen fotózgatós csavargásra - a hetvenes évek elején például végigfotózgatta a Vár épületeit, a kapualjakat, ülőfülkéket, az utcákat, tereket. Pár hete ezeket a képeket akartuk megkeresni együtt az otthoni fiókok mélyén, azonban csak nagyon kevés ilyen témájú diát találtunk. Konkrétan valami azt súgja, a tulajdonképpeni képek nincsenek is meg, amit megleltünk, csak a "resztli". Ennek ellenére ezek a képek is érdekesek, hol ezért, hol azért, úgyhogy megosztanám őket a világgal:

Itt van például ez a fotó akkoriból, amikor a Nemzeti Galéria még nem költözött be a Palotába. A Savoyai-teraszra vezető átjáró előtt egy drótkerítéses kapu látszik, és a kép párja (amit most nem tennék be), szintén arra utal, hogy a Palota még építgetés alatt áll. Profán megjegyzésként felhívnám még a figyelmet a baloldalt látható Skoda 1000MB-re is :)

Kapualjak. Valahol tök durva, hogy teljesen hasonló képeket csináltam tavaly nyáron.  A Varga-család a tudtán kívül dokumentálja a város történetét? :)

Sajnos a képek az NDK titkos fegyverére: ORWO diafilmre készültek, így mára a színeiket elkezdték összekeverni (például nagyon szép lila zöldeket és bíbor kékeket látni némelyiken), besötétültek, és itt-ott meg is repedtek (az apró foltokra és karcolásokra most oda se figyeljünk!).

Nem vagyok egy nagy retushuszár, de remélem azért így is van, aki örül ezeknek a képeknek.

Az előbb az Országház utcát láttuk, ez most a Fortuna utca. Szerintem ezeknek a házaknak egy részét az elmúlt 40 évben nem nagyon festették újra, pedig nagyon hangulatos barokk jellegű utcácska lehetne. Mondjuk ha népieschgagyi shopokon és drága éttermeken kívül mást is lehetne itt találni, nagyobb esély lenne arra, hogy a Várnegyed felkapaszkodhasson az őt megillető helyre Európa legklasszabb turistamágneseinek listáján...

Ezt az erkélyt tavaly nyáron én is le akartam volna fotózni, csak az itt még vékony kis fák annyira benőtték, hogy túl nagy árnyékot vetettek rá. Igaz, ez az épület legalább fel lett újítva azóta.

Ez a kép jól mutatja, hogy a hetvenes évek legelején minden harmadik budapesti személygépkocsi Volkswagen Bogár volt... illetve csak majdnem jól, mert a sorban harmadik Bogár után következő harmadik kocsi valami más :)

Na, ez a dia olyan sötét volt, hogy elég erőszakosan kellett feljavítanom. Viszont még így is jól demonstrálja azt a városképileg fontos információt, hogy Skoda 100-asból sem volt kevés. Az utolsó kép is autós lesz, szerepelnek rajta az eddigi fotók leggyakoribb típusai: a Bogár, a Nagypolszki, a Skoda 100-as, és persze pár Ikarus:

Ellenben nézzük csak meg a baloldalt középen látható fehér valamit: egy fiatalember görnyed mellette, a napfényt kezeivel leárnyékolva próbál bekukucskálni a kocsi belsejébe. Mennyit csináltuk ezt gyerekkorunkban, amikor még sokkal kevesebb különleges autó jött szembe velünk az utcán! Egyébként mi az, amit az illető úgy nézeget? Egy Alfa Spider, vagy valami komolyabb darab?

A képekért köszönetet mondanék édesapámnak, a scannelésért meg Nagy Zsolt Leventének. Anyutól meg elnézést kérek, amennyiben olyan kép is lenne itt, amit ő csinált, és nem apu :D

42 komment

Címkék: budapest autók képek nosztalgia utcakép várnegyed budai vár

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr671774017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wow, zseniális, grat és köszönet a Papának!:-)
nagyon jó, várom a folytatást, bárkitől
Nagyon jó ilyen formán visszanézni abba a korba. Élvezetes képek. Mondjuk még pár ikarus nem ártana :)
Várnod kellett volna ezekkel a képekkel, hogy kitavaszodjon, és egy 'akkor és most' ot faragni belőle :)
Milyen géppel szkenneltétek a diákat? Több ezer dia vár nálam a digitalizálásra...
Hány pixeles képet csinál, mennyire manuális, mennyi ideig tart egy-egy kép?
Na kinek tűnik fel mi hiányzik a képekről?
Megfejtés:
Az ocsmány graffitik és a térdig érő szemét.
A Várban szinte nem is volt graffiti az utóbbi években sem, sőt szemét sem, mert itt állandó az utcaseprők jelenléte.

Nézzétek meg az első kerület többi utcáját, ugyanis firkamentesek, ugyanis csaknem két éve elkezdték az Attila utat egy szakcéggel felújítani. Azóta a legkisebb firka megjenésére kimennek a félretett festékkel és eltüntetik. Igaz, hogy mindez a kerületnek 50 milliójába került.
hohohohó, micsoda értékek szunnyadnak itt!
ha kicsit feljavítanád a képeket, hogy csillogjanak, akkor csak az autókról lehetne megmondani, hogy eltelt pár évtized.

az szerintem nem spider, az valahogy kicsit zömökebb, hátrébb vannak a lámpái, és a lökhárító is szebb, ráadásul háromszög-elem is van benne:
www.flickr.com/photos/ar_spider/440910331/
ott van egy fehér, majdnem szemből, szerintem nem az.

(nem tudtam, hogy ennyi bogár volt anno)
Ha volna nagyobb felbontású kép, akkor könnyebb lenne megmondani, hogy vajon egy Fiat 124 Spider van-e a képen, avagy a Jaguar E-Type. Vagy valami más.
@nyelv-ész: E-Type-ra én is gondoltam, de ez annál kisebbnek, kempingebbnek néz ki, nem? Meg a levegőbeömlő is erőszakosabb votl azokon. Ilyen virsligumis szpájder érzetem van inkább. A Fiat lett volna a másik alternatív választásom... igaz, kicsit guglizva annak még nagyobb a hűtője. Hm, a végén kiderül, hogy mégis egy E, esetleg valami régebbi vágású Porsche...

Én nem vagyok elég autómán ahhoz, hogy megmondjam, mi ez.
@pink75: már hogy annak a feneke látszik a bogarasabb képen
@Sinclair: De hát van itt volánzöldesszürke 200-valahanyas a Mátyás-templom előtt, meg duplalámpás, Szovtranszavto - vagy mi a jóég volt rájuk írva; a képen sajnos nem betűzhető ki - felirattal :)
@Radio Free Aberrania: "nem tudtam, hogy ennyi bogár volt anno"

A bogarat egy időben a Merkúr is árulta, naná, hogy sok lett belőle :) Viszont a Zaporozsecre mintha már ritkább állatfajként emlékeztem volna, itt meg ott tátong a kopoltyúja a rejtélyes fehér spider mögött, meg a Tárnok utcai Wartburg mögött is áll a háttérben egy krómbajuszos.
Ja, a házakról, utcaképről en general nem akar senki se beszélni? Mindig csak az autók, csak az autók? :)
Én kifejezetten szeretem az ilyen régi fotókat, a karcokat a diafilmen, az enyhe elszíneződést. Nagyszerű képek, köszi, hogy megosztottad! Mennyire klassz lenne, ha ma is ennyire rendben lennének a dolgok Budapesten. Tisztább és nyugodtabb volt minden.
"a napfényt kezeivel leárnyékolva próbál bekukucskálni a kocsi belsejébe. Mennyit csináltuk ezt gyerekkorunkban"
egészen addig csináltam, amig el nem jutottam egy lesötétített kocsihoz, benéztem, és bent ültek. na, akkor nagyon megijedtem.
Emlékszem, még a Zastavákba is bekukucskáltunk. Az is "nyugati" volt. Aztán vezettem viszonylag sokat, és hááát... pedig az amcsiknál díjat is nyert: Worst car of all the times #1 !

Zapóból télleg nem volt sok, szerintem elég rövid volt a felezési idejük :) . De azért minden utcába jutott belőlük.
@Hamster: a házak azért vannak, h a hátteret szolgáltassák az autókhoz. :D
@Hamster: talán azért, mert az autók azok, amelyek változtak, a házakat meg többé-kevésbé megérinthetjük most is. Állhatsz ugyanazon a helyen, nézheted ugyanazt, de az autók, az emberek, a ruhák megváltoztak, nem kicsit. Beszéljünk a kor ruhadivatjairól :D
A Zápor Jóska volt az amelyiknek külön olajkályha fűtése volt?
A fehér egy Fiat 124 spider.

És akkoriban az Alfánál nem volt "komolyabb" autó, drágább volt, mint egy E-Type Jaguar, vagy egy P 911.
@Comandante en Jefe: Az a Yugo 45 volt, nem a Zastava 55, amit nálunk lehetett kapni.
@Agent Cooper: Az egy kicsit régebben volt. A hetvenes években már Fiat tulajdonban volt a gyár, és sajnos hasonlóan kommersz autókat gyártott, mint az anyacég.
@Hamster: Beszéljünk a házakról. Te például hányszor jártál az Aranyhordóban? A Ruszwurmról nincs képed?
@nyelv-ész: Az a 70-es évek vége, 80-as évek eleje. A Spider Duetto még nagyon drága autó volt.
Szerintem már anno a háború utáni helyreállításkor eleve olyanra csinálták a várnegyedet , hogy ilyen " túristacsalogató " legyen...nem oda szánták a nagy életet , és amúgy sem oda került ...persze mindent lehet élettel telíteni , de nem vagyunk mi túlságosan depressziósak ehhez ?( jó , hogy szóba kerültek a graffitik ...)
Nagyon jó képek!
Kicsit később ugyan, de egy ideig mi is a várba jártunk nyugati autókat nézegetni.
Az utolsó képen a fehér valami szerintem Triumph, de lehet velem vitatkozni. :-)))
@nyelv-ész: Az a baj, hogy az egy söröző, pedig szívesen megnézném azt a házat belülről, főleg az emeletét ezzel a boltozatos előreugratással!
Korántsem volt annyi Bogár a városban, inkább a vári lakosok anyagi helyzetét jelezte nagyszámú előfordulásuk az ódon utcákon. Ugyanis ebben az időszakban a Várban, vagy olyan idős emberek éltek, elsősorban a régi házakban, akiknek egyáltalán nem volt autójuk, vagy olyanok, akik a szétlőtt házak helyett, a hatvanas évek végén épült, akkor modernnek mondott házakba költöztek.
A kor lakáspolitikájának megfelelően, a Budai Várban elsősorban a művészeti élet reprezentánsai, és a minisztériumok magasabb beosztású tisztviselői kaphattak lakást az OTP közreműködésével. Természetesen az akkor érvényben lévő 2-3 %-os kamatozású hitel igénybevételével jutottak hozzá lakásaikhoz, illusztris vásárlóik. Ez a tehetősebb, mondjuk úgy kivételezett réteg engedhette meg magának, a nyugati autó vásárlását, fenntartását.
Van még Ford Capri, és Volvó is a képen. Ez utóbbiról, látván a tetőcsomagtartó tartalmát feltételezem, hogy külföldi kemény valutával fizető vadász a tulaja, aki a szemközti házban lévő MAVAD központba hozta minősíttetni, az általa elejtett trófeát.

Mindezeket a személyes érintettség okán osztom meg veletek, mert a hetedik képen látható sárga épület,(30 éve fehérre színezték) az Úri utca 40. számú ház, a Nőegylet utca sarkán számomra különösen sokat mond. Több évtizedig éltem, a mögötte lévő Tóth Árpád sétány 28.-ban.

A posztolónak köszönet a képekért, ha van még, csak jöjjenek...
@Danton - Acsády: Berakjak képeket a Polgárnegyedről, hogy hogyan nézett ki korábban? Még penészesebb és omlóbb vakolatú volt, mint itt, mondhatni olyan középkoraiasan szegényes. Gondolom mert elsősorban laktak benne. Aztán a háborúban majdnem kavicsokká lőtték az egészet, én mindig örülök az akkori képek láttán, hogy egyátalán nem egy sztálinbarokk lakótelepet raktak oda.

Az alap a turisatélethez szerintem mindig is megvolt, és most is megvan, de pl. abba szerintem nem fér bele, hogy belépőt szedjenek a Halászbástyára, és kicsit kevesebb guláschnépiesch étterem kéne. Ad absurdum a nagyobb élethez kávézók és még a McDonald's is kell manapság, pedig ha ez leírom, biztos ellenérzéseket kelt a gondolat.

Van egy középkorinak megmaradt városka Néemtországban, Rothenburg ob der Tauber, ott még a McDonald'set is jól megoldották: semmi neon, meg ilyesmi, hanem aranyozott M-betűs cégér, hogy beleilljen az utcaképbe. Mert azért a turisták egy része a pénz miatt ott se a tájjellegű és marhadrága étterembe megy kajálni, ha megéhezik, hanem gyorsan valami olcsóbbat eszik.

Amúgy szerintem a katakombarendszerrel kellene valamit csinálni. Marha érdekes a háromszintű alagútrendszer, a mindenféle korok emlékeivel, ha Spanyolországban lenne, a világ csodájaként emlegetnék, amit mindenkinek látni kell, nálunk meg tulajdonképpen csak a Sziklakórház része van igazán jól megcsinálva.
@Hamster: előtte-utána képeket csinálj kérlek. nem, nem baj ha nincs elveszett sín, mint bekarikázandó különbség! :)
Bár graffitik valóban nincsenek, meg a Halászbástyára is szednek belépődíjat. Viszont van szabad szállás a Halászbástya alatt. Azt az orrfacsaró húgyszagot a fényképezővel nem lehetett rögzíteni.

budapest.mityu.fotoalbum.hu/viewlarge/pictureid/9630569
A Várban a hatvanas években épült házak többségébe a villamosipar emberei költözhettek. Ezeket fiatalon és ingyen kapták vállalati bérlakásként, sőt a többi ház elől elzárt kedvezményes távfűtésbe is bekötötték őket. Ezek a lakások később önkormányzatiak lettek. Tizenéve csaknem mindet megvehették fillérekért.

A Flat Eric által említett Nőegylet utca másik oldalán pl. kétszintes, sétányra néző lakásokba költözhettek az MVM emberei.

Ezeknek az embereknek nem kellett lakásra - meg villanyszámlára - költeniük, futotta VW bogárra...

Amúgy a Tóth Árpád sétány 28. eleve öröklakásosnak épült, a sétányi panorámája pompás, de a függőfolyosós kialakításával akár Kőbányán is állhatna. A házban ma alig élnek, mert a lakhatatlanul kicsi, 43 és 52 nm-es lakások többségét a soha sem itt tartózkodó külföldi magyarok birtokolják.
@Bird:

Látom jól ismered a viszonyokat, bár speciálisan ez a néhány ház, már építésekor is öröklakásos társasháznak készült, soha nem volt tanácsi, majd később önkormányzati tulajdonban. Ami persze nem azt jelenti, hogy az első, kijelölt vásárlók nem bagóért kapták a lakásokat, majd a későbbi tulajdonosoknak busás haszonnal, borsos piaci áron adták tovább. Ezt a saját pénztárcámon is megéreztem annak idején.
Való igaz, távfűtésessé váltak a lakások. Viszont ami régen előny volt, az idő múlásával teherré vált az ott lakóknak, mert a távfűtés árát jelentősen megemelték. A tulajdonosok összetétele miatt, az amúgy technikailag könnyen kivitelezhető leválás a távfűtő rendszerről, teljesen kilátástalanná vált.

A sétányon épült házak monolit vasbeton szerkezetűek, a sziklakórház gránitboltozata képzi az alapokat. Ezért némelyiknek épületnek pincéje sincs, mert lefelé nem volt lehetőség a terjeszkedésre. Sajnos a hiánygazdálkodás, a rossz minőségű be, vagy be sem épített anyagoknak köszönhetően, valamint a gondatlan munka eredményeként gyorsan avulni kezdtek az épületek. Az alapító OTP, valamilyen különleges megfontolás nyomán, négy épületet egy társasházzá nyilvánított a korabeli "Társasház Alapító Okiratban". Így történhetett, hogy a Tóth Árpád sétány 28, 29, 30, és az Úri utca 43 számú házak 153 lakása, egy társasházi közösséget alkotott, és talán alkot a mai napon is.
A 43 és 52 nm-es lakások sajnos nagyon kicsik, s noha én a legfelső szinten laktam, a tetőtér beépítéséről nem is álmodhattam, mert a "tisztelt tulajdonostársak", a 153 túlnyomó többsége kijelentette, ne is álmodjak arról, hogy valaha is beleegyeznek abba, hogy nekem nagyobb lakásom legyen, mint másoknak.

Valóban igaz azon állításod is, hogy szinte panganak ezek a jobb sorsra érdemes házak az ürességtől. Magam is részben azért költöztem el, mert az igaz hogy szép a panoráma, de a külföldi, vagy külföldön élő magyar származású tulajdonosok szállodának tekintik ezeket a házakat, semmit nem fordítanak a karbantartásra.

Lám, mi minden jutott eszembe, néhány békés vári fotó láttán...
Kicsit off, de nem szeretnék elvarratlan szálat hagyni.

Az általad említett házakon kívül a háború után szinte egyetlen más ház sem épült társasháznak, mind villamosipari vagy tanácsi lett. Tizenéve 26 - nem műemlék - épület lakásait vehették meg a bérlők, a műemlék házak - csak itt az országban - továbbra sem vehetők meg, bár minden képviselő- és polgármesterjelölt tett erre ígéretet. Még azok a házak is tabuk, amikben egyetlen régi tégla sincs, ha a telkükön áll egy régi épület is.

A külföldi tulajdonosok nem szállodaszerűen használják a kis lakásokat, ugyanis évekig nem is jönnek, csak remélik, hogy majd egyszer... Ök azért fizetik a tetemes távfűtést és a közös költséget, ezért újabban folyamatos e házak karbantartása.
Nagyon jók a képek, csatlakozom azokhoz, akik várnak még a fiók mélyén lapuló többiből. A színek retusálásához pedig itt egy pár perc alatt elsajátítható segítség: www.youtube.com/watch?v=pJPjidw5A3Y&feature=player_embedded
@nyelv-ész:
Igen, Yugo, ezt elfelejtettem odaírni - azért van néminemű rokonság a kettő közt...
tökjó! azóta se nagyon változott a Vár. Részben szerncsére, részben sajnos...