Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (22) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (127) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (20) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (272) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Lausanne-i fogaskerekű metró

2010.09.13. 02:44 :: Hamster

Az egyik legjópofább tömegközlekedési eszköz, amin valaha utaztam, a Lausanne-i kettes metró volt. Ez eredetileg egy sikló volt, aztán kettő lett belőle (pontosabban másfél: a forgalmasabb szakaszon a meglevő vágány mellé építettek még egyet, amin a másiktól függetlenül ingázott egy kocsi), aztán előbb az egyikből, majd a másikból is fogaskerekű lett, manapság pedig vezető nélküli, gumikerekű izék fuvarozzák az utasokat a jócskán meg is hosszabbított vonalon. Tulajdonképpen utóbbi hosszabbítás óta lett igazán metró a vonal, amire a város büszke is, hiszen ilyen lakosszám mellett viszonylag kevés településnek van metrója.

Amikor 2006 januárjában ott jártunk, még fogaskerekű mivoltában élvezhettük ki az üzemet: a belvárosi fennsík (Flon) és a pályaudvar (Gare CFF) közt egy egykocsis jószág ingázott fel-alá, mellette Flon és a Genfi-tó partján levő Ouchy közt pedig mozdony+személykocsi+személykocsi összeállítású vonatok jártak. Az egész nem volt túlságosan hosszú, talán másfél kilométer, de mivel elég meredek volt, pluszban a belváros alatt alagútban ment, nagyon jópofa volt:

Korábban már tettem fel róla pár tíz másodperces videócskákat, de ezúttal egy hosszabbat vágtam össze, pániktévésen szólva "azelőtt még sosem látott felvételek" felhasználásával :)

Azt csak nemrég tudtam meg, hogy ezeket a kocsikat nemrég szétvágták, mivel több kísérlet is kudarcba fulladt azügyben, hogy új otthon találjanak nekik. Kár, mert nem voltak rossz állapotban - bár tizenöt évvel öregebbek voltak, mint a mi "svábhegyi piros teheneink", utazni jobb volt velük.

11 komment

Címkék: közlekedés videó metró tömegközlekedés vasút svájc fogaskerekű lausanne csak egy videó

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr292291947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ezt hívják közlekedési cukiságnak:-)
@Rocko-: "hmm, érdekes"??? q...a jó, teljesen ufó, teljesen svájci :))
@Hamster: bocsi, este csak ennyire futotta.
szóval: elsőre za ugrott be, én láttam ezt a videot. csak nem tudtam hol, gondoltam az egyetlen alkalomkor, amikor elveszett síneket őő elveszett Hamster videokat kerestem. aztán a postot láttam, h írod is: már volt rövid részlet, onnan volt ismerős.

a fogasról: a fogaskerekűről (nyilván a magyarról asszociálva) nekem a hegy és az erdős környezet ugrik be. meg önmagában, a fogas az jó, érdekes dolog. erre a látványos táj helyett ők bedugják egy alagútba, és körberakják ablakkal. kb. mint ha a Budavári cSikló nem a vár szélén futna végig, hanem alatta. pont a lényegét öli meg. szóval fura nekem, hogy egy amúgy vidám és jó dolog ilyen "metros", nyomasztó környezetben van.
Kolosy tér - Budagyöngye - Budakeszi
Hűvösvölgy - Solymár

Álmodik a nyomor.
Azta! Nem is tudtam, hogy ilyen van. A kocsikért nagy kár.
@jack o'neill: Nekem is csak úgy mondták, hogy ezt meg akarom nézni, és baromira igazuk volt :) Tényleg nagyon kevéssel a bezárása előtt jártunk ott, más fotóst is láttunk, egy újságírónő meg kérdezgette a kollégákat, hogy mit gondolnak erről a fogasról, és kiakadt, amikor megtudta, hogy Budapestről tulajdonképpen ezért jöttünk oda.

A videók alapján a mostani metró nagyon f*szagányos, modern, meg minden, de a régebben felszínen levő szakasz egy része is le lett fedve, az állomásokon peronfal, meg minden, szóval nem egy kategória ezzel :)
A helyiek közül azok, akik még utaztak a nem automatikus verzióval, az m2-t most is konzekvensen "La Ficelle"-nek nevezik (=zsinór)...

Egyébként a másik metró, az m1 is érdekes, egyvágányú vonal de ha jól emlékszem majdnem minden megállóban van kiterö. Mindenesetre csúcsidöben ötpercenként jár, és két félév napi használat alapján mondhatom, hogy kb. max hetenként egyszer volt egy párperces késés.

Lausanne-ban egyébként van mozgólépcsö és lift is mint tömegközlekedési eszköz. Most már csak az hiányzik, hogy a 7-es (+talán 4-es, 9-es) vonalra visszarakják a tuját...
@lrichard_ac: A "Zsinór" név eleve a fogas előtti siklóra vonatkozott, szóval ha űrhajó lesz helyette, azt is így fogják hívni :)
Igen, tudom, csak tudálékoskodni is akartam és nem regisztráltam, hogy Te még a videóba is beirtad, hogy Ficelle;-) Viszont a helyi sajtó és a politika évek óta nagyon nyomja az "m2"-s szöveget, hogyaszongya párizsi technika, Svájc elsö automata metrója, stb.

Az újabban odaköltözött egyetemisták valahogy már nem veszik át a "Ficelle"-t. Anno (2002/3) pedig mi átvettük. Igaz az m1-et is "TSOL"-nak hívtuk még.
Legutóbbi ottjártamkor két beszélgetésben és részt vettem, amiben a "lehúzunk a Tó-hoz a Ficelle-vel" csak bamba tekinteteket váltott ki...
Lehet hogy így kellett volna a metróinkat is építeni? Kéregvasút a Duna partjáig, onnan meredeken le, majd a túlparton hopp, vissza :-)