Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Felső-Szilézia városközi villamosai - a trilógia, I. rész

2011.05.30. 19:55 :: Hamster

Korábban már feltettem félperces-perces videócskákat a Katowice környéki villamoshálózatról, de most a hardcore verzió következik, virtigili villamosb*ziknak, illetve azoknak, akik azt hiszik, hogy nekünk a legrosszabb Közép-Európában, illetve nálunk vannak a legrosszabb minőségű villamosvágányok.

Ezt a villamoshálózatot sokan tévesen "a katowicei villamosnak" nevezik, holott bár az azt üzemeltető cég központja tényleg ott van, a hálózat decentralizált, és nagy részének semmi köze nincs Katowicéhez: a vonalak többsége nem érinti Katowicét, és eleve egyátalán nem Katowicéről és elővárosairól van szó, hanem Katowice körül elszórt százezres, önálló városokról. Egy Vas megyényi területet elfoglaló, körülbelül hárommillió lakosú metropolisz-szövetet járnak át villamosvonalak (persze nem az egészet), ilyen-olyan minőségű és kiépítettségű pályákon, ez a "Tramwaje Śląskie". Az igazi érdekesség az, hogy bár (részben) városok közti forgalomról van szó, a járművek városi villamosok; ugyanolyanok, amilyenekkel Lengyelország-szerte bárhol találkozni.

A felvételek 2008-ban készültek, amikor Jazzcoollal és Interszitivel két és fél napot töltöttünk a területen, gyakorlatilag az agyunkat is szétvillamosozva. Gyengébb gyomrúak a járműveken készült részek megtekintése előtt vegyenek be egy Daedalont, mert a hihetetlenül leépült minőségű pályákon úgy ugráltak a villamosok, hogy nincs az a képstabilizátor, ami azt ki tudta volna szűrni ;) A videó elején Katowice központjában vagyunk, ahonnan elindulunk egy régi német bányászváros felé. Van itt kanyargás, egyvágányos alagutacska, városi száguldozás kitérőzéssel, aztán elérünk Myslowice pályaudvaráig. Itt megnézzük a susnyásban forduló villamosokat, majd felszállunk egy észak felé tartó tujára, ami egykori orosz területre visz - aztán a Sztalker-zónába. Utána a jóval városiasabb Sosnowiec következik, a domboldalban fekvő gyorsjáratú deltafordulóval, majd némi Ikarusokkal fejezzük be. Jó szórakozást!

Ahogy a bejegyzés címe mutatja, ez egy háromrészes sorozat kezdete, érdeklődés esetén következik a folytatás!

13 komment

Címkék: közlekedés videó tömegközlekedés villamos lengyelország felső szilézia villamos felső-szilézia

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr982942272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szép :)
az első konstal valami remot volt? totál nem ilyen prüntyögősnek képzeltem azokat a gépeket.
a deltáért meg riszpekt. először azt hittem, a kutyus miatt van a satufék :)
@milliliteratura: Van akcelerátoros is, meg szaggatós is. Nem tudom, melyik neked az első, én azon mindig a futási zajt figyeltem, hogy ahhoz képest egy meglaposodott ICS is milyen halk :)
Végignéztem, tetszik, és várom a következőt. Villamosb*zi lettem? :) Amúgy eléggé lehangoló környék a videók alapján, pár szép épületet leszámítva.
@maestro1: Hát ezért írtam, hogy "akik azt hiszik, hogy nekünk a legrosszabb Közép-Európában" :( Képzelj el egy megyényi Miskolcot, némi Ózddal megspékelve! A következő részben lesz némi Bytom, az a hely állítólag azért nem fejlődik, mert a bányák miatt mozog az egész környék. Mindenesetre mi is láttunk háromfelé repedt homlokzatokat, és a legesleg belvárosban olyan üres német stílusú házakat, amikhez képest a húsz évvel ezelőtti Józsefváros kész Monte Carlo. Én nem tudom, hogyan nem őrülnek bele a helyiek, de nem teszik, én például este is kevésbé féltem, mint a 24-es villamoson. Lehet látni részegeket, de bandázó munkanélküli HMCS-ket nem láttunk. És a katowicei főpályaudvar éjfélikor is élettel telibb és bizalomgerjesztőbb, mint mondjuk a Keleti estefelé.
persze hogy legyen még!

Salgótarjáni utat innen mintázták?
Milyen kis fürge, ahhoz képet, hogy min jár.
Hogy legyen-e még? Háát, csak akkor, ha Jazzcool nem fényképez többet bele a kompozícióba! :-)
@Hamster: amivel a legtöbbet utaztátok.
gyárilag van két verzió?
Úbazz, az a hang gyorsításkor...! Ilyet eddig csak rajzfilmekben hallottam, de most megvan, honnan mintázták :-)

Egyébként mi az a Sztalker-zóna? Dereng, hogy volt egy Stalker című szovjet sci-fi film, de az sajnos nézhetetlen volt, így kihagytam.
@milliliteratura: Igen, az gyárilag többfajta. Talán szaggatóból is van régebbi (eredetileg is azzal épült), meg utólag szaggatósított. Amúgy viszont szerintem legtöbbször nem az nyöszörög, hanem a sebességmérő, vagy csak simán valami csapágyas :)
Eeeez nagyonjóóó! Én is akarok menni!
@siófoki35: Hát menjél, van közvetlen vonat :) Az autót nem ajánlom, mert marha lassú, Szlovákia északi részén marha szegény kinézetű falvakon vezet át, Lengyelország déli részén meg véget nem érő falu-szövet van. Majd szétrobbantunk, mert azt hittók, majd végetér a falu, és akkor keresünk egy bokrot, ahol elintézhetjük a folyóügyeinket, de csak nem ért véget, egyik a másikba lógott. Mondjuk konkrétan a sziléziai iparterületeken nagyvonalú autópályák vannak, de mire odáig elérsz...
Felső Szilézia villamoshálozatáról:

"A sziléziai villamos története 1894-ben kezdődött, egészen rendkívüli körülmények között. Előzően nem végeztek semmilyen költséges kutatást a hosszú távú utasforgalomról, hanem az előérzetekre bízták az első vonalak építését. Egy, "Oberschlesische Dampfstrassenbahn GmbH" nevű céget hoztak létre, amely harminc villamost vásárolt a Hohenzollern cégtől, hogy a 34km vonalt szolgálják ki. Az előérzetek beváltak: következő négy évben 10 millió utast szállítottak a tramvajok. Ilyen eredmény mellett nekiláttak a vonalakat elektromosítani. A hálózat elsősorban azért jött létre, hogy a dolgozókat szállítsák a gyárakhoz. Egy visszahatás működött: a vonalaknál új gyárak nőttek, mert a villamospálya a befektetők szemében szilárd alapot ad a tervekhez, mint stabilitás és tartósság látványos jele."

forrás: www.jaskolkaslaska.eu/1369/epitafium-dla-tramwaju

---

A "villamos" lengyelül: tramwaj, sziléziaiul: bana (elszlávosított német szóból).
@Arkadiusz Karski: Akkoriban üptre-főre építették a vasutakat a világban, de ez azért extrém magabiztosságra utal. Persze a szén és vas korszakában nagy konjunktúra lehetett ott, elképzelni is nehéz mai fejjel.
süti beállítások módosítása