Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Séta az Odera-parti Frankfurtban

2012.02.01. 18:40 :: Hamster

Az eddigi németországi városjárós bejegyzéseket olvasgatva biztosan volt, aki megjegyezte magában, hogy állandóan úgy lelkendezem, mintha a német turisztikai hivatal fizetne érte... nna, most meg biztos lesz olyan, aki pont azt fogja szóvá tenni, hogy mit morgok ennyit erre a városra, ha csak pár órát voltam ott, és gondosan elkerültem a turisztikai látványosságait :)

Cottbus után Frankfurt an der Oder volt a következő megállóhely. Nem sokat tudtam róla azon kívül, hogy a második világháború után a folyó másik oldalán levő városrész Lengyelországhoz került, Słubice néven. Azt azért sejtettem, hogy Németországon belül ennyire keleten kár lenne a nyugati névrokon csillogását várni, de úgy voltam vele, hogy egyetemi városról van szó, biztos színes lesz, vidám, emberekkel teli utcákkal (mint mondjuk Szeged, ahol nem tud elég rossz lenni az idő ahhoz, hogy ne érezzem mindig jól magam).

Valamiért úgy döntöttem, hogy gyalog sétálok le a pályaudvartól a belvárosig, talán itt rontottam el. Az útvonal ugyan szépen ki volt táblázva, csak hát a képen láthatóhoz hasonló látvány az embert csak mérsékelten csigázza fel.

És akkor még nem beszéltem erről. Vajon mi lehetett ez az építmény egykor? És miért nem bontották le, vagy építették újra? Ez lenne a lokális Hovéd Főparancsnokság? (Jó, ez gonosz volt, de szerintem elsősorban Budapestre nézve...)

Az utcák a domb aljához (a belvároshoz) közeledve se lettek barátságosabbak. Tudom, a látszat nem minden, és nem szégyen a szegénység - de legalábbis még mindig jobb, mintha ezt az egy utcát rendesen megcsinálták volna, és minden más romokban lenne -, de mire leértem, már azon gondolkoztam, hogy nem akarok-e ugyanezzel a lendülettel visszamenni a pályaudvarra, és az első vonattal továbbmenni valahova máshova.

Persze igazságtalan lett volna megfutamodni, úgyhogy inkább továbbmentem, és megállapítottam, hogy a posta itt is úgy néz ki, mint a történelmi Németország területének nagy részén (azaz az Odera túloldalán is; hirtelen Chorzów postája jutott eszembe - egyébként valami hasonló hangulata volt az ottani belvárosnak is, csak vidámabb, pezsgőbb).

Az első villamosozás rövid volt, az Europa-Universität végállomás felé indultam. Gondoltam, ilyen névvel biztos valami modern campus lesz, korszerű és környezetbarát közlekedés az elkövetkező generációk tanult nagyjai számára. És ebből a szögből nézve tényleg nem volt rossz, maximum az tűnhetett fel, hogy a két vágányhoz csak egy peron tartozik, az attól távolabb megálló villamosra a flaszterről kell felszállni - erről meg egy másik felső-sziléziai város, Bytom jutott eszembe, ott láttam ilyet.

Ha viszont sarkon fordultam ugyanitt, hirtelen nem is tudom, hol éreztem magam. Nem jó helyen, az biztos. Ez amúgy egykor a város első villamos kocsiszíne volt, melyet száz év használat után, 1998-ban zártak be (a kék kapus részt ma is használják, múzeumi célokra). És bár a kép alapján lehet, hogy "dizájn gettónak" tűnhet, jófejkedő műdzsungelnek (lásd még romkocsmák), amit direkt az egyetemistának hagytak itt, hogy performance-okat rendezhessenek benne, a valóságban eléggé igazinak tűnt a lepukkantság, mert az ide vezető utca másik oldala se nézett ki különbül. Ezzel együtt az aszfalt és a sín állapotát érdemes megnézni, az nem józsefvárosi minőség!

És ha már a villamosokról van szó: a Tatrák belső borítására használt dekoritlemez szintén nem egyszerű látvány :)

Az ellentétek másutt is jelen voltak, például az itt látható Dresdner Platz esetében. Erre nézve modern, színes, vidám épület, dizájnos oszlopok és padok, elektronikus kijelző mutatja, mikor jön a következő tuja...

... erre nézve viszont úgy érezheti az ember, hogy épp most lett csak vége az első világháború utáni válságnak. Másrészt persze lehet, hogy ez szándékos, hiszen amit nem bontanak le ma, azt holnapután még újjá lehet építeni, ahova ma nem húznak fel új épületet, oda később lehet egy régit... Drezdában már egy ideje ezt csinálják, talán egyszer ide is jut elég pénz a romok felújításához, és a foghíjak betömésére. Bár azt jövendölik, hogy az egykor nyolcvan-, ma ma már csak hatvanezres város még  tízenpárezer lakossal soványabb lesz 2030-ra...

A foghíjakat itt is sok helyütt panellel tömték be, a formára kevésbé, de a magasságra - itt legalábbis - jobban ügyelve (azért "rendes" nagypanel telepek is vannak).

Egy kicsit kijjebb régebbi sorházakat lehetett látni, nekem bejöttek. Fellendülést, iparosodást sugall a látványuk (igaz, száz évvel ezelőttit), ráadásul ezeket itt még rendben is tartják minden látszat szerint.

Mindezek után visszazakatoltam a belvárosba, de a Karl Marx Strasse-nál feladtam. Ha az autókat kivennénk a képből (és esetleg beleretusálnánk egy öreg Ikarust és pár Trabantot), ez egy az egyben egy hetvenes évekbeli NDK városi utca lenne - nem csodálom, hogy megtartották a nevét :)

Aki jobban ismeri ezt a várost: ha véletlenül erre járok legközelebb, hogyan közelítsek, merre menjek, hogy más képet kapjak róla? Egy ismerősöm azt mondta, mindenképpen menjek át haverkodni a túlpartra a lengyel jóbarátokhoz. Egyéb tanácsok?

11 komment

Címkék: utazás város németország képek frankfurt an der oder

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr424044297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a lengyel oldal tuti ötlet, mert onnan visszajőve jobb fényben tűnik fel a német oldal is :)

elég gázul néz ki a város, sanszos, hogy a legszarabb hely büszke címére is pályázhat saját méretében. ha azt mondtad volna, hogy ez egy szász múlttal rendelkező romániai város, minden további nélkül elhiszem. (oké, pár árulkodó dolgot retusálni kéne, de állagra simán.)
@milliliteratura: "sanszos, hogy a legszarabb hely büszke címére is pályázhat saját méretében"
Azért a legszarabb biztos nem, csak barátságtalan.
A konyhapultunkon van hasonló mintázat, mint a tátra belsejében :) Nem gyenge.
Az ismeretlen funkciójú épületdarab engem a Szt János Kórház egyik lépcső-átjárójára emlékeztet. Az is hasonló állapotban van egyébként...
Híresen ronda ez a város... valahol olvastam, hogy Németország legszegényebb városa. A képek alapján nem hazudott a cikk...
Meg talán nem is a szegénységgel van a baj: ez egyszerűen egy RONDA város :(
Na, körülnéztem, hogy milyen lehetett ez a város a háború előtt:

imageshack.us/f/121/frnakalt1.jpg/

Egyébként a nagy porosz kerttervező itt is tervezett egy parkot az egykori városárok helyén, ami azt hiszem, ma is megvan. A mellékelt képen látszik is.
@aesculus: Annyira nem lehet híresen az, mert akkor tudtam volna róla :)
@aesculus: Egy "hiába, nem azonos körökben fordolódunk"-kal alázhattál volna :D
Nos a park valóban megvan, sőt ott voltál a közelében, mert a Karl Marx Strasse "fölött" van 1 sarokkal a domboldalban. Ami még nagyon szép az a folyópart, ott van az egyetemi városrész, az már új és nagyon igényes, és ott van a történelmi belváros is tipikus szász nagyon szép. Mi sokat jártunk oda az utóbbi 1 éven szerettük.
Ennyire én nem tartom tragikusnak a várost, az itt töltött négy hónap során még egész meg is szerettem. Először engem is sokkolt, hiszen Németországban nem ehhez szokott az ember, de ha az ember kicsit megismeri, felfedezi, hogy tényleg vannak szép részei - mint a belváros, a már említett park (Lenné park) vagy az Odera partja, de kijjebb is szép villákat, meg régi - még porosz - munkáslakótelepeket lehet látni, nagy részük már szépen fel van újítva. A romokat meg egzotikumként fogtam fel. Összességében így sem tarom élhetetlenebbnek, mint egy magyar vidéki nagyvárost, sőt egyeseknél - pl. Miskolc - kifejezetten jobbnak.

Az egyetem azért dob valamit a városon, társadalomtudományi területen - ami az egyetem fő profilja - a jobbak között van Németországban. Nagyon sok egyébként a lengyel és egyéb nemzetközi diák, a német diákoknak meg kb. a fele Berlinből ingázik naponta, minden diák kap egész Berlin-Brandenburga érvényes szemeszterbérletet.

Ahogy mások is írták, nem sokat vesztettél, hogy nem mentél át a túlpartra. Słubice magán viseli az általános kelet-európai lepattantságot, egyes részei egyenesen Ukrajnára emlékeztetnek; és pontosan olyan, mint minden határváros, ami a gazdagabb szomszédból próbál megélni: olcsó cigi, benzin, alkohol, fodrász, fogorvos, éttermek...

És FFO-nál is vannak bőven lejjebb helyek még, pl. Eisenhüttenstadt undorító szocialista iparvárosa - bár tudtommal az acélmű máig él és virul -, vagy Guben, egy másik határváros kb. félúton Frankfurt és Cottbus között - itt mondjuk a főutcát egész szépen felújították, de azon kívül csak a nagy semmi és rohadás.
süti beállítások módosítása