Játsszunk egy kicsit: én mutatok egy képet, ti kitaláljátok, hol készült, mi változott, miért nem lehetne ma ugyanezt lefotózni! A profik időpontot is mondhatnak (fájlnevet nézni nem ér!), a kevésbé profik a bejegyzés alján elolvashatják a megfejtéseket. Akinek pedig valami emléke van a hellyel, a látottakkal kapcsolatban, valami eszébe jut a képről, kérem írja meg kommentben!
A 42-es villamos ma is létezik, bár (nem is) kicsit rövidebb útvonalon, és trolit sem keresztez már. A háttérben látható foghíjtelek nincs már meg, beépítették, ezzel jelentősen megváltoztatva a látképet. A jobboldalt látható géperejű jármű típusa sajnos előttem sem ismert, arra is várom a megfejtéseket!
Ha erre a képre ránézek, sírhatnékom támad, mi lett a helyből! Persze tudom, hogy a motorizáltság, az egyéni közlekedés előretörése természetes jelenség, és a konkrét útvonal esetében ráadásul a tömegközlekedés is minőségi változáson esett át - a villamos ugyanis nem pótlás nélkül szűnt meg -, de ez a látvány akkor is klassz, a mai pedig nem...
Ezek a sínek szerencsére ma is megvannak, a háttérben látható ház is áll, mégis annyira megváltozott a helyszín - ráadásul előnyére -, hogy amikor először elém került a fotó, elbizonytalanodtam: tényleg azt látom, amit látok? Egyébként az autók hiánya is elég döbbenetes... valahogy egyszerre városias és falusias a látvány... nem?
1. Kálvin tér; a villamos a Múzeum körútról az Üllői útra kanyarodik, hogy ott folytassa az útját Kispest felé. A háttérben látható foghíj Budapest ostroma során keletkezett, és egészen a nyolcvanas évekig ott díszelgett, amíg be nem építették egy, a helyhez szerintem nem túlzottan illeszkedő szállodával. A Baross utcai troli különböző útvonalakon 1953 és 1973 közt járt a Március 15. térig, Irányi utcáig vagy épp a Curia utcáig, aztán megszüntették. Tíz évvel később aztán újraindították, de akkor már nem ment körbe a téren, és persze 1977 január elsejétől a 42-es se járt már erre. Egyébként a Madách tér felé kanyarodó 42-es már egy rövidítés volt: a viszonylat 1959 és 1970 közt a Móricz Zsigmond körtérre ment.
2. Ez bizony az Üllői út, a Nagyvárad tér délkeleti sarkánál. A bal oldali épület ma is gyerekkórház, csak lecserélték egy modernebbre. Remélem, a mostani praktikusabb, mint a régi, mert hogy csúnyább, az biztos. A jobbról kanyarodó vágány a belváros felé visszaforduló járatokhoz tartozott, amikor a (Szent) István kórház főbejárata előtt még villamosvégállomás volt. A felszíni sínek a hármas metró Kőbánya-Kispestig vezető szakasza megnyitásakor, 1980 márciusában tűntek el, de az építkezés miatt a fákat már hamarabb kivágták. Az egyetlen dolog, ami ma is ugyanígy látható ebből a képből, a templom (illetve mögötte az épületek is, de azokat itt takarják a fák):
3. Itt ma is a 2-es villamos jár: a pesti rakpart a Dunakorzónál. A bal oldali foghíj helyén az Intercontinental, leánykori nevén a Fórum Szálló áll. A rakparti viaduktot a rendszerváltás utáni felújítás során formázták meg a régi szakaszokhoz hasonlóan, de ma is látszik rajta, hogy csak egy díszlet, vakablakokkal és vakajtókkal. A régi épület a háttérben a Thonet-udvar, a Duna-part eme szakaszának egyetlen megmaradt régi épülete. Ki mit gondol: 1964-ben nézett ki jobban a hely, vagy napjainkban?
Köszönetet szeretnék mondani a fotósoknak: L.F. Folkardnak és Roy Makewellnek, illetve Geoffrey Tribe-nak, hogy eljuttatta a képeket hozzánk!
Ez megy most